Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 15:33

Omdat onze situatie is veranderd moet ik een advertentie opstellen, maar omdat ik het moeilijk vind welke info ik wel of niet direct moet geven en hier pas net (weer) woon vraag ik jullie om hulp.

Hieronder de tekst die ik op dit moment heb:

In de regio Zuid-Limburg zijn wij op zoek naar een weiland in eigen beheer of een paddock paradise of stal met weidegang met (eventueel deels) doe-het-zelf constructie.
Bij half of volpension geldt de volgende kanttekening: paardjes krijgen op medische grond een strict dieet. Dit moet dus wel in te passen zijn en geen loze belofte.
Bij een particulier mag ook en liever wat kleinschaliger om risico op bijvoeren door derden te verkleinen.

Het liefst houden we zoveel mogelijk in eigen beheer.
Onderhoud en klusjes zijn dan ook geen probleem.

Het gaat om 2 merries uit Centraal-Azië, stokmaat rond 150-155.
Merrie van 16 heeft wegens EOTRH geen tanden, verleden van HB door voordroog/kuil en overvoeren. Merrie van 5 verleden van HB door voordroog/kuil (laag in suiker).

Bij voorkeur zoeken wij een plekje in de omgeving van Gulpen-Wittem, Margraten of rond Slenaken.
Situatie afhankelijk is heel Zuid-Limburg en net over de grens ook een optie (ongeveer tot Bilzen, Zutendaal, Herve, Aken/Alsdorf.)

In principe kunnen wij alles zelf verzorgen of kan er gewoon nog bemest en gehooid worden. Stroomvoorziening, omheining en watervoorziening kunnen wij ook zelf regelen.

Afhankelijk van de locatie is een schuilstal (of deze mogen plaatsen) een pre maar geen vereiste.
Heb je iets of weet je iets, heb je tips of vragen: laat van je horen.



Mijn vragen aan jullie:
Willen jullie meedenken en meekijken om de tekst zo helder en kansrijk mogelijk te maken?
Ervaringen over stallen in de regio, FB groepen en dergelijke die ik nog zou kunnen proberen. Dat soort dingen.

Ik heb daarnaast bepaalde keuzes gemaakt in de advertentie.
Ik ben extreem bang dat mijn merries weer hoefbevangen worden.
Ze zijn in het verleden door ongevraagd voeren van kuil en ongevraagd bijvoeren hoefbevangen geweest. De jongste 1x, de oudste meerdere keren.

Het wordt enorm onderschat: door stalgenoten, bezoekers en ook door stalhouders. Dat risico wil ik zoveel mogelijk inperken.
Dit is al op meerdere pensionstallen gebeurd inmiddels. Nu het wel serieus wordt genomen gaat het dusdanig goed dat ze zelfs weer 24/7 zonder masker in het gras staan.

Het zijn dus twee Akhal-Teke merries. Ik heb in de tekst voorlopig gekozen het merries uit Centraal-Azië te noemen in de hoop dat mensen dan beter begrijpen hoe sober ze zijn (want steppepaarden) en ze niet gaan vergelijken met Arabieren, PRE of Fjorden of wat ze aan sobere paardenrassen (denken te) kennen.
Ook hebben de merries tot mijn grote frustratie een enorme aantrekkingskracht op mensen en blijkbaar volstaat aaien (of zwaaien) dan niet en moeten ze met lekkers gelokt worden. Iedereen denkt dan de enige te zijn en denkt wat maakt dat ene snoepje of worteltje nou uit?
Mijn oudste merrie is afgelopen jaar alweer door het oog van de naald gekropen en heeft echt de weerstand niet om een nieuwe klap te boven te komen.
De vraag waarom ze dan nu verplaatst moeten worden is irrelevant, want ik heb er helaas geen zeggenschap over. Waar ze nu staan moeten ze voor de winter weg zijn.

Aan de andere kant:
Een advertentie is geen plek voor te veel info en vaagheden.

Zien jullie mijn dilemma?

Ik kan het ter plekke uitleggen aan een verhuurder of pensionhouder. Tuurlijk. Dat heb ik altijd al gedaan. Maar ik heb ofwel heel veel pech gehad en telkens pensionhouders getroffen die het allemaal maar wat overtrokken vonden of, nog erger, het achter mijn rug om beter dachten te weten - of pensionhouders slaan structureel medisch advies in de wind. Ik hoop dus maar dat ik gewoon veel pech heb gehad.
Stallen waar ik tot nu toe ben gaan kijken namen het ofwel dusdanig serieus dat ze daarom juist zelf afhaakten of deden er veel te luchtig over.

Moet ik dit dus wel of niet (zo) in de advertentie zetten?

Ook heb ik gemerkt dat het feit dat mijn oudere merrie geen tanden meer heeft afschrikt. Meerderen hebben het op grond hiervan laten afweten en gezegd dat ze liever voor een gezond paard kiezen.
Medische gevallen hebben velen blijkbaar liever niet want voor jou 10 anderen zonder haken en ogen.
Dus EOTRH wel of niet in de advertentie benoemen?
Ik heb er nu voor gekozen het wel te doen om ook onze eigen tijd niet onnodig te verdoen.
Ik ben vanwege mijn gezondheid namelijk niet zelfstandig in staat naar stallen en dergelijke te gaan kijken.

Als jullie goede of slechte ervaringen hebben met stallen of verhuurders van weilanden in de regio hoor ik dat ook graag. Mag ook per PB.

Qua budget is het sterk afhankelijk van de faciliteiten (en hoeveel we zelf moeten doen) maar wij rijden nu door omstandigheden al jaren niet. Ik weet niet of ik dat ook in de advertentie moet zetten? Op dit moment heeft dat allemaal ook helemaal geen prioriteit. Als ze maar veilig ergens terecht kunnen.
Mijn man wil wel weer met ze aan het werk en naar buiten op termijn, maar voorlopig is daar toch geen tijd voor en is ze tijdig naar een voor hun veilige plek verhuizen belangrijker.
Of dat nu in eigen beheer is of in handen van iemand die we (weer) op hun blauwe ogen moeten geloven…

Wie o wie? Mijn dank zal groot zijn!

Verder: ik kijk 10x per dag op bekende sites als marktplaats en 2dehands. De advertenties daar ken ik allemaal al.
(En voor ruinen of 1 paard lijkt de zoektocht beduidend makkelijker…)

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:46

Dat ongewenst bijvoeren heb je helaas overal!

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:52

Oh het is lastig ja, zeker in Limburg. Zelfs met mijn "normale" merrie heb ik een half jaar gezocht tot ik eindelijk een plek heb gevonden waar ze genoeg buiten komt. Ik heb me toen ook aangemeld voor een hele hoop Facebook groepen en via daar uiteindelijk een privé plekje over de grens bij iemand achterom gevonden. Zeker als je iets heel specifieks zoekt is het echt een kwestie van geluk hebben dat je iets langs ziet komen.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:17

Jeetje, wat ontzettend vervelend dat je ineens zo snel weg moet, en wat heftig dat je jongste van 5 jaar al een HB verleden heeft.

Over je advertentie: dat je (momenteel) niet rijdt en geen prioriteit heeft, lijkt mij niet relevant in de advertentie. Je kan er eventueel bij zetten dat een rijbak geen noodzaak is, dan is dat afdoende.

Wat betreft de EOTRH, heeft de merrie er nog zodanig last van dat een toekomstig pensioneigenaar er wat mee moet, dagelijks ergens op moet letten, of kan ze bijvoorbeeld niet uit een hooinet eten? Als ze er op dagelijkse/wekelijkse basis geen last van heeft/pensioneigenaar hoeft er niet naar om te kijken, dan lijkt ook dit me niet relevant om in de advertentie te zetten. Zeker als je al aangeeft dat men er vanaf schrikt.

Verder vind ik je advertentie duidelijk en recht voor zijn raap. Het lijkt me prettiger als je iets te veel aanbod krijgt (waardoor je dus kan kiezen en eventueel zelf kunt bepalen op welke punten je wel of niet een compromis wil sluiten), dan dat nét die ene persoon denkt: oh nee, hier voldoet mijn plek niet aan, terwijl die misschien juist dat perfecte plekje voor je zou kunnen hebben.

Ik hoop dat je heel snel wat vindt wat bij jullie allemaal past, want dit lijkt me een stressvolle situatie voor je. :(:)

GUSTIxBILL

Berichten: 2011
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:43

Maeson Stables in As
Een stal met ervaren paardenmensen die weten wat ze doen en hun beheer aanpassen aan hun paarden :j
Ik had hier met 4 paarden die altijd in eigen beheer hebben gestaan en 4 verschillende behoeftes hadden enorme schrik voor. Zeker kijkend naar de stal waar wij vanaf kwamen voor we naar hier gingen.

Maar alle 4 de paarden staan daar super (nuja, 2 zelf naar huis gehaald doordat er wondzorg moet gebeuren, die zij met plezier zouden doen. Maar die mijn paard onmogelijk en gevaarlijk maakt en waar ik hun niet mee wil belasten).
Weides, hooi, eten, alles is paard per paard afgesteld en aangepast.
Zelf hebben ze ervaring met paarden met medische problemen. En ze weten echt wat ze doen. Geven echter geen ongevraagd advies of gaan niet op eigen houtje handelen.

Ik zou hun zeer zeker eens contacteren.
Geen valse beloftes, maar eerlijke en open communicatie :j

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:07

Is weidegang perse nodig voor jouw paardjes? Als je zoekt naar een paddock of ruimte waar ze kunnen staan zonder weiland wordt je keuze al ruimer. In buitengebieden kan je op een paar vierkante meters ook prima terecht. Een vriendin van ons heeft haar paarden om die reden in een paddock in de achtertuin. Haar dieren waren ook zo hb gevoelig + allerhande medicatie waardoor de zorg aan huis het beste bleek. Ze huurt nu voor andere dieren een weide op 2 km afstand maar misschien is zoiets ook een idee voor jullie? *zit gelijk op funda :D ;)

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 17:42

Wat veel reacties al! Ook via PB. Dank jullie wel.
Ik ga mijn best doen te reageren.


anjali schreef:
Dat ongewenst bijvoeren heb je helaas overal!

Ja, dat vind ik dus ook erg lastig. Voor de onze is dat echt funest. Ze zijn daar echt veel te sober voor.


JudithGigi schreef:
Oh het is lastig ja, zeker in Limburg. Zelfs met mijn "normale" merrie heb ik een half jaar gezocht tot ik eindelijk een plek heb gevonden waar ze genoeg buiten komt. Ik heb me toen ook aangemeld voor een hele hoop Facebook groepen en via daar uiteindelijk een privé plekje over de grens bij iemand achterom gevonden. Zeker als je iets heel specifieks zoekt is het echt een kwestie van geluk hebben dat je iets langs ziet komen.

Dit is dus exact wat ik al heb ondervonden. Het is echt heel moeilijk. Mocht je nog FB groepen weten dan hoor ik het graag!


Suikerspinda schreef:
Jeetje, wat ontzettend vervelend dat je ineens zo snel weg moet, en wat heftig dat je jongste van 5 jaar al een HB verleden heeft.

Over je advertentie: dat je (momenteel) niet rijdt en geen prioriteit heeft, lijkt mij niet relevant in de advertentie. Je kan er eventueel bij zetten dat een rijbak geen noodzaak is, dan is dat afdoende.

Wat betreft de EOTRH, heeft de merrie er nog zodanig last van dat een toekomstig pensioneigenaar er wat mee moet, dagelijks ergens op moet letten, of kan ze bijvoorbeeld niet uit een hooinet eten? Als ze er op dagelijkse/wekelijkse basis geen last van heeft/pensioneigenaar hoeft er niet naar om te kijken, dan lijkt ook dit me niet relevant om in de advertentie te zetten. Zeker als je al aangeeft dat men er vanaf schrikt.

Verder vind ik je advertentie duidelijk en recht voor zijn raap. Het lijkt me prettiger als je iets te veel aanbod krijgt (waardoor je dus kan kiezen en eventueel zelf kunt bepalen op welke punten je wel of niet een compromis wil sluiten), dan dat nét die ene persoon denkt: oh nee, hier voldoet mijn plek niet aan, terwijl die misschien juist dat perfecte plekje voor je zou kunnen hebben.

Ik hoop dat je heel snel wat vindt wat bij jullie allemaal past, want dit lijkt me een stressvolle situatie voor je. :(:)

Goede tips, dankjewel! Wat betreft eten uit een hooinet gaat dat goed, maar of ze er genoeg van binnen krijgt is nog niet helemaal duidelijk. De tanden zijn pas in mei getrokken. Ze was bovendien in korte tijd extreem vermagerd dus had ook weinig reserves meer. Is echt een enorm zorgenkindje geweest de afgelopen maanden. Dus of ze genoeg binnenkrijgt als ze eenmaal langdurig stabiel is?
Het korte antwoord is: ik denk het, maar weet het (nog) niet zeker…

Jongste was als jaarling bevangen en heftig ook. Was echt heel acuut en volgens meerdere dierenartsen door kuil. Daarna gelukkig niet meer gebeurd maar wel een reden dat ik het risico liever niet meer neem.

Dankje, het is inderdaad erg stressvol. -O- Vooral omdat de zoektocht ook nog eens zo moeilijk is.


GUSTIxBILL schreef:
Maeson Stables in As
Een stal met ervaren paardenmensen die weten wat ze doen en hun beheer aanpassen aan hun paarden :j
Ik had hier met 4 paarden die altijd in eigen beheer hebben gestaan en 4 verschillende behoeftes hadden enorme schrik voor. Zeker kijkend naar de stal waar wij vanaf kwamen voor we naar hier gingen.

Maar alle 4 de paarden staan daar super (nuja, 2 zelf naar huis gehaald doordat er wondzorg moet gebeuren, die zij met plezier zouden doen. Maar die mijn paard onmogelijk en gevaarlijk maakt en waar ik hun niet mee wil belasten).
Weides, hooi, eten, alles is paard per paard afgesteld en aangepast.
Zelf hebben ze ervaring met paarden met medische problemen. En ze weten echt wat ze doen. Geven echter geen ongevraagd advies of gaan niet op eigen houtje handelen.

Ik zou hun zeer zeker eens contacteren.
Geen valse beloftes, maar eerlijke en open communicatie :j

Net buiten ons zoekgebied maar klinkt wel veelbelovend! Zet ze toch maar op de lijst, want het is echt een moeilijke zoektocht! En zolang ze “gewoon” worden gevoerd volgens de richtlijnen die voor ze zijn opgesteld (met dierenarts, voedingsdeskundigen etcetera) is er echt niks aan de hand en gaat het goed. Wordt ervan afgeweken dan hebben we de poppen aan het dansen, soms niet meteen en gaat het sluimerend steeds minder maar echt… -O- Ben er zo bang voor!


Zidore schreef:
Is weidegang perse nodig voor jouw paardjes? Als je zoekt naar een paddock of ruimte waar ze kunnen staan zonder weiland wordt je keuze al ruimer. In buitengebieden kan je op een paar vierkante meters ook prima terecht. Een vriendin van ons heeft haar paarden om die reden in een paddock in de achtertuin. Haar dieren waren ook zo hb gevoelig + allerhande medicatie waardoor de zorg aan huis het beste bleek. Ze huurt nu voor andere dieren een weide op 2 km afstand maar misschien is zoiets ook een idee voor jullie? *zit gelijk op funda :D ;)

Weidegang is niet per se noodzakelijk.
We wonen zelf in het buitengebied in het Gulpdal.
Maar tot nu toe is het vinden van een (geschikte) weide lastig. Mensen kennen ons nog niet goed en willen niet verhuren aan vreemden. Heel begrijpelijk, maar voor ons uiteraard erg jammer.
Voor nood zouden we ze in de achtertuin kunnen zetten, maar een mini paddock (ons perceel is maar een meter of 20 breed) vind ik eigenlijk ook niet echt eerlijk naar de paarden toe. Als we echt niks kunnen vinden dan zullen we dat ook doen. Maar liever mét een weitje in de buurt.

Dat is tot nu toe erg moeilijk gebleken.

Daarom zijn we nu dus ook in een groter zoekgebied aan het kijken en zelfs dus naar pensionstallen.

Bowo
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:55

Citaat:
Dit moet dus wel in te passen zijn en geen loze belofte


Persoonlijk zou ik je door dat 2e stukje al niet meer op stal willen. Iemand die bij voorbaat al zo wantrouwend is, dat klinkt voor mij als drama en gedoe, iemand voor wie je het nooit goed doet. Zeker bij paarden die al mogelijk extra zorg nodig hebben, hoef ik als staleigenaar niet ook nog te horen dat mijn moeite niet wordt gewaardeerd.

Iemand die loze beloften geen probleem vindt, laat zich hierdoor ook echt niet afschrikken hoor. Daarvoor hebben ze te weinig moraal. Maar de goede mensen schrik je er wel mee af.

Ik snap dat het lastig is als je paarden niet worden verzorgd op de manier zoals je wilt, maar vergeet niet dat communicatie en afspraken van 2 kanten komen.

Citaat:
In principe kunnen wij alles zelf verzorgen of kan er gewoon nog bemest en gehooid worden.

Wat bedoel je hiermee?

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:59

Is weidegang perse nodig voor jouw paardjes? Als je zoekt naar een paddock of ruimte waar ze kunnen staan zonder weiland wordt je keuze al ruimer. In buitengebieden kan je op een paar vierkante meters ook prima terecht. Een vriendin van ons heeft haar paarden om die reden in een paddock in de achtertuin. Haar dieren waren ook zo hb gevoelig + allerhande medicatie waardoor de zorg aan huis het beste bleek. Ze huurt nu voor andere dieren een weide op 2 km afstand maar misschien is zoiets ook een idee voor jullie? *zit gelijk op funda :D ;)
Citaat:
Weidegang is niet per se noodzakelijk.
We wonen zelf in het buitengebied in het Gulpdal.
Maar tot nu toe is het vinden van een (geschikte) weide lastig. Mensen kennen ons nog niet goed en willen niet verhuren aan vreemden. Heel begrijpelijk, maar voor ons uiteraard erg jammer.
Voor nood zouden we ze in de achtertuin kunnen zetten, maar een mini paddock (ons perceel is maar een meter of 20 breed) vind ik eigenlijk ook niet echt eerlijk naar de paarden toe. Als we echt niks kunnen vinden dan zullen we dat ook doen. Maar liever mét een weitje in de buurt.

Dat is tot nu toe erg moeilijk gebleken.

Daarom zijn we nu dus ook in een groter zoekgebied aan het kijken en zelfs dus naar pensionstallen.


Ik zou zeker geen pensionstal meer doen als ik jou was, als ik zo je ervaringen lees denk ik dat eigen beheer voor jou en je paardjes het beste is. 20m is best breed en groot. Wie weet komt die weide er volgend jaar dan wel. Zeker nu einde weideseizoen er aan komt zien mensen het niet zitten.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 19:06

Bowo schreef:
Citaat:
Dit moet dus wel in te passen zijn en geen loze belofte


Persoonlijk zou ik je door dat 2e stukje al niet meer op stal willen. Iemand die bij voorbaat al zo wantrouwend is, dat klinkt voor mij als drama en gedoe, iemand voor wie je het nooit goed doet. Zeker bij paarden die al mogelijk extra zorg nodig hebben, hoef ik als staleigenaar niet ook nog te horen dat mijn moeite niet wordt gewaardeerd.

Iemand die loze beloften geen probleem vindt, laat zich hierdoor ook echt niet afschrikken hoor. Daarvoor hebben ze te weinig moraal. Maar de goede mensen schrik je er wel mee af.

Ik snap dat het lastig is als je paarden niet worden verzorgd op de manier zoals je wilt, maar vergeet niet dat communicatie en afspraken van 2 kanten komen.

Citaat:
In principe kunnen wij alles zelf verzorgen of kan er gewoon nog bemest en gehooid worden.

Wat bedoel je hiermee?


Dankjewel voor deze kritische noot. Ik snap dat wel. En je hebt ook wel gelijk. Ik kom dan misschien over als zo een die heel veel eisen heeft en waarvoor je het nooit goed kunt doen.

Het frustrerende is juist dat wij al die tijd op pensionstallen altijd bereid waren water bij de wijn te doen, denken in oplossingen etcetera. Maar zeg dan als pensionhouder niet A om vervolgens B te doen. B is geen probleem, maar voor onze paarden wel dus dan zoeken we een andere stal.
Iedereen mag zijn stal runnen zoals hij dat wil. Maar dat betekent ook dat niet elke stal voor onze paarden geschikt is.

Ik ben het ook wel met je eens dat veel problemen tussen klant en pensionhouder ontstaan door miscommunicatie.
Zelfs met alles op papier zetten en in bullet points ging het toch mis. De laatste zei alleen hooi te geven en ook zwart op wit maar ik werd er dan door stalgenoten voor gewaarschuwd dat ze kuil kregen… verklaarde direct de harde manenkam en vocht in de benen (direct weer weg met hooi…)

Daar word je na zoveel pogingen wantrouwend van. Ik besef ook wel dat ik daarom eigenlijk niet meer geschikt ben voor een pensionstal.
En ik snap ook wel dat pensionhouders daar niet zozeer boodschap aan hebben of niks mee kunnen want zij zijn niet die specifieke pensionhouders uit het verleden die mijn paarden bijna de kop gekost hebben wegens niet nakomen van afspraken. Snap ik allemaal. Die emotie moet ook uit de advertentie en daarom wil ik juist dat bokkers meedenken. +:)+
Daar heb je therapie voor. :+
Verder begrijp ik heel goed dat je paard op pension vrijwel altijd betekent dat niet alles gaat zoals je het zelf zou doen of willen. Zelfs aan huis heb je te roeien met de riemen die je hebt. Daar heb ik alle begrip voor.
Ik heb harde eisen en ik heb wensen. Wensen zijn aan te passen, maar de paar eisen die ik heb zijn inmiddels toch echt keihard geworden. Niet om mezelf, maar om de paarden. Uit nood geboren, want ik ben juist van huis uit de beroerdste niet. (Denk ik)

Sterker nog, als ik hier in de regio niks kan vinden met mijn eisen dan besteed ik ze nog liever uit aan een passende stalhouder (ver) buiten die regio dan maar hopen dat het dit keer zoals de keren ervoor niet mis zal gaan. We hebben ook jaren naar tevredenheid op stallen gestaan, tot zonder overleg of communicatie het beleid werd veranderd…
En ze staan nu ook op 2,5 uur rijden dus zelfs die optie hou ik open.

En juist daarom wil ik een duidelijke advertentie opstellen om een kink in de kabel op voorhand zoveel mogelijk voor te zijn.
Dan is een kritische noot juist ook welkom. Dank daarvoor.

Ik denk dan ook dat ik dat deel dan inderdaad beter kan weglaten. :j

Wat betreft hooien van een huur weide bedoel ik dat wij dat ofwel zelf kunnen doen of als een boer zelf nog graag hooit of bemest (mest van eigen vee uitrijden) dat in overleg geen probleem is. Wij zetten onze paarden dan tijdelijk bij ons thuis tot de weide weer veilig is voor de paarden.
Ik had de indruk bij het zoeken naar een weiland dat dit voor sommige boeren namelijk een van de bezwaren was.

Zidore schreef:
Ik zou zeker geen pensionstal meer doen als ik jou was, als ik zo je ervaringen lees denk ik dat eigen beheer voor jou en je paardjes het beste is. 20m is best breed en groot. Wie weet komt die weide er volgend jaar dan wel. Zeker nu einde weideseizoen er aan komt zien mensen het niet zitten.

Eerlijk?
Een pensionstal geniet om die reden ook niet de voorkeur.
Maar een goede stal met een eerlijke eigenaar die als deze zegt alleen hooi te voeren dat ook écht doet (om een voorbeeld te noemen) en als ik iemand betrap op het voeren van mijn paarden en daarom vraag even in de groepsapp mensen eraan te herinneren de mijne niets toe te stoppen niet tegen me zegt dat ik dat vast niet goed gezien heb (nog een voorbeeld) zo iemand durf ik mijn paarden wel toe te vertrouwen.
Uiteraard heb ik liever alles in eigen beheer, maar ik heb nu geen geld om hier een wei te kopen en er staat in de omgeving ook niks te koop dus moet ik of blijven zoeken naar een weiland te huur of pensionstal.
En voor beide met een eigenaar die accepteert dat ik echt heel erg goed weet wat ik doe qua voerbeleid, in overleg met deskundigen en (ex)collega’s van Utrecht en Wageningen…

En ik snap echt echt echt heel goed dat veel pensionhouders en verhuurders echt niet zitten te wachten op iemand die vraagt naar weidebeheer, omstandigheden rond hooien en voerbeleid.
(Laten we lekker kort door de bocht doen: iemand die moeilijk is, met paarden die moeilijk zijn…)

En ja, had ik dat allemaal vooraf geweten was ik nooit aan deze paarden begonnen zonder alles volledig in eigen beheer te hebben, maar de situatie is nu eenmaal zoals ie is…
En ze verkopen is ook geen optie.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hulp gevraagd! Advertentie en zoektocht stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:04

Het is zo ontzettend zuur dat het zo gaat -O-

Ik denk dat je advertentie vooral duidelijk en beknopt moet zijn:
- EORTH eruit halen, dat kun je altijd later nog toelichten
- wel/niet rijden eruit halen, is niet heel erg van belang

Wat eruit moet blijken is je wensen omtrent het voer en het management. Hoe langer je advertentie, hoe sneller mensen afhaken.

Overigens is maatwerk op een pensionstal wel degelijk mogelijk. Ik sta op een flinke stal van 70 paarden, maar Feyre draait helemaal in haar eigen, afgepaste, management mee. Haar buurvrouw op stal gaat niet lekker op voordroog, dus die kreeg eigen hooi. Zonder problemen, zonder dat mensen ander voer gingen geven etc. Bijvoeren van een ander paard is hier echt strikt verboden. Feyre heeft CPL en is daarmee ook geen doorsnee pension-paard, maar het kan wél. En op de huidige stal echt zonder gedoe.

Ik snap dat je huiverig bent voor een pensionstal, maar wil wel een tegengeluid laten horen. Zeker als hier in het topic gezegd wordt dat er altijd tegen wensen in gevoerd wordt etc. Dat is gewoon niet waar :n

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 18:11

Bedankt voor je tips (en het tegengeluid).
Wat betreft het tegengeluid hebben wij dat zelf ook ondervonden. Maar helaas ook (zeer) negatieve ervaringen.

Ik ga de advertentie met de gegeven tips aanpassen. Dank voor alle tips en PBs tot nu toe. <3

Als ik klaar ben met sleutelen plaats ik de nieuwe versie ook hier.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:32

Wat vervelend! Goede plek vinden blijft enorm lastig. Vooral kwaliteit van hooi blijft vaak een uitdaging.
Ik sta nu na vele jaren eindelijk op een hele fijne paddock paradise: Equine Centre de Meer in Melick. Maar is midden Limburg dus denk voor jou te ver weg. En geloof dat ze vol zitten en wachtlijst hebben.

Voor mijn Rocky Mountains is een paddock paradise echt de uitkomst. Ze bewegen er veel meer door en ze hebben veel meer afwisseling en prikkels. De heuvels hier maken het helemaal compleet. Dus mogelijk zou dat voor jouw paarden ook schelen. Ik kan het ieder geval aanraden :)

Bij ons op stal is het trouwens niet de bedoeling dat je andermans paarden voert. Er komen ook geen vreemde mensen op stal. Hooi in de ruiven buiten en voor de paarden die ‘s nachts binnen staan, wordt door de stalhouders gedaan.
Ook mijn 2 jarige met hoog knuffelgehalte krijgt niet zomaar eten van anderen. Ook al zou ze dat wel willen :+
Dus het kan er wel degelijk netjes aan toe gaan, maar denk ook sterk afhankelijk van de stalhouders.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 21:00

Dankjewel! Dat is inderdaad meer dan 40 km. En ze zitten inderdaad vol. :+
Ze staan nu ook op een PP en ik vind het echt een verademing als ik zie hoe goed het nu gaat. 24/7 op de wei wie had dat ooit nog durven dromen? En ik heb er geen stress van, zo goed gaat dat.

Alles valt of staat inderdaad met het beleid van de stalhouder. Zodra daar barsten in komen zie je de situatie op stal ook veranderen.

Nou, dan een update…
De nieuwe advertentie komt nog. Ik heb momenteel even heel weinig energie, maar wil ook een positieve noot delen:

De soep wordt toch niet zo heet gegeten, als ze wordt opgediend…
We zijn in gesprek gegaan naar aanleiding van de laatste update in mijn volgtopic.

Ze mogen deze winter blijven als we niks geschikts voor ze kunnen vinden. Ze had niet verwacht dat het dusdanig moeilijk zou zijn.
Voor hun welzijn zijn concessies niet goed. En hoewel de afstand en daardoor niet dagelijks langs kunnen al een concessie is zijn concessies op het punt van bijvoorbeeld voeding onacceptabel voor deze paarden. Dat is inderdaad vragen om een terugval of erger.
Het zijn al geen 1x per week paarden, maar qua voer luistert het allemaal nog wat nauwer. Een schep onderhoudsbrok en een pluk voordroog erin mikken is er niet bij…

Dat 1x per week is ook al een concessie in overleg met de paarden trouwens. :+
Om te illustreren hoe “typisch” Tekes zijn:
De dag voor de vaste bezoekdag van haar mens is Manari altijd super goed gemutst, de dag zelf staat ze op de uitkijk in afwachting van zijn komst en als hij eens een week niet komt staat ze de dag erna urenlang afgezonderd en afgesloten van alles en iedereen (inclusief de kudde) te treuren om haar mens. Dan is ze de verdere week ook niet te genieten en is er geen land mee te bezeilen.
Nu we tot deze compromis zijn gekomen is ze weer (zo goed als) haar brave zelf. Ik denk dat het ook sterk heeft bijgedragen aan dat ze nu lichamelijk en geestelijk beter in haar vel zit.

Tekes… ze zijn niet voor iedereen. :')