Klassieke dressuur - Wat, waarom en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Klassieke dressuur - Wat, waarom en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 11:24

Ik ben al enige tijd echt ontzettend geinteresseerd in klassieke dressuur. Vooral het uitgangspunt: "Geen enkel paard kan iedere dag gereden worden, zonder daar eerst voor getraind te worden" trekt me wel, volgens mij zit daar een héle grote kern van waarheid in.
Verder het lichte in dit rijden, het zuivere en het soepele (van wat ik weet hoe er in de klassieke dressuur gereden wordt in ieder geval), vind ik gewoon zo veel mooier dan de 'gewone' dressuur.

Aanstaande zomer ga ik een maand werken bij een stal waar in klassieke dressuur getraind wordt, heb er echt ontzettende zin in, ik ga daar zóveel leren (hoop ik Tong uitsteken ). Maar ik vroeg me wel af, omdat ik op bokt niet echt veel over deze manier van rijden/trainen hoorde, of er ook mensen op bokt zijn die met klassiek geschoolde paarden werken. Ben wel heel benieuwd naar gewoon meer informatie, hoe er getraind wordt, waarom, en alle andere leuke dingen die over klassieke dressuur te vertellen zijn, haha!

En zijn er ook AND-'aanhangers'? Voor de mensen die niet weten wat AND is: The art of natural dressage. Met dezelfde uitgangspunten als klassieke dressuur, maar dan met alleen een cordeo (halsring), zonder sporen, zweep, bit enz. Vind dat echt nóg mooier om te zien, paarden die gewoon echt verzameld lopen (niet de paarden die geleerd hebben om twee passagepasjes op commando voor een brokje te lopen dus. Maar de écht verzamelde paarden), hun ruiter met gemak kunnen dragen, en hun oefeningen zo netjes kunnen uitvoeren dat je bek ervan openvalt Tong uitsteken Beetje nevzorov, maar minder sektarisch Knipoog

Zelf kan ik waarschijnlijk weinig nuttigs gaan toevoegen, omdat het voor mij alleen maar bij filmpjes en foto's kijken, en wat lezen hierover. Maar vind het leuk om er meer over te lezen Ja

Dani_

Re: Klassieke dressuur - Wat, waarom en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:58

Leuk dit topic! Deze ga ik volgen!

Ik vind de klassieke rijkunst echt ontzettend interessant. Ik ben voorheen altijd recreatieve ruiter geweest omdat ik zo'n hekel heb aan sporen, bit, rijden met constante aanleuning en zoveel meer dingen die bij de moderne dressuur komen kijken.

Tot ik een keer ben wezen kijken op een Andalusische stoeterij waar op de klassieke manier gereden werd. Sinds ik me verdiep in deze manier van rijden brengt de moderne dressuur meer en meer vraagtekens boven. Ik begrijp niet meer waarom er zo gereden word als het ook anders kan...

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:12

ik volg dit ook even. ook ik vraag me af of het niet anders kan en waar al die hulpmiddelen voor nodig zijn als het ook anders kan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 16:24

Precies Ja Echt niet dat ik de 'gewone' dressuur (die ik elke keer juist klassiek wil noemen omdat in mijn hoofd gewoon en klassiek op de een of andere vreemde manier aan elkaar zijn gekoppeld) wil afkraken hoor, maar alles is zo.. vast. Overal wordt verkondigd dat je paard opgesloten moet zitten tussen je handen en je benen, en eigenlijk wíl ik dat helemaal niet Tong uitsteken
Klassieke dressuur is ook niet altijd zaligmakend hoor, want ik begrijp best dat er ook klassdress. mensen zijn die niet trainen zoals het hoort. Maar vind het gewoon een stuk fijner en vrijer eruit zien Ja

En zéker AND is prachtig Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:04

Myukii schreef:
En zijn er ook AND-'aanhangers'?

Ik zou zeggen, noem het gewoon AND-trainers. Aanhangers klinkt alsof je of een goeroe zoekt, of een E-rijbewijs hebt. Haha! Knipoog

Maar klassieke dressuur vind ik ook geweldig. Niet alleen de ideeen en geschiedenis erachter vind ik fascinerend, maar ook dat het meer een kunstvorm is in plaats van een sport. Het gaat puur om de scholing van je paard en hem lichamelijk sterker en gezonder te maken. En met hoe minder tuig, hoe mooier ik het vind. Van sommige foto's in vrijheid hang ik ook echt nog steeds kwijlend boven mijn computer... Bloos Misschien juist wel vooral van die van gewone mensen met gewone paarden. Je ziet dan de modder op de achtergrond, de schrikdraad-waslijntjes en de schuren en huizen op de achtergrond, en dan doet iemand daar mooi even een beetje passage zonder tuig tussen dat alles door. Dan gaat het bij mij toch echt wel kriebelen!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 06:57

[PP] -> [RT-D]

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:21

Is er eindelijk een leuk topic, gaat ie zoooo hard!

Zij zijn groot en ik is klein!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:45

Waarom zijn er eigenlijk geen wedstrijden op deze manier.
Dat zou het wat opener maken, nu wordt er vaak zo geheimzinnig over gedaan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:51

Hmm, ik weet het niet hoor, maar volgens mij zijn er zoiezo geen klassieke-dressuur-wedstrijden, nergens niet, omdat dit geen sport maar een kunst is (zo heb ik het iig altijd begrepen, weet echt niet of het zo ís).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:52

Myukii schreef:
Hmm, ik weet het niet hoor, maar volgens mij zijn er zoiezo geen klassieke-dressuur-wedstrijden, nergens niet, omdat dit geen sport maar een kunst is (zo heb ik het iig altijd begrepen, weet echt niet of het zo ís).

Ik ben van mening dat klassieke dressuur best met wedstrijdsport valt te combineren. Ik heb in beide les. Ik werk ong. 3x per week aan de hand en rijd 3x per week onder het zadel. Onder het zadel oefen ik ook de dingen die ik aan de hand oefen. Ik snap niet dat er zo'n grote scheiding in moet zijn. In de wedstrijden kun je toch ook op een lichte manier rijden, met lichte hulpen?
Ik denk dat ik er alleen maar voordeel van heb straks. Ik rijd nu in de B, maar aan de hand doet mijn paard al schouderbinnenwaarts, travers, renvers en we zijn net begonnen met appuyeren.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:01

Maar klassieke dressuur en gewone dressuur zijn gewoon twee andere 'disciplines', hoe je het ook wend of keert. Knipoog Net als dat je bij western dressuurklasses hebt, heb je bij Engels rijden ook dressuur, en (ik weet niet of er een heel 'klassiek genre' is, of dat klassieke dressuur op zichzelf staat, neem aan het laatste) is klassieke dressuur ook een vorm van dressuur.
En ondanks dat het allemaal dressuur is, verschilt het imo toch allemaal wel wat.

En dat je in de gewone dressuur best je lessen van de klassieke dressuur kan toepassen begrijp ik inderdaad wel, maar dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik nog nooit van klassieke-dressuurwedstrijden gehoord had.

En dan bedoel ik dus niet de gewone wedstrijden waar je je klassieke dressuurlessen gebruikt. Maar wedstrijden waar je wordt beoordeeld op de punten waar je in klassieke dressuur mee werkt.

Maar, ankem, hoeland ben je al bezig met klassieke dressuur? Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:33

Myukii schreef:
Maar klassieke dressuur en gewone dressuur zijn gewoon twee andere 'disciplines', hoe je het ook wend of keert. Knipoog Net als dat je bij western dressuurklasses hebt, heb je bij Engels rijden ook dressuur, en (ik weet niet of er een heel 'klassiek genre' is, of dat klassieke dressuur op zichzelf staat, neem aan het laatste) is klassieke dressuur ook een vorm van dressuur.
En ondanks dat het allemaal dressuur is, verschilt het imo toch allemaal wel wat.

En dat je in de gewone dressuur best je lessen van de klassieke dressuur kan toepassen begrijp ik inderdaad wel, maar dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik nog nooit van klassieke-dressuurwedstrijden gehoord had.

En dan bedoel ik dus niet de gewone wedstrijden waar je je klassieke dressuurlessen gebruikt. Maar wedstrijden waar je wordt beoordeeld op de punten waar je in klassieke dressuur mee werkt.

Maar, ankem, hoeland ben je al bezig met klassieke dressuur? Lachen

Ik ben begonnen met klassieke dressuur (eigenlijk academische rijkunst) omdat mijn paard een heleboel bespiering was kwijt geraakt door een slecht aangemeten zadel. Ze was enorm scheef, wilde niet meer buigen enz. Voor mij was dit lichamelijk te zwaar. Ik wilde een paard op lichte hulpen en haar rechtrichten. Maar ik wilde ook wedstrijdjes rijden. Kortom door de problemen van mijn paard ben ik op zoek gegaan naar een andere methode en die bevalt supergoed, maar ik heb niet alleen voor die tak gekozen, ben niet zo van de hokjes.
Ik ben nog niet zo lang met klassiek bezig, maar volgens mij heeft dat niets met mijn mening hierover uit te staan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 11:04

Rustig aan, zo bedoelde ik het ook helemaal niet hoor Clown Lijkt alles dan zo aanvallend wat ik zeg? Tong uitsteken Was gewoon alleen uit interesse hoelang je hiermee bezig was..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:07

waar is QQQ? Hij kan ons heeeeeeel veel vertellen Ja

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:18

ik ben begonnen met de academische rijkunst toen ik op zoek naar een 'oplossing' voor mn jongste paard. Ontzettend scheef, gooide alles op dr linkerschouder, ging steeds harder lopen om het op te vangen en raakte daarbij ook wat in paniek. Heb een aantal cursussen bij Marijke de Jong gevolgd en les nu bij Margriet Wanningen ( www.rechtrichten.nl )

Het werken aan de hand vind ik erg leuk om te doen en het is ook leuk te combineren met wat freestyle/grondwerk alla voest, parelli en irwin

er is hier nog een topic over op bokt btw, misschien ook eens leuk om door te lezen: [HK] Academische rijkunst - liefhebbers?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:33

Alytuiere schreef:
ik ben begonnen met de academische rijkunst toen ik op zoek naar een 'oplossing' voor mn jongste paard. Ontzettend scheef, gooide alles op dr linkerschouder, ging steeds harder lopen om het op te vangen en raakte daarbij ook wat in paniek. Heb een aantal cursussen bij Marijke de Jong gevolgd en les nu bij Margriet Wanningen ( http://www.rechtrichten.nl )

Het werken aan de hand vind ik erg leuk om te doen en het is ook leuk te combineren met wat freestyle/grondwerk alla voest, parelli en irwin

er is hier nog een topic over op bokt btw, misschien ook eens leuk om door te lezen: [HK] Academische rijkunst - liefhebbers?

Ik heb ook van Margriet les, grappig!
Ik moet eerlijk zeggen dat het best snel gaat met het aanleren van deze manier van werken. Ik doe het nu 4 maanden en heb iedere 2 weken les.
@myukii
Ik kreeg inderdaad een idee dat je het aanvallend bedoelde, maar dat is gelukkig niet zo. Er loopt hier een categorie mensen op bokt die vinden dat je alleen een bepaalde mening mag hebben als je iets al heel lang beoefend en daar heb ik een hekel aan.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:49

ankem schreef:
Ik heb ook van Margriet les, grappig!
Ik moet eerlijk zeggen dat het best snel gaat met het aanleren van deze manier van werken. Ik doe het nu 4 maanden en heb iedere 2 weken les.

Leuk!! Ik les nu zo'n 5 maanden bij haar.. om de twee weken met beide paarden een half uur. Ik vind het ook best snel gaan. Met mn jongste Caitlin ben ik nu nog alleen maar aan de hand bezig, hard aan het oefenen op de renvers en het longeren. Met mijn oudje Summer rij ik meestal in de les. Om er zo voor te zorgen dat, tegen de tijd dat Caitlin klaar is voor het rijden, ik de hulpen goed ken en weet hoe ik een paard hierin moet begeleiden. Caitlin reageert nogal heftig als je onder het rijden niet duidelijk bent of teveel twijfelt.

Ik vind het erg leuk dat Margriet ook wat centered riding dingen gebruikt voor de ruiter. Doe regelmatig voel en balans oefeningen. Vind het sowieso erg belangrijk dat je als ruiter ook zorgt dat je in balans komt en leert voelen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:28

kohtje schreef:
Waarom zijn er eigenlijk geen wedstrijden op deze manier.
Dat zou het wat opener maken, nu wordt er vaak zo geheimzinnig over gedaan.

Tja, dressuur is nou eenmaal een 'jurysport' en zolang de jury wil zien wat er tegenwoordig in de dressuur te zien valt.....

De klassieke rijkunst die we hedendaags dressuur noemen is langzaam maar zeker 'verkracht'.
Combineren is dus goed mogelijk aangezien het van oorsprong al niet zonder elkaar ging.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:34

ankem schreef:
(...)Ik denk dat ik er alleen maar voordeel van heb straks. Ik rijd nu in de B, maar aan de hand doet mijn paard al schouderbinnenwaarts, travers, renvers en we zijn net begonnen met appuyeren.
Ik vraag me altijd af, hoe leer je zoiets toch aan?! Met rijden kun je een paard opzij zetten door een been aan te leggen, maar wat doe je als je ernaast staat? Hoe laat jij je paard een renvers inzetten?

Ik vind de klassieke dressuur heel erg mooi om te zien en ik vind het ook wat beter klinken dan de dressuur die menig dressuurruiter beoefent. Het jammere is alleen dat je niet zomaar iets kunt beginnen zonder te weten wat je doet en clinnics zijn vaak duur en geven alleen inspiratie, geen duwtje in de rug om over te schakelen. Echte lessen moeten dan weer met eigen paarden gevolgd worden, of zijn erg duur en ver weg.

*zucht* Bestaat er geen LOI-cursus 'Hoe laat ik mijn paard lopen volgens de klassieke dressuur'?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:42

Leuk topic, eindelijk!!! Lachen

Ik krijg sinds kort les van iemand die klassieke dressuur doet. Wij beginnen dus echt vanaf de grond weer (op lichaamstaal) en ik rij mijn paard met centered riding in, waar zij mij ook in les geeft. Het lijkt me geweldig als ik alleen op mijn zit straks van alles met mijn paard kan doen. Maar goed, er is nog een hoop werk te verzetten. Haha!

Ik heb helemaal niets meer met de dressuur die ik op me heen zie, op TV zie, wat ik hier vaak op bokt lees....
Het lijkt wel alsof steeds meer mensen kritischer worden over de 'gangbare' dressuur van tegenwoordig, een beweging die ik wel toejuich, ja.

Ik volg dit topic ook maar even... Knipoog

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:51

Ik volg dit ook even..
Ook ik ben erg geïnteresseerd geraakt in de academische rijkunst, maar net zoals Annetje vind ik het jammer dat je niet overal de mogelijkheid hebt om te lessen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:21

Annetje schreef:
ankem schreef:
(...)Ik denk dat ik er alleen maar voordeel van heb straks. Ik rijd nu in de B, maar aan de hand doet mijn paard al schouderbinnenwaarts, travers, renvers en we zijn net begonnen met appuyeren.
Ik vraag me altijd af, hoe leer je zoiets toch aan?! Met rijden kun je een paard opzij zetten door een been aan te leggen, maar wat doe je als je ernaast staat? Hoe laat jij je paard een renvers inzetten?

Tja hoe leer je dat aan. Het gaat volgens stadia. Je begint met lengtebuiging, dan ga je naar voorwaarts neerwaarts, ondertreden, enz... Aan de hand werk ik met een kaptoom een zweepje.
Renvers zet ik in door een overdreven schouderbinnenwaarts te vragen, dan vraag ik op het juiste moment het hoofd de andere kant uit en met ophoudingen op het juiste moment vraag ik het achterbeen onder te treden. Wat het juiste moment is leer je tijdens les. Vanuit de renvers ben ik nu begonnen met appuyeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:35

ankem schreef:
Renvers zet ik in door een overdreven schouderbinnenwaarts te vragen, dan vraag ik op het juiste moment het hoofd de andere kant uit en met ophoudingen op het juiste moment vraag ik het achterbeen onder te treden. Wat het juiste moment is leer je tijdens les. Vanuit de renvers ben ik nu begonnen met appuyeren.

M.i. draai je het dan precies om en ben je bezig met je paard in een bepaalde houding te zetten zonder dat je ook maar een flauw idee hebt wat je nu werkelijk doet en waarom.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:22

Zep schreef:
ankem schreef:

M.i. draai je het dan precies om en ben je bezig met je paard in een bepaalde houding te zetten zonder dat je ook maar een flauw idee hebt wat je nu werkelijk doet en waarom.

Vind ik wel heel knap dat jij zo kunt bepalen of ik niet weet waar ik mee bezig ben en waarom ik dingen doe. Uitleggen van een oefening is erg moeilijk via internet. Maar jij geeft aan het beter te kunnen, nou ga je gang, ik houd mijn mond wel. Hier baal ik dus altijd zo van op bokt. Commentaar leveren op een ander, maar zelf niet de onderbouwing erbij kunnen geven hoe jij het zou doen. Erg makkelijk!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:17

ankem schreef:

Makkelijker is als je eerst schouderbinnenwaarts en travers langs de wand aanleert. Dan aan het begin van de lange zijde, vanuit schouderbinnenwaarts over de diagonaal van hand veranderen. Dan op de diagonaal travers. Als he voldoende buiging kunt vragen in travers op de diagonaal komt je paard parallel aan de lange zeide. Zo noemen we het appuyeren. Aan de andere zijde aangekomen hou je nu de buiging van de travers (het appuyement) vast en draai je iets door. Nu zit je in renvers!

Op de manier waarop jij het beschrijft (vanuit Schouderbinnenwaarts omzetten) moet je paard eerst omstellen. Als je het goed doet doe je dat van achter uit, en niet door het hoofd de andere kant uit te vragen.