wie rijd er hier klassiek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DenisSjje

wie rijd er hier klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:59

hallo
het onderwerp zegt het al.
ik wil het heel graag gaan doen! Haha!
groetjes Knipoog

Cyrina

Re: wie rijd er hier klassiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:13

Ik doe poging tot.
Ik les 1 keer in de maand bij David Wispelaere. En 1 keer Bij Cindy schelvis (weer een leerling van David).

Het is een ontzettende fijne manier van rijden, maar wel ff wennen dat je zelf zo weinig hoeft te doen.

kinscem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:21

Domme vraag eigenlijk, als je op de juiste (goede) manier dressuur rijdt, rijdt je in princiepe wat we tegenwoordig "klassiek" dressuur noemen. Maar van oorsprong is dit DE manier van dressuurmatig rijden. (de basis)

Maar vooralsnog, het antwoord op deze vraag; als je het op de moderne manier benaderd, dan rijd ik dus klassiek, geschoold door Piet Bakker en een zeer gevorderde leerling van hem.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:11

Ik zag net dit topic. En ik zit al een tijdje met de vraag: "Wat is klassiek?" Ik wou er al een topic over openen, maar ik kan net zo goed hier reageren. Kan iemand me dit misschien uitleggen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:25

nienke_92 schreef:
Ik zag net dit topic. En ik zit al een tijdje met de vraag: "Wat is klassiek?" Ik wou er al een topic over openen, maar ik kan net zo goed hier reageren. Kan iemand me dit misschien uitleggen?

Als ik het zo lees overal niet meer dan gewoon netjes rijden volgens "het boekje" en geen fouten maken.... Haha!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:20

ehmm... oke, bedankt voor je reactie. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is dus niets anders dan gewoon dressuur?? Vaag, eigenlijk!!

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:50

hoi sniezz ik doe ook klassieke dressuur bij stal moravita,ik les al heel lang bij ton en heb nog niet anders gereden als zijn manier,dus weet ook niet hoe het is om engels te rijden.Kijk anders is bij stal moravita zij zijn altijd bereid om je te woord te staan en hun uitleg over klassiek rijden is vrij helder

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:26

Engels rijden is klassiek rijden, je rijdt toch geen western bij Moravita? Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:04

Engels rijden is niet klassiek rijden. Klassiek rijden is eigenlijk zo min mogelijk met de handen (je ziet veelal mensen in de engelse dressuur maar plukken en trekken aan die teugels) en de hulpen zodanig verfijnen dat je niet eens ziet dat iemand een hulp geeft. Veel met de zit dus, en weinig met de handen. Verder is het wel gewoon dressuur rijden,maar op een heel andere manier dan dat je op manege's leert.
Kijk ook eens in het topic: Academische rijkunst, hier in BKR, staat ook het één en ander uitgelegd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:42

Wat is engels rijden dan volgens jou?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:48

soeske schreef:
Engels rijden is niet klassiek rijden. Klassiek rijden is eigenlijk zo min mogelijk met de handen (je ziet veelal mensen in de engelse dressuur maar plukken en trekken aan die teugels) en de hulpen zodanig verfijnen dat je niet eens ziet dat iemand een hulp geeft. Veel met de zit dus, en weinig met de handen. Verder is het wel gewoon dressuur rijden,maar op een heel andere manier dan dat je op manege's leert.
Kijk ook eens in het topic: Academische rijkunst, hier in BKR, staat ook het één en ander uitgelegd.

Ook in het topic Academische rijkunst staat niets anders dan "normaal dressuurrijden" beschreven. Als veel mensen dat fout doen wil dat nog niet zeggen dat het dan zo hoort, alleen dat ze het niet goed uitvoeren. Kijk bijv. naar de uitleg over travers en schouderbinnenwaarts, niets nieuws onder de zon!
Waar ik me over blijf verbazen is dat mensen die niet goed konden dressuurrijden op de "normale manier", plotseling alles goed doen als ze volgens henzelf volgens de academische rijkunst of klassieke rijkunst rijden. Misschien ligt het verschil helemaal niet in de methode maar in de instructie en de uitvoering daarvan?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:34

horseyfries schreef:
Wat is engels rijden dan volgens jou?

dat is toch gewoon dressuur rijden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:15

Bij de klassieke dressuur gaat het ook veel meer om wederzijds respect, vertrouwen, de tijd nemen om het paard op te leiden, werken aan de hand.

Lichtheid, harmonie, samenwerken.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:36

--> RT-D Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:56

Mindfields schreef:
Bij de klassieke dressuur gaat het ook veel meer om wederzijds respect, vertrouwen, de tijd nemen om het paard op te leiden, werken aan de hand.

en bij 'Engelse' dressuur niet Verward (muv het werken aan de hand)

Ik rijd gewoon dressuur (en spingen en cross) zonder er allerlei labeltjes op te willen plakken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:45

klassiek = als de klassieken = (in dit geval) de Grieken

Dit vindt zijn oorsprong in dat tijdens het begin van de renaissance in Italië het werk van Xenophon over paarden het eneige werk uit de oudhied was dat vertaald beschikbaar was.

Xenophon is in eerst instantie een cavalerist die aan de teugel rijdt en Pignatelli, Grisone nemen dit bit-en-teugeldenken over.

De nieuwe manier van cavalerie-inzet zoals die door Napoleon bedacht wordt grijpt hier naar terug en het aan de teugel voorwaards-voorwaards-vóórwaards is de kern van Steinbrecht, de bijbel van het klassieke dressuurrijden.
De reglementen van de FEI zijn begonnen met een fundament vanuit de militaire rijvaardigheidsproeve en de erfenis van cavalerist Caprilli is in álle takken van FEI sport groot.

FEI-dressuur het internationaal terecht en correct Classical Dressage.

Dé grote 'tegenhanger' is wat je nu de iberische rijstijl kan noemen. Ooit a-la-bria, a-la-bravante, is het met lósse teugel.
Het omvat echter een periode van pakweg 1000 voor X-tus tot nu en je kan er dus óf alleen zeer generiek iets zinnigs over schrijven óf een encyclopedisch werk vol.
Door de eeuwen heen is het continue de ruiter-tegen-ruiter-gevecht tegenhanger van de groepsinzet 'a-la-jinetta'.

Wat erg verwarrend blijkt is dat er gesproken wordt van barokke stijl, hoge school, renaissance stijl, academische rijkunst terwijl men daarbij eigenlijk door de verkeerde kant van de verrekijker.
De renaissance bijvoorbeeld omvat zeg 4 eeuwen!!!! en er is geen renaissance rijstijl! Wat Grisone schrijft lijkt in NIETS op wat Dom Duarte schrijft, wat Gueriniere schijft in NIETS op dat van William Cavendish (Duke of NewCastle) etc.

Er is zelfs geen academische rijstijl want aan de verschillende universiteiten van europa werden soms diametraal verschillende rijstijlen onderwezen.
Erg grappig is dat net in Néderland, aan de universiteit van Leyden, de laatste echte ecuyer van de franse renaissance decennia heeft lesgegeven, o.a. aan de Stadhouder-Koning, in een stijl die nog een stapje 'paardgerichter' was dan de nu vereerde Robichon de la Gueriniere.
Net als met Xenophon wiens boek niet het enige noch het beste was uit de oudheid maar toevallig beschikbaar was het werk van De la Gueriniere na de Franse Revolutie breed en vertaald in een relatief goedkope uitgave beschikbaar. Het postuum uitgegeven boek van Gaspard de Saunier was een péperdure uitgave. Van nota bene het eigen cultureel erfgoed heeft zodoende geen Nederlander gehoort Haha!

Als je kijkt naar 'hoge school' wordt het zelfs ronduit humoristisch. Wenen, Jerez, de Alter Real en Saumur geven er fors verschillende invullingen aan en allen fúndamenteel anders dan bijvoorbeeld De la Gueriniere Haha! Wat in Saumur gedaan wordt is inhoudelijk eigenlijk de tegenhanger van wat De la Gueriniere deed.
'Hoge School' kun je op deze manier eigenlijk alleen definiëren door het te koppelen aan de 'aires' en niet aan de manier waarop deze geleerd of uitgevoerd worden.
Dit geeft aan hoe ook het hoe van het wat nog eens overdwars overal doorheen kan lopen. Vele eeuwen lang en daar door de omgekeerde verrekijker een simpel etiket opplakken gaat in ieder geval niets verhelderends toevoegen.

Enzovoorts.... en onder de streep gaat het telkenmale om variaties en mengvormen van 'a-la-bida' (losse teugel) en 'a-la-jinetta' (aan de teugel).
'A-la-jinetta' is waar de klassieker Xenophon het over heeft en zo heet het aan-de-teugel FEI-rijden correct klassiek. Gooi de rest maar in de hoge hoed of om het even welke andere hoed waar jij je het prettigste onder voelt Haha!

HC

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:30

Mindfields schreef:

Nog altijd géén verschil ontdekt.

De term Engels rijden heb ik leren kennen in Amerika. Daar rijdt je OF "English", dressuur dus, OF "western", ongeacht bij wie je traint of welke trainingsmethode je gebruikt.
Voor zover mij bekend is dus Engels rijden de algehele noemer voor alles wat enigszins op dressuurrijden lijkt, van laag tot hoog niveau en alle mogelijk trainingsmethoden die daarbij horen.
Nu ben ik nog steeds benieuwd wat Soeske onder Engels rijden verstaat en naar één goede uitleg van iemand die wérkelijk kan aantonen dat zij iets anders doen bij klassiek of academisch rijden dan bij "normale dressuurruiters"... anders dan ons gewone stervelingen zeg maar..... Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:47

Staat het laag diep en rond rijden niet een beetje tegenover het klassieke?Of begrijp ik dat nou verkeerd.
Ik heb zelf het boek van Gustaf Steinbrecht "Das gymnasium des pferdes ".
Een echte klassieker.
Ik pik eruit wat ik gebruiken kan en wat me aanspreekt ,maar dat geldt ook weer voor het boek "dressuur met Kyra" en nog vele anderen.
Maar om er nu daadwerkelijk een stempel op te drukken van Klassiek?!
Ja,wat is nu eigenlijk klassiek?

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:47

Jippie! We worden hier bevestigd in ons gevoel dat er ontzettend veel te zeggen is over de verschillen en de overeenkomsten tussen de engelse en de klassieke dressuur.

Maar naast een paar puur theoretische zaken praat je ook veel over gevoel en emotie. En dan is het vaak toch heel lastig om concreet te omschrijven. Want waar ligt nu die grens? vandaar dat er door vanuit moravita een landelijk onderzoek gedaan word dit jaar naar de overeenkomsten en de verschillen. Ben echt heel benieuwd wat de uitslag is. Waar ligt de grens?

Voor alle duidelijkheid; Als het goed is staat wederzijds respect voor elk van ons vooraan, ongeacht wel stickertje er op geplakt wordt! maar zou leuk zijn om een keertje in kaart te brengen wat er in ons land speelt en hoe we dit het beste kunbnen omschrijven.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:21

Volgens mij moeten mensen zich eerst maar eens verdiepen in de vraag wat nou eigenlijk bedoeld wordt met klassiek rijden.
In principe is dressuur sowieso klassiek, je hebt daar dan wel weer varianten op zoals het Laag Diep Rond verhaal van Anky en Sjef Jansen.
Maar zeker in Duitsland rijdt men echt wat je klassiek noemt, zoals Isabell Werth etc.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:27

Ik krijg klassiek les, we werken vanuit de ontspanning naar de takt, losgelassenheid en swung. We werken vanuit de ontspanning en vanuit het paard. Dit staat op haar site:

"Mijn manier van trainen is volgens de Duitse manier van rijden. De belangrijkste kernwoorden daarbij zijn: Ontspanning, Takt, Losgelassenheit en Schwung. Vooral het werken vanuit de ontspanning staat bij mij voorop. Het belangrijkste doel is, dat het paard plezier heeft in zijn werk. Het paard doet alles vrijwillig en niet door middel van dwang. Daarbij ga ik ook uit van de talenten van het paard. Niet ieder paard is in staat hetzelfde niveau te bereiken.

Voor jou als ruiter is het belangrijk dat je geniet van het paardrijden. Het doel is om samen met je paard een team te vormen. Daarvoor moet je je paard als gelijkwaardige zien en hem niet proberen te domineren."

Zelf lest ze bij Coby van Baalen. Ik vind dit rijden echt heerlijk, ontspan mezelf ook helemaal en gewoon rijden Haha! Ik zou niet anders willen Haha! Haha!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:57

Lielle schreef:
Mindfields schreef:

en bij 'Engelse' dressuur niet Verward (muv het werken aan de hand)

Ok dan zeg ik het anders:

Als je klassiek rijdt, rij je altijd met respect, vanuit het wederzijds vertrouwen, geef je het paard echt de tijd om in ZIJN TEMPO en niet in het tempo wat de ruiter wil, zich te ontwikkelen en opgeleid te worden.

Bovenstaande dingen nemen heel erg veel ruiters die niet klassiek rijden totaal niet serieus en gaan er nog steeds van uit dat een paard gewoon moet luisteren en anders doen we een scherper spoor om, een scherper bit in, of een slofteugel eraan.

Het respect voor het paard is vaak VER te zoeken. Ik heb op verschillende stallen gewerkt waar dit dagelijks bewezen werd. En dan heb ik het over bekende topdressuurstallen he, van Grand prix amazones.
Leuk hoor, als je paarden de truukjes kunt leren, maar voelen??? Respect????? Vertrouwen???? Begrip????? Dat was daar niet te vinden op stal.

Als klassiek gaat rijden, kies je er bewust voor om de omgang met je paard totaal anders te gaan bekijken. En jezelf altijd de schuld te geven ipv het paard, want dat gebeurt nog erg veel bij de 'niet klassiek' ruiters.
Klassiek is een eerlijke manier van omgang met je paard. Het wezen paard respecteren.

Dat zou altijd zo moeten zijn ja, daar heb je gelijk in. Maar heel veel mensen doen het nog steeds niet.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:00

ik rij zelf ook bij cindy schelvis(cinnic op bokt), en zji rijdt haar paarden klassiek.
heerlijk om te zien hoe de paarden samen met haar gaan, heel ontspannend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:01

Dan rijd ik ook klassiek, maar volgens mij rijd ik gewoon dressuur.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:02

moravita schreef:
Voor alle duidelijkheid; Als het goed is staat wederzijds respect voor elk van ons vooraan, ongeacht wel stickertje er op geplakt wordt!

Ja als het goed is ja. Maar ga maar eens naar een willekeurig KNHS concours en ga eens rondkijken op het losrijterrein. Een enorm groot deel van de ruiters hangt, trekt, schopt zonder enig respect voor zijn/haar paard. En dat zie je bij de klassieke dressuur dus NOOIT gebeuren.