Rechtrichten marijke de Jong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guess1

Rechtrichten marijke de Jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:18

Wie rijd/traint er volgens de methode van Marijke de Jong. Hoe lang ben je al bezig en wat zijn de resultaten. Ik ben ook benieuwd wat de aanleiding is dat je volgens deze methode bent gaan rijden... Ik ga naar een theorieclinic in Juni om even mijn licht op te steken vandaar. Ik kan me voorstellen dat mensen er heel kritisch over zijn.

Daan_O

Re: Rechtrichten marijke de Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:32

Ik ken de methode niet, kan je het kort uitleggen??

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:51

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:58

Op die site onder kennisbank en op you tube staan heel veel filmpjes. Ze legt daarop eigenlijk de hele methode uit. Heel leuk om eens te bekijken. Ik heb hele positieve verhalen gehoord. Ze heeft ook een aantal instructeurs opgeleid. Ik ga zeker lesnemen als ik weer een paard heb.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:03

Ik krijg les van iemand die bij Marijke de instructeursopleiding doet.
We zijn nu een week of 6 bezig en ik merk aan de hand al veel verschil. Mijn paardje zet zijn binnenachterbeen al mooi onder de massa en ik krijg er al een fatsoenlijke schouderbinnenwaarts en travers uit.
Hoe het onder het zadel is weet ik niet, ik heb de laatste 6 weken alleen maar aan de hand gewerkt. Woensdag ga ik er voor het eerst weer op.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:35

Ik ben er erg over te spreken. Ik rijdt mijn paard (in) met het kaptoom wat op de site staat. Deels omdat ik wil dat mijn paard licht in de mond en aan de hulpen blijft. Het kaptoom werkt uitstekend. Ook ben ik ervan overtuigd dat het deels aanleren van oefeningen vanaf de grond een hoop duidelijk maakt voor het paard en voor mij.

Dat is eigenlijk begonnen omdat ik eerst alle commando's vanaf de grond aan wilde leren op mijn stem en wijken voor druk van mijn handen, zodat mijn paard dan licht op het been bleef (stap, draf, galop, halthouden, achteruit en wijken voor druk) om dat later te combineren met beenhulpen. Ook omdat mijn paard alleen nog maar 4 jaar buiten had gelopen toen ik haar kocht en zo een betere band met haar dacht te kweken dan er gelijk op te springen.

Een paard van een vriendin van mij werd ingereden met het kaptoom op de genoemde site en het beviel haar erg goed. Dus wilde ik het ook proberen, eerst met een gewoon kaptoom, maar daar ging ze op hangen, later met een semi-kaptoom en nu een volledig kaptoom. Het bit heeft ze wel in maar heb er alleen contact mee, ik stuur en werk vooral met het kaptoom (dubbele teugels dus!).

Ik volg sinds kort (o.a. ivm met mijn zwangerschap) de grondwerklessen, dus het aanleren van het plaatsen van het achterbeen onder de massa, (mijn instructrice volgt ook een instructeurscursus bij Marijke de Jong en heeft ISPH gedaan). Ik hoop daar straks weer extra profijt van te hebben als ik er weer op kan.

Ik vind het een vriendelijke, leuke, afwisselende manier om met je paard bezig te zijn, zowel erop als ernaast. Mijn doel is om straks een goed afgericht paard te hebben dat licht op de hulpen is en een stille aanleuning heeft. Voorlopig gaat dat nog steeds goed, ik ga zeker verder met deze methode Haha!.

Voor de geinteresseerden: Ik heb een semi-kaptoom te koop, zo'n losse neusriem als op de site van Marijke de Jong die integreerbaar is in het hoofdstel. Ik heb gewacht met het aankopen van een hele kaptoom omdat ik eerst wilde weten of het wat voor mij was en ze zijn best duur! Voor meer informatie pm me maar!

Guess1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 09:53

Hey bedankt voor de reactie tot zo ver. Ik ben ook wel benieuwd of iemand met rijtechnische problemen volgens haar methode traint en resultaat boekt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:07

Ik heb even snel op de site gekeken, maar ziet er interessant uit zeg! Ga ik mijn pauze even wat beter bestuderen Knipoog

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:30

Guess1 schreef:
Hey bedankt voor de reactie tot zo ver. Ik ben ook wel benieuwd of iemand met rijtechnische problemen volgens haar methode traint en resultaat boekt.

De site van mijn instructrice staan veel 'cases' op van verschillende mensen met eigen problemen, die o.a. op deze manier werken, is leuk om te lezen:http://www.paardintraining.nl

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:35

Ook ik ga waarschijnlijk in juni een dagje kijken en als het wat is wil ik de cursus gaan volgen, ik vind het een mooie opvolging op mijn basis Orun Ja

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:38

mijn instructrice volgt ook bij haar de instructeursopleiding. ik vind het zelf een hele goede en paardvriendelijke manier van paardrijden, er wordt veel gedacht vanuit het paard en er wordt veel op houding en zit gelet enz...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:46

Ik heb vorig jaar een aantal cursussen bij Marijke gedaan en les nu bij iemand die haar instructeursopleiding volgt (http://www.rechtrichten.nl) . Die lessen heb ik sinds augustus. Met mijn jonge paard liep ik tegen fysieke problemen op en met mijn oudere paard juist wat rijtechnische problemen. Heb met beide paarden eerst een maand of 2/3 aan de hand gewerkt en heb daarna het rijden met mijn oudere paard weer opgepakt. Het gaat echt steeds beter en er vallen een heleboel kwartjes. Mijn houding is ook enorm verbeterd Haha!

in dit topic zitten ook heel veel mensen die bij leerlingen van Marijke of bij Marijke zelf lessen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:35

Ik heb deze week zo'n kaptoom van dichtbij bekeken en het leek erop dat er een soort fietskettingschakels inzaten??
Paardvriendelijk vond ik het in ieder geval niet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:25

Ik heb de site eens doorgekeken, maar ik snap niet helemaal wat nou de meerwaarde is ten opzichte van gewoon "normaal" sportgericht trainen.

Alle aspecten die zij aanhaalt komen in mijn training ook uitgebreid aan bod, alleen benoemt mijn trainer het niet zo expliciet. Ik vraag me dan af of jullie eerder nooit les hebben gehad, als deze "methode" ineens zo'n eye-opener is?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:59

Fides schreef:
Ik heb de site eens doorgekeken, maar ik snap niet helemaal wat nou de meerwaarde is ten opzichte van gewoon "normaal" sportgericht trainen.

Alle aspecten die zij aanhaalt komen in mijn training ook uitgebreid aan bod, alleen benoemt mijn trainer het niet zo expliciet. Ik vraag me dan af of jullie eerder nooit les hebben gehad, als deze "methode" ineens zo'n eye-opener is?

Juist omdat de meeste trainers het niet expliciet benoemen leren veel ruiters niet waar het het dresuurrijden nu eigenlijk om gaat of zou moeten gaan. Wat wil je bereiken met de verschillende oefeningen en waarom werken ze ook? Juist aan die theorie ontbeekt het heel vaak. Daardoor worden ook veel instructeurs niet begrepen, en als de zo opgeleide leerling zelf ook weer les gaat geven, snapt dan ook de nieuwe instructeur het niet. Wat betekent rijden op de buitenteugel, wat betekent rechtrichten, wat betekent voorwaarts rijden en waarom doen we dat.

Op de buitentegel rijden is niet aan de buitenteugel trekken om de bocht om te gaan, maar met de buitenteugel tegen de hals duwen om de schouder naar binnen te plaatsen (als in neck reining met western). Rechtrichten is niet zorgen dat je paard recht is, zelfs niet dat de voorhand en achtergand precies sporen, maar rechtrichten is het werken om je paard links en rechts even sterk en lenig te krijgen. Dat doe je juist in de zijgangen en door links en rechts in te buigen, niet door je paard kaarsrecht over een rechte lijn te rijden. Voorwaarts rijden betekent niet hard naar voren stormen (dan gaat je paard stuwen), maar zorgen dat de voorwaartse beweging van het achterbeen precies zo groot is dat het onder het zwaartepunt komt. Lukt dat dan ga he het stuwen (het afzetten waarbij je paard zich naar voren duwt en snelheid krijgt) verminderen, zonder dat voorwaarts rijden te verminderen. De meest voorwaartse gang is dus de piaffe, want dan is het (voorwaarts) onder treden van het achterbeen maximaal en de stuwing nul. Aan dit soort sukjes theoretiche (academische) basiskennis ontbeekt het bij veel instructeurs en als het al wel weten, verzuimen ze dit over te brengen aan de leerling ruiters en amazones.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 07-05-08 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:03

horseyfries schreef:
Ik heb deze week zo'n kaptoom van dichtbij bekeken en het leek erop dat er een soort fietskettingschakels inzaten??
Paardvriendelijk vond ik het in ieder geval niet.

De fietsketting die er in zit zorgt dat de kaptoom flexibel is en de druk die je uitvoert gelijk verdeeld word. Daardoor is het wat vriendelijker dan een gewone kaptoom en bovendien een stuk lichter. Onder die ketting zit een dik stuk leer waardoor je de individuele schakels van de ketting niet voelt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:12

Don_Marcello schreef:
Juist omdat de meeste trainers het niet expliciet benoemen leren veel ruiters niet waar het het dresuurrijden nu eigenlijk om gaat of zou moeten gaan. Wat wil je bereiken met de verschillende oefeningen en waarom werken ze ook? Juist aan die theorie ontbeekt het heel vaak. Daardoor worden ook veel instructeurs niet begrepen, en als de zo opgeleide leerling zelf ook weer les gaat geven, snapt dan ook de nieuwe instructeur het niet. Wat betekent rijden op de buitenteugel, wat betekent rechtrichten, wat betekent voorwaarts rijden en waarom doen we dat.

Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het dan zo jammer dat er gelijk de benaming "methode" aan gehangen wordt. Dat maakt het meteen zo goeroe-achtig. Je werkt er zo'n tweedeling mee in de hand, net of alle sportgerichte instructeurs hier geen aandacht aan zouden geven, wat natuurlijk onzin is.

Ik ben overigens wel geschrokken van het belabberd lage niveau van de instructeursopleiding in Nederland.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:19

Fides schreef:
Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind het dan zo jammer dat er gelijk de benaming "methode" aan gehangen wordt. Dat maakt het meteen zo goeroe-achtig. Je werkt er zo'n tweedeling mee in de hand, net of alle sportgerichte instructeurs hier geen aandacht aan zouden geven, wat natuurlijk onzin is.

Ik ken eerlijk gezegd wel weinig mensen die rechtrichten aan de hand doen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:28

Als je gewend bent om ook met dubbele lijnen met je paard te werken ben je ook vanaf de grond bezig met het rechtrichten van je paard. Ik vind dat Marijke mensen erg lang VAN hun paard houdt ipv erop. De oefeningen zijn inderdaad gewoon dressuuroefeningen die bij een gewone goede reguliere instructeur ook aan de orde komen. Ook de zwaardere oefeningen ("M+ niveau achtige dingen) worden aan de man gebracht alsof ieder paard en iedere ruiter dit zo maar kan. Er is echter wel een reden waarom in de praktijk deze oefeningen pas aan de orde komen als je zelf al een redelijk gevorderde ruiter bent met inzicht en ervaring.. Bij mij op stal zijn er 4 mensen naar marijke geweest en ik denk dat het op zich veel inzicht geeft maar sommige paarden en sommige ruiters zijn niet aan al die oefeningen toe die ze nu toch zo maar gaan toepassen en vaak ook lang achterelkaar erg eenzijdig. Volgens mij is het heel belangrijk om goede oefeningen te doen maar is het voor het paard geestdodend om 6 tot 8 weken alleen handwerk te doen en behoorlijk pittig handwerk ook nog eens terwijl je niets toetst onder het zadel. Volgens mij moet je het rijden en aan de hand werken afwisselen, zodat je ook daadwerkelijk onder het zadel toepast wat je op de grond leert en om gewoon ook nog draf en gallop werk te doen wat bij dit handwerk dus helemaal niet aan de orde komt. Veel paarden met veel energie hebben het ook gewoon nodig om lekker voorwaarts gereden te worden tussen oefeningen door en niet alleen maar buigwerkzaamheden, een keer een uitgestrekte draf of een vlotte gallop, afwisseling dat is namelijk ook een van je belangrijkste tools.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:40

sanne83 schreef:
Ik ken eerlijk gezegd wel weinig mensen die rechtrichten aan de hand doen?

Vind je dat een absolute must dan?

Ik heb overigens lange tijd bij een leerling van Kyra Kyrklund getraind en daarbij ook (met mate) werk aan de hand meegenomen. Net zoals fargo zet ik soms vraagtekens bij het veelvuldig toepassen van zwaardere oefeningen, niet dat ik van mening ben dat je alleen maar rechtuit zou moeten rijden, maar ik krijg soms erg de indruk dat mensen het doel erachter verliezen en zich volledig op de oefeningen richten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:41

fargo schreef:
Als je gewend bent om ook met dubbele lijnen met je paard te werken ben je ook vanaf de grond bezig met het rechtrichten van je paard. Ik vind dat Marijke mensen erg lang VAN hun paard houdt ipv erop. De oefeningen zijn inderdaad gewoon dressuuroefeningen die bij een gewone goede reguliere instructeur ook aan de orde komen. Ook de zwaardere oefeningen ("M+ niveau achtige dingen) worden aan de man gebracht alsof ieder paard en iedere ruiter dit zo maar kan. Er is echter wel een reden waarom in de praktijk deze oefeningen pas aan de orde komen als je zelf al een redelijk gevorderde ruiter bent met inzicht en ervaring.. Bij mij op stal zijn er 4 mensen naar marijke geweest en ik denk dat het op zich veel inzicht geeft maar sommige paarden en sommige ruiters zijn niet aan al die oefeningen toe die ze nu toch zo maar gaan toepassen en vaak ook lang achterelkaar erg eenzijdig. Volgens mij is het heel belangrijk om goede oefeningen te doen maar is het voor het paard geestdodend om 6 tot 8 weken alleen handwerk te doen en behoorlijk pittig handwerk ook nog eens terwijl je niets toetst onder het zadel. Volgens mij moet je het rijden en aan de hand werken afwisselen, zodat je ook daadwerkelijk onder het zadel toepast wat je op de grond leert en om gewoon ook nog draf en gallop werk te doen wat bij dit handwerk dus helemaal niet aan de orde komt. Veel paarden met veel energie hebben het ook gewoon nodig om lekker voorwaarts gereden te worden tussen oefeningen door en niet alleen maar buigwerkzaamheden, een keer een uitgestrekte draf of een vlotte gallop, afwisseling dat is namelijk ook een van je belangrijkste tools.

Zo totaal mee eens, je had het wat mij betreft niet beter kunnen verwoorden!

Als je een fietsketting op het neusbeen "vriendelijker dan een gewone kaptoom" vind, terwijl je bij een gewone GOEDE kaptoom nog geen schakel voelt maar er zo'n dik kussen onder zit dat alles wat op het neusbeen zit zacht is, terwijl ik bij de fietsketting gewoon de schakels door het leer heen kon voelen en het paard dat op zijn neusbeen dus ook voelt, dan hebben wij een totaal ander idee van wat vriendelijk is Don Marcello!

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:46

Ik vind het een hele interessante website, zeer duidelijke uitleg over het hoe en waarom van oefeningen. Maar ben ook van mening dat eigenlijk iedere instructeur van deze materie zich bewust moet zijn, en het 'waarom' van oefeingen moet kunnen uitleggen aan zijn of haar leerlingen.
Ook vind ik, zoals iemand anders ook al zei, het jammer dat hier per se weer een naam aangeplakt wordt. Het is in mijn ogen niet een bepaalde 'stroming' qua training van het paard. Enkel de achtergrond wordt verduidelijkt.

Ik denk ook dat heel veel mensen aspecten van de training mee nemen, vooral onder het zadel. Het grondwerken moet je kunnen en leren. En is niet echt mijn ding, daarom zal ik dat ook niet zo snel doen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:57

Rechtrichten of Academische rijkust is niet hetzelfde als werken aan de hand. Rechtrichten kan ook onder de man. Llano is voor mij te groot om prettig aan de hand te kunnen werken en die train ik dus liever onder het zadel. En ook in de sport zijn er trainers en ruiters die aan de hand werken, met name om de piaffe aan te leren.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:20

Ik heb er een hele tijd aan lopen denken om een instructeur van die 'site' mijn kant op te laten komen.

Maar ten eerste was ik al bezig met handwerken en is dat bij mijn paard niet zo'n beste praktijk, die vind daar niets aan.
Daarbij deed ik al (niet wetend dat het zo heette) aan centered riding, en lijken ze me ook niet goedkoop, vooral als ze voor 1 persoon moeten reizen (paard staat thuis).

Het lijkt me wél reuze interessant eens een clinic oid van haar te rijden!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 12:47

horseyfries schreef:
Als je een fietsketting op het neusbeen "vriendelijker dan een gewone kaptoom" vind, terwijl je bij een gewone GOEDE kaptoom nog geen schakel voelt maar er zo'n dik kussen onder zit dat alles wat op het neusbeen zit zacht is, terwijl ik bij de fietsketting gewoon de schakels door het leer heen kon voelen en het paard dat op zijn neusbeen dus ook voelt, dan hebben wij een totaal ander idee van wat vriendelijk is Don Marcello!

Een gewone kaptoom is zwaarder en logger en minder flexibel. Wel iets zachter dat klopt. De cavveson (met de ketting) is daarintegen weer zachter dan de serretta of de serreton die met name in Spanje nog veel gebruikt wordt. Maar wat voor een kaptoom geldt geldt voor elk ander hulpmiddel. Het is degene die het hanteert die bepaalt hoeveel vriendelijk of onvriendelijk het hulpmiddel inwerkt.