Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:28

Omdat er in het topic van staat Anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' nu zo'n discussie op gang is, vroeg ik mij af, waarom je volgens verschillende mensen de klassieke rijkunst niet met de huidige GP kan vergelijken.
Wáárom zou een klassiek dressuurmeester volgens jullie niet mee kunnen komen in de GP (de huidige dan hé) en wát doen die volgens jullie goed en/of fout?
Evenals in de huidige GP, wat doen ze volgens jullie goed/fout?

Wat doet jullie denken dat klassiek vx GP appels met peren vergelijken is?

Gelieve elkaar te respecteren en maak er geen welles/nietes topic van Lachen

Kylan

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:04

De klassieke ruiter zoekt naar een manier om zijn paard te verbeteren en rijdt de oefeningen op het punt dat hij voelt dat dat is wat zijn paard op dat moment nodig heeft. Iedere oefening wordt gereden om het paard te verbeteren, niet alleen om hem een kunstje te leren maar om ook de kwaliteit van de gangen en het gehele paard te verbeteren.
Een echte klassieker zal nooit een oefening exact op de letter rijden als hij voelt dat het paard 2 meter eerder of later veel meer heeft aan die oefening.
Dat wil trouwens niet zeggen dat trainen volgens de klassieke methode niet goed te combineren is met wedstrijden. Ik ben er van overtuigd dat enkele klassieke meesters zeker zouden kunnen scoren in de GP. Helaas hebben deze meesters er vaak geen behoefte aan om voor een jury te rijden, omdat ze zelf al weten op welk niveau een paard is.

In de huidige GP wordt er gekeken naar spectakel. Als de jury's anders opgeleid zouden worden dan was de puntenverdeling totaal anders.
De appuyementen moeten zo veel zijwaarts gereden worden, zelfs in een bijna middendraf, dat vrijwel geen van de paarden zichzelf daarin kan blijven dragen. Een paard wordt van zo'n oefening niet sterker, terwijl dat in principe het doel was van de dressuur.
De piaffes in de huidige GP zijn vrijwel allemaal op de voorhand en met zichtbare druk in de ruiterhand. Terwijl een klassieke ruiter zijn paard met doorhangende teugel aan de zit kan piafferen.
Ik zie toch wel erg vaak GP-paarden die met een zuur hoofd rondlopen, zwiepen met de staart en slaan naar het been...

Ik vind een aantal van de GP'ers die nu rondrijden trouwens geweldige ruiters, maar ik heb toch ook wel veel respect voor de klassieke ruiters die ieder paard blij aan het werk krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:05

Mee eens, heb er weinig aan toe te voegen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:54

Kylan, super uitgelegd!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:58

En de discussie is alweer voorbij Knipoog

Helemaal eens met Kylan! Mooi verwoord. Het is inderdaad een jurysport en de nadruk ligt gewoon niet op het klassieke rijden.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:11

Kylan schreef:
De piaffes in de huidige GP zijn vrijwel allemaal op de voorhand en met zichtbare druk in de ruiterhand. Terwijl een klassieke ruiter zijn paard met doorhangende teugel aan de zit kan piafferen.

Iemand die serieus klassiek traint ziet de piaffe niet als eind doel, die kijkt ook of daar nog een mooie levade uit kan gaan komen. In die zin is het doel van piaffe in de GP al veranderd, het is nu vooral belangrijk naadloos van piaffe naar passage en andersom te rijden, dus in een veel horizontalere balans.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:56

Kylan, dat heb je inderdaad erg goed verwoord.

Ik ben onlangs naar de Weense rijschool gaan kijken en het is verbluffend hoe die paarden alles in complete ontspanning en met steeds dezelfde frisheid (ook na een kwartier quadrille rijden metr piaffe/passage/pirouttes en levades) uitvoeren. Er komt dan wel veel minder spektakel bijkijken dan bij een Grand Prix wedstrijd, maar ik vond het persoonlijk heel inspirerend. In een GP proef zie je vaak en veel spanning, schuimend zweet, zwiepende staarten, voorbeengezwaai etc.
Je hebt eigenlijk gewoon een ander doel voor ogen als je puur klassiek wenst te rijden.

__sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:04

Ik ben het ook met Kylan eens. Ik vind het beter omdat het onder veel minder protest gaat. Het paard lijkt veel meer te worden gerespecteerd, terwijl ze toch erg goed en sterk lopen. Dat vind ik erg knap.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:43

Kylan schreef:
De klassieke ruiter zoekt naar een manier om zijn paard te verbeteren en rijdt de oefeningen op het punt dat hij voelt dat dat is wat zijn paard op dat moment nodig heeft. Iedere oefening wordt gereden om het paard te verbeteren, niet alleen om hem een kunstje te leren maar om ook de kwaliteit van de gangen en het gehele paard te verbeteren.
Een echte klassieker zal nooit een oefening exact op de letter rijden als hij voelt dat het paard 2 meter eerder of later veel meer heeft aan die oefening.

Owkeee...vertel eens waar de GP ruiter zich mee bezig houdt dan? Dagelijks probeer je je paard te verbeteren. Oefeningen rijden op het moment dat het gevraagd wordt in een proef, gaat inderdaad een stap verder dan het eerdere stadium in je training, klopt. Daarom heet het ook GRAND PRIX. Geldt voor iedere wedstrijdruiter op ieder niveau: mijn jonge merrie springt in galop aan ergens op de korte zijde, knap he? Hoop dat ze het toch ook een keer op een letter kan.

Kylan schreef:
De appuyementen moeten zo veel zijwaarts gereden worden, zelfs in een bijna middendraf, dat vrijwel geen van de paarden zichzelf daarin kan blijven dragen. Een paard wordt van zo'n oefening niet sterker, terwijl dat in principe het doel was van de dressuur.

Twee onwaarheden:
1. de appuyementen moeten gedragen in verzamelde draf worden getoont, niet in passage als je dat bedoelt. Een verzamelde draf is gedragen maar ook actief. Het scharen is niet zo moeilijk hoor, de gedragenheid, daar gaat het om (dus ook voor de jury)
2. Iedere GP ruiter kan zijn teugels los laten in de piaffe, alleen dat doe je niet in je proef, je laat geen boogje in je teugel komen maar de druk is weg.

Waar baseer je deze beweringen toch op?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:55

Vido schreef:
Owkeee...vertel eens waar de GP ruiter zich mee bezig houdt dan? Dagelijks probeer je je paard te verbeteren. Oefeningen rijden op het moment dat het gevraagd wordt in een proef, gaat inderdaad een stap verder dan het eerdere stadium in je training, klopt. Daarom heet het ook GRAND PRIX. Geldt voor iedere wedstrijdruiter op ieder niveau: mijn jonge merrie springt in galop aan ergens op de korte zijde, knap he? Hoop dat ze het toch ook een keer op een letter kan.

Twee onwaarheden:
1. de appuyementen moeten gedragen in verzamelde draf worden getoont, niet in passage als je dat bedoelt. Een verzamelde draf is gedragen maar ook actief. Het scharen is niet zo moeilijk hoor, de gedragenheid, daar gaat het om (dus ook voor de jury)
2. Iedere GP ruiter kan zijn teugels los laten in de piaffe, alleen dat doe je niet in je proef, je laat geen boogje in je teugel komen maar de druk is weg.

Waar baseer je deze beweringen toch op?

Hahah nou die Grand Prix amazone die ik afgelopen winter heb zien rijden op Den Goubergh liet haar teugels langer worden voor de uitgestrekte stap, maar er had zoveel druk op gestaan dat het paard accuut zijn hoofd in de lucht stak, je zag hem denken, pffff eindelijk ruimte). Goh lekker ontspannen. Overigens stond de gehele proef(zonder overdrijven) zijn mond wagenwijd opengetrokken door de stang.

GP ruiters verbeteren hun paard ook ja,maar wel puur om er een proef mee te kunnen winnen. En om aan het beeld van de jury te kunnen voldoen. Paarden worden overvraagd,omdat de wedstrijd nou eenmaal aankomend weekend is en dus al is het paard er eigenlijk nog niet aan toe, er moet wel gestart worden en dan de slof er maar aan om het geheel nog even te 'perfectioneren'. Gewoon dagelijkse kost hoor, heb bij een GP amazone gewerkt, die een schande voor de dressuursport is overigens.

Je begrijpt denk ik niet wat Kylan bedoelt met dat oefeningen op de plaats rijden. Een klassieker rijdt die oefening alleen als aan alle voorwaarden is voldaan, en als het nog niet helemaal goed voelt, rijden ze die oefeningen gewoon wat later. In een GP proef MOET je het op A doen, of het nou lekker voelt of niet(aan de uitdrukking van de paarden te zien voelt het voor de beesten zelf vaak absoluut niet lekker)

En Kylan bedoelt dat de appuyementen vaak in een vrij hoog tempo gereden worden, tegen middendraf aan, zodat de paarden hun passen helemaal niet meer af kunnen maken, uit balans gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:57

Mischien handig om uit te zoeken waar de compitie vandaan komt...
Zover ik weet: Wedstrijden zijn bedacht om te laten zien hoever je staat in de africhting en training van je paard in competitie verband, 1 of merder onafhankelijke personen bepunten het gevraagde...
Het begint bij de B en gaat door tot aan de GP, waar de toppers van de wereld laten zien hoever hun zijn in de africhting en training van hun paard volgens een vastgesteld protocol...
Is wat Anky doet klassiek? Geen idee, wat is de defintie van klassiek en wat doet Anky dan?
En lees dan voor Anky, alle ruiters die op dat nivo rijden...
Ik heb ook wel eens voorstellingen gezien van de spaanse rijschool.. dan zorgde het staart gezwiep ook voor voldoende verkoeling...

Ik ben van menig dat je bij zo'n vergelijk bij 'beide partijen' de min en pluspunten zult moeten vergelijken en niet bij de 1 het positieve en bij het andere negatieve...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:59

Anky is absoluut niet klassiek bezig nee.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:03

Interessante discussie.
Ben vorige week bij spaanse rijschool geweest. Alles behalve gespannen paarden en staart gezwiep en gezweet e.d. En kunstjes afkijken? Now way, je zag niet eens wat ze deden. Als ik soms filmpjes zie van GP dressuur ruiters zie ik duidelijk welke hulpen gegeven worden voor een wissel oid. Bij klassiek geschoolde ruiters niet.
Het maakt mij niet uit of er klassiek, engels, of whatever gereden wordt, waar ik me echter aan stoor is het ruk en plukwerk aan de teugels en dat de slof snel er aan wordt gehangen en sporen in het dier geprikt worden. In de klassieke dressuur ben ik dat nooit tegen gekomen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:05

Alane schreef:
Ik heb ook wel eens voorstellingen gezien van de spaanse rijschool.. dan zorgde het staart gezwiep ook voor voldoende verkoeling...

...

De spaanse rijschool uit Jerez?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:07

Waarom is de (klassieke) dressuur uitgevonden?
toen men paarden ging gebruiken in oorlogen, was bijzonder handig als een paard versnelde op het moment de ruiter dat vroeg...
Dat er meer dan een rem en gaspedaal op een paard zat kwam men later achter en men ging dat gebruiken...

Wat is nu het verschil tussen de dressuur van toen en het huidige? Dat het niet meer op een strijdperk wordt uitgevochten waar het je je kop letterlijk kan kosten...
En dat maakt het ozo belangrijk dat het gevraagde op de letter gevraagd kan worden (ooit eens bedacht waarom men deze letters in de bak heeft gekozen en waar ze vanaf zijn geleidt? Waarom deze maat?)
Is een beetje krom als je als strijder in een hevig gevecht je tegenstander om een pauze moet vragen omdat je paard nog niet toe is aan middendraf/Passage/galop what ever...

Wat heeft klassieke dressuur nog te doen met de dressuur zoals ie ooit bedacht is?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:09

De paarden die vroeger in de oorlogen mee deden hebben eerst ook een goede, niet overhaaste training gehad.De strijders hadden er niets aan als halverwege hun paard in elkaar zakte me de mededeling dat ze niets meer konden. Ze werden uitgeselecteerd en niet overhaast getraind..

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:13

Mindfields schreef:
GP ruiters verbeteren hun paard ook ja,maar wel puur om er een proef mee te kunnen winnen. En om aan het beeld van de jury te kunnen voldoen. Paarden worden overvraagd,omdat de wedstrijd nou eenmaal aankomend weekend is en dus al is het paard er eigenlijk nog niet aan toe, er moet wel gestart worden en dan de slof er maar aan om het geheel nog even te 'perfectioneren'. Gewoon dagelijkse kost hoor, heb bij een GP amazone gewerkt, die een schande voor de dressuursport is overigens.

...een schande voor de dressuursport. DUS neem ik aan dat je het met me eens bent dat de uitzondering de regel bevestigd: GP ruiters zijn op een serieuze manier aan het werk om hun paard te ontwikkelen.

Ik vind je uitspraken nogal gespierd en hier en daar ronduit beledigend. Je generaliseert slechte voorbeelden op een manier alsop iedere GP ruiter zich hier per definitie schuldig aan maakt.

De basis van de dressuursport 2007 ligt toch echt in de klassieke rijkunst. De verschillen kan je ook zien als een verrijking. Onze paarden ontwikkelen zich door de moderne fokkerij en net als in iedere sport worden ook technieken en inzichten uitgediept.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:14

soeske schreef:
Interessante discussie.
Ben vorige week bij spaanse rijschool geweest. Alles behalve gespannen paarden en staart gezwiep en gezweet e.d. En kunstjes afkijken? Now way, je zag niet eens wat ze deden. Als ik soms filmpjes zie van GP dressuur ruiters zie ik duidelijk welke hulpen gegeven worden voor een wissel oid. Bij klassiek geschoolde ruiters niet.
Het maakt mij niet uit of er klassiek, engels, of whatever gereden wordt, waar ik me echter aan stoor is het ruk en plukwerk aan de teugels en dat de slof snel er aan wordt gehangen en sporen in het dier geprikt worden. In de klassieke dressuur ben ik dat nooit tegen gekomen.

http://www.youtube.nl
zoekactie: spaanse rijschool... en je ziet een staart gezwiep daar wordt jij dan niet vrolijk van...
willekeurig welk filmpje je uitkiest...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:16

soeske schreef:
De paarden die vroeger in de oorlogen mee deden hebben eerst ook een goede, niet overhaaste training gehad.De strijders hadden er niets aan als halverwege hun paard in elkaar zakte me de mededeling dat ze niets meer konden. Ze werden uitgeselecteerd en niet overhaast getraind..

Dus nu is het overhaaste training?
Wat denk je hoeveel tijd men had om een paard te trainen om geschikt te zijn voor het strijdperk?
Hoe lang men een strijdruiter kon missen op het strijdveld? Dat men toen de paarden benaderden met witte handschoentjes, zoals we nu doen?

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:17

Ik rijd zelf volgens de klassieke rijstijl en heb ook jarenlang op een prive stal gewerkt. Indd super uitgelegd kylan , de vrouw waarvoor ik werkte had 14 paarden staan waarvan de helft alle gp oefeningen liepen en de andere helft tussen lichte tour en grand prix in. Alleen deze paarden werden nooit op wedstrijd uitgebracht, punten zijn namelijk niet belangrijk en wat een jury er van vindt al helemaal niet. Het gaat om het correct trainen van de paarden , voelt het paard bij a super dan wordt er bij a een overgang gemaakt en niet bij bijv. de gevraagde letter c. Komt het paard namelijk bij de c iets tegen de hand en je zou dan de oefening vragen dan is de oefening rijtecnisch niet correct en heeft geen meerwaarde. Daarnaast ben ik nogal eigenwijs aangelegd en wil altijd alles zelf eerst zien en dan geloven, nu was mij al verteld dat juryleden de toch meestal wat loshangende teugels van de klassieke ruiter niet begrijpen , dit heb ik zelf ook ervaren reactie op puntenformulier was dan ook altijd ruiter heeft geen contact met paard door te losse teugels. Nou de enige manier om dit duidelijk te maken is afstappen en ze een rondje op je paard te laten rijden die dan opeens niks meer kan en doet Knipoog hahaha

Maar om in de topic vorm te blijven:

Ik denk zeker dat iedere klassieke ruiter de gp jurysport aan kan alleen willen is een tweede

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:21

ik ben van mening dat je pas een eerlijke vergelijking kunt maken als je Anky een vrije proef laat rijden zonder tijdsdruk + GP-proef en een klassieke ruiter een gp-proef + diezelfde vrije proef...
Pas dan kun je een eerlijke vergelijking maken...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:22

Alane. Bij de filpjes aan de hand idd wat staartgezwiep, alleen bij de pas de deux vrij weinig tot niet. Ga niet alles kijken.
Ze konden inderdaad hun strijders niet missen vroeger. Maar ze hadden er ook niets aan als ze geen paard hadden. Heb nooit gezegt dat GP overhaaste training is, nee hoor, heb alleen gezegt dat ze vroeger geen overhaaste trainingen deden. Tuurlijk waren ze hard voor hun dieren, (niet dat ik logisch vindt dat dat gebeurd, absoluut niet!) maar hadden er wel respect voor. Ze moesten immers samen overleven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:30

ook bij de pas de deux, oa na het groeten... het bovenste paard bekijken Lachen

Daarom kregen die paarden vaak een 'spoed'cursus.. waar de klassieke dressuurkunst vanafgeleid wordt is een tijdperk dat martelbitten hoogtij vierden.. als het rijtechnisch niet lukte dan maar harnachementtechnisch...

De vergelijkingen die ik hier zie is een wedstrijdproef versus een training...
Mijn dochter rijdt met haar paard B, tijdens de training als het niet goed voelt, wordt eerst de basis herstelt en dan pas opnieuw ingezet... tijdens een wedstrijd gaat dat niet... Is mijn dochter dan 'slecht'?

Als een klassieke 'meester' of Anky een voorstelling gven zie je toch geheel wat anders dan wanneer Anky een WB-finale rijdt
(Anky staat dan voor een willekeurige GP ruiter)

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:31

Jackywhite schreef:
Ik rijd zelf volgens de klassieke rijstijl en heb ook jarenlang op een prive stal gewerkt. Indd super uitgelegd kylan , de vrouw waarvoor ik werkte had 14 paarden staan waarvan de helft alle gp oefeningen liepen en de andere helft tussen lichte tour en grand prix in. Alleen deze paarden werden nooit op wedstrijd uitgebracht, punten zijn namelijk niet belangrijk en wat een jury er van vindt al helemaal niet. Het gaat om het correct trainen van de paarden , voelt het paard bij a super dan wordt er bij a een overgang gemaakt en niet bij bijv. de gevraagde letter c. Komt het paard namelijk bij de c iets tegen de hand en je zou dan de oefening vragen dan is de oefening rijtecnisch niet correct en heeft geen meerwaarde. Daarnaast ben ik nogal eigenwijs aangelegd en wil altijd alles zelf eerst zien en dan geloven, nu was mij al verteld dat juryleden de toch meestal wat loshangende teugels van de klassieke ruiter niet begrijpen , dit heb ik zelf ook ervaren reactie op puntenformulier was dan ook altijd ruiter heeft geen contact met paard door te losse teugels. Nou de enige manier om dit duidelijk te maken is afstappen en ze een rondje op je paard te laten rijden die dan opeens niks meer kan en doet Knipoog hahaha

Maar om in de topic vorm te blijven:

Ik denk zeker dat iedere klassieke ruiter de gp jurysport aan kan alleen willen is een tweede

Helemaal mee eens Knipoog Ik train mijn paarden ook via de klassieke manier, gewoon weg omdat ik de hele gedachtegang erachter goed en logisch vind. Zoals de grootmeester Bent Branderup zegt: De dressuur is er voor het paard en niet: Het paard is er voor de dressuur.
Hou zowiezo helemaal niet van die jury sport, maar denk idd wel dat de klassieke ruiters het aankunnen Knipoog.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:32

Wat je zegt Alane zit wel wat in.

Maar: de klassieke dressuur is eeuwen geleden bedacht. Waarop gebasseerd? Op de fysieke mogelijkheden en beperkingen van het paard als soort. Toendertijd werden paarden vaak pas later beleerd en werd er meer tijd genomen om stuw- en draagkracht in de achterhand van het paard te trainen.

Tegenwoordig moet het vaak zo snel mogelijk, omdat het anders gewoon te veel geld kost. De economische waarde van paarden is natuurlijk sterk gegroeid.

Maar iets dat mij er wringt over de piaffe: in het topic over Anky had ik het ook over de piaffe dat je paarden tegenwoordig (iha en ik wil hiermee niet iedereen over 1 kam scheren, maar ik zie het vaak zat) hun bekken minder ziet kantelen, weinig ondertreding en draagkracht ziet vanuit de achterhand en het paard dus ook minder 'door zijn kont zakt'. Toen kwam het antwoord dat het dressuurpaard van tegenwoordig dat niet meer zo kan. Toen dacht ik: dus we gaan paarden veranderen en 'echte' dressuurpaarden fokken, maar omdat zij de oefeningen niet meer kunnen zoals de paarden van vroeger (en een deel van de paarden van nu) gaan we de oefening piaffe maar anders beoordelen. Is dat niet de omgekeerde wereld? Verward