Wanneer beginnen met jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:24

Een vraagje:
Wat doen jullie met je paard als hij:
2, 3 en 4 jaar is?
Bij welke leeftijd beginnen jullie met een zadeltje, hoofdstelletje, longeren, erop, enz?
Mijn hafferd is nu 2, en ik ben benieuwd wat jullie allemaal doen met je paardje van twee.
Wat ik doe is: af en toe wandelen, verder niks.

skins

Re: Wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:58

Ik heb geen ervaring met jonge paarden. Maar ik zou beginnen met de basis vanaf de grond als hij 2 is. Zoals halthouden, stap,draf als jij het zegt. Een beetje spelletjes spelen en een goede band ontwikkelen. Als spelend leren ;).
En dan met 3-4 jaar als het grondwerk al gevorderd is, kun je beginnen met inrijden. Dat zal vanzelf makkelijker gaan als je de oefening van de grond al hebt aangeleerd. En zo kun je rustig opbouwen. Ik zou vooral niets forceren.
Tijdens het grondwerk kun je ook eens een zadeltje opleggen etc.

Af en toe eens wandelen is wel een goed begin. Misschien kun je ook wat schriktraining doen ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:00

Dankje Katia! Dat is inderdaad het beste, denk ik!
Schriktraining is ook leuk!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:01

"geestelijke training" (schriktraining, gehoorzaamheid, en "zadelmak") kán je IMO al mee beginnen.
Zelf zou ik nog wel wachten tot hij 3/3,5 is.

"lichamelijke training"(longeren, hangen,Lange lijnen e.d.) Vanaf ongeveer 4 jaar, en dan kan je aan de hand daarvan besluiten wanneer je er op wil gaan zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:05

Hmm, ook met gehoorzaamheid wachten tot hij 3 is?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:07

Sommige dingen kan je al wel gaan doen(hij hoeft nou ook niet over je heen te lopen :+ )
Maar zoals achterwaarts: dat is in principe "gehoorzaamheid" maar daar moet je niet al te vroeg mee beginnen.(sowieso moet je dat maar heel weinig doen :o )

Edit: dingen als (lang) stilstaan e.d. hoeven ze ook nog niet zo lang/goed te kunnen imo
Laatst bijgewerkt door siskeh op 10-04-10 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:07

Mijn veulens leren al meelopen en vaststaan, beentjes optillen, borstelen, paar keer mee in de trailer met moeders en dergelijke. Daarna zomers lekker de wei op en in de winter eventueel op stal. Dan doe ik er weinig mee, beetje binnen en buiten zetten en opvoeden hoe ze zich tegenover mensen dienen te gedragen. Zomers weer op de wei en eventueel in de winter als ze drie worden er eens een singeltje om, zadeltje op, bit en en wat wandelen door de bak, eventueel even los onder toezicht, als je een vroegrijpe hebt er misschien zelfs een paar keer een kwartiertje erop en dan weer de hele zomer in de wei. Die winter daarna (net voor ze 4 worden) weer op stal, dek op en wat longeren en verder beleren. Dat is mijn schema ongeveer. Soms moet het nog wat rustiger aan als je wat een laatbloeier hebt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:11

Siske, dat zijn inderdaad dingen die hij nog niet hoeft te kunnen. Ik wil hem graag wel leren: netjes naast me lopen, stoppen wanneer ik stop (wachten op auto's), draven wanneer ik draaf, stappen wanneer ik stap, etc. en verkeersmak maken. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:12

Lante, dat is een goed schema. Wij wandelden ook al met onze 2jarige toen hij nog een veulen was, hij vindt dat ook erg leuk.
Ik merk alleen dat hij nu dominant begint te worden, dus dan is het denk ik beter als ik met hem aan de slag ga..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:27

Nee, dan wordt het tijd dat jij je grenzen aan gaat geven. ;)
Veel paarden worden op die leeftijd brutaal, omdat ze geleerd hebben dat ze ongestraft jouw persoonlijke ruimte binnen mogen stormen wanneer ze dat zelf willen. Veel mensen vinden het grappig en leuk als een veulen tegen ze aan gaat staan, met kleding speelt, op vingers sabbelt, gaat duwen met het hoofd als het wat van je wil etc etc. Observeer eens een aantla volwassen paarden in een groep en kijk hoe die op elkaar reageren als er één brutaal is tegen een meerdere (want dat is het eigenlijk). Dàt is paardentaal. Veel mensen miepen teveel met die jonge paarden om en zijn teveel aan het vermenselijken. Jonge paarden moeten opgevoed worden en duidelijke grenzen hebben in paardentaal. Het zijn op deze leeftijd geen troetelpopjes (nooit eigenlijk, maar op deze leeftijd zeker niet). Daar krijg je problemen van en het is zeker geen teken dat een twee of drie jarige 'aan het werk moet' wat wel vaak gezegd wordt inderdaad. :)

Wees vriendelijk, maar beslist (streng en consequent) en denk na bij wat je doet of een paard bij jou laat doen. Ze hoeven echt niet bang van je te worden, maar respect moet er wel zijn.
Laatst bijgewerkt door Lante op 10-04-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:29

2 jaar; de basis, meelopen, halthouden, achterwaarts, toucheren en eventueel fietsen ofzo..
2,5/3 jaar; beginnen met VD en 2x in de week longeren ofzo.
4 jaar; beginnen met zadelmak maken.
5 jaar; echt door gaan rijden.

Zo zou ik 't aanpakken. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:31

@hannah_menno: dan ben je ongeveer 1,5 jaar bezig met longeren, is dat niet erg lang :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:33

Je hoeft niet elke dag te longeren he? Je kunt ook nog VD-en, fietsen etc.. Ik zou zelf mijn paard pas echt doorpakken op 5.. Lekker een beetje laten uitgroeien.. Maar dat is ieders eigen keuze natuurlijk! :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:34

Longeren is niet echt goed voor jonge paarden om teveel te doen en fietsen zou ik met mijn paarden niet durven op die leeftijd. Maar scheelt ook wat voor ras je hebt. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:35

Daarom zei ik ook.. 2x in de week longeren bij 3 jaar.. Staat er een beetje onduidelijk, ik bedoele 2.5 beginnen met VD en dan bij 3 ook beginnen met longeren.
Lange teugelen is trouwens ook heel leuk om te doen! :))

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:36

Nee, klopt, maar ik vind 2 keer p/w 1,5 jaar lang veel :+
Echt doorpakken doe ik ook niet voor 5, nu heb ik een 4-jarige, hoop er net voor zijn 5e op te kunnen, en dan "doorpakken"

Fietsen durf ik met die van mij ook niet, maar komt ook omdat ik daar gewoon erg onhandig mee ben.
(iemand heeft me wel eens met hun braafste fiets-paard laten fietsen, en toen ze dr vriendjes tegenkwam en haar hoofd naar binnen draaide lag ik al ongeveer, en met de hond ben ik ook al meerdere malen onderuit gegaan :+ )

DLL/lange teugelen vind ik ook leuk, maar dat is geen "basis" meer, maar echt lichamelijk werk

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:36

Lante, klopt helemaal wat je zegt. Helaas heeft mijn stiefvader hiervoor gezorgd. :( Hij heeft hem geleerd om terug te duwen, en al dat soort vreselijk dominante dingen. Ik doe mijn best om dat er uit te krijgen door hem uit mijn 'space' te houden, en dat helpt ook wel. Maar iets wat verkeerd geleerd is krijg je er lastig uit.

H_M, goed lijstje. :j

Ik ga ook kijken naar hoe snel mijn mannetje uitgroeit, en groot
wordt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:44

Lante, helemaal mee eens. Wij hebben vandaag een deel van het het jonge spul naar de zomerwei gebracht, daar zoeken ze het maar uit.
Sodeletuut, je hebt gewoon een jonge hengst (nog niet geruind begrijp ik) en dit is ongeveer dé tijd dat ze knap lastig worden. 'Er wat meer mee doen' is onverstandig, je gaat ook niet een lastige peuter leren lezen of schrijven. Concentratiecurve is kort, ze zijn er nog niet aan toe, je haalt je een hoop ellende op de hals als het niet goed gaat - want dan moet je wel 'winnen' ...en hoe doe je dat dan?
Dus duidelijk aangeven wat de grenzen zijn bij de dingen die hij wel kan (aan de hand lopen, wachten tot ie voer krijgt, enz). Ik zou een tweejarige gewoon in een (liefst gemengde) kudde doen, daar vindt ie vast wel z'n meerdere. Paard nog een jaartje alle vrijheid en jij - als het goed is - aan het eind van het jaar een paard terug dat een beetje weet hoe de wereld in elkaar zit. En denk er over na wanneer je 'em laat ruinen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:00

Met 2 jaar nog niets, hooguit een borstel, voetje geven en netjes mee lopen naar het land aan het halstertje., met 3 jaar... wandelen, gekke dingen laten zien op de openbare weg, spelen in de paddock, voor de gein een zadeltje erop zonder singel, een zeer licht kind erop met uit het land halen, beginselen van het longeren, maar zonder iets eraan dus puur stem hulp gebruiken en aan het halstertje.
Met een jaar of 3 1/2 begint een beetje het echte werk en gaat met longeren ook eens een zadel op, hoofdstel in ( na eerst een paar keer in en uit te gweest te zijn als ze word gepoetst.Een keer een lichte ruiter erop aan de longe, en dan aan de longe de hulpen gaan leren van stap, draf en uiteindelijk de galop.
De eerste keren los in de baan achter een ervaren paard aan en zo de hulpen van links en rechtsom leren, de teugelhulp in combinatie met been en zit hulp.
Dan met zo'n 4 jaar zijn ze zo ver dat het "echte "trainen kan gaan beginnen.
Tussendoor laat ik ze trouwens altijd een paar maanden met rust en mogen ze nog even paard zijn en volwassen worden.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:01

Met 2 jaar staan ze bij ons vaak nog op het weiland. Als er hier wel tweejarigen staan is dat vooral stukjes wandelen, met de braven gaan we het bos in. Er rijdt dan één persoon en die houd daarbij de 2jarige aan de longeerlijn vast. Klinkt heel gevaarlijk maar dat valt nog best wel mee. Verder leren normaal meelopen aan het halster, voetjes geven. Met 2.5 gaat er dan voor het eerst een bitje in, maar dit is slechts voor wandelen en om te oefenen, want longeren dat gebeurd pas met 3 jaar. Als ze dan dus 3 zijn beginnen we met wat onschuldig longeerwerk, niet al te snel, gewoon rustig aan, overal de tijd voor nemen. Met ongeveer 3.5 hangen we er eens overheen, gaan we een keertje zitten. Als we los kunnen stappen en draven en fatsoenlijk kunnen galopperen aan de lijn, krijgen de paarden dan 5-6 weken rust. Even verwerken, en daarna pakken we het wat meer op, niet meer ohz en longeren tegelijkertijd, en ga zo maar door.

Met 4 zijn de meeste van onze paarden vergevorderd ingereden of volledig doorgereden, er zijn maar enkele gevallen die dan nog 'weinig kunnen'. Met dressuur-paarden hebben we tegen die tijd wat makkelijke oefeningen meegenomen, die kennen het verzamelen en verruimen, en de springpaarden zijn verkocht tegen die tijd, want ik ben niet echt een held met springen :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:03

Toen pablo twee was stond hij vooral lekker op de weide.. een paar keer per week deed ik wat grondwerk met hem.. ik heb zelf parelli gedaan..
Verder heb ik veel met hem gewandeld en gefietst.. daar is hij goed verkeersmak mee geworden.
en schriktraining.. hoe zotter hoe beter..
nu heb ik een verkeersmak, bomproof, nergens bang van paardje..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:12

Met 2 jaar kun je best het paard 1x per maand uit het land halen om even te poetsen en hem de basis dingen wat te leren, zoals een halster omdoen, meelopen, voetjes geven enz. Verder zou ik er nog niks mee doen, lekker laten lopen op het land met z'n maatjes. Zelf ben ik geen voorstander om met 3 jaar er meteen al op te gaan zitten. Longeren met zadeltje en hoofdstel zou je wel kunnen doen en veel grondwerk en verkeersmak maken enz enz.. En voor de rest zou ik ook nog kiezen voor opfok. Met 4 jaar zou ik pas echt beginnen met het beleren. En dan gewoon rustig aan, geef het paard de tijd, en dat is per paard dus heel verschillend. Het hangt ook mede af van de bouw van een paard. Grote slungelige paarden hebben veel meer tijd nodig om uit te groeien tot een punt dat ze toe zijn aan beleren. De compactere paarden zijn dat meestal toch wel sneller.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:39

Je begint met het paard als dit nog een veulentje is.
Alle indrukken die ze de eerste 6 maanden meemaken, vergeten ze nooit meer. De moeder is hierin erg belangrijk. Als eigenaar kun je beter aandacht aan de moeder schenken in plaats van het veulen te vertroetelen, want dan worden het vaak onuitstaanbare dieren die idd geen respect hebben voor de mens.
Erg lastig als je ze zadelmak ed wil gaan maken, want iets wat er eenmaal inzit haal je er niet gemakkelijk uit.
De wijze de Lante beschrijft is erg herkenbaar en idd mijn ervaring is dat dit m.n voor de merries goed werkt.

Mijn voorkeur met een 2-jarige hengst: inscharen in een hele koppel hengsten van groot tot klein van 1 mei tot 1 november

Na een half jaar heb je een 'paard' terug in plaats van een veredeld groot knuffeldier, waar je veel kanten mee uit kan.

In een natuurgebied waarin ze veel lopen, veel naar voedsel zoeken, spelen en ravotten met soortgenoten, dat is écht vele malen leuker en gezonder voor een jong paard dan in een stukje van 40 bij 40 rond te grazen, te longeren, lopen, fietsen etc.

En nee, ze verwilderen écht niet. Als je ze als veulen een beetje dingen hebt geleerd (zoals Lante zo mooi beschreef) dan zul je zien dat je die reusachtige 3 jarige hengst gewoon een halster om kunt doen en deze netjes achter je aan loopt en zo de trailer of vrachtwagen op loopt.
Heb je een laatbloeier, een groot en slungelig paard?
In de winterperiode héél licht aanrijden of wat grondwerk doen en dan hup nog een half jaar als 4-jarige het land in.
Sowieso vind ik vanaf 4 jaar inrijden plezieriger dan 3 jaar, je kunt dan idd gelijk wat meer doen en van ze vragen zonder dat ze overwerkt raken.

Succes met de vele tips die je krijgt!

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:53

Persoonlijk vind ik een 2 & 3 jarige paard/pony nog veelste jong om al mee te beginnen. Ze zijn nog volop in de groei en dan kan belemmerd worden door al te beginnen met zadelmak maken/rijden. Ik zou lekker (zoals je zelf zegt) wandelen,poetsen en veel contact maken met je paard. Het liefst zie ik ze pas vanaf 4 jaar iets doen :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:04

Bedankt allemaal voor de reacties!

Kendra, het is wel een ruin, sinds kort. :)
Hij staat sinds vandaag in een gemengde kudde, en wij zeiden ook al dat hij hierin een hoop zal leren.
Ik verwacht nu ook totaal niks van hem, en ik moet er ook niet aan denken om nu al met rijden oid. bezig te gaan.
We hebben nog alle tijd van de wereld.

Aerdenhout1, borstel, voetje en meelopen aan halster vind ik wel al 'iets' :) En dat vind ik ook genoeg op deze leeftijd.
Dat is inderdaad het beste, eerst de basis leren. (dus sturen en schakelen), dan een paar maanden niks en dan weer oppakken!
Dat ga ik ook zeker doen met Alvaro!

Karlijn, dat is opzich sneller dan ik het waarschijnlijk ga doen.. :)

FC, parelli of iets anders nh is inderdaad ook wel leuk. en fietsen! Schriktraining vind ik zelf helemaal geweldig,
dus dat zal vaak gaan gebeuren!

Amaretto, opfok gaan we sowieso niet doen, hij staat nu in een gemengde kudde waarin hij veel leert en ook met de jongere
paarden kan spelen. Qua leeftijden ben ik het wel met je eens. Ik ga me nu focussen op het wandelen, dat hij dat braaf doet. :)
En het wordt weer lekker weer dus dat is mooi!

Torius, helaas is onze man met 3 maanden al afgespeend. Dus hij heeft sowieso al een deel van de zorg van zijn moeder gemist.
Dit vonden wij erg jammer, maar daar konden wij niks aan doen want we hebben hem niet zelf gefokt.
En, hij is geen hengst meer, dus verandert je mening dan ook over waar ik hem neer zou zetten?
Ik ga er inderdaad NIET voordat hij 4 is op zitten, ik heb daar slechte ervaringen mee, dus dat gaat niet gebeuren.
Het is een haflinger, dus wel compact gebouwd en niet slungelig. :)

Marjolijn, dat vind ik ook hoor! Ik heb een hekel aan mensen die zo vroeg op een paard gaan zitten..