KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Arabesk

KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:10

Citaat:
Er staat een nieuwtje op deze website: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html
De KNHS gaat wedstrijden uitschrijven, die uitsluitend bestemd zijn voor combinaties zonder bit.

Wat vinden jullie? Is het goed dat er aparte wedstrijden komen voor bitloos of zou het juist gemengd moeten zijn?

Eerst dacht ik 'wat belachelijk! je kunt precies hetzelfde bereiken met en zonder bit', maar later dacht ik 'misschien beter ook want anders krijg je: 'zij heeft gewonnen omdat ze bitloos reed!' en je loopt het risico dat traditioneel ingestelde juryleden bitloos misschien juist láger gaan beoordelen omdat ze de aanwezigheid van bitloze combinaties als een bedreiging zien van hun eigen ideeën en zo proberen door te drukken dat een bit écht nodig is om écht goed dressuur te rijden (wat onzin is)'

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:13

Leuk toch. ga je dan ook met arabesk meedoen of niet? :+

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:14

Ik denk dat het goed is om deze wedstrijden gescheiden te houden. Ik denk niet dat juryleden zo redeneren dat ze iemand die zonder bit rijdt juist heel hoog of heel laag in de punten gaan zetten, maar om de concurrentie zo eerlijk mogelijk te houden vind ik dat ze het gewoon apart moeten houden. Mensen met bit rijden tegen elkaar, en de mensen zonder bit rijden tegen elkaar, wel zo eerlijk toch :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:16

gescheiden, mocht het ooit doorkomen en ik ben dan zover met mijn veulen als ze 4 is en goed is ingereden dat ik dan ook wel af en toe wedstrijdjes wil doen.. Maar uitterraad bitloos..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:18

Anieke89 schreef:
Ik denk dat het goed is om deze wedstrijden gescheiden te houden. Ik denk niet dat juryleden zo redeneren dat ze iemand die zonder bit rijdt juist heel hoog of heel laag in de punten gaan zetten, maar om de concurrentie zo eerlijk mogelijk te houden vind ik dat ze het gewoon apart moeten houden. Mensen met bit rijden tegen elkaar, en de mensen zonder bit rijden tegen elkaar, wel zo eerlijk toch :)

tja bij endurance en springen is het gewoon wie het snelst/hoogst/minste fouten heeft, met of zonder bit. Wat dat betreft vind ik jurysporten zuigen.

Sommige jury's hebben al moeite om niet gekleurd te beoordelen bij - andere rassen - rare kleuren (paarden met stippen ofzo) - kleine paarden/pony's tussen kwpn-kastelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:22

Gescheiden...maar meer voor de juryleden als voor de deelnemers. Het is al zo moeilijk om te jureren, laat staan dat je ook nog eens bitloos, ijzerloos en boomloos tussen de "normale" dressuurruiters gaat krijgen. Waar leg je dan de grens en hoe eerlijk word dan de jurering? Een jury die voorstander is van NH zal dan hogere punten gaan geven aan de bitloze ruiters, terwijl een "normale" jury dit misschien juist niet wil zien.

Lielle

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:23

veel beter, dan kunnen de deelnemers tenminste niet klagen dat ze verloren hebben 'omdat de jury nu eenmaal een hekel heeft aan/geen vertsand heeft van bitloos dressuren"

helemaal top dus +:)+

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:24

Arabesk schreef:
tja bij endurance en springen is het gewoon wie het snelst/hoogst/minste fouten heeft, met of zonder bit. Wat dat betreft vind ik jurysporten zuigen.

Sommige jury's hebben al moeite om niet gekleurd te beoordelen bij - andere rassen - rare kleuren (paarden met stippen ofzo) - kleine paarden/pony's tussen kwpn-kastelen

Tja, maar de dressuur is een heel andere tak van sport ;) Bij springen kun je op die manier een winnaar bepalen, bij de dressuur is er nu eenmaal een jurylid nodig. In beginsel heeft ieder jurylid een gedegen opleiding genoten en is dus in staat een combinatie naar zijn visie eerlijk te beoordelen. Ben het wel met je eens dat er af en toe eens een uitschieter tussenzit die zich wellicht door andere zaken dan de gereden proef laat beinvloeden, maar in grote lijnen is een jurylid toch prima in staat een dressuurproef eerlijk te beoordelen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:24

aerdenhout1 schreef:
Gescheiden...maar meer voor de juryleden als voor de deelnemers. Het is al zo moeilijk om te jureren, laat staan dat je ook nog eens bitloos, ijzerloos en boomloos tussen de "normale" dressuurruiters gaat krijgen.

ijzers/geen ijzers is volgens mij niet zo'n probleem, er zijn zat mensen die zonder ijzers dressuurwedstrijden rijden hoor.

Citaat:
Waar leg je dan de grens en hoe eerlijk word dan de jurering? Een jury die voorstander is van NH zal dan hogere punten gaan geven aan de bitloze ruiters, terwijl een "normale" jury dit misschien juist niet wil zien.

Ik denk niet dat er veel pro-bitloze juryleden rondlopen eigenlijk ;-)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:28

Lielle schreef:
veel beter, dan kunnen de deelnemers tenminste niet klagen dat ze verloren hebben 'omdat de jury nu eenmaal een hekel heeft aan/geen vertsand heeft van bitloos dressuren"

helemaal top dus +:)+

helemaal mee eens! :D

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:29

Lijkt mij goed als bitloos en bit wedstrijden gescheiden worden gehouden, juist vanwege de belangenverstrengeling van de verschillende juryleden zoals hierboven ook al wordt aangehaald. Wie weet kan het op den duur alsnog samen gevoegd worden, maar voordat dat echt goed kan gebeuren moet er wat aan voorlichting bij juryleden worden gegeven lijkt mij zodat bit en bitloos op dezelfde manier worden beoordeeld.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:30

Het mag lekker gescheiden worden als het aan mij ligt.
Idd omdat het een jurysport is...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:34

Van mij mag het bij elkaar :j je bent met dezelfde sport bezig.
Een jury moet kijken hoe het paard loopt, niet of er met of zonder bit gereden wordt.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:34

Gescheiden lijkt mij ook prima. net om wat er gezegd is, geen bevoor- of benadeling, al zouden alle combinaties in principe op de zelfde manier beoordeeld moeten worden... Maarja, het blijft een jurysport. Wel denk ik dat er veel juryleden zullen zijn die er niet al te positief tegenover staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:36

Nibbit schreef:
Een jury moet kijken hoe het paard loopt, niet of er met of zonder bit gereden wordt.

ja daar zit ook wat in, want anders kun je ook wel aparte wedstrijden maken voor

- fjorden
- bruine paarden
- grote paarden
- combinaties met bruin harnachement

etc

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:38

Dat zou ik er net nog bij zetten Arabesk ;)

Er zijn trouwens wel aparte wedstrijden voor Fjorden en voor Friezen. Vind ik ook discriminatie. Dressuur is dressuur
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 13-01-09 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:39

Euh een goed gereden paard is toch een goed gereden paard?
Met bit of zonder bit dat zou voor de juryleden niet mogen uitmaken.
Nibbit is me net voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:39

Arabesk schreef:
Nibbit schreef:

ja daar zit ook wat in, want anders kun je ook wel aparte wedstrijden maken voor

- fjorden

en die zijn er ook, net als voor tig andere rassen :))

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:41

Klopt lieke maar ze mogen ook gewoon deelnemen aan open knhs wedstrijden.
Ik kan me echt niet voorstellen dat het voor de juryleden zo moeilijk is om door heen te kijken.
Rij zelf ook wel gesloten wedstrijden (arabieren) maar vind het veel leuker om tussen de "gewone" te starten omdat ik dan een goed beeld krijg van mijn eigen niveau.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:43

Ik zie het al voor me op startlijsten, kiezen uit 10 van die uitrolvakjes; :')

plaats
paard/pony
kies dicipline
kies ras
kies bit/bitloos
enz

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:43

Nibbit schreef:

ja daar ben ik het ook mee eens

Nibbit schreef:
Dat zou ik er net nog bij zetten Arabesk ;)

Er zijn trouwens wel aparte wedstrijden voor Fjorden en voor Friezen. Vind ik ook discriminatie. Dressuur is dressuur

ja want daar doe ik ook vaker aan mee, maar het is inderdaad discriminatie eigenlijk

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:48

Nou, ik zou niet als reden geven dat mensen dan gaan zeggen, zij heeft gewonnen omdat ze zonder bit rijdt. Die jaloezie zul je altijd houden, maar een uitspraak als 'zij heeft gewonnen want zij heeft een paard van 20.000 euro' zijn er ook genoeg, terwijl de gribaldi's nog steeds vrolijk tussen de merkloze ronddartelen.

Ik vind het een slechte zaak dat er aparte wedstrijden worden georganiseerd. Als bitloosrijders zo stug beweren dat ze hetzelfde kunnen bereiken als ruiters met bit, vind ik dat ze dat ook moeten kunnen bewijzen. De jury moet gewoon oordelen zoals zij altijd doet. Het blijft een jurysport en zal dus altijd wat subjectiefs bevatten, maar ik start straks ook met mijn Fries tussen de KWPN'ers en zal dus ook met die subjectiviteit moeten leren omgaan.

Het lijkt me wel leuk om eens tegen een bitlozer te strijden, kijken of ze echt hetzelfde of nog wel meer kunnen bereiken zonder bit. Heeft de KNHS geen reden gegeven voor het aparte wedstrijdbeleid?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:50

misschien is het eerst om uit te proberen hoe het gaat en dat het eventueel later samengevoegd wordt...
Op zich vind ik het best samen kunnen. Het gaat om de correctheid van de oefeningen, impuls, aanleuning etc etc. Dit kan zowel met als zonder bit.

maar voor het moment ben ik allang blij dat er een opening komt.

@Wildchild: ik denk dat de meeste bitlozen niet apart willen hoor. Ik zou het tenminste graag samenzien. het voelt meer volwaardig zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:53

Zou super zijn! Mag van mij door elkaar trouwens, ik zie nog steeds het verschil niet. Het heilige Skala-rijtje gaat niet over bitten.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:57

Ik hoop niet dat ik het liet lijken alsof ik dacht dat bitloze ruiters niet aan gewone wedstrijden mee willen doen, dat ik denk inderdaad ook dat ze liever als een 'normale' wedstrijdruiter gezien worden.

Ik zie dat hierboven een opmerking wordt gemaakt over o.a. friezenwedstrijden. Er is een heel groot verschil tussen wat er nu gebeurd met de bitloze ruiters en met friezenruiters. De friezenwedstrijden zijn er náást de KNHS wedstrijden. Friezen mogen (en doen dat ook steeds vaker) gewoon meedoen aan KNHS wedstrijden. Het is echter zo dat er óók wedstrijden worden georganiseerd voor enkel friese paarden. Ik denk dat dit een juiste oplossing zijn voor bitloze ruiters, zodat men kan kiezen of zich men eraan durft te wagen om tussen de ruiters met bit te gaan rijden of toch met enkel 'soortgenoten' ( ;) ) te rijden. Maar bitloze ruiters uitsluiten uit normale KNHS wedstrijden, vind ik wat vaag, zou ook graag hun argumentatie voor deze beslissing willen weten.