eindelijk een onderzoek over slikken met bit................

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

eindelijk een onderzoek over slikken met bit................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:39

spreekt voor zich...............

Citaat:
Slikken met een bit in

Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.

www.paul-versluis.nl

cheyentic

Re: eindelijk een onderzoek over slikken met bit................

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:41

jammer dat ze er ook niet even een stang oid in hebben gehangen hadden we dat ook kunnen bekijken.. mss een ideetje voor de toekomst

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:42

Hoef ik me daarover iig niet meer schuldig te voelen, met m'n enkelgebroken trensbitje :+

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:53

Halleluja. :D

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:55

Mooi!
Dus elk argument van het paard kan niet slikken, is niet meer geldig :)

Leek me trouwens ook onlogisch.. Paarden maken vrij veel speeksel aan, en met een uur rijden hebben sommige nog een droog mondje, dan zou een paard toch geslikt moeten hebben?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:58

er was toch al lang onderzoek naar gedaan? Ieder geval er staat met iets bij dat sprenger ook iets in die richting heeft onderzocht waaruit ook bleek dat paarden prima met bit kunnen slikken.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:29

jij kan toch ook slikken als je een bit in je mond zou hebben?
het niet kunnen slikken leek me altijd al lichtelijk overdreven :Y)
Laatst bijgewerkt door Zaina op 02-09-09 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:31

Fijn dat er eindelijk onderzoek is gedaan!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:32

Gelukkig.. Hoef ik dat argument tenminste nooit meer te horen ;)
Mijn paard schuimt nooit, alleen als hij zenuwachtig is en veel kauwt op zijn bit..

Annatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:37

Mooi dat er onderzoek naar gedaan is.
Nu kunnen we gerust verder rijde met bit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:41

Ik verwacht minstens reacties in de trant van dat er te weinig paarden zijn gebruikt in het onderzoek, discutabel is, te weinig onderzoeken etc...

Ik heb me altijd al afgevraagd waar mijn paard het gras liet dat ze in de mond had en het bit nog in.... maar nu weet ik het, doorgeslikt... :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:42

die van mij eten al jaren hun pepermuntjes op die ze tijdens het rijden krijgen als beloning en die slikken ze ook simpel door hoor.
wat er ook inhangt stang en trens of trens,moet daar een test voor gedaan?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:43

Een tong van een paard is zo gigantisch lang, en een bit ligt dan bij wijze van spreken op het 'puntje.'
Als je mijn puntje van m'n tong vasthoud kan ik ook nog prima slikken hoor :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:45

ik persoonlijk heb ook nooit enige moeite ervaren met slikken en bit in.........

sterker nog ze slikte het pepermuntje vanaf mijn teen............ en das toch een erstige hyperflex houding gewoon lekker door hoor :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:50

en met de oren naar vo'o'ren :P
volgens mij verzinnendie wetenschappers elke keer weer iets om te testen om aan het werk te blijven,en verdienen ze dik geld[ vaag werk] en voor de hele goegemeente reageert ,ja ja ze doen ook wel eens goed werk :D

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:52

Heel eerlijk gezegd hecht ik niet zo veel waarde aan dit onderzoek, het is allemaal wel erg kort door de bocht. Is er ook ergens een uitgebreid verslag van dit onderzoek te zien met foto's/filmpjes, wat voor paarden er gebruikt werden enz enz?

En waarom heb ik het idee dat als dit onderzoek door bvb. voest of roberts gedaan was, jullie anders gereageerd hadden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:52

dan had ik net zo gereageerd

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:04

voel je dan niet aangesproken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:14

aangesproken?
Het is enkel en alleen bevestiging van wat velen al wisten, maar niet paste in hun straatje...
En wie dat onderzoek doet of had gedaan, is niet belangrijk...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:18

Ik ben ook benieuwd naar uitgebreidere informatie over dit onderzoek, vind het nu nog een beetje summier...

Ik vind het wel een erg goede zaak dat er eindelijk actie ondernomen wordt ipv al dat natte vingerwerk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:25

Heb dit onderzoek dus al in diverse topics mbt bitten aangedragen in de afgelopen weken, hehe ;)
Onderzoek is al een paar jaar geleden gedaan en als ik me goed herinner, heb het hele originele verslag gelezen incl. foto's etc, was het naar aanleiding van een bewering van Myler die zeiden dat paarden op hun bitten wel goed konden slikken (en op andere dus niet..?). Wat bleek, de paarden slikten op de Myler het minst ;)

Trouwens net zo als dat middels röntgen onderzoek is gebleken dat het notenkraker effect van een enkel gebroken trens zwaar overtrokken wordt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:40

While it’s commonly believed that wearing a bit induces a horse to salivate, there’s some concern that a bit interferes with a horse’s ability to swallow. Researchers at Michigan State University have now measured how much a bit actually affects a horse’s swallowing of saliva. They’ve discovered that various types of bits do behave differently.

The study assessed horses when cantering while wearing side reins to keep their poll in a flexed position. The bit and bridle arrangements compared in the cantering horses included a bitless bridle, a jointed snaffle bit and a Myler correctional-ported barrel bit.

How often the horses swallowed while cantering actually varied considerably among the 12 horses studied. The type of tack they wore also influenced their swallowing.

None of the bits prevented the horses from swallowing while cantering. But the horses swallowed less frequently while wearing the Myler snaffle compared with the other bits, or the bitless bridle.

It has been suggested that the presence of a bit reflexly increases salivation but, at the same time, interferes with the horse's ability to swallow. The objective of this study was to compare swallowing frequency in 12 horses exercising at canter while wearing a head collar, a bitless bridle, a jointed snaffle bit and a Myler correctional-ported barrel bit. Laryngeal movements were recorded videoendoscopically as the horses cantered (8 m s−1) on a high speed treadmill, with the use of side reins to flex the poll. Swallowing was stimulated artificially by infusion of sterile water at a constant rate of 5 ml min−1 through a cannula in the endoscope's biopsy port. The results showed large differences in swallowing frequency between horses. Swallowing frequency was lower for the Myler snaffle than for the other conditions (P<0.05). It is concluded that the presence of a bit does not preclude swallowing during exercise at canter with the poll in a flexed position, but certain types of bits may be associated with a reduction in swallowing frequency.

(Received December 07 2004)

(Accepted October 26 2005)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:43

Citaat:
ik persoonlijk heb ook nooit enige moeite ervaren met slikken en bit in.........

:') ik heb persoonlijk helemaal geen ervaringen met een bit in

maar bij de legio paarden nooit enig andere reactie gezien met of zonder bit
of met bit a of b

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:44

maar het feit dat het bit een kauw-stimulatie geeft is er nog, dus er blijkt nu niet persee dat een bit GOED is...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:45

Wel of geen bit, Dr. Clayton is zich ervan bewust dat er een stroming is die het gebruik van bitten als ‘misdadig’ omschrijft. Haar onderzoek weerspreekt dat. „De meeste paarden wennen net zo makkelijk aan een bit als aan een zadel. Uiteraard heb je goede en slechte ruiters en dat maakt verschil. Omdat er mensen zijn met harde handen betekent het nog niet dat een bit voor iedereen verboden zou moeten worden.” Ze wijst op het belang van het juiste bit voor ieder paard, aangezien de onderlinge verschillen groot zijn. Qua afmetingen van de mond, maar ook hoe het bit wordt geaccepteerd.