"met zadel en bit rijden is slecht"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

"met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:21

Hoi,

Ik had laatst een discussie met mijn tante, die een Fries paard heeft gekocht om hippotherapie mee te doen. Zij rijdt paard op een heel "natuurlijke" wijze, namelijk zonder hoofdstel ( enkel een halstertouw ) en zonder zadel.
Ik dien er wel bij te vermelden dat zij voor ze het paard kocht nog nooit had paardgereden en dus totaal geen vaste zit had.

Het was een hevige discussie want zij beweerde dat alle maneges slecht zijn omdat er met zadel en hoofdstel gereden wordt. Ik vond dit echter niet correct.
Er zijn wel degelijk slechte maneges, maar er zijn ook een aantal goeie.
En het feit dat er in een manege meestal met zadel en hoofdstel wordt gereden, bepaalt niet of een manege goed of slecht is.
( maar goed, dat is een andere discussie )

Zij vertelde me dat het bit heel veel schade aanricht in de paardenmond, zelf al is het een eenvoudig trensje waar je nauwelijks "druk/gewicht" dmv je hulpen opzet.
Ze vertelde ( of ja, ze riep ) ook dat zadels de slechtste ondingen voor paarden zijn.

En daar ga ik toch niet mee akkoord, ik heb immers gelezen dat het voor een paard zelfs niet goed is om elke dag zonder zadel te rijden. Je zou er mee de rug belasten of zo.

Anyway, ik heb niets tegen natuurlijk paardrijden. En ik heb respect voor mensen die zonder zadel en hoofdstel kunnen rijden.
Maar ik ben wel op mijn tenen getrapt als mensen zwartwit kijken, het is niet omdat je zonder zadel en hoofdstel kan rijden, dat dit de enige goeie manier is.

Wat vinden jullie?

harlekijn

Re: "met zadel en bit rijden is slecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:27

Als ik mijn paard zonder hoofdstel rij,en alleen met halstertouw zit ik binnen no time in scheveningen.En zonder zadel rijden nee toch maar niet.Maar om op de vraag terug te komen,ik denk dat rijden zonder hoofdstel beter is,maar zonder zadel weet ik niet

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:28

Ik vind dat de meeste mensen hun mening als de waarheid zien, waardoor ze niet meer openstaan voor andere meningen. Dat is jammer, je kunt daardoor geen discussie met ze aangaan.
Met zadel en hoofdstel rijden is echt niet slecht voor ze, als je er goed mee omgaat. Een te kleine of te grote zadel en hoofdstel kan wel schade opleveren.
Ik weet niet of het schadelijk is om iedere dag zonder zadel te rijden, daar weet ik niet genoeg vanaf. Natuurlijk wordt de druk dan niet verdeeld, maar ik weet niet of dat echt schade op kan leveren als dit maar 20 minuten per dag gebeurt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:29

Ik vind het altijd heel erg jammer dat mensen zo erg doorslaan naar een kant. Ik ben zelf gewoon een dressuur ruiter, maar ook ik gebruik wel eens wat dingen van Emiel Voest en sinds kort ook wat spellen van Parelli. Dus eigenlijk hoor ik dan niet echt ergens bij. Ik vind het zonde dat mensen zo reageren. Als je zorgt dat je een goed passend zadel hebt is er niks aan de hand en het bit werkt net zo hard als de handen van de ruiter. Tuurlijk zijn er mensen die heel erg plukken en trekken aan het bit en dat is niet goed, maar er zijn ook mensen die gewoon netjes met een bit omgaan zoals het hoort.

Ik blijf zelf lekker combineren want dat bevalt me prima zeker met het inrijden van jonge paarden. Ik laat mensen in hun waarde wat betreft de manier waarop ze met hun paard willen omgaan maar daar en tegen verwacht ik wel dat mensen mij ook in mijn waarde laten en helaas gebeurd dit niet altijd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:32

Het is zelfs bewezen dat langdurig zonder zadel rijden slecht voor de rug van het paard is omdat de druk niet goed verdeeld wordt. Om maar te zwijgen van de hinder die ruiters veroorzaken door het feit dat het zonder zadel veel moeilijker is je balans te bewaren.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:41

Niks is slecht voor je paard mits je het maar goed gebruikt.
Zowiezo is het niet de bedoeling dat je in de paardenmond trekt, maar licht contact houdt. Daarnaast heb ik ook het een en ander gelezen dat een bit slecht is voor een paard, maar of dat bewezen materiaal is weet ik niet. Ik heb op mijn paard nu met bit en zonder bit gereden en zonder bit loopt hij het fijnst. Hij ontspant meer en blijft actief opletten op wat ik van hem vraag. De reden waarom ik bitloos rij is ook omdat mijn paard enorm schuimt en kwijlt door de speling en druk van het bit. Dat gaat irriteren en jeuken en ik heb er na een kwartiertje rijden geen drol meer aan... Toch is een bitloos hoofdstel ook slecht voor je paard als het niet goed zit of als je een harde hand met een hackamore rijdt.
Een zadel is ook gewoon goed, áls het ook maar goed zit!. Het mag het paard niet belemmeren in zijn bewegingen en moet goed zitten. Ik rij met een boomloos zadel, omdat mijn paard nog veel spieren moet ontwikkelen en ook nog flink in de groei is. Zo weet ik zeker dat het altijd goed zit en het hem niet hinderd in zijn werk.
Toch moet ik je tante ongelijk geven. Als een zadel en bit slecht zou zijn voor een paard had je de dierenbescherming wel op je dak gehad. Ik kan nu ook alleen met een touwtje om z'n hals rijden, maar dat is meer om te kijken hoe ver ik kan gaan met hem met zo weinig mogelijk hulpmiddelen (de moeilijkheidsgraad verleggen Lachen )
Het enige wat ik veranderd zou willen zien op maneges is dat eindeloze "links" doen. "links" opstijgen, "links" hoofdstel in doen en noem maar op. Door het vele links opstijgen wordt de rug helemaal scheef getrokken met als gevolg: scheve paarden waar je dus moeilijk iets op kan leren. Als ze het af zouden wisselen en de "traditie" een schop zouden geven heb je al veel minder scheve paarden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:05

Misschien is op paarden rijden, met of zonder, gewoon slecht Pling
Nee grapje hoor, maar ik had er laatst ook een die het oh zo onnatuurlijk vond om een paard met zadel en hoofdstel te berijden, waarop ik doodleuk antwoorde dat paardrijden sowieso onnatuurlijk is Tong uitsteken
Maar je gaf al aan dat je tante nou niet bepaald gevordert is...ik denk dat een ruiter die geen goede onafhankelijke zit heeft en een paard zonder zadel berijd meer schade aanricht dan iemand met zadel.....

Maar goed, ik heb ook zonder zadel gereden, buitenritten maken met alleen een halster en touwtje of gewoon zo uitstappen.....Milva (de pony die ik destijds reed) vond dat heerlijk, maar dan puur omdat ik haar niet sterk terug kon rijden op de zandwegen Knipoog , als ik haar met tuig en al helemaal los liet op zandwegen had dat paardje net zo veel lol en liep ze net zo goed, en ik zat wat stabieler uiteraard Haha! Tong uitsteken

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:06

Neem jij iemand die een paard koopt terwijl ze nog nooit gereden heeft, serieus? Ik niet, al helemaal niet als ik lees dat ze het paard heeft gekocht om er 'hippotherapie' mee te doen. Misschien moet ze zelf eens in therapie Haha! Arm paard.

Vraag me overigens af of de ts niet stiekum zit te gniffelen nu (dit kan toch niet serieus bedoeld zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:41

bonitobol schreef:
Wat vinden jullie?

Eerlijk antwoord? Haha!
Dat het zonde van de tijd is om met zoiemand te proberen te discussiëren. Is niet gehinderd door enige kennis en staat niet open voor een andere mening dan de hare. Hopeloos dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:08

Met een harde hand rijden is altijd slecht. Ja, dan is met een bit rijden slecht (druk op de lagen en tong). Ja, dan is met een halsterhoofdstel rijden slecht (werkt scherp in, oa achter de oren). Ja, dan is met een hackamore rijden slecht (druk op neusbeen).
Toch zal ook je tante ergens mee moeten beginnen dus als ze zo bang is om slecht voor het paard te zijn kan ze maar beter gelijk stoppen met rijden want je paard in de weg zitten of pijn doen bij het leren rijden doe je sowieso wel een keer.

Wanneer je af en toe zonder zadel rijdt, is dat erg goed voor het verbeteren van je balans en je zit, daarbij zul je echter in eerste instantie, voor je die zit hebt, wel je paard storen. Met je zitbeenknobbels irriteer je sowieso op de paardenrug. Het zadel verdeelt de druk, maar omdat je makkelijker je balans houdt kan het ook je zit behoorlijk beinvloeden waardoor je ook weer stoort.

Beste manier om niks slechts met je paard te doen is er af te blijven en hem in het wild rond te laten lopen.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:12

Mijn zit is niet geweldig.. dus het lijkt me beter voor mijn paardje dat ik gewoon met zadel rijd..
Ik vind bitjes ook niet alles.. maar ik rijd toch altijd met want dat geeft me toch meer 'houvast' aan
mijn paardje.. Volgens mij is het dus niet slecht om met bitje en zadel te rijden Knipoog

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:41

Met bit en hoofdstel rijden is slecht??
Volgens mensen die rijden via het NH vinden dat niet slecht. Ze vinden dat als je goed rijd en een goede partnes ship hebt geen bit of zadel nodig. In het NH heb je 10 levels. En ze zeggen pas als je in level 5 bent dat je dan pas met bit mag/ kan rijden. Het bit zien sommige mensen ook als dwang middel. Dus je werkt niet samen met je paard maar dwingt hem dingen. Maar of een zadel slecht is? Nee dat is niet zo. Als je een goed passend zadel hebt is het niet erg. Maar wie heeft tegen woordig nou een goed passend zadel? De meeste mensen gebruiken al bontjes om druk plekken tegen te gaan (of omdat het kakkers zijn) Mensen die rijden via het NH (ook veel anderen mensen) zeggen dat je meer contact hebt emt een paard als je zonder zadel rijd. Het is dan ook zeker niet verkeerd om zonder zadel te rijden. Een mens past namelijk altijd op een paard. En een zadel niet altijd!! Omdat (sommige) mensen niet goed zitten zonder zadel (die dus niet goed de bewegingen van hun eigen paard niet kunnen opvangen) hebben ze een boomloos zadel uitgevonden. Daar zitten beugels aan maar lijkt alsof je zonder zadel rijd. Ik ben het er wel mee eens dat een hoop maneges slecht zijn. Je leert er hoe je op de sneelste manier je paard nagefelijk kunt laten lopen. Je leert hoe je met druk van de teugel het paard nabeneden krijgt. Maar ooit bedacht dat als je een echte patren ship hebt het paard emt gevoel en zonder al die dwangmiddel het zelfde kunt berijken. Daarom ben ik het eens dat zonder bit beter is!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:49

ik heb een goede link gevonden van een echt partner ship. gewoon indrukken bij internet en hij word meteen op gestart. het is een filmpje dus hij word automatish afgespeelt in windos media player.... kijken!!! echt te gaaf!!!Aan het begin praat een man 2 telle ofzo maar je meot ff afwachte. en als die opstart moet je niet denken dat hij het niet doet want het duurt even voor dat die opgestart is

http://www.heste-nettet.dk/kaaring2005/video.php?videos[]=20

Haha! Haha! Haha! Haha! kijken dus Haha! Haha! Haha! Bloos Bloos

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:50

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:05

Ik zit liever met zadel op mijn paard, weet heel zeker dat het voor hem ook fijner is, hij heeft namelijk een ontzettend hoge schoft.... Knipoog

Daarbij is, een goed passend zadel, volgens mij echt niet slecht, net zoals met een bit rijden, zolang je een zachte hand heb, zal er niet veel schade aangericht kunnen worden, lijkt mij, daarintegen kan een harde hand, zowel met als zonder bit, veel meer schade aanrichten, lijkt mij. Een ieder die om zijn paard geeft zal vast een goedpassend zadel hebben! Niet goed kunnen mee gaan met de begingen met je paard zou, denk ik, met of zonder zadel, voor belemmering in de beweging van je paard zorgen.

@ Melissa b: Ooit wel eens op een boomloos zadel gezeten? Ik vind het verre van het gevoel van zonder zadel zitten en ik zit er toch vaak genoeg op met mijn kont. (liever zadel met boom, vind ik fijner zitten, maar voor dit paard is boomloos beter)

Ik vind dus dat je per paard en per ruiter moet kijken wat het beste is. Iedereen en alles over een kam scheren is zo makkelijk.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:55

is er weer een gehersenspoeld door een of andere goeroe. Dit heeft ze echt neit zelf verzonnen maar een of andere commerciele lapzwans. die zieltjes wint. Ik zou er geen tijd aan kwijt maken om hierover in discussie te gaan.
laat ze maar eens met argumenten en feiten komen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:56

zonder zadel en hoofdstel op die van mij.. WHAHAHAHA dat overleef ik niet!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:10

Die gedachte van je tante slaat als een tang op een varken. Een bit of een zadel is niet schadelijk, het zijn de mensen die ermee werken die ervoor zorgen dat het schadelijk kan worden voor een paard. Net zoiets als: guns don't kill people, people kill people.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:24

Het is bewezen dat het langdurige rijden zonder zadel schade aanricht.
Ze hebben skelleten gevonden van paarden die door de amazones zijn gereden zonder zadel allemaal hadden ze beschadigingen op de plek waar de ruiter zat.
(heb er nog ergens een foto van maar weet die op het moment niet te vinden Nagelbijten / Gniffelen
Met bit rijden is slecht daar ben ik het mee eens maar hoofdstellen en zadels kunnen niet zoveel kwaad (hackamore en slechte passende zadels zijn andere verhalen)

En hoe kun je zo iemand uberhaupt serieus nemen?
Het is gewoon een Penny.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:42

Haha! Een penny op leeftijd dan.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:12

Het is juist slecht voor de rug om altijd zonder zadel te rijden :S

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:17

Als zonder zadel slecht is moeten die paarden van parelli wel heel erg kreupel zijn. ik heb mijn paard ook al heel lang en rij altijd zonder zadel. mijn paard heeft nog noit iets gehad. en dat je zegt dat eht bewezen is dan heb je het vast verkeerd gelzen. Het is namelijk bewezen dat je met je paard beter kunt comminiseren zonder zadel en als het slecht voor je paard was zo je het echt wel merken op de manier dat je paard loopt!!!!. Ik ken meer paarden die naar de kraker gaan omdat ze een (verkeerd) zadel hebben dan mensen die zonder zadel rijden. Want daaarvan ken ik er geen 1. En met zadel rijden is niet slecht zolang die goed past!!!! Maar wie heeft nou tegenwoordig een goed passend zadel???

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:19

harlekijn schreef:
Als ik mijn paard zonder hoofdstel rij,en alleen met halstertouw zit ik binnen no time in scheveningen.En zonder zadel rijden nee toch maar niet.Maar om op de vraag terug te komen,ik denk dat rijden zonder hoofdstel beter is,maar zonder zadel weet ik niet

Ik ben het met harlekijn eens.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:26

o nog ff over die skaletten he van die paarden. De rug van het paard is in de loop ter tijd ook veranderd. Door het fokken omdat eht paard nu meer gericht is op het rijden dan trekken is die ook sterker geworden.

(@ hetja ik ben het zeker emt je eens!! dat je moet kijken per ruiter en paard verschillend! en ik vind ook dat als je een goed passend zadel hebt er niets verkeerd is;) Want ik zelf les ook gewoon dressuuur op een manege en rij er zelf mee. Maar de reactie van de tante vind ik niet raar. Maar ik vind toch dat als je niet zonder zadel op je paard kan zitten je niet goed emt de bewegingen van je paard kan meegaan. Ik vind het goed dat je zegt dat miss voor beginners een zadel beter is! want dat denk ik namelijk ook. En van dat boomloos zadel heb je ook wel gelijk (vind ik) maar ja dat heb ik ni dus rij lkkr zonder:P en waarom zou ik er 1 kopen als ik zonder zadel net zo makkelijk doe:P wel eens aan een Barebackpad gedacht? rijd ook super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:13

Ik geloof niet dat rijden met een goed passend zadel slecht is, het verdeelt de druk op de paardenrug immers beter als wanneer je zonder zadel rijdt... en over met of zonder hoofdstel, met of zonder bit? Ik weet het niet, denk dat of iets beter of slechter is voornamelijk bepaald wordt door hoe de ruiter er mee omgaat...
Een zachte, vriendelijke hand is in alle gevallen beter dan een harde gevoelloze. Een ruiter die in evenwicht is en goed meegaat met de beweging met een zadel is beter dan een ruiter die zit te stuiteren zonder, ik vind dat een beetje een nutteloze discussie om eerlijk te zijn, zeker omdat jouw tante een beginner is.
En dan verschilt het ook nog per paard, dus ik kan onmogelijk zeggen dat, of het een of het ander beter is... ik vind dat die opmerking van je tante wat dat betreft kant nog wal raakt...