Op de zit rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heidi2

Op de zit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 10:54

Omdat wij bitloos rijden krijgen we nogal eens de opmerking dat je dan je paard niet goed kunt rijden. Hij zou niet gegymnastiseerd kunnen worden? Hij kan niet nageeflijk gereden worden en ga zo maar door. Wij rijden volgens de academische rijschool methode dus gymnastiseren staat op 1. En ons doel is op onze zit te rijden en zodoende alles te vragen van je paard. ook de hoge school-oefeningen.
Maar goed het volgende filmpje laat maar weer eens zien dat je niet meer nodig hebt dan je zit...
Wel een minpuntje vind ik dat het paard zo met de teugel vast zit en het bit he? Maar goed dit kan dus ook zonder bit.
Het punt is te laten zien wat je allemaal op je zit kunt.
Kijk en geniet van dit dansen met je paard.

http://www.youtube.com/watch?v=ICbUDJJtjV4

Anoniem

Re: Op de zit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:55

Filmpje laad bij mij sloom
Maar dat je rijd op de zit en je paard nageeflijk enz kan zijn op de zit en bitloos lijkt me dat iedereen het daar mee eens is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:58

Ondertussen een stukje gezien (nog niet alles)
sorry, maar hier wil ik nooit naar streven
Paard met stang inelkaar getrokken
en kan van de spanning niet eens normaal stappen
Als mijn paard zo loopt sleurt mijn instructrice er zo af...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:02

ik meen hier toch een bit te zien? En waar zitten die teugels aan vast? want ze zitten niet los en ze houdt ze evenmin vast. Ik zie indd ook wel dat ze met haar zit werkt. Maar hoe hier de teugels etc zitten waardoor dat paard met z'n hoofd in de krul loopt dat vind ik toch een stuk minder

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:02

Die stap
De spanning Verdrietig
Die stang Boos!

Ik kan er niet van genieten, sorry!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:05

Het is een show, daar gaat alles om hoe het oogt. Het paard word in de krul getrokken omdat dat mooier lijkt dan dat het met zijn hoofd naar beneden loopt. Ik vind het wel een knappe prestatie van zowel ruiter als paard maar ik vind het zelf ook niet echt hét beeld om naar te streven.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 11:06

Dat geef ik ook allemaal aan he die dwang, spanning bit. ala
Maar er zijn een hoop mensen die beweren dat je niet alleen op je zit kunt rijden...
daar gaat het even om. Even slikken wat de rest betreft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:12

Ow, zo..... tuurlijk kan je op je zit rijden, als je dat niet doet ben je volgens mij verkeerd bezig.
De kleinste spier aanspanningen of ontspanningen worden door een paard al gevoeld.
En hoe bedoel je alleen op je zit?
Ik begrijp dat jij een bit overbodig vind?

Ik rij wel met een bit, maar streef ernaar om alleen het gewicht van mijn teugels in mijn handen te hebben.
Voor de rest probeer ik zoveel mogelijk op mijn zit te rijden.
Mijn paardjes zijn nog erg jong en ik heb dus een mooi doel voor ogen.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:17

op de zit rijden is dat niet een questie van aan het been zijn? en terug rijden kruis aantrekken?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:22

Het kan veel verfijnder Jeany.
Door hele kleine spieraanspanningen van de ruiter kan je het paard bijvoorbeeld leren terug te komen.
Door te ontspannen weer laten versnellen en zo zijn er nog wel 100 dingen. Kijk naar rechts over de lijn die je wilt rijden en je rijdt die lijn.
Ik vind het een beetje moeilijk uit te leggen allemaal, sorry.
Inademen en uitademen kan ook al een hulp zijn. Op een uitademing, soort zucht terug naar de stap.... enz....

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 11:23

er zijn natuurlijk een hoop hulpen die je met de zit geeft. Denk aan je gewicht, ademhaling. Op dat soort dingen gaan ze reageren.

Nee ik zeg niet dat per definitie het bit overbodig is. Het ligt aan de situatie, paard, ruiter, combinatie, doel.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:26

ultieme concentratie dus... vraag me alleen echt af hoe je ooit een paard zo ver kan krijgen om te reageren op een uit/in ademing

edit: is het ook allemaal zo verfijnd in de topsport?

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 11:29

dat vraag ik me niet meer af. Het is zo. Mijn paard reageert al als ik me hoofd scheef houd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:35

Jeany schreef:
ultieme concentratie dus... vraag me alleen echt af hoe je ooit een paard zo ver kan krijgen om te reageren op een uit/in ademing

edit: is het ook allemaal zo verfijnd in de topsport?

Herhalen..... gaat eigenlijk vanzelf.
Hoe vaak zie je niet bij het afgroeten in een proef dat de ruiter of amazone een zucht van verlichting slaat, een hele diepe lange uitademing.
Het paard ontspant gelijk, hals omlaag en weet datie klaar is.Terwijl het paard heel de proef heeft lopen hupsen en draaien.....van de spanning van de ruiter....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:18

er zit gewoon een bit in die mond hoor.. beest wordt hartstikke naar beneden getrokken..
en daarnaast die oefeningen, zijn trucjes met haar handen.. valt het jullie niet opm dat als ze haar handen omhoog gooit hij precies dezelfde oefening doet iedere keer, en als ze haar hand aan een kant op zijn schouder legt gaat hij de andere kant op, en met die waaier doet ze ook iets, dat is hem er gewoon ernaast aangeleerd, en daarna zijn ze dr op gaan zitten..
natuurlijk doet ze ook veel met haar zit.
maargoed, in dat paard zie ik eigenlijk pure spanning

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:34

Jeany schreef:

Bij jonge 'onbedorven' paarden merk je de reactie vaak al heel snel. Als het paard gespannen is en de ruiter ademt rustig diep uit en ontspant, komt het paard vaak snel weer ontspannen onder de ruiter te lopen.

Mijn vos had vrij veel moeite met balans in kleine wendingen. Hij ging dan wat teveel onder me weg lopen, hard lopen om maar zo snel mogelijk weer rechtuit te kunnen. Als ik een keer diep uitadem in het inzetten van de wending komt hij meer onder me lopen en kan daardoor beter de balans houden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:06

Jaimyliefje schreef:
er zit gewoon een bit in die mond hoor.. beest wordt hartstikke naar beneden getrokken..
en daarnaast die oefeningen, zijn trucjes met haar handen.. valt het jullie niet opm dat als ze haar handen omhoog gooit hij precies dezelfde oefening doet iedere keer, en als ze haar hand aan een kant op zijn schouder legt gaat hij de andere kant op, en met die waaier doet ze ook iets, dat is hem er gewoon ernaast aangeleerd, en daarna zijn ze dr op gaan zitten..
natuurlijk doet ze ook veel met haar zit.
maargoed, in dat paard zie ik eigenlijk pure spanning

Dat schrijft de topicstarten ook Knipoog

Lees even terug voordat je je in de discussie mengt Knipoog

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:18

het ziet er prachtig uit maar zielig voor het paard in elkaar getrokken en het arme dier kan zijn pas iet eens afmaken

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:26

ik vindt het er ook heel gaaf uitzien,, maar zoals de toppic-starter ook al zegt, het is jammer dat het paard zo inelkaar getrokken wordt,,

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:35

Wat een spanning, dat paard kan niet eens meer normaal stappen.. En als ze het paard op de zit wil rijden en haar handen niet gebruikt (dus niet voor de teugelvoering iig) waarom die stang dan die gewoon vastzit?? Nou, als je dit vriendelijk noemt.. Ik dacht dat al die bitloos-fanaten en NH'ers streefden naar 'ontspanning' en zo vooraan vastzitten taboe vonden? Nou dan..
Het ziet er misschien idd wel leuk uit voor mensen die niets met paarden te maken hebben, maar zoals eerder gezegd dit is enkel show en sensatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:50

Op dat filmpje zitten de teugels aan haar buik vast, dus dat paard wordt niet alleen op de zit gereden maar zeker ook op het bit.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:17

Ik rij zowel met als zonder bit, dus heb recht van spreken dat ik zo. Ik kan met beide alle oefeningen rijden (ze is nog jong, dus wijken en schouderbinnenwaarts) en schakelen doe ik dan op mijn zit. Ik vind dat mensen die tegen het met bit rijden zijn teveel afkatten op de mensen die met bit rijden. Je kunt namelijk verkeerd rijden met bit maar ook zonder bit, want een bitloos hoofdstel kan ook scherp inwerken, je rijdt immers op een touwtje dat over de neus ligt en als je die maar hard genoeg aantrekt doet ook dit net zo zeer als dat je in de mond trekt met een bit in. Rijden doe je niet alleen met je handen, dit is mijn mening.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:16

aukje91 schreef:
Op dat filmpje zitten de teugels aan haar buik vast, dus dat paard wordt niet alleen op de zit gereden maar zeker ook op het bit.

Precies, en volgens mij gebruikt ze ook af en toe haar handen als hij wat te hard gaat. Ze doet inderdaad wel veel met haar zit, maar heeft een nogal grof beengebruik, en dat hoeft volgens mij niet, ook niet als je je paard echt alleen op de zit rijdt.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:03

Brennie schreef:
Ik rij zowel met als zonder bit, dus heb recht van spreken dat ik zo. Ik kan met beide alle oefeningen rijden (ze is nog jong, dus wijken en schouderbinnenwaarts) en schakelen doe ik dan op mijn zit. Ik vind dat mensen die tegen het met bit rijden zijn teveel afkatten op de mensen die met bit rijden. Je kunt namelijk verkeerd rijden met bit maar ook zonder bit, want een bitloos hoofdstel kan ook scherp inwerken, je rijdt immers op een touwtje dat over de neus ligt en als je die maar hard genoeg aantrekt doet ook dit net zo zeer als dat je in de mond trekt met een bit in. Rijden doe je niet alleen met je handen, dit is mijn mening.

Ik kan het niet meer dan met jou eens zijn. Ik rijd zelf ook mijn paard net zo makkelijk met als zonder bit. Zij reageert op een dik leren stalhalster, hoog over haar neus al redelijk heftig. Ik kàn er niet eens met druk mee rijden al zou ik het willen. Als ik een nylonhalster gebruik (snijdt blijkbaar) gaat ze recht de lucht in. Ik geloof dus niet zo in de vriendelijkheid van sommige bitloze optomingen...

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 09:12

Zoals met alle optomingen blijft het de ruiterhand die de toon zet. Bij ons gaat het om losheid en ontspannenheid. (iets wat in dit filmpje ver te zoeken is helaas)
Dat een bitloze optoming per definitie zacht is is ook niet zo maar dat beweert ook niemand.
Het gaat erom wat je als ruiter wilt. Mijn ideaal is mijn paard op een touw rond zijn hals te kunnen rijden voor wat aanwijzingen maar de echte hulpen komen uit mijn zit.

En om even terug te komen op de handen van deze vrouw. Haar handen nemen posities in waardoor haar gewicht op het paard veranderd. Hij reageert in eerste instantie op haar gewichtsverplaatsing, ontspannen en aanspannen van de spieren van haar. Maar uiteraard is het paard de link gaan leggen (geheel de bedoeling) met de beweging van haar handen. Dat is heel logisch lijkt mij. Maar goed dat de juistheid van een oefening op zo'nmoment niet gereden wordt maar meer een reactie wordt tja zal de keus van de amazone zijn om een "showtje " te maken.