Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Guess1 schreef:Hey bedankt voor de reactie tot zo ver. Ik ben ook wel benieuwd of iemand met rijtechnische problemen volgens haar methode traint en resultaat boekt.
Fides schreef:Ik heb de site eens doorgekeken, maar ik snap niet helemaal wat nou de meerwaarde is ten opzichte van gewoon "normaal" sportgericht trainen.
Alle aspecten die zij aanhaalt komen in mijn training ook uitgebreid aan bod, alleen benoemt mijn trainer het niet zo expliciet. Ik vraag me dan af of jullie eerder nooit les hebben gehad, als deze "methode" ineens zo'n eye-opener is?
horseyfries schreef:Ik heb deze week zo'n kaptoom van dichtbij bekeken en het leek erop dat er een soort fietskettingschakels inzaten??
Paardvriendelijk vond ik het in ieder geval niet.
Don_Marcello schreef:Juist omdat de meeste trainers het niet expliciet benoemen leren veel ruiters niet waar het het dresuurrijden nu eigenlijk om gaat of zou moeten gaan. Wat wil je bereiken met de verschillende oefeningen en waarom werken ze ook? Juist aan die theorie ontbeekt het heel vaak. Daardoor worden ook veel instructeurs niet begrepen, en als de zo opgeleide leerling zelf ook weer les gaat geven, snapt dan ook de nieuwe instructeur het niet. Wat betekent rijden op de buitenteugel, wat betekent rechtrichten, wat betekent voorwaarts rijden en waarom doen we dat.
Fides schreef:Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het dan zo jammer dat er gelijk de benaming "methode" aan gehangen wordt. Dat maakt het meteen zo goeroe-achtig. Je werkt er zo'n tweedeling mee in de hand, net of alle sportgerichte instructeurs hier geen aandacht aan zouden geven, wat natuurlijk onzin is.
sanne83 schreef:Ik ken eerlijk gezegd wel weinig mensen die rechtrichten aan de hand doen?
fargo schreef:Als je gewend bent om ook met dubbele lijnen met je paard te werken ben je ook vanaf de grond bezig met het rechtrichten van je paard. Ik vind dat Marijke mensen erg lang VAN hun paard houdt ipv erop. De oefeningen zijn inderdaad gewoon dressuuroefeningen die bij een gewone goede reguliere instructeur ook aan de orde komen. Ook de zwaardere oefeningen ("M+ niveau achtige dingen) worden aan de man gebracht alsof ieder paard en iedere ruiter dit zo maar kan. Er is echter wel een reden waarom in de praktijk deze oefeningen pas aan de orde komen als je zelf al een redelijk gevorderde ruiter bent met inzicht en ervaring.. Bij mij op stal zijn er 4 mensen naar marijke geweest en ik denk dat het op zich veel inzicht geeft maar sommige paarden en sommige ruiters zijn niet aan al die oefeningen toe die ze nu toch zo maar gaan toepassen en vaak ook lang achterelkaar erg eenzijdig. Volgens mij is het heel belangrijk om goede oefeningen te doen maar is het voor het paard geestdodend om 6 tot 8 weken alleen handwerk te doen en behoorlijk pittig handwerk ook nog eens terwijl je niets toetst onder het zadel. Volgens mij moet je het rijden en aan de hand werken afwisselen, zodat je ook daadwerkelijk onder het zadel toepast wat je op de grond leert en om gewoon ook nog draf en gallop werk te doen wat bij dit handwerk dus helemaal niet aan de orde komt. Veel paarden met veel energie hebben het ook gewoon nodig om lekker voorwaarts gereden te worden tussen oefeningen door en niet alleen maar buigwerkzaamheden, een keer een uitgestrekte draf of een vlotte gallop, afwisseling dat is namelijk ook een van je belangrijkste tools.
horseyfries schreef:Als je een fietsketting op het neusbeen "vriendelijker dan een gewone kaptoom" vind, terwijl je bij een gewone GOEDE kaptoom nog geen schakel voelt maar er zo'n dik kussen onder zit dat alles wat op het neusbeen zit zacht is, terwijl ik bij de fietsketting gewoon de schakels door het leer heen kon voelen en het paard dat op zijn neusbeen dus ook voelt, dan hebben wij een totaal ander idee van wat vriendelijk is Don Marcello!