Horse Ball.. Wat vindt jij er nou van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Horse Ball.. Wat vindt jij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 10:44

Hallo allemaal,
Er is een vrij "nieuwe" paardensport gekomen.. Horse Ball.. Je weet wel, je hebt een 2 teams.. 1 bal met allemaal handvatten en dan moeten ze die bal van elkaar afpakken en weet ik veel wat.

Ik heb op Jumping Amsterdam een partijtje horse ball gezien.. En (sorry, wil niemand beledigen maar heb geen andere woorden ervoor) ik vind het een vreselijke sport.. Getverderrie!
Die bal valt vaak op de grond, gaat de ruiter helemaal scheef hangen om zo bij de bal te komen ( rug van het paard trekt uiteraard gezellig scheef mee...).
Ze worden vaak snel van links naar rechts getrokken die paarden.. Want die bal vlieg van hot naar her. Hoe die bitten dan gaan in die mond.. Tja.. Dat kan je zelf wel bedenken.

Geen van alle paarden waren ontspannen.. En die ruiters die bonkte maar wat op de rug, spoorde die paarden aan in draf.. Opeens weer nmaar stilstand en hoppa weer in draf. Volgens mij raakte die paarden helemaal in de war.

Ik vind het vooral erg hoe ze met de rug van het paard omgaan.. Als zo'n bal op de grond komt.. Dan buigen ze helemaal schuin naar beneden.. Je ziet die hele rug scheef gaan van het paard..
Sja.. en het bit.. Lijkt me ook niet zo plezierig..
Maar bij Jumping Amsterdam gingen er vrij veel mensen klappen. Ik ben van narigheid weg gelopen. Heb het eerder op foto's gezien, maar nee.. absoluut niet mijn ding!

Graag het houden bij Horse Ball.. en graag jullie mening geven of jullie het wel of geen leuke sport vinden.

Groetjes Agnes

Foto's voor degene die niet weten wat Horse Ball is:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

unico

Re: Horse Ball.. Wat vindt jij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:48

Nee het lijkt mij ook niet heel goed voor de paarden. Maar je zou je toch afvragen dat er dan geen bezwaar tegen wordt gemaakt. Als het echt heel slecht voor een paard is, wordt het verboden lijkt mij. Ik weet verder ook niet hoe het zit hoor en heb ook niet zoveel verstand ervan, maar ik ben het wel met je eens ja.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:50

het bestaat toch al langer??

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:54

nou het ziet er best zielig uit
ik vind het niet goed!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:09

Horse Ball bestaat al langer, stond al in de Penny toen ik een jaar of 7 was. Wat betreft de fysieke belasting: wat dan over polo of voltige bijvoorbeeld?

lisetteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:21

mmm oké zo kan je dus voortaan ook rijden alleen ik zou het nooit in mijn leven doen sorry!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:07

hm, vind het ook niet echt een mooie sport ofzo.. Lijkt me ook niet echt relaxed voor de ruiters zelf, die moeten de hele tijd haf naast hun paard hangen.

Voltige is zo'n hele slechte belasting nog niet, mits linksom en rechtsom afgewisseld word. Voltigeurs die inderdaad er helemaal opklimmen ipv erop springen is slecht ja.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:34

Urielle schreef:
Horse Ball bestaat al langer, stond al in de Penny toen ik een jaar of 7 was. Wat betreft de fysieke belasting: wat dan over polo of voltige bijvoorbeeld?

Ja daar ben ik ook tegen.. Maar ik had ook gezet alleen over Horse Ball.. Want topics over polo ect heb ik al eens zien staan.. En omdat dit nu helemaal "in" is..(ik zie het steeds meer) wilde ik het hier over hebben.
Ik wist trouwens niet dat dit al langer bestond.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:41

Horseball bestaat idd al een hele tijd. Het is afkomstig uit Frankrijk en daar is het zo'n 20 jaar geleden ontstaan naar het voorbeeld van de Afghaanse sport buzkashi. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Horseball voor meer info.

Zie http://www.horseball.nl/ voor de Stichting Promotie Horseball Nederland.

Tja, je kunt erover discussiëren. Bij polo gaat het er ook vrij ruig aan toe. Vinden de paarden het leuk om te doen? Dat zou voor mij het allerbelangrijkste zijn, maar dat geldt IMO voor iedere tak van paardensport.

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:42

het is niet zielig hoor
als die paarden er geen zin in hadden waren ze allang in staking gegaan!!!
en over het zadel dat dat verschuift niet hoor!!!
die stijgbeugels zijn op gewone lengte en dan als je scheef gaat hangen wordt de ene korter dan de andere want aan de andere kant wordt ie dan lang dus je paard merk er niets van!!
dus ik weet niet waar jullie jullie druk om maken !!!

unico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:31

Nou ik vind het eigenlijk niet normaal dat de paarden zo in de mond getrokken worden en zoals je op 1 van de foto's kan zien, hangt het paard zelf ook heel scheef, bijna zo scheef dat hij omvalt. Dat lijkt me ook niet goed voor een paard. En wat een paard leuk vind om te doen, hoeft niet altijd goed voor ze te zijn.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:34

Het lijkt mij een erg leuke sport toe.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 07:08

Ja ik weet dat er ook polo is.. en dat dat ook niet altijd "lief" er aan toe gaat.. Maar ik had daar al eens een topic over gelezen vandaar dat ik het nu puur heb over Horse Ball.
@peehtje: ik zeg ook niet zo zeer dat het zielig is, maar ik vind het gewoon geen leuke sport. Ik vind het niet leuk om te zien en heb geen 1 paard ontspannen zien lopen. Ik heb ook nergens gezegd dat het zadel verschuift.. Ik heb gezegd dat je de rug mee scheef trekt ( dit gebeurd ook bij het opstijgen). En ik maak me nergens druk om hoor.. Ik vraag om iedereen zijn mening. Graag met wat minder uitroeptekens reageren, want dit komt niet zo aardig over Lachen

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 07:21

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Ik zou het zelf niet zo goed durven, maar ik heb niet het gevoel dat het zielig is ..

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 07:25

An sich is het voor af en toe best een keer leuk, maar om dit nou met veel regelmaat te gaan doen, dat lijkt me niet wat. Ik zie (heb het al vaker gezien) heel vaak in de hitte van de strijd veel geruk en gepluk en gestomp en gedouw (dat laatste met de benen) door de ruiter en als beloning hangt deze er ook nog eens half naast.
Misschien dat het ook anders kan, maar ik kan nou niet zeggen dat ik het toonbeeld vindt van netjes rijden (van hetgene wat ik tot nu toe heb gezien).
En ik weet dat je zadel niet verschuift etc etc, maar ik vraag me af wat voor krachten er wel niet vrij komen op de rug van t paard op het moment dat je er naast hangt en op het moment dat je weer terug komt. Als je al bedenkt dat opstappen een belasting geeft van ongeveer 3 x het eigen lichaamsgewicht. Ben je 70 kg, dan hangt er bij het opstappen dus zo’n 210 kilo aan een kant van het paard, weet natuurlijk niet wat het gewicht is bij deze vorm van naast je paard hangen, maar kan me voorstellen dat als dat veelvuldig gebeurt, het niet echt handig is

Begrijp me goed; ik ben er niet tegen, ik denk alleen dat het allemaal wel wat netter en paardvriendelijk kan zijn ... en dat het geen sport is die je dagelijks moet doen (of 4 van de 7 dagen)

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:11

ik ben er echt tegen
die paarden ruggen
die ruiters sturen als een kip zonder kop
echt niet normaal meer

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:28

peehtje schreef:
het is niet zielig hoor
als die paarden er geen zin in hadden waren ze allang in staking gegaan!!!
en over het zadel dat dat verschuift niet hoor!!!
die stijgbeugels zijn op gewone lengte en dan als je scheef gaat hangen wordt de ene korter dan de andere want aan de andere kant wordt ie dan lang dus je paard merk er niets van!!
dus ik weet niet waar jullie jullie druk om maken !!!

Het gaat er niet om of het zielig is, maar wat jij er van vind.
Als de stijbeugels dezelfde lengte hebben en bij het hangen wordt de ene kant langer en de andere kant korter lijkt het me wel degelijk dat het zadel verschuift.

Sommige paarden zullen het leuk vinden, actie in de vorm van Horseball. Maar dat neemt niet weg dat ik het getrek aan monden en ruggen er ook niet fijn uit vind zien. Zou niet mijn keuze zijn.

En het feit dat TS gaat nadenken over wat ze heeft gezien en zich afvraagt of het nu wel zo fijn is voor de paarden vind ik bewonderingswaardig. OK dan!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:36

Nessah schreef:
ik vind het gewoon geen leuke sport. Ik vind het niet leuk om te zien en heb geen 1 paard ontspannen zien lopen.

Dat zie je in de (top) dressuur ook niet.
En als je op Jumping amsterdam naar het springen hebt gekeken, worden de paarden daar ook flink in hun mond geragt (of bv met stelliing naar buiten de bocht door gestuurd).

Ik vind horse ball wel leuk. Maar op zich begrijp ik wel wat je bedoelt, ik vind western geen reet aan (no offence tegen mensen die western natuurlijk wel super tof vinden), met die al dat spinnen en die stops (dat lijkt mij dan weer slecht).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:42

Kimmb schreef:
Nessah schreef:
ik vind het gewoon geen leuke sport. Ik vind het niet leuk om te zien en heb geen 1 paard ontspannen zien lopen.

Dat zie je in de (top) dressuur ook niet.
En als je op Jumping amsterdam naar het springen hebt gekeken, worden de paarden daar ook flink in hun mond geragt (of bv met stelliing naar buiten de bocht door gestuurd).

Ik vind horse ball wel leuk. Maar op zich begrijp ik wel wat je bedoelt, ik vind western geen reet aan (no offence tegen mensen die western natuurlijk wel super tof vinden), met die al dat spinnen en die stops (dat lijkt mij dan weer slecht).

Nogmaals.... Daarom zeg ik ook in dit topic alleen over Horse ball! Er zijn al veel andere topics over hoge dressuur en springen en polo.. Dit gaat over Horse Ball
Maar om toch even te antwoorden ook het springen met trekken ect vindt ik not done. Maar ik zag toevallig horse ball voorbij komen en dat vond ik nog even wat erger. En was gewoon benieuwd wat jullie mening was. Het zou niet mijn keuze van sport zijn.
Daarnaast zijn paarden niet van suiker en kunnen ze heus veel hebben.. Maar toen ik het zag, draaide ik m'n hoofd weg.

[size=7]met springen op JA ( was er bij) gaan die paarden stuk voor stuk met de oren naar voren op de hindernis af.. bij horse ball lagen alle oren dwars in de nek en werden er hele rare overgangen gemaakt.. /size]

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:09

Ik speel ook horseball. Voel het commentaar al aankomen Sigaar
En daarnaast rijdt ik ook dressur, + ik spring regelmatig een wedstrijd.
Sinds ik horseball speel merk ik dat ik veel vrijer ben op de pony.
In mijn dressuur en spring training merk ik niks aan mijn pony.
Terwijl ik toch wel 1 keer in de week horseball.

TessT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:13

Nou ik wil hier graag even op reageren , In Nederland is horseball een nieuwe sport en er is al veel op gereageerd door krant en tv we hebben de sport over genomen van het buitenland daar is het zelfs EK horseball dus als het niet goed voor het paard was worden er geen wedstrijden gehouden en helemaal niet met EK enz.. de pony's worden niet belast in hun rug er zit aan beide stijgbeugels een riem door een martingaal lus waardoor je kan hangen en zelf meer evenwicht en je paard ook niet hinderd de martingaal is er over dat je pony beter te sturen is. de pony's zijn aan alle 4 benen beschermt met springschoenen en bandages. er zijn strenge regels opgesteld niet tegen elkaar inrijden je mag niet botsen niet in een bocht van 45graden enz.. Ik speel bij het promotiehorseball team en toevallig waren wij bij Jumping Amsterdam er zijn mensen die het heel leuk vinden .. maar ook die het niks vinden de pony;s waren wij mee kwamen zijn doodgewone manege pony's en wat er ook omgeroepen werd dat de pony's beter gehoorzamen en dus beter de les lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:16

Het lijkt mij niet prettig voor de paarden, maar kijk eens naar de gemiddelde dressuur- of springwedstrijd. Meer monden die openstaan dan die niet openstaan vanwege het gepluk in de mond om het halsje mooi rond te krijgen of om het paard nog even net in te houden voor de hindernis. Topspringpaarden, hoe jong denk je dat die over hoge hindernissen gejaagd werden en hoe goed denk je dat dat voor ze is?
Polo is ook dat heen en weer over de rug en gedoe in de mond van het paard.
(Voltige vind ik eigenlijk vrij vriendelijk, overigens, er wordt over het algemeen rustig bewogen en niet zulke rare bewegingen als bijv. bij dit horseball. )

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:06

WildWings schreef:
Het lijkt mij niet prettig voor de paarden, maar kijk eens naar de gemiddelde dressuur- of springwedstrijd. Meer monden die openstaan dan die niet openstaan vanwege het gepluk in de mond om het halsje mooi rond te krijgen of om het paard nog even net in te houden voor de hindernis. Topspringpaarden, hoe jong denk je dat die over hoge hindernissen gejaagd werden en hoe goed denk je dat dat voor ze is?
Polo is ook dat heen en weer over de rug en gedoe in de mond van het paard.
(Voltige vind ik eigenlijk vrij vriendelijk, overigens, er wordt over het algemeen rustig bewogen en niet zulke rare bewegingen als bijv. bij dit horseball. )

Sorry.. maar ik heb al 3 keer gemeld dat het topic puur over horse ball gaat.. Er zijn andere topics over springen ect.. Dus hou het bij horse ball..

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:20

Het lijkt mij wel leuk om te doen. Haha! Haha!
Ik denk dat de pony's die dit doen het ook wel leuk vinden een beetje spelen.
Het maakt het in ieder geval wel afwisselend.

Pingu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:19

Ik ben het eens met Bijoekimmie, spelen is ook goed voor paarden en pony's.