Ervaring gezocht: Paard in training zetten

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Elli99

Ervaring gezocht: Paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 10:48

Hi!

Ik ga van het zomer/najaar straks 2 maand naar het buitenland en ben mij aan het oriƫnteren wat ik met mijn paard ga doen.. Omdat ik hem nu volop train, vind ik het zonde om hem 2 maand stil te zetten. Het is spring gefokt paard en het lijkt me geweldig om straks met hem te gaan springen. Ik zit er dus over na te denken om hem misschien bij een springstal in training te zetten, alleen heb ik daar absoluut 0 ervaring mee.

Daarnaast staat hij nu wel 24/7 in een leuke kudde en begroot het mij ook wel weer om hem er uit te halen. Stalling is verder volpension.

Wat zijn jullie ervaringen hier in? Is het normaal om een paard 2 maand ergens anders neer te zetten en dan weer terug of ergens anders heen te verhuizen? Of moet ik gewoon een bijrijder zoeken? Hij is nog niet zo lang onder het zadel dus liever ook niet te veel gepruts van anderen :j

Benieuwd naar jullie ervaringen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:53

Juist als ze nog niet lang onder het zadel zijn is juist vakantie geven heel goed voor ze. Zowel mentaal als lichamelijk.
Plus dat het bij goede adressen ook prijzig is om een paard in training te zetten en je jouw eigen stalling ook zult moeten betalen om de plek vrij te houden.

Het kan zeker wel, als je een goed adres kan vinden waar ze ook genoeg buiten komen en er goed ingespeeld wordt op het paard zelf. Dat is alleen wel eens lastig om te vinden.

denisesilver

Re: Ervaring gezocht: Paard in training zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:57

Een bijrijder zou ik niet doen met zo'n jong paard en als je zelf niet regelmatig langs kan gaan zou ik hem ook niet ergens in training zetten. Wat MyWishMax zegt, ga ik in mee. Lekker twee maandjes vakantie. Ik heb daar zelfs profijt van gehad met oudere paarden (een paar weken, geen maanden).

Ik heb het weleens fout zien gaan bij het terug in de groep zetten, dus daar moet je met terugkomst wel heel voorzichtig mee zijn!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:59

Ik zou m lekker 2 maanden vakantie geven.
Je hebt m daarna snel genoeg weer op het oude niveau of zelfs beter.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 11:09

MyWishMax schreef:
Juist als ze nog niet lang onder het zadel zijn is juist vakantie geven heel goed voor ze. Zowel mentaal als lichamelijk.
Plus dat het bij goede adressen ook prijzig is om een paard in training te zetten en je jouw eigen stalling ook zult moeten betalen om de plek vrij te houden.

Het kan zeker wel, als je een goed adres kan vinden waar ze ook genoeg buiten komen en er goed ingespeeld wordt op het paard zelf. Dat is alleen wel eens lastig om te vinden.

Ja ik zit er dan inderdaad ook mee dat ik ver weg ben en helemaal geen toezicht er op heb bij zo' n stal.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 11:10

Dus 2 maand stil zetten is dus geen probleem? In principe lopen ze op een best groot stuk land. Hij is al wel 7 hoor, alleen heel laat ingereden. Een vriendin van mij wilde ook wel af en toe heen om even te wandelen/borstelen of longeren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:26

Helemaal eens , zou hem - om bovenstaande redenen - lekker wat vakantie geven en op z'n eigen plek in de kudde laten .

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:27

2 maanden stilzetten is sowieso geen probleem. Als je wel wilt dat hij springmatig getraind worden en niet verhuisd kun je altijd nog kijken of er geen ruiter in de buurt is die betaald je paard op jouw lokatie traint tijdens je vakantie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:29

Onze dieren kregen vroeger ( ook op oudere leeftijd) gewoon een lummel vakantie van een week of vier. Even weer fris in het hoofd en die spieren zitten er zo weer op. Wanneer de knoppen er op zitten is twee maanden vakantie geen enkel probleem.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:34

Stil zetten is zeker geen probleem. Paarden onthouden veel. In mijn ervaring pakken ze alle 'knopjes' en dergelijke vrijwel direct weer op. Je moet alleen even opletten dat de conditie waarschijnlijk minder is, dus even weer rustig opbouwen voor de cardiovasculaire conditie en de spieren ed.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:36

Zojuist een slechte ervaring achter de rug met een trainingsstal, en dan voornamelijk omdat het stalmanagement zo verschrikkelijk afweek van haar "thuis" situatie..

Ik zou m dus lekker vakantie gunnen op eigen stal!

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:39

Ik ben net een maand op vakantie geweest en heb iemand betaald om mijn paard drie keer per week te rijden op locatie. Is heel goed bevallen! Dus dat zou ik zeker ook overwegen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:02

BigOne schreef:
Onze dieren kregen vroeger ( ook op oudere leeftijd) gewoon een lummel vakantie van een week of vier. Even weer fris in het hoofd en die spieren zitten er zo weer op. Wanneer de knoppen er op zitten is twee maanden vakantie geen enkel probleem.

Mij is geleerd dat een paard pas na 3 maanden rust echt in gaat leveren op spiermassa. Conditioneel zal dit wel anders zijn en zullen ze ook iets sneller verzuren/spierpijn krijgen, maar dat is gewoon een kwestie van rustig opbouwen. Met een jonkie moet je sowieso niet te veel en te lang wat doen.

Lummelvakantie, mooie term :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:04

Natuurlijk moet je die conditie even voorzichtig opbouwen maar dit dier loopt lekker buiten en dat opbouwen duurt meestal niet zolang wanneer ze goed getraind zijn. Ja lekker lummelen, paarden en baas ook :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:19

Ik zou of vakantie geven. Of een ruiter uit de buurt betalen om bijvoorbeeld 2-3 keer per week te komen rijden en dan gewoon laten staan waar hij nu staat....

Vakantie zou bij mij afhankelijk zijn van de voorgeschiedenis. Mijn paarden krijgen altijd vakantie om de zoveel maanden...mijn huidige in mijn zwangerschap eerst 6 maanden vakantie gegeven. Maar die begon zich echt te vervelen dus na die 6 maanden meisje uit de buurt betaald om hem te rijden.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:25

Redd schreef:
Ik ben net een maand op vakantie geweest en heb iemand betaald om mijn paard drie keer per week te rijden op locatie. Is heel goed bevallen! Dus dat zou ik zeker ook overwegen.

Dit zou ik doen!

Veel instructeurs bieden dit wel aan

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 12:29

Bedankt allen!

Ik ga 2 maanden vakantie of iemand op stal laten komen om te rijden overwegen! Even goed kijken in de buurt of er iemand is die dat ziet zitten en waar ik mij wel in kan vinden qua rijstijl.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:16

Wij zetten onze paarden als jong paard juist altijd ergens een maand of 3 in training. Bij voorkeur op een wedstrijdbaan. Ze krijgen dan heel veel mee wat je later een hoop scheelt aan wedstrijdervaring opdoen. Ook is het fijn als ze te rijden zijn door meerdere mensen. En dan daarna: dan gaan ze een poos het land op :D

Dan haal je ze mentaal fit uit het land met een bak aan ervaring van hun trainingstraject :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:21

Wat @ruitje zegt zou ook mijn voorkeur hebben!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:27

Ik heb mijn jonge merrie deze winter een paar maanden bij stal Blom Hulsman in Heerde in training gehad (van Merel Blom de eventingruiter). Vanwege het slechte weer konden wij zelf niet verder en daar is het keurig opgepakt. Wij zijn enorm tevreden: rustige stal, ervaren mensen die niet overvragen, veel faciliteiten, paard zag eruit om door een ringetje te halen en heeft echt een flinke sprong in haar opleiding gemaakt. Ook de begeleiding met de ruiter is daar top: je kunt er les krijgen op je paard om het geleerde zelf ook onder de knie te krijgen. Zeker een aanrader.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:37

Ik heb vanaf augustus vorig jaar mijn 4 jarige niet meer gereden omdat ik simpelweg de tijd niet had vanqege verhuizing en verbouwing.
Ik ga hem deze zomer weer rustig aan oppakken.. Dan issie 5 jaar. Ik vind dat een heel fijn idee. Eerste meters zijn gemaakt en inmiddels hebben we een bos op steenworp afstand. En mn paard heeft nog een jaar lekker kunnen groeien zonder dat ik hem lastig val. Waarom is twee maanden rust zo'n drama?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:12

Ik vind twee maanden rust in deze situatie ook niet raar, zou wel de training afbouwen voordat je hem in een keer volledig stil zet.

Maar, als je ermee wilt springen en je wilt hem een opleiding geven als springpaard dan is twee maanden in training zetten bij een prof natuurlijk helemaal niet zo raar. Maar dan is het wel belangrijk om iemand te vinden waar je vertrouwen in hebt en dat je iemand hebt die je paard in de gaten kan houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:32

2 maanden (actieve) rust met voldoende toezicht is niet zo raar als je paard nog maar net onder het zadel is. Als je dan maar genoeg toezicht hebt.

Aan de andere kant heb ik juist een onwijs fijne ervaring met mijn paard een maand weg brengen ivm een vakantie. Daar heeft hij zo veel van geleerd. Hij heeft gewoon hele dagen op de wei gestaan (dat was een harde eis) en veel 'nieuwe' dingen gezien en gedaan. Maar dan moet je wel net een ruiter vinden waar je je echt heel goed bij voelt. In mijn geval was het een clubgenoot die dit semi professioneel doet en waar andere bekenden al ervaring mee hadden. Dus ik wist wat voor vlees ik in de kuip had. Naar haar zou ik hem onmiddelijk weer toe brengen. Dat was het geld echt dubbel en dwars waard.
Zomaar naar een andere stal brengen zou ik niet zo snel doen denk ik.