Bitloos rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos rijden omdat ruin laaghangend rooster heeft?

Ja
27 (72%)
Nee
10 (27%)

Totaal aantal stemmen: 37

MissVanna

Bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:01

Hey mensen ik had een vraag aan mensen die bitloos rijden?

Ik wil even jullie mening horen van mensen die zowel rijden met bit en zonder bit.

Voordelen: ?

Nadelen: ?

Waarom ik bitloos wil rijden is eigenlijk al volgt omdat ik een ruin heb met een laag hangend rooster. Dus vandaar.

Destiny22

Re: Bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:06

Ja ik zou dan zeker in ieder geval gaan proberen om bitloos te gaan rijden om te kijken hoe hij er op reageert en hoe hij dan loopt.

Succes ermee!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:25

RT-P --> RT-D

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:30

Ik rij alleen nog maar bitloos, maar heb 10 jaar lang gewoon met bit gereden. De reden dat ik bitloos ben gaan rijden is omdat mijn paard het bit onprettig vond, ik ben het daardoor eens zonder bit gaan proberen en dat ging zo goed dat ik besloten heb alleen nog maar bitloos te gaan rijden. Een half jaar later ben ik er achter gekomen dat mijn paard splinters in zijn kaak heeft zitten waardoor het voor hem een bit erg pijnlijk was. Maar daarom ben ik heel blij dat ik besloten heb bitloos te gaan rijden, anders had ik mijn paard met al die pijn opgescheept. En ik wil daarom ook nooit meer met bit rijden, ik kan niet in de mond van het paard kijken en zien welke schade ik daar aanricht, en met een neus kan dat wel.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:24

Okey en wat zal ik doen een Hackemore?

Of bitloos hoofdstel?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:10

De Hackmore is de scherpste bitloze optoming die er is, dus voordat je daar mee gaat rijden vind ik dat je eerst goed naar je eigen rijkunsten moet kijken. Is je hand er stil genoeg voor etc.

Ik zelf ben begonnen met een Cross Rope Bridle, net zo iets als een touwhalster maar dat net wat anders (werkt meer met zijwaartse druk) dat werkte voor mij erg goed, en is lekker goedkoop en kun je dus makkelijk uitproberen als je nog nooit eerder bitloos hebt gereden.

Daarna heb ik een bitloos hoofdstel gekocht (www.goedhard.nl) deze bevalt erg goed, maar het is een kwestie van uitproberen. Mijn paard is erg gevoelig en heeft dus absoluut geen scherpe optoming nodig (een touwhalster was voor hem eigenlijk net te scherp) Maar je hebt ook paarden die op een bitloos hoofdstel gaan hangen en die dus beter lopen op een wat scherpere optoming.

Op buiten zinnig staat een uitleg hoe je van een aansnoerneusriem een bitlooshoofdstel kan maken: http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina19.html Wat ik dus ook geprobeerd heb, werkte voor mijn paard niet zo heel goed maar voor sommige is het echt een uitkomst.

Gewoon een kwestie van veel uitproberen dus Lachen

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:46

Okey bedankt weet iemand ook ongv. de prijzen van touwenhalster Etc?

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:21

Ik rijd nu met een kaptoom omdat mijn paard ook heel heftig kan reageren op het bit. Met een kaptoom is ze veel ontspannender. De kaptoom zorgt ervoor dat de druk op de neus komt te liggen en kost tussen de 20,- en 30,- euro dus dat is heel goed te doen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:01

Ik rijd al jaren bitloos, omde zelfde reden als Visconti overigens. En ik wil echt niet meer anders. Het is een bitloos hoofdstel gemaakt doormijn hoefverzorger. Het is zeker het proberen waard dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:04

Goed dat je bitloos wilt gaan rijden!

Ik zou kiezen voor een vriendelijk bitloos hoofdstel en niet voor een hackemore.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:18

Ja er is een probleem :S.
Bij onze ruitersportshop hebben ze verders niks alleen een Hackemore! :S En ik wil een touw halster wil ik op zich wel bestellen bij Divoza.nl Iemand ervaringen mee met die winkel ?
Want daar hebben ze ze wel.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:16

Dat is de LibraRB.
Wat je nodig hebt, is touw (8 meter geloof ik) en twee ringetjes (staat wel op de site).
Het beste is om voor het hoofdstel zelf dik touw te nemen en voor de teugels dunner touw.
Ook wi ik je graag adviseren om een bontje om het neusgedeelte te maken, anders is de inwerking wel erg scherp.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 16:46

Okey bedankt.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:49

Ruitersportshop.com verkoopt het hoofdstel waar ik mee rijd, en ik ben er erg tevreden over Ja

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 16:53

Okey dankje wel is het ook betrouwbaar?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:56

MissVanna schreef:

Uhm, ja? Ik neem aan van wel Haha!

Teugels kruisen bij deze enkel onder de neus, maar de 'release' blijft nog wel eens hangen (in het begin last van; leer was nog niet soepel). Tja, gewoon niet te hard aan trekken, maar dat moet je sowieso niet doen natuurlijk en geldt voor ieder hoofdstel. Je hebt geen keelriem bij dit hoofdstel, maar toen ik er onlangs met een sierlijke boog voorover afvloog, had ik de teugels nog in mijn hand en het hoofdstel zat nog om mijn paardje haar hoofd, dus no prob Haha!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:48

Zeker voor een touwhalster, hackamores zijn erg scherp qua inwerking terwijl een touwhalster hetzelfde effect heeft bij goed gebruik. En ze zijn ook nog is een stuk goedkoper. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:58

MissVanna schreef:

Wat bedoel je met betrouwbaar?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:03

Ik heb het idee dat een touwhalster elk moment uit elkaar kan vallen. Ik heb een sterke fjord en ben bang om dan (in mijn ogen) een touwtje te gebruiken. Ik wil heel graag bitloos, maar een hackemore wil ik niet en zo'n leren ben ik bang dat ik die kapot trek. En om nou eerst alle bitloze optomingen te kopen om te kijken wat het beste is. Zijn jullie erniet bang voor dat je paard de benen neemt en niet meer te stoppen is?

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 10:10

Ik bedoel de winkel waar je ze kunt kopen tegen woordig hoor je er zoveel over vandaar klinkt misschien raar maarja.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:15

Ik rij bitloos met een marylot crosslink van www.goedhard.nl en die bevalt me prima Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:53

IndianLady schreef:
Ik heb het idee dat een touwhalster elk moment uit elkaar kan vallen. Ik heb een sterke fjord en ben bang om dan (in mijn ogen) een touwtje te gebruiken. Ik wil heel graag bitloos, maar een hackemore wil ik niet en zo'n leren ben ik bang dat ik die kapot trek. En om nou eerst alle bitloze optomingen te kopen om te kijken wat het beste is. Zijn jullie erniet bang voor dat je paard de benen neemt en niet meer te stoppen is?

Bang dat je het hoofdstel kapot trekt? Bloos!
Wat denk je wat dat harde trekken doet in de mond van je paard als je met bit rijdt?! Nors opkijken

Als ik dit zo lees, dan denk ik dat je eerst wat aan je manier van rijden mag gaan doen. Zo hard trekken, is geen manier om te rijden. En wanneer je bang bent dat je paard de benen neemt en niet meer te stoppen is, geeft aan dat je nog een weg te gaan hebt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:59

Kapot trek?
Arme paardenmond!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:15

ik houd hem normaal gesproken onder controle, maar als hij een bui heeft en niet meer te stoppen is. Het is een fjord en hij trekt zn kop naar zn borst en loopt vrolijk verder. Dit is al tijden niet gebeurd, meestal in de zomer met een vriendin als we gaan galoperen. Ik vertrouw hem volledig en altijd rijd ik met lange teugel. Ik wil heel graag bitloos rijden, maar op een 1 of andere manier haal ik mijn vertrouwen uit mn bit.
Toen ik hem verzorgde had hij een pessaobit, na een half jaar werd hij van mij en ben ik met een dubbelgebroken bitje gaan rijden. Daar rijd ik hem nog steeds op, hij doet nooit wat behalve als we gaan galoperen. Ik ben nog steeds bezig omdat eruit te halen. Eerst stappen, aandraven, terug naar stap, aandraven en dan galoperen. En vaak dan nogmaals hem eruit halen en opnieuw aangaloperen. Ik ben gewoon bang dat ik hem niet terug kan krijgen bitloos. (niet dat het altijd lukt met bit)
Ik ben afgelopen zaterdag met hem gaan rijden met halster. Hele tijd gedraafd en toch maar gekeken of hij rustig bleef met de galop. Ging echt supergoed, lekker relaxt, lekker zn nek uit laten strekken. Ik heb geloof ik wel een half uur om zn nek gehangen omdat ik zo blij was dat het goed ging.Ik ga nu na deze overwinning vaker met zn halster rijden. Normaal in de zomer gaan we zonder zadel en met halster een rondje stappen, maar nu wil ik serieus gaan rijden met halster (en zadel).
Ik trek absoluut niet in zn mond tenzij hij echt niet meer stopt en ik hem terug moet nemen, dan kan het me niet schelen of zn bit totaan zn oren in zn mond zit. Gelukkig is dit maar 2x gebeurd. Ik wil gewoon dat mn paardje lekker relaxt is met rijden. Ik rijd boomloos en nu wil ik ook bitloos. Helaas is er niemand die mij hier meer van kan vertellen en mij hierbij kan helpen.