Verder het lichte in dit rijden, het zuivere en het soepele (van wat ik weet hoe er in de klassieke dressuur gereden wordt in ieder geval), vind ik gewoon zo veel mooier dan de 'gewone' dressuur.
Aanstaande zomer ga ik een maand werken bij een stal waar in klassieke dressuur getraind wordt, heb er echt ontzettende zin in, ik ga daar zóveel leren (hoop ik

En zijn er ook AND-'aanhangers'? Voor de mensen die niet weten wat AND is: The art of natural dressage. Met dezelfde uitgangspunten als klassieke dressuur, maar dan met alleen een cordeo (halsring), zonder sporen, zweep, bit enz. Vind dat echt nóg mooier om te zien, paarden die gewoon echt verzameld lopen (niet de paarden die geleerd hebben om twee passagepasjes op commando voor een brokje te lopen dus. Maar de écht verzamelde paarden), hun ruiter met gemak kunnen dragen, en hun oefeningen zo netjes kunnen uitvoeren dat je bek ervan openvalt

Zelf kan ik waarschijnlijk weinig nuttigs gaan toevoegen, omdat het voor mij alleen maar bij filmpjes en foto's kijken, en wat lezen hierover. Maar vind het leuk om er meer over te lezen