Trainen met Franklin ballen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 22:11

Ik ben mij aan het verdiepen in het rijden met Franklin ballen.

Weet iemand hier toevallig in de driehoek Groningen/ Friesland/ Drenthe wie daar les in geven?

Ook zou ik graag ervaringen horen over deze training techniek.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:16

Wat grappig dit topic. Heb toevallig afgelopen week mijn eerste ervaring opgedaan met de Franklin ballen en ik ben echt heel aangenaam verrast erdoor. Het is heel verhelderend en werkt heel mooi.

Helaas zit ze te ver van je af dus een adres heb ik zo niet voor je.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 22:17

Melzazu schreef:
Wat grappig dit topic. Heb toevallig afgelopen week mijn eerste ervaring opgedaan met de Franklin ballen en ik ben echt heel aangenaam verrast erdoor. Het is heel verhelderend en werkt heel mooi.

Helaas zit ze te ver van je af dus een adres heb ik zo niet voor je.


Wat heb je zo een eerste kennis making precies gedaan, ben heel benieuwd

Milando

Berichten: 165
Geregistreerd: 08-06-14

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:31

Ik heb vorig jaar hier ook voor het eerst kennis mee gemaakt. Doordat ik zo enthousiast ben geworden organiseer ik bij de rijvereniging een clinic hiervoor! Mocht je info willen kan ik je dat wel per pb doorsturen.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:33

Nou ik heb 2x een soort van bal onder mijn kont gehad zeg maar en daarna nog onder de oksels, in mijn handen en nog weer wat onder mijn kont maar weer andere dan de eerste keren.

Je rijdt iedere keer even rond met de ballen en daarna worden ze weer weggehaald en dan rij je opnieuw weer en vooral als je dan dus weer rijdt zonder de ballen is dat echt anders. Het is heel goed om op te merken waar je bijvoorbeeld iets vast zet of waar je scheef bent. Erg goed om beter te zitten en meer balans te ontwikkelen.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 22:39

Melzazu schreef:
Nou ik heb 2x een soort van bal onder mijn kont gehad zeg maar en daarna nog onder de oksels, in mijn handen en nog weer wat onder mijn kont maar weer andere dan de eerste keren.

Je rijdt iedere keer even rond met de ballen en daarna worden ze weer weggehaald en dan rij je opnieuw weer en vooral als je dan dus weer rijdt zonder de ballen is dat echt anders. Het is heel goed om op te merken waar je bijvoorbeeld iets vast zet of waar je scheef bent. Erg goed om beter te zitten en meer balans te ontwikkelen.


Dat is nu net wat ik ook las en zelf heel graag wil ervaren, mijn eigen minpunten eens aanpakken en dan weer naar mijn pony kijken wat voor invloed dit heeft.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:42

Ik merkte ook veel verschil met hoe mijn paard liep terwijl je daar helemaal niet veel aandacht voor hebt. Ze zei ook: alleen zorgen dat hij blijft lopen en verder vooral even voelen en op jezelf letten haha.

Toch liep hij echt lekker aan het eind van de les. Ik laat haar nog eens komen want ik denk dat het me erg goed zal helpen.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:16

Ik gebruik deze ballen ook bij mijn lessen- heb ze standaard bij me en de mensen die bij me lessen vragen er geregeld ook zelf om .
Ik ben fan - het doet heel veel , ik zit helaas niet in jouw regio ts

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:30

Ik heb heel veel last van mijn spieren, en als ik dan even met de Franklin ballen rijd, heb ik er daarna weer veel minder tot geen last van. Ik gebruik ze ook wel gewoon thuis op de bank, dan leg ik ze op een plek in mijn rug waar ik vast zit, tussen mijn rug en de leuning van de bank in, en laat hem daar voor een paar minuten en dat helpt ook. En dat dan op meerdere plekken waar ik vast zit. Of ik ga er op een stoel op zitten ofzo.. Waar ik maar last van heb. Het helpt echt. Ik wilde het niet geloven, mijn instructrice kwam ermee in de groepsles twee en half jaar geleden. Ik wilde het eerst niet proberen omdat ik bang was dat het pijn zou doen, maar ze zei als het pijn doet stoppen we. Nou, we hebben nog nooit zo veel gelachen in een les, maar wat heeft het geholpen! Dus daarna zelf maar gekocht!

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:34

Flink wat jaren geleden ook een paar lessen mee gehad. Ik heb last van gespannen schouders. Een bal onder elke oksel werkte echt als een tierelier. Je zou meer spanning verwachten omdat je die bal op zijn plek wilt houden, maar het tegendeel was waar: ik zat een stuk rustiger.

Vond het een hele fijne manier van trainen.

@Knollentuin, misschien dat ik jou op termijn nog wel eens contacteer voor wat lessen als je ook tot in regio Amsterdam komt en t.z.t. tijd hebt.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:11

RT-V -> ED

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:22

miereneter schreef:
Flink wat jaren geleden ook een paar lessen mee gehad. Ik heb last van gespannen schouders. Een bal onder elke oksel werkte echt als een tierelier. Je zou meer spanning verwachten omdat je die bal op zijn plek wilt houden, maar het tegendeel was waar: ik zat een stuk rustiger.

Vond het een hele fijne manier van trainen.

@Knollentuin, misschien dat ik jou op termijn nog wel eens contacteer voor wat lessen als je ook tot in regio Amsterdam komt en t.z.t. tijd hebt.

Je mag altijd contact opnemen hoor :)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:26

Ik ken het niet, jullie ervaringen maken me wel nieuwsgierig.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:01

Volgens mij zit Eva Beun in jouw regio. Die is ruiterfysiotherapeut en gold gecertificeerd. Zij werkt alleen maar met de Franklin methode.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:33

(Ik heb de oranje ballen te koop, mocht iemand interesse hebben :o )

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:40

Elisa2 schreef:
Ik ken het niet, jullie ervaringen maken me wel nieuwsgierig.


Het is echt heel leuk om ermee bezig te zijn en om te zien wat het doet .
Bewustwording-verandering in houding
En het helpt veel ruiters - en daarmee paarden ook .

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:48

Maar echt ook, ik had het effect niet verwacht. Onder de billen heb ik nog niet gedaan, maar ik verwacht dat dit ook heel veel goed voor mijn zit zal doen.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:58

Klopt ik heb meerdere sets en elke set heeft functies. Ook voor mensen die inknikken kan ik ballen zo plaatsen dat ze zich er bewust van worden en als ik na paar minuten de ballen wegneem zie je en merkt de ruiter verschil en is zich bewuster van het knikken waardoor ze rechter blijven - met daaraan als voordeel dat ook dat weer invloed heeft op het gaan van het paard- want waarom knikt een ruiter in of waarom loopt een paard scheef?

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:08

Hansje Rol van MindBodyHorse (regio Amsterdam) komt ook door het hele land, mogelijk kan je eens op een route van haar aansluiten

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:28

Kan iemand hier iets vertellen over die ballen? Wat doen ze? Er zijn dus verschillende kleuren? Waarom? Je gebruikt ze onder het rijden?

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:41

In het ultra kort- de ballen triggeren fascia en zenuw uiteinden en maken zo een connectie naar de hersenen zodat je je bewust wordt van "" ook zorgen ze door de positieveranderingen van bv been ligging -bekken -rug voor ontspanning in de zit en verbetering van balans

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 18:52

knollentuin schreef:
In het ultra kort- de ballen triggeren fascia en zenuw uiteinden en maken zo een connectie naar de hersenen zodat je je bewust wordt van "" ook zorgen ze door de positieveranderingen van bv been ligging -bekken -rug voor ontspanning in de zit en verbetering van balans


Maar klem je ze dan tussen je arm en je romp ofzo? Of waar maak je ze aan vast?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 19:12

Suzanne, hier vind je wel wat meer informatie over de verschillende ballen en hoe ze ingezet worden: https://www.deruiterschool.nl/blog/fran ... r-ruiters/ .

Sandra, ik kan je Hansje Rol van MBH ook aanraden! Ze heeft een hele goede kijk op ruiters en op paarden, hoe ze bewegen en hoe het verbeteren kan.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:15

Suzanne F. schreef:
knollentuin schreef:
In het ultra kort- de ballen triggeren fascia en zenuw uiteinden en maken zo een connectie naar de hersenen zodat je je bewust wordt van "" ook zorgen ze door de positieveranderingen van bv been ligging -bekken -rug voor ontspanning in de zit en verbetering van balans


Maar klem je ze dan tussen je arm en je romp ofzo? Of waar maak je ze aan vast?

Wil je ze proberen? Ik heb een set oranje ballen te leen als je wilt.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Trainen met Franklin ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:24

Dank voor de link! Erg interessant! Had er nog nooit van gehoord.
Dank voor het aanbod Cissy maar ik rijd al jaren niet meer.