Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
poes schreef:Leuke!
Je bedoelt dus echt zonder hoofdstel dan? Dus ook niet met een bitloos hoofdstel? Want daar kun je idd erg goed mee trainen net zoals met bit
Ik vind het zeker niet eveident, en vaak zie je dat paarden een minder krachtige oprichting hebben zonder bit. En toch, mits juist rijden, impuls opwekken en opvangen met de zit moet het volgens mij gewoon kunnen. Net zoals je het anders traint dus: overgangen, de juiste oefeningen, ... Imo zou een paard dat achter genoeg loopt vooraan gewoon ook een goede houding moeten aannemen, hoewel die mss niet overeenstemt met het 'dressuurplaatje' op hoog niveau. Ik sta soms versteld hoe stil die hoofdhouding is, net robotten!
Citaat:Ik vind het zeker niet eveident, en vaak zie je dat paarden een minder krachtige oprichting hebben zonder bit. En toch, mits juist rijden, impuls opwekken en opvangen met de zit moet het volgens mij gewoon kunnen. Net zoals je het anders traint dus: overgangen, de juiste oefeningen, ... Imo zou een paard dat achter genoeg loopt vooraan gewoon ook een goede houding moeten aannemen, hoewel die mss niet overeenstemt met het 'dressuurplaatje' op hoog niveau. Ik sta soms versteld hoe stil die hoofdhouding is, net robotten!
N_fotografie schreef:Maar zonder bit is een stuk makkelijker nagevelijk te rijden. Voor die nagevelijkheid heb je meerdere dingen nodig:
- Impuls (van achter)
- Ophouding ( van voor).
N_fotografie schreef:Zo zal hij meer zakken, achterhand eronder en z'n rug gebruiken. Dus ik denk dat je met bitloos hoofdstel wel een stuk verder komt. Maar een paard is toch met bit wat gevoeliger dan zonder bit, dus je zal er meer voor gaan werken! Ik heb een bijrijd paard die ook absoluut niet op het bit reageert. Gooit alleen maar de kop in de lucht en ladiedadieda! Maar als je haar ruimte van voren geeft, af en toe een kleine ophouding van buiten en haar achterhand er onder BLIJFt drijven (en moeilijke oefeningen rijden) dan komt ze er steeds beter onder.
Conclusie: Ja dat moet kunnen (hihi) bij het ene paard lastiger als bij het ander.
zap schreef:N_fotografie schreef:Maar zonder bit is een stuk makkelijker nagevelijk te rijden. Voor die nagevelijkheid heb je meerdere dingen nodig:
- Impuls (van achter)
- Ophouding ( van voor).
Leuke discussie
Ik snap je hier niet zo goed... waarom is het zonder een bit makkelijker nageeflijk te rijden? Zoals je al zegt heb je een aantal dingen mogelijk voor nageeflijkheid: impuls van achter, begrenzing van voor waardoor de verbinding ontstaat. Hoe wil je een paard hoofdstelloos begrenzen van voor? Natuurlijk kan je met je zit veel doen, maar ik vraag me af of je kan begrenzen met je zit (ik denk het eigenlijk niet) en inderdaad waar is de verbinding en is er dan wel sprake van nageeflijkheid of is het gewoon ontspanning?
Hiermee bedoel ik bitlooshoofdstel in vergelijking met hoofdstelloos. Dus met een bitlooshoofdstel is het "makkelijker"(of juist gezegd de enige mogelijkheid) om je paard aan de teugel te krijgen. En inderdaad, ik heb van meerdere "bronnen" vernomen dat het mogelijk is je paard aan de teugel te krijgen zonderh oofdstel. Maar die begrenzing heb je nodig om hem te kunnen laten ontspannen. Ik rij met mijn paard dus alleen naar de ontspanning toe zonder hoofdstel, geen nageeflijkheid.N_fotografie schreef:Zo zal hij meer zakken, achterhand eronder en z'n rug gebruiken. Dus ik denk dat je met bitloos hoofdstel wel een stuk verder komt. Maar een paard is toch met bit wat gevoeliger dan zonder bit, dus je zal er meer voor gaan werken! Ik heb een bijrijd paard die ook absoluut niet op het bit reageert. Gooit alleen maar de kop in de lucht en ladiedadieda! Maar als je haar ruimte van voren geeft, af en toe een kleine ophouding van buiten en haar achterhand er onder BLIJFt drijven (en moeilijke oefeningen rijden) dan komt ze er steeds beter onder.
Conclusie: Ja dat moet kunnen (hihi) bij het ene paard lastiger als bij het ander.
Ik snap ook hier je redenatie niet zo goed tov het bit en bitloos. IMO heb je zowel met een bitloos hoofdstel als met een bit een duidelijke begrenzing van voor en zit er dus niet zoveel verschil in qua rijden (alleen in optuiging).
Het gaat hier toch over hoofdstelloos tov bitloos/bit?
magda_90 schreef:Ik blijf met de vraag zitten waarom het zonder bit niet zo lukken? Dat leuke dressuurplaatje van de knik is niet natuurlijk. Wat boven is gezegd is een natuurlijke halshouding met impuls van achteren en een ontspannen paard beter in mijn ogen.
Bij die 'krullen' zie ik vaak achterslepende benen en een weggedrukte rug.
magda_90 schreef:Ik blijf erbij dat het hoofdstelloos ook kan. Ik verwijs nogmaals naar de persoon die ik in het begin van het topic al noemde.
Het is niet die krul die jullie altijd verwachten te zien, maar het is een natuurlijke ontspanning van het paard.