Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pompiedom90

Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 22:13

Daar hadden we het vandaag op stal over, dat er zo veel mensen zijn die hun paarden bandageren en peesjes en andere beenbescherming omdoen onder het rijden. Gewoon voor het leuke.. voor het plaatje zeg maar. En als je bijv. foto's ofzo laat maken is een keertje niet zo erg, maar volgens mij zijn dr heel veel mensen die hun paard bandageren gewoon voor het plaatje. Of peesjes omdat ze denken dat het goed is, gewoon voor de zekerheid.

En vooral bij een jong paard, paard word dan ingereden en doorgereden met peesbeschermers/kogelbeschermers om. Of worden vaak gebandageerd.
Maar vooral bij een jong paard kun je toch eerst beter harde pezen/banden kweken en opbouwen dan gelijk maar die beschermers om te gooien, lijkt mij? zo nemen die bandages gewoon de plaats in van de pezen en banden (en ook pezen/kogeltjes, of die niet? want die nemen dan als het ware toch gewoon de plaats in van de pezen/banden?)

Ik ben benieuwd wat jullie mening is!

Katja

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:21

Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:23

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

helemaal mee eens

moet er niet aan denken dat mn paardje de benen kapot zou "trappen"

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 22:24

Mijn mening is: gelijk beschermen die pezen.
Je kunt beter voorkomen dan genezen....

Zera

Ik heb vanaf het begin dat ik op mijn jonge kameel rijdt voor beenbescherming om.. Aangezien ze nog wel eens vrij lomp kan zijn met lopen..
Ben blij dat ik ze om heb gedaan.. Er staan mooie beschadingen op waarmee ze zich goed had kunnen open halen..

Allejandro

Katja schreef:

Niks aan toe te voegen. Daarom gebruik ik het ook, puur om het beschermen! Het is dan ook been-bescherming! Lachen

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:08

Heb bij geen enkel paard tijdens het rijden beenbescherming om, was en is niet nodig (geweest). Bij het longeren heb ik bij een enkeling wel beenbeschermers omgedaan.

Ben niet tegen beenbescherming, is soms nodig, maar als het niet hoeft, doe ik het er zeker niet om.

Vind de "trend" om je paard te behangen met van alles en nog wat (bandages, bontjes voor onder het zadel etc.) omdat het mooier staat echt onzin. En zeker de bandages, verschrikkelijk.
Ten eerste moet je goed weten hoe je deze correct vastmaakt (wat zeker niet iedereen weet), maar daarnaast wat je zegt, geeft het ook een bepaalde werking aan het been zoals extra steun.

Het zou leuk zijn als mensen zich eerst verdiepen in het hoe, waarom en gebruik van een product voordat ze het daadwerkelijk gaan gebruiken ipv gewoon met een trend meegaan. Voor de duidelijkheid, bedoel dus niet iedereen, maar de mensen die het voornamelijk doen voor het plaatje.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:10

peesbeschermers vind ik nu wel nog kunnen , maar bandages , nee daar ben ik tegen , ik gebruik dat alleen als ik ga springen , omdat ik vind dat dan juist de getten niet genoeg steun vanvoor boeden moesten ze een balk pakken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:11

Katja schreef:

helemaal mee eens, alleen bandages zie ik als iets voor het plaatje, doe ik ook eigenlijk nooit

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 00:13

Juist bij jonge paarden zijn beenbeschermers heel functioneel.
Voorkomen is beter dan genezen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:22

Katja schreef:

Kort, bondig en duidelijk uitgelegd!!! Volledig mee eens. OK dan! OK dan!

Peesbeschermers ja, bandages nee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:08

Ik gebruik nooit bescherming bij mn paard, is niet nodig, en als het niet nodig is dan ga ik hem ook niet verwennen daarmee, hij moet maar leren om zijn benen voorzichtig neer te zetten! In de wei kan hij ook niet met bescherming lopen, dus onder het zadel krijgt ie dat ook niet.
Wordt een ander verhaal als je een ADHD paard hebt, met ijzers onder, die alleen maar loopt te stressen en bokken, en totaal niet met zn voeten bezig is, zo'n paarden kunnen zich nog wel eens de benen kapottrappen door hun onoplettendheid, en dan vind ik peesbeschermers in het begin geen probleem, maar als ze rustig zijn zou ik ze weer eraf halen.
Bij springen kan ik er ook in komen, dan kan het ook veiliger zijn, maarja met jonge paarden spring je niet veel natuurlijk.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:11

verwennen? met beenbescherming, ik denk ook dat het voor de ruiter wel fijn is hoor, een keer aantikken kan voor maanden stappen staan en allerlei DA bezoeken, ketjing!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:14

Ik heb liever dat hij zich een keer aantikt, dat het een beetje pijn doet, en hij daarna voorzichtiger is, dan dat hij zich elke keer zonder pijn blijft aantikken tegen de bescherming, want als hij daarna de wei op gaat zonder bescherming dan heb je toch liever een paard dat voorzichtig is, toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:16

mijn paard heb ik ook altidj beenbescherming aangedaan en ben blij toe hij tikt erg vaak aan. heb hem ook ermee ingereden. en ik rij dan alleen met peesjes aan zn voorbenen. meer niet. en ik heb liever niet dat ze zich aantikken. mn pony is vorig jaar onder het mes gemoeten vanwege een schiefel op de plek die ze aangetikt had. op de wei stan ze wel gewoon zonder maar daar lopen ze niet heel de tijd rondjes zoals in debak

medruze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 23:20

Mijn paarden tikken ook wel eens aan. Echter, ik gebruik normaal gesproken geen beenwarmers. Alleen bij een buitenrit wil ik nog wel eens de benen beschermen, maar meer tegen invloeden van buitenaf. Takken, stenen etc. Verder als een paard goed in balans loopt, is er bijna geen bescherming nodig. Dan weet het gerust waar het de hoeven plaatst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:54

MysticTinker schreef:
Ik heb liever dat hij zich een keer aantikt, dat het een beetje pijn doet, en hij daarna voorzichtiger is, dan dat hij zich elke keer zonder pijn blijft aantikken tegen de bescherming, want als hij daarna de wei op gaat zonder bescherming dan heb je toch liever een paard dat voorzichtig is, toch?

En wat doe je als je paard zich een keer eens flink goed aantikt? Wees er wel van bewust dat het er niet geheel zachtzinnig aan toe gaat bij paarden. Één keer goed aantikken, en je bent rustig 6 weken uit de roulatie.
Overigens kunnen blessures altijd ontstaan, met of zonder bescherming. De kans op een blessure met bescherming is gelukkig een stuk kleiner. Bovendien vraag je veel meer krachtinspanning (= meer kans op blessure) tijdens een training, dan tijdens weidegang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:56

Cassidy had hier laatst hele interessante info over. DAt de warmte niet weg kan onder beenbescherming, en daardoor de temperatuur te hoog wordt en eiwitten in de pezen kunnen stollen en vervolgens schade aanrichten...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:59

Wat denk je nou zelf wat slechter is? Na het rijden gewoon benen afspuiten, koelen ze vanzelf. Één harde klap tegen de pezen en je kan je paard wegbrengen. Dan heb ik liever wat warmte onder de bescherming dan een peesklap.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:01

Ik doe meestal wel peesberschermers om bij jonge paarden.
Want hoezo op het begin harde pezen kweken ?
Zo'n peeskap kan echt niet 600 kilo dragen voor die pezen hoor Knipoog
Sommige mensen doen het idd voor het mooie ,dat vind ik wel onnodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:03

VValar schreef:
Wat denk je nou zelf wat slechter is? Na het rijden gewoon benen afspuiten, koelen ze vanzelf. Één harde klap tegen de pezen en je kan je paard wegbrengen. Dan heb ik liever wat warmte onder de bescherming dan een peesklap.

bij goed hoefonderhoud tikken paarden zichzelf niet aan

Aantikken komt door de lange tenen van de voorhoeven.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:05

mijn paard liep beslist niet zonder beenbeschermers...ik was heel voorzichtig altijd hoor, moet er niet aan denken dat hij iets zou oplopen daardoor

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:06

ook al is een paard goed bekapt, bij een idiote sprong of een goede bok kunnen ze zichzelf altijd een keer tegen de pees trappen. dan inderdaad liever goede peesbeschermers om!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:06

Dit is echt de reinste onzin. Een keer een gekke uitspatting of slechte coördinatie door onoplettendheid, of zelfs een uitglijder kunnen zorgen voor een blessure aan het been (een scheur in de pees kan al ontstaan door één misstap).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:10

VValar schreef:
Dit is echt de reinste onzin. Een keer een gekke uitspatting of slechte coördinatie door onoplettendheid, of zelfs een uitglijder kunnen zorgen voor een blessure aan het been (een scheur in de pees kan al ontstaan door één misstap).

paarden die goed bekapt zijn en goed met hun hoeven de ondergrond kunnen aftasten hebben daar geen last van.