Sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LY_Paardjes

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:32

Hoeveel van jullie gebruiken sporen?
Ik rij Amigo en Indy met sporen en Epona zonder,en mijn vader rijdt Buddy met sporen.
En jullie?
Ik ben er nieuwsgierig naar...

8nnemiek

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:33

Met de zoekfunctie vind je meerdere topics hierover :)

Kun je ook uitleggen waarom je je twee paarden met sporen rijdt?

Spoorgebruik hoeft niet slecht te zijn, mits ze op de juiste manier worden gebruikt.

Ik rij zelf niet met sporen en ben dat ook niet van plan :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:40

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:23

Ik wissel af. Jonge paarden sowieso geen sporen.
Dan ligt het aan de training, gewoon basis training zonder spoor. De hulpen verfijnen van bijvoorbeeld zijgangen als appuyementen en zo, rijd ik wel met een spoortje.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:29

Op mijn stage rij ik de paarden wel met sporen.
Op mijn leasepaard en verzorgpaard zonder. Op mijn leasepaard rij ik alleen met sporen met de carrousel, met het NK dragen we allemaal sporen en met haar heb ik het dan wel nodig, normaal rij ik met een zweepje

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:25

Ik rij alleen op wedstrijd met sporen, verder nooit.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:15

Ik rijd zonder sporen tot t in de westrijden verplicht wordt. Maar als je zover bent ben je wellicht in staat om ze te gebruiken waar ze voor bedoelt zijn, verfijning.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:18

Sporen zijn niet meer verplicht, toch? Niet meer vanaf de M in ieder geval.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:19

Rijdt Sjol met.. (moet wel mijn best doen erbij te kunnen, zelfs met zwanehalzen :D )

Tobago ook met, reden hij ging in de staak (omdat zijn vriendjes buiten de bak waren,
of omdat hij het net te moeilijk vond, diverse redenen, ging dan omhoog, je kon dan met
je binnenbeen drijven wat je wou, maakte niet uit, reageerde hij totaal niet op, ging omhoog.
Nu spoortje aan, als hij omhoog wil, koppie opzij, klein tikje met spoor binnenbeen en het gaat weer braaf naar voren.)

Kan er overigens niet mee zitten dat hij met gereden wordt.
Aan hebben is niet gelijk aan gebruiken.

MClounds_tim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:21

Je kan niet zomaar even zeggen.
Dan gebruik ik sproren en dan wel dan niet...
Sporen verdien je en sporen zijn bedoeld om duidelijker en moelijjker dingen te doen.
en dat betektent niet zo als zoveel doen elke keer te prikken in zijn buik.\

Alleen als het moet!

claudialaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:28

ik rij ook zonder sporen,
ik vind het fijner om zonder te rijden omdat ik niet altijd mijn benen perfect stil hou, en ze daar dus net iets te snel op reageert.
heel goed van haar, maar slecht van mij ;) .
ik moet leren mijn voeten niet te bewegen.

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:05

Totaal niet, ik vind dat je een paard gewoon zonder sporen alles moet kunnen laten doen. Dan maar een beetje training voor de ruiter erbij.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:35

zijn idd al veel topics over. ik rijd zelf wel altijd met, voor verfijning en om haar iets actiever en voorwaatser te kunnen rijden, ze houd namelijk nogal van sloom :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:25

Ik rijd altidj met sporern, ben ook M1 dus is verplicht.. Als ik een manegepaard rijd, rijd ik eigelijk bijna altijd met sporen, die paarden gaan zo door je benen heen.. dus sporen is altijd wel handig, aangezen ik gewoon weet hoe ik ermee om ga. Maar op een nieuw of jong paard of een paard dat nog niet ik verneukt door de beginners, rijdt ik zonder.. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:26

Sporen zijn niet meer verplicht in het M1 ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:50

Niet? Oh haha wat ben ik toch weer lekker op de hoogte! (Ik rijd al 2/3 jaar geen wedstrijden meer door blessure van paard) Maar ik blijf ze alsnog wel gebruiken! Mag je ook je zweep gewoon gebruiken nu?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:54

Nee, dat mag volgensmij niet. :n

Ik zou ze ook gewoon gebruiken hoor, daar niet van. :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:08

Dat is nou jammer! Ik hoef mijn zweep niet te gebruiken maar met zweep loopt Geer toch net even iets anders, ookal hoef ik hem niet eens te gebruiken.. Mijn vriendin ook, die rijd altijd met zweep, maar die is nu Z2 met haar pony. Haar eerste proef ging echt heeeeeel slecht omdat ze geen zweep had en hij ging gewoon in de staak. Toen mocht ze een zweep bij de 2de van de jury en ze reed de sterren van de hemel zonder hem te gebruiken.. (en hij is niet bang dat ze hem slaat want dat doet ze niet)

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:51

Luka, mijn oude pony, reed ik af en toe met sporen omdat ze gewoon eerste klas boef is :Y)
Maar nu rij ik er amper mee, heb ze zelfs uitgeleend aan oud stalgenootje, die bij de buren stalt :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:52

Ik rijd nog niet met sporen, ben daar (nog) te lomp voor. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:12

Mijn nichtje van 7 rijd trouwens ook met sporen (en zweep). Haar schetlander is nogal ondeugend en ze valt er altijd af, dus sporen heeft zel wel nodig ja.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:16

Geryon schreef:
Mijn nichtje van 7 rijd trouwens ook met sporen (en zweep). Haar schetlander is nogal ondeugend en ze valt er altijd af, dus sporen heeft zel wel nodig ja.

Om te voorkomen dat ze eraf valt?
Nouja goed mocht vast geen discussie topic worden :P

Ik rijdt zonder sporen. Heb weleens met gereden om de verkeerde rede maar ben nu gelukkig wat wijzer en wil de paarden zonder sporen rijden.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:55

Het hangt van het paard af ik met sporen rijd. Vaak kan een spoor net even helpen de hulp beter door te laten komen. Bij jonge paarden begin ik zonder spoor maar wanneer ik met mijn been niet voldoende door kom doe ik wel een klein knop spoortje om.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:29

Tigra_ schreef:
Geryon schreef:

Ik rijdt zonder sporen. Heb weleens met gereden om de verkeerde rede maar ben nu gelukkig wat wijzer en wil de paarden zonder sporen rijden.

Nee natuurlijk niet, dat voorkom je niet met sporen.. Wel om hem aan te pakken omdat hij niet luistert.. Even wat duidelijkere hulpen heeft ze dan.. :) Zoals hoe iedereen sporen gebruikt..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:36

Geryon schreef:
Tigra_ schreef:

Nee natuurlijk niet, dat voorkom je niet met sporen.. Wel om hem aan te pakken omdat hij niet luistert.. Even wat duidelijkere hulpen heeft ze dan.. :) Zoals hoe iedereen sporen gebruikt..

Nouja als ze het doet als iedereen? Welk percentage want ruim de helft en misschien wel driekwart zie ik ze niet juist gebruiken.
Maar goed laten we het laten voor wat het is ieder z´n mening over goed of fout.