De nadelen van een bit zijn niet zo moeilijk te bedenken. Een bit is een stuk ijzer en weegt nogal wat. Dat gewicht ligt (en drukt/knijpt/zaagt/klappert) dus in de mond van het paard. Daarbij komt nog het gewicht van de teugels èn dat van de ruiterhanden. Dit gewicht plùs de beweging geeft kilo's druk in de paardenmond. Nadeel genoeg, lijkt mij.
De vele ervaringen van mensen die bitloos zijn gaan rijden, geven tevens aan dat een nadeel van een bit is dat het spanning in het paard teweeg brengt. Want àlle paarden die bitloos door het leven mogen, zijn allemaal zoveel meer ontspannen tijdens het rijden.
Het "voordeel" van een bit en wellicht de "schijnveiligheid"; de ruiter denkt met een bit een stuur en een rem in handen te hebben.
Even terugkomend op een paar quotes.
miepmans schreef:Mijn paard staat nogal hoog in het bloed, en wil nogal eens aan de kletter gaan. Zonder bit heb je dan echt helemaal niks te vertellen.
Dit is iets wat in je hoofd zit. Je dènkt dat je dan niets meer te vertellen hebt. Allereerst vind ik dat wanneer een paard nogal eens aan de kletter gaat, dat er dan iets niet goed zit in de relatie tussen paard en mens. De overtuiging dat je een bit nodig hebt 'om wat te vertellen te hebben' getuigt hier ook van. Ten tweede is het bit geen rem; als dat wel zo was, dan hing ie wel om het paard z'n benen.
AstraGirlie schreef:Met bit kan je nauwkeuriger sturen, maar in principe zou je wel basisoefeningen moeten kunnen doen op een bitloos hoofdstel.
Het is niet zo dat je met een bit nauwkeuriger kunt sturen. Integendeel zelfs. Zònder bit sta je in veel beter en dieper contact met je paard, en is het geen kwestie van 'techisch sturen' maar 'sturen' (rijden dus) vanuit je gevoel en lichaam, je zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.
Toad schreef:ik ben van mening dat zonder bit altijd scherper is dan met bit, ik ben dus tegen bitloos

Het kan beide scherp inwerken. Dit is afhankelijk van de soort optoming en de soort teugels waarmee gereden wordt èn van de handen en rijstijl van de ruiter.
Ookal zou iemand perfect zachte en stille handen hebben en een 'alleraardigst' bit gebruiken, dan nòg zit je met dat ijzerwerk in de mond. Dus hoe je het ook bekijkt, een vriendelijk bitloos hoofdstel is altijd nog vriendelijker dan een 'vriendelijk' bit.
SuperPepeijn schreef:Ik denk dat bitloos africhten goed te doen is, maar dat het volledig afhankelijk is van met welk doel je paard rijdt, het type paard en omgevingsfactoren.
Het gaat erom hóe je dat doel wilt bereiken: met bit of zonder bit. Dressuur, western, springen, endurance, buitenritten, noem het maar, het is allemaal ook prima (zo niet beter) zonder bit te doen.
In de afgelopen tijd heb ik behoorlijk wat topics over bitloos verzameld. Ik weet niet of ik ze hier mag plaatsen, maar wie belangstelling heeft en ze (of een paar) door wil lezen, PB me dan even.