Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 02:53

Je eerste indruk zal zijn, god nee, niet weer z'n pennykind.
Maar laat deze anders zijn.

Motivatie voor deze "discussie":
Ik zelf rij met bit puur omdat ik niet weet hoe je zonder bit goed kan rijden, daar heb ik nooit les in gehad.
Mijn paard is een rug-weg-drukker zonder enige aanleg om van achter naar voren te lopen (nog minder dan geen aanleg), met bit is de enige manier om haar rug goed los te rijden voor mijn doen dan...
Mijn moeders paard daar in tegen, heeft wel de benodigde aanleg en rij je zo zonder bit, hoppa in die ontspannen ruglijn.

Maar stel nou, een uber nh-persoon of gewoon iemand die er in geinterreseerd is en die zijn paard met neckring rijd of zelfs zonder, hoe krijg je (vooral aan de voorkant van je paard) daar bespiering door?

Ontspanning begrijp ik, maar is het wel mogelijk om zonder ooit iets aan het hoofd gebruikt te hebben, je paard leren om in die positie te lopen waardoor de hals getraint word, is dit wel mogelijk?
Is het dan wel zo onwijs vriendelijk als het oogt...?

En zo ja, hoe bereik je dit (en valsspelen door je paard het eerst te leren met bit telt niet.), heb je ook fotos, kreeg je les? etc etc. In welke zin was het verder beter volgens jou?

poes

Re: Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 03:48

Leuke! Ja

Je bedoelt dus echt zonder hoofdstel dan? Dus ook niet met een bitloos hoofdstel? Want daar kun je idd erg goed mee trainen net zoals met bit Ja

Ik vind het zeker niet eveident, en vaak zie je dat paarden een minder krachtige oprichting hebben zonder bit. En toch, mits juist rijden, impuls opwekken en opvangen met de zit moet het volgens mij gewoon kunnen. Net zoals je het anders traint dus: overgangen, de juiste oefeningen, ... Imo zou een paard dat achter genoeg loopt vooraan gewoon ook een goede houding moeten aannemen, hoewel die mss niet overeenstemt met het 'dressuurplaatje' op hoog niveau. Ik sta soms versteld hoe stil die hoofdhouding is, net robotten!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 04:10

poes schreef:
Leuke! Ja

Je bedoelt dus echt zonder hoofdstel dan? Dus ook niet met een bitloos hoofdstel? Want daar kun je idd erg goed mee trainen net zoals met bit Ja

Ik vind het zeker niet eveident, en vaak zie je dat paarden een minder krachtige oprichting hebben zonder bit. En toch, mits juist rijden, impuls opwekken en opvangen met de zit moet het volgens mij gewoon kunnen. Net zoals je het anders traint dus: overgangen, de juiste oefeningen, ... Imo zou een paard dat achter genoeg loopt vooraan gewoon ook een goede houding moeten aannemen, hoewel die mss niet overeenstemt met het 'dressuurplaatje' op hoog niveau. Ik sta soms versteld hoe stil die hoofdhouding is, net robotten!

Bitloos hoofdstel, vraag ik me ook af hoor, niet elk paard is geboren met aanleg om op die manier te dragen, en als je het mij vraagt kun je beter met bit rijden bij die paarden, dan dat je dwingt om op neusdruk zo te lopen.

Maar met puur alleen een neckring, of op welke manier zonder iets aan het hoofd dan ook, kan je dan wel een paard correct in de hals/borst/rug trainen, op een dusdanige manier dat er spiermassa ontstaat.

Want is dat wel mogelijk, dan is dat imo toch de manier?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 04:35

Met druk op de neus of op het bit lijkt mij hetzelfde, dat zal met zo'n paard in beide gevallen moeilijk zijn...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:55

Lijkt me echt de manier hoor, als het mogelijk is, volgens mij heb je dan stukken minder kans op bijvoorbeeld rugproblemen etc.

Maar is het wel mogelijk... Op zowel een paard met aanleg als een zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:32

Het moet wel kunnen in theorie. Of het in de praktijk kan... ik weet het niet, aanleuning is toch ook op het "bit", of dat nu een bitloos hoofdstel is of met bit....
Je kunt wel een paard dragend op het achterbeen met goed ruggebruik krijgen zonder bit... dat doe je met je benen en zit. Maar da's nog geen aanleuning Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:46

Hoofdsteloos kan het zeker, kijk maar naar http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE. Ok dan hebben we over een meester in zijn vak.

Citaat:

Yups Ja

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:18

Ik rij zelf ook hoofdstelloos. Ik ben inderdaad benieuw hoe je je paard juist opgericht krijgt. Mijn paard wil wel zakken. Lang laag ontspannen maar dan is hij niet goed op het achterbeen.

Onder het zadel doet hij dit wel makkelijk.

Maar als ik het goed begrijp is jullie theorie:

Goed op achterbeen + opvangen met zit tussen 2 benen rijden = nagevelijkheid?

Mmm, dit is makkelijk gezegd zo in theori, maar kan je verzekeren dat het een stuk moeilijker is in de praktijk..

Maar zonder bit is een stuk makkelijker nagevelijk te rijden. Voor die nagevelijkheid heb je meerdere dingen nodig:
- Impuls (van achter)
- Ophouding ( van voor)

Zo zal hij meer zakken, achterhand eronder en z'n rug gebruiken. Dus ik denk dat je met bitloos hoofdstel wel een stuk verder komt. Maar een paard is toch met bit wat gevoeliger dan zonder bit, dus je zal er meer voor gaan werken! Ik heb een bijrijd paard die ook absoluut niet op het bit reageert. Gooit alleen maar de kop in de lucht en ladiedadieda! Maar als je haar ruimte van voren geeft, af en toe een kleine ophouding van buiten en haar achterhand er onder BLIJFt drijven (en moeilijke oefeningen rijden) dan komt ze er steeds beter onder.

Conclusie: Ja dat moet kunnen (hihi) bij het ene paard lastiger als bij het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:31

Zonder bit of begrenzing heb je überhaupt geen aanleuning imo.
Een paard accepteert bit, en kauwt erop, of begint te knabbelen en te schuimen met een bitloos hoofdstel en is voorwaarts, aan het been, met goed ruggebruik: da's nageeflijk. Maar dat kan niet zonder begrenzing.

Je kunt wel een goed ruggebruik, voorwaarts, aan het been, zakken in de achterhand zonder hoofdstel. Maar dat is dan geen nageeflijkheid... paard geeft nergens op na Lachen

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:33

Nee inderdaad.. Heb vaker gehoord dat "als je dat maar vaak genoeg oefent onder het zadel (met hoofdstel dus), dan neemt hij die houding vanzelf wel aan". Nou voor mij geld dat hetzelfde als een paard wat in een aangeleerde gespannen houding staat en waar niets van ontspanning inzit.

Dan doet mij paard het toch niet zo slecht :p Haha, moet gewoon wat meer de achterhand eronder zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:39

Is het ook hoor.
Maar dan is het een zelfhouding en geen nageeflijkheid. Een nageeflijk paard zoekt de hand op, en volgt die ook Lachen
Mss een leuk topic voor je:
[RT-D] Ken je begrippen?

Daar hebben we het er over dat er soms enorme misverstanden ontstaan omdat mensen hun begrippen en hun theorie niet kennen... Mss is het leuk voor je Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:55

N_fotografie schreef:
Maar zonder bit is een stuk makkelijker nagevelijk te rijden. Voor die nagevelijkheid heb je meerdere dingen nodig:
- Impuls (van achter)
- Ophouding ( van voor).

Leuke discussie Ja

Ik snap je hier niet zo goed... waarom is het zonder een bit makkelijker nageeflijk te rijden? Zoals je al zegt heb je een aantal dingen mogelijk voor nageeflijkheid: impuls van achter, begrenzing van voor waardoor de verbinding ontstaat. Hoe wil je een paard hoofdstelloos begrenzen van voor? Natuurlijk kan je met je zit veel doen, maar ik vraag me af of je kan begrenzen met je zit (ik denk het eigenlijk niet) en inderdaad waar is de verbinding en is er dan wel sprake van nageeflijkheid of is het gewoon ontspanning?

N_fotografie schreef:
Zo zal hij meer zakken, achterhand eronder en z'n rug gebruiken. Dus ik denk dat je met bitloos hoofdstel wel een stuk verder komt. Maar een paard is toch met bit wat gevoeliger dan zonder bit, dus je zal er meer voor gaan werken! Ik heb een bijrijd paard die ook absoluut niet op het bit reageert. Gooit alleen maar de kop in de lucht en ladiedadieda! Maar als je haar ruimte van voren geeft, af en toe een kleine ophouding van buiten en haar achterhand er onder BLIJFt drijven (en moeilijke oefeningen rijden) dan komt ze er steeds beter onder.

Conclusie: Ja dat moet kunnen (hihi) bij het ene paard lastiger als bij het ander.

Ik snap ook hier je redenatie niet zo goed tov het bit en bitloos Lachen. IMO heb je zowel met een bitloos hoofdstel als met een bit een duidelijke begrenzing van voor en zit er dus niet zoveel verschil in qua rijden (alleen in optuiging).

Het gaat hier toch over hoofdstelloos tov bitloos/bit?

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:00

zap schreef:
N_fotografie schreef:
- Impuls (van achter)
- Ophouding ( van voor).

Leuke discussie Ja

Ik snap je hier niet zo goed... waarom is het zonder een bit makkelijker nageeflijk te rijden? Zoals je al zegt heb je een aantal dingen mogelijk voor nageeflijkheid: impuls van achter, begrenzing van voor waardoor de verbinding ontstaat. Hoe wil je een paard hoofdstelloos begrenzen van voor? Natuurlijk kan je met je zit veel doen, maar ik vraag me af of je kan begrenzen met je zit (ik denk het eigenlijk niet) en inderdaad waar is de verbinding en is er dan wel sprake van nageeflijkheid of is het gewoon ontspanning?

Hiermee bedoel ik bitlooshoofdstel in vergelijking met hoofdstelloos. Dus met een bitlooshoofdstel is het "makkelijker"(of juist gezegd de enige mogelijkheid) om je paard aan de teugel te krijgen. En inderdaad, ik heb van meerdere "bronnen" vernomen dat het mogelijk is je paard aan de teugel te krijgen zonderh oofdstel. Maar die begrenzing heb je nodig om hem te kunnen laten ontspannen. Ik rij met mijn paard dus alleen naar de ontspanning toe zonder hoofdstel, geen nageeflijkheid.

N_fotografie schreef:

Ik snap ook hier je redenatie niet zo goed tov het bit en bitloos Lachen. IMO heb je zowel met een bitloos hoofdstel als met een bit een duidelijke begrenzing van voor en zit er dus niet zoveel verschil in qua rijden (alleen in optuiging).

Het gaat hier toch over hoofdstelloos tov bitloos/bit?

Nou ik bedoel meer dat (in mijn eigen ervaring) een paar er eerder doorheen dreunt wanneer je bitloos rijd. Paard moet gewoon wennen aan een nieuwe optoming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:06

Ik denk idd niet dat een paard zonder hoofdstel uit zichzelf 'aan de teugel' gaat lopen, tis gewoon totaal geen natuurlijke houding, eht paard heeft zo minder zicht, en de ademhaling is iets moeilijker (probeer maar eens, eerst met je hoofd vooruit in- en uitademen, en dan met je kin op je borst), dus een paard zal er uit zichzelf voor kiezen om met de neus vooruit te lopen.
Maar een paard hoeft niet perse 'rond' te lopen om goed ontspannen en actief te lopen. Als je bv naar het westernrijden kijkt, daar lopen veel paarden ook lang en laag, en gebruiken toch goed hun achterbenen. De hebben trouwens ook meestal een bespierde hals.

Mijn eigen paard rijd ik eigenlijk nooit echt aan de teugel. Altijd lang en laag. Maar toch heeft hij een redelijk brede hals. Ik denk dat er dan ook meerdere manieren zijn om de hals wat te trainen: ik geef hem sowieso altijd hooi en eten vanaf de grond, en hij staat altijd op wei. Teveel op hoogte eten is slecht voor de halsspieren zeggen ze.. Verder probeer ik zijn hals soepel te houden door voor het rijden even op te rekken: ik voer vanuit het zadel een snoepje bij mijn knieën, moet hij zich dus even dubbelvouwen.. En onder het rijden rij ik regelmatig kleine, korte bochten en figuren, waardoor hij ook weer met zijn hals gaat meedraaien en ook wat spieren traint.
Even zoeken voor een foto:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... fdfoto.jpg
En t filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=doztjCsWBXc

Ik denk inderdaad dat je na veel training ook zonder hoofdstel echt mooi kan zakken in de achterhand, nageeflijk kun je het niet noemen, maar ik zou dat wel net zo goed, of zelfs beter vinden Ja Dat is tenslotte de ontspanning en ruggebruik dat je zoekt, en als je dat compleet op je zit kan bereiken dan vind ik dat súperknap!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:05

Een en ander heeft niks te maken met bit gebruik maar met ruitersoepelheid. Het is altijd de ruiter die het paard blokkeert hoe en waar dan ook!
Als je een paard hebt dat de rug wegdrukt, zit dat dus ook in de stugheid van je zit en mogelijk heeft het nog meer te maken met je handgebruik (meestal een combinatie, het een houdt het ander in). Zo´n paard zal zeker opknappen met hoofstelloos een een goed meegaande ruiter op een fatsoenlijk, passend zadel.

Hals trainen? De meeste vorm wordt gegeven door vet.
Er moet zeker een goede verbinding zijn met schouderpartij en schoft (en rug), maar dat is dus een heel groot gebied en niet alleen de hals.
Ik zie het nut van opbouwen van een specifiek deeltje niet zo. De bespiering moet gelijkmatig komen over het hele paard, door het goed (correct) te rijden in een schema dat langzaam maar zeker meer vraagt van een paard en het afwisselend werk te geven. Heel nuttig is bv klimmen en balkjes lopen en daarbij maakt het echt geen ruk uit wat het dier al of niet om het hoofd heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:12

Ik blijf met de vraag zitten waarom het zonder bit niet zo lukken? Dat leuke dressuurplaatje van de knik is niet natuurlijk. Wat boven is gezegd is een natuurlijke halshouding met impuls van achteren en een ontspannen paard beter in mijn ogen.

Bij die 'krullen' zie ik vaak achterslepende benen en een weggedrukte rug.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:34

magda_90 schreef:
Ik blijf met de vraag zitten waarom het zonder bit niet zo lukken? Dat leuke dressuurplaatje van de knik is niet natuurlijk. Wat boven is gezegd is een natuurlijke halshouding met impuls van achteren en een ontspannen paard beter in mijn ogen.

Bij die 'krullen' zie ik vaak achterslepende benen en een weggedrukte rug.

Het kan wel zonder bit, maar niet hoofdstelloos Lachen. Voor nageeflijkheid moet je IMO een begrenzing van voor hebben en dat heb je niet zonder hoofdstel Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:36

Ik blijf erbij dat het hoofdstelloos ook kan. Ik verwijs nogmaals naar de persoon die ik in het begin van het topic al noemde.

Het is niet die krul die jullie altijd verwachten te zien, maar het is een natuurlijke ontspanning van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:37

Ik denk dat een enkeling het wel hoofdstelloos zal kunnen. (al vraag ik me af of ze dat op bijna elk paard lukt)
Maar denk voor ons meeste ruiters dat het niet zal lukken.
Bitloos kan het zonder problemen Lachen En dan heb ik het niet over in de krul...waar ik ook van walg met een bit

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:38

magda_90 schreef:
Ik blijf erbij dat het hoofdstelloos ook kan. Ik verwijs nogmaals naar de persoon die ik in het begin van het topic al noemde.

Het is niet die krul die jullie altijd verwachten te zien, maar het is een natuurlijke ontspanning van het paard.

dan is het de vraag of die ontspanning ook nageeflijkheid genoemt mag worden Lachen Ik denk het niet

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:45

Waarom niet? Wat is nageeflijkheid eigenlijks? Onstpanning van het paardenlichaam is mij altijd geleerd.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:53

Ik kan jouw filmpje niet bekijken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:50

Zoals je een balon niet op kunt blazen als hij aan de andere kant als waar je blaast ook een gat heeft, zo kun je een paard imo in eerste instantie niet verzamelen als je aan de voorkant niets hebt om te begrenzen. Of dat met of zonder bit is, dat maakt niet uit. Maar je MOET iets hebben om de energie die je er achter in pompt, aan de voorkant 'tegen te houden' voor het er doelloos en resultaatloos uit loopt.
Na de basisopleiding zijn er paarden en ruiters die het hoofdstelloos kunnen.
Ik hoor daar helaas niet bij.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:52

Lijkt me idd heel moeilijk om tot op het niveau van verzameling te komen zonder begrenzing vooraan.

Kent er iemand een voorbeeld van dressuurpaarden die dit kunnen zonder bit? Lijkt me heel leuk om eens een foto of demonstratie van te zien