Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:21

z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Dus, als het paard zich duidelijk en expres misdraagt, geef je dan nog een tik?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden? Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent? En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen? Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Dus... Wie durft?

P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.

Joto

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:25

Ik durf! Als mijn paarden iets doen wat niet door de beugel kan en stem werkt niet, krijgen ze best een tik.(alleen als ik zeker weet dat het dan ook helpt) Laatst beet mijn merrie in me bovenarm (Mazzel dat ik dikke jas aan had, maar voelde het wel) Nou dan krijgt ze er ook 1.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:27

hmm..ik durf ook wel..maar mijn pony is heel gevoellig er voor,,en dan is die de hele tijd met het rijden wat gestresst..dus ik doe het liever met mijn stem..!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:28

Ik ook hoor!
Ik ken de paarden die ik doe dondersgoed, en weet ook wanneer het nodig is om ze even op hun plek te zetten. Maar gelukkig is dat bijna nooit nodig, als je de verhoudingen eenmaal een keer goed duidelijk hebt gemaakt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:29

ik Ja als hij loopt te klieren, en dus echt niet wil luisteren (drammen) dan krijgt hij een waarschuwing, luisterd hij niet, dan krijgt hij een tik.. een dominantie probleem krijg je in mijn ogen door een paard zijn gang te laten gaan... en je vingertje opsteken met foei zal dan echt niet werken

Marion__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:31

Ik ook hoor! Paard waar ik op rij heeft het af en toe nodig om op haar plek te worden gezet. En inderdaad lief vragen helpt echt niet bij d'r Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:32

Als 1 van mijn paarden expres loopt te etteren krijgt die echt wel op zijn flikker hoor

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:33

Ik geef mn paard wel eens een tik als hij iets doet wat niet mag (al komt dit weinig voor) en een brul dr bij of alleen met mn stem. Maar uiteraard beloon ik hem ook zeker als hij het goed doet.

Met rijden doe ik dat overigens absoluut niet, ik geloof ik niet dat hij expres iets niet doet of iets doet om mij te pesten. Dan lossen we het rijtechnisch op

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:34

ook ik durf
als hij bewust over mij heen loopt krijgt hij een knal
als hij me bijt mep ik ook meteen terug

gisteren was ik buiten aan het wandelen en hij bedacht uit het niets dat hij naar huis ging rennen (en mij als ''sleep'' meesleuren) heb hem omgesleurd, en achteruit gezet..
dit deed hij niet, maar hij duwde me om, dan krijgt hij dus een peut..
(hierna ging hij overigens netjes achteruit, en dan is hij ''de beste liefste pony die er is'' en dat hoort hij dan echt wel Knipoog )

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:34

die van mij krijgt een tik als ze bv;tijdens t hoeven krabben met haar been slaat!!
en als ze mij (hard)bijt!!
dat zijn de enige dingen waar ik echt niet tegen kan,en waar ik haar dus voor straf.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:35

het gebeurd bijna nooit maar indien nodig wel.
laatst was mijn merrie shago en beet recht in mijn hoofd toen ik gebukt stond.
dat is dan oog om oog tand om tand Bloos
ik heb veel geduld maar trappen of bijten pik ik echt niet Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:36

Een paard is een groot dier en denkt niet zoals een mens, maar zoals het hem instinctief is aangeleerd in de kudde. Aangezien ze elkaar daar ook de baas zijn door af en toe een stevige knal, doe ik dat ook Vork . Paarden moeten heel goed hun plaats weten, er is op tijd en stond plek voor een stevige knuffel, maar niet voor bijten of andere idiote dingen.

Sheran

Ik durf ook wle hoor Tong uitsteken. ben helemaal niet bang om (terechte) tikken te geven Tong uitsteken. Meestal trouwens niet met zweep.

SONY

En gelijk heb je. Inderdaad paarden in de natuur hebben een rangorde en als ze zich niet houden aan de regels binnen de groep hebben ze inderdaad een beet of trap te pakken, soms zelfs tegen het hoofd alleen loopt dat niet altijd goed af. Maar wij hebben paarden in een natuurgebied staan en ook daar zie je het hoor.

Altijd dat softe gedoe, ik bedoel je hoeft je paard heus niet af te ronselen hoor begrijp me niet verkeerd maar je mag best weleens een tik uitdelen, zo bepaal je ook je positie als leider en niet door te zeggen foei dat mag niet hier heb je een snoepje als je het niet weer doet....

Ik deins er dan ook zeker niet voor terug om als het nodig is een tik te geven, en nee ik hou daar geen schuwe valse paarden aan over in tegendeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:38

Ja hoor, zonder problemen
Maar ben er nog nooit door van stal gestuurd ofzo...als dat wel zo is vraag ik me af of die persoon wel echt eerlijk een knal uitdeeld
Want helaas zijn er genoeg die een paard van alles de schuld geven...en zo iemand zou bij mij toch ook niet op stal mogen staan Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:41

Haha, dat stukje van van stal gestuurd worden, had ik nog niet echt gelezen!!!
Als ik van mijn huidige stal gestuurd zou worden, omdat ze me een dierenbeul vinden, zou ik mijn paard acuut verkopen. Dan ben ik echt niet eerlijk bezig, ik heb heel veel respect voor de manier waarop er daar met de paarden omgegaan wordt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:48

Ik durf ook maar alleen als ik het eerst op een andere manier geprobeerd heb die geen effect heeft.
En nee geen afranseling maar een goede tik, en nee ik heb er geen schuw, angstig paard aan overgehouden. In tegendeel.....

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:00

Mijn pony heeft op zn tijd (als je ernaast staat dan he) ook een tik nodig. Anders gaat ze over je heen lopen.

Bij mijn paard heeft dit een averechts effect. Dus bij mijn paard doe ik dat nooit, stem werkt beter, evenals even met het halstertouw wapperen Knipoog

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:08

Er zit wel een groot verschil tussen een corrigerende tik en wat jij een ouderwets pak rammel noemt. Een corrigerende tik zal iedereen toch wel eens doen. Al is dat maar eens in 't half jaar, om maar eens iets te noemen. Een pak rammel vind ik veel verder gaan dan een corrigerende tik. Gezien het verleden van mijn paard, maar ook omdat ik daar veel te lief voor ben, zou ik dat nooit doen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:09

ik deed het wel eens maar dan kreeg ik enorme ruzie met mn paard en keek ze mij niet meer aan (lees ik kon haar ook niet meer uit het land krijgen) nu pak ik het anders aan door het gewoon met woorden af te straffen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:11

ik durf en doe het ook. Als paard of pony iets fout doen, dan straf ik eerst per stem, luisteren ze nog niet, dan zullen ze het voelen.

Laatst (na een beet van mijn pony) heb ik zelfs getrapt, omdat ik niet anders kon.

edit: ik sla niet op hoofd en sla ook niet met zwepen.....
Laatst bijgewerkt door Kapi_Dust op 17-01-08 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:12

Ik durf Haha!
niet een grote pak rammel maar een tik krijgt ie af en toe wel.
want ze probeert altijd uit een hoek in de bak weg te rennen,, maar dat is gewoon aanstellerij want vaak loopt ze er wel gewoon langs af en dan krijgt ze gewoon een tik van mij hoor Knipoog
en dat is dan gewoon op dr kont k heb nog nooit op dr hoofd of neus slaan met me hand of zweep en was ik ook zeker niet van plan.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:13

SONY schreef:
En gelijk heb je. Inderdaad paarden in de natuur hebben een rangorde en als ze zich niet houden aan de regels binnen de groep hebben ze inderdaad een beet of trap te pakken, soms zelfs tegen het hoofd alleen loopt dat niet altijd goed af. Maar wij hebben paarden in een natuurgebied staan en ook daar zie je het hoor.

Altijd dat softe gedoe, ik bedoel je hoeft je paard heus niet af te ronselen hoor begrijp me niet verkeerd maar je mag best weleens een tik uitdelen, zo bepaal je ook je positie als leider en niet door te zeggen foei dat mag niet hier heb je een snoepje als je het niet weer doet....

Ik deins er dan ook zeker niet voor terug om als het nodig is een tik te geven, en nee ik hou daar geen schuwe valse paarden aan over in tegendeel...

Hier ben ik het volkomen mee eens.

Denk je ook echt dat ze ons tikje zullen voelen in vergelijking met een tik van een ander paard.

Nee hoor met elkaar gaan ze veel ruwer om.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:20

Miss_Malfoy schreef:
z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
P.s. ...mensen slaan soms een beetje door in iets.

Als je je paard daadwerkelijk een 'pak rammel' geeft, sla je in mijn ogen door. Scheve mond

Overigens los ik de dominantieproblemen met mijn eigen paard op door vooral lichaamstaal op het juist moment te gebruiken, bij los werken (grondwerk) gooi ik het touw wel eens naar hem toe (zonder hem te raken) als hij niet op mijn lichaamstaal reageert en in de dagelijkse omgang hoef ik eigenlijk nooit te slaan. Ik zou werkelijk niet een reden kunnen bedenken, want je kunt op zoveel andere manieren een paard zijn plek wijzen als dat nodig is (naast goed naar jezelf te kijken, want veel mensen maken zelf gigafouten in hun lichaamstaal of respecteren het paard niet, waarop ze protest krijgen. En terecht! Maar dan moet je wel zo eerlijk zijn om naar jezelf te durven kijken, maar dat doen de meesten niet. Die geven het paard de schuld, as ususal Rolleyes ).

Ondanks mijn paard's kracht (want sterk is hij Haha! ) en zijn dominante momenten heb ik een prima opgevoed paard, hoor. Tong uitsteken

Overigens valt het geweld tussen paarden in stabiele, vaste kuddes erg mee, hoor. Ik kijk al jaren naar kuddes en je ziet meestal alleen problemen in kuddes waar gerommeld wordt met de bezetting. Omdat wij mensen ons ermee bemoeien dus.....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-01-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:25

Een corrigerende tik mag, maar dan moet het wel rechtvaardig zijn.

Ik heb het vorige week nog meegemaakt. Mijn 2 jarige liep netjes mee aan de hand naar de zandbak. Vervolgens stopt ze precies voor de ingang en vertikt ze het om de bak in te lopen.
Hier maakt ze gewoon een spelletje van dan. Dus mijn vader mee laten lopen met een zweepje, en zo gauw ze stopte een flinke tets laten geven. 1x en nu is het over. Maargoed dit was 1 tik. Een pak rammel is heel wat anders..... dat vind ik niet kunnen.