Ervaringen met zadelpasser met korte brede zadels in verkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Ervaringen met zadelpasser met korte brede zadels in verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 12:00

Gezien mijn pony behoorlijk brede ruggenwervels heeft is het vinden van een zadel niet makkelijk. Zeker in combi met zijn zeer korte rug, een doorlopende schoft, forse schouder en de singelplek ver naar voren is geen makkelijke opgave.
We zijn dus op zoek naar echt een zadelpasser met ervaring met dit soort pony's/zadels.
Eerst wilde ik tweedehands, maar dit heb ik nagevraagd en gezien zijn maten zal dit wel vrijwel onmogelijk worden. Dus een nieuw zadel is prima.
Bij voorkeur een zadelpasser die aan huis komt (Zuid-Holland).
In deze regio is van Rijs natuurlijk erg bekend. Maar ik vraag mij af of die echt voldoende hebben dat echt kort en breed is. Dus jullie ervaringen daarmee zijn ook welkom. Maar vooral ook met andere zadelpassers.

Zadels als Thorowgood cobmaat en dergelijke zijn allemaal te lang. (En kunnen door de standaard kopijzers niet breed genoeg).
Ik heb wat rondgekeken in IJslanderzadels. Daar kwam ik erachter dat velen ook lang zijn, maar er bestaan wel wat kortere merken zoals Prydi. Alleen heb ik geen ervaring met zadelpassers van IJslanderzadels, dus die zijn erg welkom.
Massimo zou ook een optie kunnen zijn met verkortte kussens. Al is het onzeker of die breed genoeg gaat.

Verder zijn alle opties welkom van zadelpassers. Voorkeur voor een 'normaal' zadel. Vlakke zit zoals IJslanderzadel is geen probleem.
Geen voorkeur voor bepaald merk, maar dus wel voor een zadelpasser met wat ervaringen en mogelijkheden op het gebied van extra breed en korte zadels. Dus ik hoor graag jullie positieve en negatieve ervaringen met zadelpassers.

Daks

Re: Ervaringen met zadelpasser met korte brede zadels in verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:03

Hey
Bel John kool eens. Daks heeft ook een erg brede rug en schoft en is ook niet lang.
John is afgelopen maandag geweest en heeft voor daks een perfect passende
Kent en master aan gemeten. Erg fijn zadel en kan voor extreem brede paarden de uitkomst zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 12:07

Kent en Masters is vergelijkbaar met Thorowgood en dus helaas te lang en niet breed genoeg. :(
Kan zeker bij verschillende zadelmakers informeren, maar het is lastig uit te leggen dat je echt kort en breed zoekt. En zomaar een heleboel laten komen is ook een beetje zonde van het geld natuurlijk.
Dat is ook de reden dat ik hier echt specifieke ervaringen met zadelpassers zoek.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:39

www.zadelsenco.nl

Neem eens contact met haar op, ik denk dat je met een massimo wel moet kunnen slagen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:01

Als je vervoer hebt, zou ik naar Nijkerk gaan, naar de Country Mill. Die hebben heel veel ervaring met o.a. Massimo zadels en zijn echt bereid goed met je mee te denken. Ze zullen je ook geen zadel verkopen als het niet past. Massimo's gaan echt behoorlijk breed, dus de kans is groot dat je wel een passend zadel kan krijgen hoor.
Succes in elk geval met je zoektocht.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 17:07

Ik heb zelf een massimo dressuur 17,5 inch met gewone kussens, maar dit is eigenlijk net op het randje. Liever had ik er één met Franse kussens gehad. Ik heb echter een tekna dressuur 17 inch van een vriendin geprobeerd, die is toch echt een paar cm korter in de kussens, en die was qua zit vergelijkbaar met mijn 17,5 massimo. Qua beschrijving lijkt jouw paard erg op de mijne, dus tekna is zeker de moeite waard om naar te kijken. Daarbij zijn ze ook niet duur (650 euro ongeveer) en hebben ze verwisselbare kopijzers.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:08

Ik heb mijn ijslanderzadel gekocht via http://liefstinghzadels.nl/
Zij zit denk ik te ver weg voor je (in Bennekom)

Maar het is een pathfinder töltmaster.
Misschien qua zadel wel een optie voor je.
Fursti (1.40) heeft een heel korte rug, weinig schoft en is rond gebouwd.
Heb ook heel lang gezocht naar een passend zadel vandaar dat ik je dit model toch ook even mee wil geven.
(de meeste ijslanderzadels die vaak toch al iets korter zijn, waren te lang en/of niet breed genoeg)

Succes met zoeken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:40

Je zou ook kunnen informeren bij een Wow fitter of die 2e hands iets kunnen organiseren.
Bij Wow kun je een maat kleinere kussens dan de zit nemen, bijv 16 inch kussens en 17 inch zit.

je zou eens kunnen informeren bij:
www.zadelhulp.nl
Mariska van Oest

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:08

Ah Dyonne, jij zit met hetzelfde probleem waar ik mee heb gezeten.

Ik zou je WOW heel erg afraden, dat is bij Rowan en mij finaal de mist in gegaan en naar mijn mening niet geschikt voor een klein draagoppervlak.

Ik heb uiteindelijk via Bianca Koevoets een fijn zadel gevonden. Ik vond dat ze echt heel erg heeft meegedacht over de mogelijkheden en ben uitgekomen bij een Kent & Masters, maar andere zadels heeft ze natuurlijk ook.

Uiteindelijk zou ik sowieso kijken naar een zadel die met franse kussens kan, dat scheelt echt best wel wat centimeters. Mocht ik nu een nieuw zadel moeten uitzoeken zou ik denk ik Ninon Schutte bellen.

Heb jij trouwens niet ooit Barefoot gehad?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 10:24

Bedankt voor de reacties.

Nelleke, Wow gaat er niet komen verwacht ik. Dit wordt volgens mij door de dierenarts afgeraden.
Ja, ik heb een Barefoot gehad, maat 2. Maar die was van de merrie die een stuk langer was. Maat 1 London weleens gepast op deze pony, maar is ook nog te lang. Weet wel dat Barefoot wat langer mag zijn dan boomzadels, maar blijft toch wel erg lang.
Bedankt voor de naam, nadeel van alleen de MFSC zadels is dat waarschijnlijk alleen de Xtreem kort genoeg is.

Massimo neem ik zeker mee, dan sowieso met de korte kussens natuurlijk. Anders is het geen optie. Wel hoor ik er verschillende verhalen over. En liefst zou ik een zadelpasser hebben die daarnaast nog andere opties heeft om uit te proberen.

Speedster, Tekna heb je een idee hoe kort die zijn? Een 17 of 17,5 inch?

Jet, bedankt. Country Mill heeft inderdaad zeker heel wat opties. Nadeel is een behoorlijk stuk rijden en de pony is nog jong en onervaren.

jetm, bedankt. Mag ik vragen hoe kort die is? En voor mij is het belangrijkste dat een zadelmaker/passer wil komen en ons kan helpen. Dat het mogelijk wat meer kost dat is dan zo.

Nouvel, bedankt. Wow zijn de ervaringen in mijn omgeving erg verdeeld over. Al zit het heerlijk en vind ik wat je aan kunt passen mooi. Echt voor korte paarden zijn ze niet gemaakt en kortere kussens kan dan weleens problemen geven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:38

Bianca is inderdaad een MSFC zadelmaker, maar wat ze vooral doet is meedenken, niet alleen binnen haar eigen straatje. Zo heeft ze bijvoorbeeld mijn wow eerst voorzien van wol-kussens om te zien of het dan zou verbeteren. De Xtreem is ook waar ik aan dacht, maar wellicht kan ze een ander zadel voorzien van franse kussens? Ik heb heel veel zadelmakers gehad, maar bij Bianca had ik voor het eerst het gevoel dat ze me niet het duurste wilde verkopen en het meeste winst wilde maken, maar dat ze me echt wilde helpen.

Andere optie is wellicht een Trekker pro endurance. De korte kussens waren ook voor Rowan kort genoeg, en je kunt daarmee je zitting wel veel langer maken. Bovendien is de voorkant traploos breder en smaller te maken, wat voor een jong dier wel zo fijn is. En met inrijden is dat voorboogje misschien helemaal nog niet zo verkeerd. Wat ik overigens op de kent & masters echt een voordeel vind, dat ie nog smaller en breder te maken valt. Ik zou bij een jong dier vooral naar de mate van aanpasbaarheid kijken. Valt er helemaal niks meer aan te passen? Dan zou zo'n zadel voor mij al afvallen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Voor een ander hoeft het geen probleem te zijn om volgend jr weer een ander zadel te kopen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 10:51

Nou ja, elk jaar een zadel kopen is niet mogelijk, hihi. Maar er moet een goed zadel komen. Hij is herstellende van een rugblessure. Dus voor nu is een goed zadel gewoon belangrijk. Gezien het echt de wervels zijn die zo breed zijn verwacht ik niet dat hij nog veel breder zal worden, hoogstens veranderd de bespiering. Maar ik denk/hoop dat een goed zadel daar wel op aan te passen is door een zadelmaker.
De Trekker (Pro Arte) heeft erop gelegen. Maar helaas is hij daarvoor te breed of heeft teveel schoft. Net hoe je het bekijkt. Als je hem breed genoeg zet drukt hij op de schoft. Als je dat wilt voorkomen staat hij te smal voor zijn brede wervels. Ik vind het een prachtig zadel, mooi kort.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:54

Bij mijn fjord precies hetzelfde probleem met uitzondering van de schoft. DAarbij kwam bij mij het probleem dat ik niet in korte zadels kan zitten omdat ik soms moet kunnen verzitten. Een dressuurzadel met een dwingende zit was bij mij dus geen optie.

Na veel passen, meten, klooien, frustraties etc uitgekomen bij Hulsebos. Nu heb ik een zadel waar ik fijn in zit en de pony geweldig onder beweegt. Hand brede ruimte tussen de kussen, veel draagvlak door het naar buiten plaatsen van de kussen ipv naar achter een een ruime kamer.

Ik ben super tevreden ondanks het prijskaartje dat eraan hangt. Gelukkig kan je dit zadel ook gewoon voor een volgend paard gebruiken omdat ze alles kunnen aanpassen naar het paard.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:53

Hmm jammer dat dat niet gaat Dyonne, anders is dat inderdaad een mooie oplossing, de Trekker (luxus of welk model dan ook).

Heb je een recente foto van z'n wervelkolom/rug en schoft? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet. :D

Ik ga nog even verder denken wat andere mogelijkheden zijn. :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:10

Dyonne schreef:
Speedster, Tekna heb je een idee hoe kort die zijn? Een 17 of 17,5 inch?

In cm's zou ik het je niet kunnen zeggen, maar ze zijn absoluut op zijn minst vergelijkbaar met de massimo's, waarschijnlijk zelfs korter. Iets ter vergelijk: de 17 inch tekna was een cm of twee korter dan de 17,5 inch massimo dressuur met gewone kussens. Zit tussen deze twee zadels was hetzelfde, de massimo is erg diep.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 21:41

Zijn er hier mensen met ervaringen met IJslandersport? Die zit hier in de buurt.
Prydi is een behoorlijk eindje weg en dan ben je echt aan een merk gebonden.

Tekna is vrij ver naar voren gebouwd zag ik. Maar valt mee dat de kussens niet zo lang zijn.
Vandaag even de Thorowgood Cob erop gehad (17,5inch) en door het trainen onbelast is zijn rug wel wat minder diep geworden en daardoor was deze in verhouding al minder te groot. Liefst zou ik wel wat korter willen en met teruggesneden zweetblad voor de schouder denk.

Duidelijke foto's maken is lastig.
Afbeelding

Hij heeft overigens niet echt een hoge schoft, maar wel ver doorlopend.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:48

Massimo en lowat& ricketts heb beide een met beide tevreden. Erg moeilijke paardenruggen maar dit lag gelukkig wel goed gelukkig

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 21:57

Lynn, welke zadelpassers heb je erbij gehad? Daar hoor ik graag de ervaringen mee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:11

Wat een knappe Cob is het he? Maar ehm, hele rechte rug en weinig ruimte zie ik. Schouder en schoft vrij ver naar achteren.

Eigenlijk moet je op zoek naar iets waarbij je in elk geval de volgende punten hebt:
- Voorste singelstoot zoveel mogelijk voor in het zadel zodat de schouder vrij blijft en het zadel niet naar voren schuift:
Afbeelding
- Frans kussen, niet alleen zodat ie dan kort genoeg is, maar ook omdat ie zo'n lekkere dikke cob-bibs heeft die iets omhoog loopt, een frans kussen zal mooier aansluiten
- Platte kussens, niet te dik opgevuld, anders krijg je een erg onstabiel zadel die erg naar links en rechts kan schuiven + je zit erg 'boven' je paard.
- Een kopijzer en kussenkanaal die breed genoeg zijn.
- Platte/rechte zadelboom

Verder zou het fijn zijn als je verder nog:
- Zelf lekker en in balans in het zadel zit
- Het kopijzer verstelbaar is
- De kussens op te vullen zijn, dus geen memoryfoam o.i.d.

Ik zou niet weten welke zadels dit allemaal hebben… -O-

Sorry ik ben niet echt behulpzaam zo… :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 22:49

Volgens mij komt hij qua bouw erg in de buurt van mijn ruin. Hoewel die ietsje breder is denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:14

Karin Boer heeft mij met Jim heel erg geholpen. Zit in de regio.
Voor Massimo ben ik bij Green Distance geweest. Zit niet in de regio, maar komt wel door heel Nederland.
Ik heb ook de Xtreem gehad. Erg fijn zadel en lag erg goed :j

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:23

_Nelleke_ schreef:
Wat een knappe Cob is het he? Maar ehm, hele rechte rug en weinig ruimte zie ik. Schouder en schoft vrij ver naar achteren.

Eigenlijk moet je op zoek naar iets waarbij je in elk geval de volgende punten hebt:
- Voorste singelstoot zoveel mogelijk voor in het zadel zodat de schouder vrij blijft en het zadel niet naar voren schuift:

http://www.equinesaddlery.nl/images/pro ... ontour.JPG

- Frans kussen, niet alleen zodat ie dan kort genoeg is, maar ook omdat ie zo'n lekkere dikke cob-bibs heeft die iets omhoog loopt, een frans kussen zal mooier aansluiten
- Platte kussens, niet te dik opgevuld, anders krijg je een erg onstabiel zadel die erg naar links en rechts kan schuiven + je zit erg 'boven' je paard.

Verder zou het fijn zijn als je verder nog:
- Zelf lekker en in balans in het zadel zit
- Het kopijzer verstelbaar is
- De kussens op te vullen zijn, dus geen memoryfoam o.i.d.

Ik zou niet weten welke zadels dit allemaal hebben… -O-

Sorry ik ben niet echt behulpzaam zo… :')

Al ik jouw tips lees, blijf ik denken aan mijn Hulsebos. Ik raad je nog steeds aan om hen te laten komen. Hebben ook tweedehands zadels die ze aan kunnen passen naar jouw wens.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:28

Ik zou voor Ninon Schutte gaan, maakt het zadel helemaal passend op je paard. Super fijne vrouw met heel veel kennis. Ik heb een Noordzweed met een kort draagvlak voor het zadel en brede schouders en rondgebouwd..... Ik heb een Wow gehad maar de kliniek waar ik later kwam was er niet gek van. Het wow zadel is ook altijd blijven schuiven. Nu een zadel door Ninon en het ligt als een huis.
Je kunt alles uitkiezen, dus helemaal laten maken zoals jij dat wilt. Ik wou dat ik haar 3 jaar eerder was tegengekomen, had me veel geld bespaard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:52

Ninon is inderdaad ook een hele goede, ook juist voor paarden met een korte en brede rug.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:53

_Nelleke_ schreef:

[ Afbeelding ]

Of de schouder en schoft vrij ver naar achteren liggen, is vanaf de geplaatste foto's helemaal niet goed te beoordelen :)

Het door jouw geplaatste singelsysteem is een voorsingelsysteem. De voorste singelstoot is dan aan de boomtakken bevestigt. Dat geeft juist mínder schoudervrijheid en is niet geschikt voor paarden waarbij de schouder ver naar achteren komt.
Een voorsingelsysteem is iets heel anders dan een systeem waarbij de voorste singelstoot ver naar voren is bevestigt. Dat verschil is essentieel.

Een zadel met platte kussens kan net zo goed instabiel liggen en schuiven als een zadel met dikkere kussens. De kussens horen gewoon gevormd te zijn naar de rug van het paard.

Of een paard een platte/rechte boom nodig heeft, hangt af van de manier van bewegen. Dat is dus van foto's niet te beoordelen. Er zijn genoeg paarden die een rechte rug hebben, maar wel heel erg omhoog bewegen in de lendenen. Als je daar een zadel oplegt met een rechte boom, is dat funest voor de paardenrug.