Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:35

Ik wil weleens een discussie opzetten over ruiters met overgewicht. Helaas zie ik het steeds vaker. Soms zo dat ik het zielig vind voor het paard. Kan je hier iets van zeggen? Hoe denken ruiters met overgewicht hier zelf over? Ik heb het natuurlijk niet over 10 of 20 kilo te zwaar.

Ben benieuwd!

laurien_u

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:38

Ik zie eigenlijk nooit zo heel eel ruiters met écht overgewicht. Er zijn wel eens mensen waar ik van denk, arm paardje. Maar dan lijkt de ruiter vooral zo stevig, omdat het paard ieler is ofzo.
Ik kan er dus niet zo veel van zeggen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:43

Ik ken iemand die is behoorlijk groot, ik ben ook te zwaar, maar niet in haar termologie... Haha! Ik gok, dan gok ik echt, dat ze zo'n 130kilo weegt..
Zij heeft een jong paard van 3, stevig beest, maar is, nu in ieder geval, zo eerlijk dat ze niet op hem gaat rijden.
Ze heeft echter wel een 2wielig sulky-achtig geval aangeschaft, want ze wil wel met hem mennen. Die sulky is nogal zwaar, aangezien hij maar 2 wielen heeft, drukt het natuurlijk ook op de rug van het, jonge, dier. Plus haar gewicht... ik zou eerlijk waar niet weten of het een slimme zet is..

Maar ze is nogal gereserveerd in haar commentaar, dus kan niet helemaal peilen of ze wel of niet van plan is om ooit af te gaan vallen, zodat ze wel op haar paardje kan....

Ik vind het een lastig onderwerp, 'je doet natuurlijk ook een soort aanval op het lijf van degene, je hebt het niet alleen over het paard...

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 19:54

Jouw laatste zin is helemaal waar. Ik zit met een zelfde soort dilemma. Ik vraag me af of ik er wat van moet zeggen in belang van het paard maar wil haar niet kwetsen. Ik kan haar natuurlijk ook niet tegenhouden om op haar eigen paard te rijden, ik zie het wel met lede ogen aan. Ik ben in elk geval van mening dat je niet met zo'n (bijv. 130 kilo) overgewicht je paard mag belasten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:08

ik wil hier niet mensen mee aanvallen hoor

ik ben van mening dat als je overgewicht heb dat je gewoon moet gaan kijken naar het ras dat je wilt berijden.
ik bedoel dus bv: niet met over de 100 kg een dun volbloed arabiertje ofzo maar neem een dier over de 7 jaar met vlink wat spier bv: kruizing met trekpaard ofzo.
wand wat idd die mensen zich moetten realiseren is dat ze de ruggen van die paarden enorm gaan belasten.
de moeilijkheid is alleen je kwetst de mensen enorm door een aaval op hun lichaam en hun plezier.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:09

rommulus schreef:
ik wil hier niet mensen mee aanvallen hoor

ik ben van mening dat als je overgewicht heb dat je gewoon moet gaan kijken naar het ras dat je wilt berijden.
ik bedoel dus bv: niet met over de 100 kg een dun volbloed arabiertje ofzo maar neem een dier over de 7 jaar met vlink wat spier bv: kruizing met trekpaard ofzo.
wand wat idd die mensen zich moetten realiseren is dat ze de ruggen van die paarden enorm gaan belasten.
de moeilijkheid is alleen je kwetst de mensen enorm door een aaval op hun lichaam en hun plezier.

helemaal mee eens!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:12

Het ligt er allemaal aan HOE je het paard rijdt, iemand die weinig weegt kan serieus tegen de bewegingen zitten, wat veel belastender is dan een zwaarder persoon die goed op zijn paard zit.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:16

Amina_ schreef:
Het ligt er allemaal aan HOE je het paard rijdt, iemand die weinig weegt kan serieus tegen de bewegingen zitten, wat veel belastender is dan een zwaarder persoon die goed op zijn paard zit.

Dat is dan wel zo, maar het paard moet het extra gewicht wel meedragen. Je verwacht van je paard dat het in een goede conditie is, dan moet je er zelf ook wel een klein beetje in meewerken. Althans, zo zie ik het.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:20

Elzepelze schreef:
Amina_ schreef:

Dat is dan wel zo, maar het paard moet het extra gewicht wel meedragen. Je verwacht van je paard dat het in een goede conditie is, dan moet je er zelf ook wel een klein beetje in meewerken. Althans, zo zie ik het.

hier dacht ik ook aan
gewicht is ook een enorme mee teller
hoe je het ook draait het is meer gewicht wat mee gedragen moet worden en dat belast je wel op een dunne ruggengraat die dat even moet opvangen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:20

Elzepelze schreef:
Amina_ schreef:

idd

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:26

als je meer weegt kun je natuurlijk zelf ook al kijken naar wat voor soort paard je koopt,
ik heb mensen gezien die dan een jong, slank dier wilden gaan kopen, dat vind ik toch niet zo verstandig/ diervriendelijk.
Je weet zelf ook wat je weegt en dan kun je er in ieder geval rekening mee houden bij de keuze van een paard.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:26

volgens mij is deze discussie al zo vaak gevoerd...
ik wordt er een beetje moe van...
maar goed mijn ruintje van 1.33 draagt mij met 95 kilo met gemak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:34

Degene waar ik het over heb, heeft een fjord van 3.
Is een vrij massief dier, maar het is nog maar 3.......

Lijkt mij niet echt verstandig...

Ik ben zelf met mijn gewicht al jaren aan het schommelen, ook niet goed, maar mijn fjord is nu 22, en ik zit al bijna 15 jaar op zijn rug, hij heeft er niets van. Althans, dat maak ik op uit zijn gezondheid, nog nooit kreupel o.i.d geweest.
Toch vind ik mezelf nu te zwaar, dus rij niet zo heel veel.

Dus wat moet een jonkie van 3 dan wel niet, met een behoorlijk flinke dame op zijn rug... imo is dat gewoon niet eerlijk...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:39

het is een heel moeilijk onderwerp omdat je er mensen mee kwetst. maar toen ik nog op een manege reed, reed er een meisje van denk ik toch wel een stuk boven de 100 kilo op een haflinger van 1.46... en daardoor kon je zien dat zelfs de haflingers daar moeite mee hadden!

je moet gewoon eerlijk zijn tegenover je paard. en hoe lomp het ook klinkt jij wil ook niemand op je rug die veel te zwaar is. en vooral met een jong dier moet je goed uitkijken. maar ja vertel jij het?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:40

sommigen praten over dikke mensen alsof ze dom zijn en niet willen inzien dat ze dik zijn....geloof me,daar zijn de meesten zich heel goed van bewust,en iemand met minder gewicht heeft echt niet alle wijsheid in pacht

ik ben zelf ook niet licht,helaas.
ik ben het ook eens met de stelling dat je zelf wel een beetje conditie moet hebben wil je op een paard stappen,en ieder moet een voor hem/haar passend paard rijden.

ik zal zelf absoluut niet op een dun klein arabiertje stappen,of op een heel jong dier.
daarentegen rij ik de laatste paar weken wel een fjordenmerrie van 15 jaar,die mij makkelijk kan hebben,ze is normaal gebouwd en 1m45 hoog.

tja sommigen willen inderdaad misschien niet inzien dat ze niet goed op hun paardje passen,en een taboe is het heus niet,dat maken sommigen ervan.

discussies als deze zijn al heel vaak geweest en het draait vaak op hetzelfde uit.
niet iedere zwaardere ruiter mishandeld zijn paard,en sommige slanken onder ons denken ook precies te weten wat wel en niet kan,wat ook echt niet altijd zo is.

het zou helpen als mensen elkaar eens met wat meer respect bekeken,van beide kanten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:48

het is niet zo dat ik geen respect heb voor mensen dik of dun (ben zelf een middel moot was liever nog een paar kilo dunner)
maar het is vaak zo dat mensen direct dit zien als aanval of respect loos heid terwijl het niet zo bedoeld is.
het zou mooi zijn dat hier een schaal voor zou zijn dan heb je een hoop gedonder minder.
dan kunnen de mensen die wel overgewicht hebben en die er geen rekening mee willen houden dit als leidraad gebruiken.
dit is eveneens als aanval bedoeld

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:10

Ik zie eigenlijk nooit mensen met veel overgewicht paardrijden hoor! Maar als ze 130/150 kilo zijn en op een paard zitten zou ik dat toch wel zielig vinden voor het paard! En dan heb ik het vooral als ze op van die ranke dieren zitten hoor!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:35

mensen van 130 kg gaan echt niet op een paard zitten,laat staan 150 kg,gelukkig niet Knipoog

en ik snap ook wel dat het niet als aanval bedoeld is,maar soms voelen de mensen die het wel het beste met hun paard voor hebben,zich dan wel aangevallen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:41

Ik ben 1.80 en woog 93 kilo. Ik rijdt alleen maar jonge paarden. De 93 kilo kwam overeen met ongeveer 10 kilo overgewicht. Voor het behoudt van mijn jonge paarden rug ben ik gaan lijnen. Ik ben al 10 kilo kwijt en ga nog 5 kilo door.
Als je rijdt vindt ik eigenlijk niet dat je te zwaar mag zijn. De lengte en gewicht moet wel in verhouding zijn

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:13

Los van het feit of het voor je paard c.q. pony wel verstandig is om met 130 kilo erop te zitten: ik ben zo'n zwaarlijvig persoon nog niet tegengekomen in de paardensport. Over het algemeen zijn dit toch type mensen die uberhaupt niet zo intensief zullen sporten dus laat staan dat ze op een pony of paard zullen stappen. Ik kom zwaarlijvige mensen elke dag in mijn werk tegen.
Maar goed om even wel het een en ander in perspectief te plaatsen: Als je zelf vindt dat je te zwaar bent voor je paard of pony, doe er wat aan, zoals Marije1984 doet: super. Ten tweede is het voor je eigen gezondheid ook beter om geen 130 kilo te wegen. Daarbij natuurlijk de hamvraag: wat is overgewicht. Iemand stelde dat 10 of 20 kilo niet als overgewicht gezien mag worden. Met alle respect: dat is zeer afhankelijk van de lengte van die persoon. BMI (Body Mass Index) bepaalt wanneer sprake is van overgewicht, obesitas en ook ondergewicht.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:21

Het gaat volgens mij niet om het overgewicht, het gaat om het gewicht i.c.m. de lengte.

M.a.w. een lange slanke man van 80 kg kan een grotere belasting zijn dan een kleine dikke vrouw van 80 kg (vooropgesteld dat ze even goed rijden) omdat het zwaartepunt ook nogeens hoger boven het paard ligt.

Ik ken een man die zeker 1.95 is en ook nogeens wat te zwaar is (helemaal niet extreem). Even ruw geschat zit hij dan gauw op 110 kg. Dat lijkt me voor het manegepaard, waar hij op rijdt, toch best een probleem.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:28

mijn moeder weegt zo een 105 kilo, rijdt sinds kort ook paard. speciaal een manege uitgezocht waar ze wat stevigere paarden hebben lopen(geen pony's).anders zou ze voor geen goud op een paard gaan zitten.en geloof me, ik ken meerdere "dikke" mensen, en ze weten dondersgoed wanneer ze te zwaar zijn voor op een arabiertje oid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:34

Wat mij altijd opvalt is dat er niet over gewicht maar over overgewicht wordt gesproken. Wat is qua belasting het verschil tussen een man met een normaal gewicht van bijvoorbeeld 95kg en een kleinere vrouw met overgewicht van 95kg? (Er vanuit gaande dat ze allebei even goed rijden)

Ik zie regelmatig een vrouw met echt veel overgewicht (ver boven de 100kg) op verschillende paarden op de manege rijden. Ze rijdt altijd op zware en sterke paarden zoals groningers en ost-friezen, maar je ziet die paarden er echt moeite mee hebben, de rug helemaal wegdrukken, het hoofd omhoog, veel verzet. Persoonlijk vind ik dan dat het verstandig is om naar een andere tijdsbesteding uit te kijken.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:39

knuffelpoesz schreef:
ik ken meerdere "dikke" mensen, en ze weten dondersgoed wanneer ze te zwaar zijn voor op een arabiertje oid.

En wanneer ben je te zwaar voor een Arabier dan?

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:43

nou hier iemand met overgewicht.
ik heb eens gehoord ( en vind het wel logisch klinken) dat een paard 1/5de deel van zijn gewicht kan dragen. dit zou betkenen dat ik makkelijk op het paardje kan rijden wat ik nu ook rij. (zie evt. mijn profiel) ik ben er zelf heel onzeker over. (ook buiten het paard rijden) ik vind namelijk vaker dat het 'er niet uitziet' als dat het echt zielig is. want het zijn immers last dieren. ik heb ook nooit gemerkt dat een paard mij niet kan dragen of dat hij er enigzins moeite mee heeft. ikr ij nu western en alle oefeningen gaan gewoon goed...
ik heb een half jaar moeten wachten voordat ik erop mocht rijden zodat hij een sterke rug zou hebben. nu is hij 5.
ik vind het een moeilijk onderwerp...
ik denk vooral dat het overbodig is om het hier te bespreken omdat het persoons en paard gebonden is!
elk paar heeft zijn eige max. vermogen en elke ruiter zit ook weer heel anders!
zo ga ik vaak als ik de overgang maak vanuit galop naar draf toch even lichtrijden (ookal zit ik in jog dus moet doorzitten) maar dit vind ik niet eerlik voor het paard. maar je ziet ook mensen die echt op het paard klotsen!!! en dat is eerlijk gezegd niet het geval bij mij. ik probeer zo goed mogelik mee te zitten ... (overigens elk paard zou last hebben van zijn rug bij iemand die niet meezit hoe licht deze persoon ook is...)
maar goed ik blijf het in de gaten houden wat jullie te zeggen hebben....
ik ben nu aan het Sonja Bakkeren en het gaat de goeie kant op haha
(ben trouwens 100 kgen ben 1.85 m lang)