Pensionstalling amsterdam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:34

Dan kan je je paard beter aan huis hebben. Kan je ook ff tussendoor douchen ;)

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:44

Nikass schreef:
Dan kan je je paard beter aan huis hebben. Kan je ook ff tussendoor douchen ;)



Haha, leuke hypotheek dan vooral in regio Amsterdam en omstreken :')

Wie weet ooit in de toekomst!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:23

Weet er iemand weidegang in Assendelft? Is voor een pensioenpony, hoeven geen facaliteiten te zijn dus mag ook bij een boer.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:10

Nikass schreef:
Hey Fluffy,
Ik weet dat we het in t verleden wel eens oneens zijn geweest (volgens mij voornamelijk op details :D) en misschien kun je me nog steeds wel wurgen, maar ik wil je toch even laten weten dat ik het met je bovenstaande post eens ben! *\o/*

Soms is het roeien met de riemen die je hebt, maar zeven maanden per jaar niet meer dan 2 uurtjes per dag naar buiten is imo (en de jouwe ;) ) echt niet meer te verantwoorden.


Ben niet zo haat dragend hoor, maar m'n hart ligt op m'n tong. Dat weet je he ;)
En we hebben beiden een uitgesproken mening (die vaak overeen komt)
Zo ook nu idd. Haha

Bij HPS zijn ze allemaal gek. Dat is geen paarden paradijs, eerder een paarden hel!! Zoveel op stal, schande!!

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:46

We zijn een keer wezen kijken en het grappige was dat die "luxe" stal een terrein had met grote gaten erin en van dat rode grind/zand waardoor je met de auto moest manouvreren om de ergste kuilen te ontwijken en daarna kon hij direct naar de wasstraat :roll:

Ff hart op de tong is niks mis mee ;) Fijn dat het nog steeds zo goed gaat met Noors en dat je t naar je zin hebt op stal.
Je weet dat t voor mijn merrie niet de geschikte plek is, maar ik weet ook dat andere paarden er een fijne stal aan kunnen hebben.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:53

Tja, ik weet dat ik die reacties zou krijgen van bv fluffyfox, zo is het nou eenmaal.
En de opmerkingen zijn deels terecht, deels vind ik ze overtrokken....vooral dat stukje dat "het niet acceptabel is ze zo te huisvesten" vind ik te ver gaan.

En ik weet ook dat de mensen van de maneges/pensionstallen die helemaal niks hebben en 23 uur de paarden op stal staan hier niet eens durven reageren....die zijn bang dat ze helemaal afgebrand worden.

Veldhuisen is hier in de regio wel een van de bedrijven met voldoende weidegang voor alle paarden. Ze letten daarbij heel goed op de dieren.
Mijn paard is 29 en ik zet hem bewust alleen in de paddock, hij kan met een ander gewoon niet zo snel meer wegkomen en de kans op blessures daardoor wil ik niet lopen.
Hij is chronisch hoefbevangen en ik ben al blij dat hij een dag op de wei kan, dus voor hem is van 09.00 tot 17.00 lang genoeg op het land.
Verder heeft hij op stal raampjes en buren.... hij heeft elke voerbeurt zijn hooi niet eens op, dus hij heeft meer dan voldoende ruwvoer.

Ik rij hem nog bijna dagelijks en vooral in de winter, wanneer het 17.00 uur donker is kan ik gebruik maken van de rijbanen hier op stal. Bij een boer lukt dat vaak weer net niet...

Dus voor en tegen afwegend....staat hij hier erg fijn .
Of voor een dier van 29 chronisch HB en artrose dag en nacht buiten nou zo fijn is ? Voor een ander paard ms wel maar voor mijn paard niet.

Ik heb hem al 22 jaar en heb ze zelfs 4 jaar aan huis gehad met 24/7 de mogelijkheid om naar buiten te gaan dus ik weet echt wel wat ze fijn vinden.Hij is zelfs met pensioen geweest en dat is een no-go, hij vindt het verschrikkelijk om de aandacht te missen...dus ben ik hem weer gaan rijden.

Had ik hem dan weg moeten doen omdat mijn prive situatie veranderen ging ?? En wie neemt een paard van destijds 25 met zijn dingetjes.... of had ik dan maar hem in moeten laten slapen ???

Ik heb er bewust voor gekozen om bij een luxe stal te gaan staan zodat ik gewoon 40 uur kan werken om hem te betalen. En de opmerking : niet aan een paard beginnen als je hem niet iets fijns kan bieden vind ik niet echt opgaan aangezien ik hem al 22 jaar heb.
Bewust deze stal omdat hij hier de wei op kan en naar buiten kan in de paddock. Andere stallen hebben dit niet of nauwelijks en de reistijd /kosten moeten ook nog op te brengen zijn.
Hij gaat nu smorgens naar buiten, om 17.00 uur zet ik hem nog buiten, ik rij hem ook dus hij komt er regelmatig uit en ja, de winterperiode is ms niet ideaal.

En nogmaals: uiteraard zou ik liever een halve dag in de paddock staan.... maar dat kan nu eenmaal niet ....en als ik een gezond jong dier had zou ik ook wel langer in de wei willen.... maar ik wil ook graag gewoon de mogelijkheid hebben om in slecht weer hem beweging te kunnen geven, dat kan hier wel in de rijbanen... en hier in de regio zijn de mogelijkheden wat dat betreft beperkt.

Ik heb de meeste stallen bekeken in het Gooi en een aantal heb ik ook gestaan als klant en daar wilde ik niet naar terug omdat ze geen/niet voldoende paddocks/weidegang hebben of het stalmanagement me niet beviel. Zoals bv Met 3 stuks in een kleine paddocks, met alles samen op de wei, verboden achterijzers te dragen etc etc...

Nogmaals, ieder heeft een ideaal beeld wat we allemaal zouden willen... soms lukt dat gewoon niet.
En ik denk niet dat iedereen die zijn paard niet op de ideale plaats heeft staan dan maar zijn paard moet verkopen ....

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:01

ElCamino, je hoeft je toch niet te verdedigen :). Veldhuizen is echt in die omgeving een prima stal met goed management. Heel veel beter zijn ze niet te vinden, denk ik.

De discussie over binnen/buiten blijft eigenlijk al jaren om hetzelfde draaien, maar iedereen mag gewoon zelf weten wat ze met hun paard(en) doen en hoe die gehuisvest zijn. Het is geen kwestie van altijd alles zus of altijd alles zo, er is heel veel grijs tussen zwart en wit.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:40

Pipodipo schreef:
ElCamino, je hoeft je toch niet te verdedigen :). Veldhuizen is echt in die omgeving een prima stal met goed management. Heel veel beter zijn ze niet te vinden, denk ik.

De discussie over binnen/buiten blijft eigenlijk al jaren om hetzelfde draaien, maar iedereen mag gewoon zelf weten wat ze met hun paard(en) doen en hoe die gehuisvest zijn. Het is geen kwestie van altijd alles zus of altijd alles zo, er is heel veel grijs tussen zwart en wit.


In die omgeving heb je ook Stal Vechtzicht en Stal de Bergen beide met goede paddock- en weidegang mogelijkheden :)
Het kan zijn dat ElCamino niets heeft met die stallen natuurlijk en dat is haar goed recht, maar om te stellen dat er niet heel veel beter te vinden is is nonsense.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:18

Maar Gulpje, zijn die dan per se beter? Je hebt daar vlakbij ook nog Willig en Coster, ook allebei heel prima en vergelijkbaar. Maar voordat we ze allemaal stuk voor stuk gaan bespreken, het ging mij even om het commentaar dat er gegeven werd op Veldhuizen, dat leek me namelijk ook een beetje nonsens.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:55

Stal Vechtzicht ken ik uiteraard en De Bergen ook,die zijn ongeveer hetzelfde wat accomodatie betreft. ik zeg nergens dat ik met die stallen niks heb...ik noem toch geen namen van stallen...ik zeik ook geen andere stallen af. En ik kan er idd nog veel meer noemen...

ik heb gewoon bewust voor Veldhuisen gekozen 4 jaar geleden.

ninahaakk

Berichten: 55
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Almere

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:02

Ik sta nu sinds twee dagen bij Heidehoek, en tot nu toe erg tevreden! :)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:50

Is ook een mooie stal.... vooral de uitrijmogelijkheden zijn goed,!!Dat is het enige wat ik mis waar ik sta.... bos/hei. Gelukkig heb ik vervoer.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:16

Pipodipo schreef:
Maar Gulpje, zijn die dan per se beter? Je hebt daar vlakbij ook nog Willig en Coster, ook allebei heel prima en vergelijkbaar. Maar voordat we ze allemaal stuk voor stuk gaan bespreken, het ging mij even om het commentaar dat er gegeven werd op Veldhuizen, dat leek me namelijk ook een beetje nonsens.


Maar om dat te stellen dat er geen betere te vinden zijn vond ik weer nonsens :+

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:18

ElCamino schreef:
Stal Vechtzicht ken ik uiteraard en De Bergen ook,die zijn ongeveer hetzelfde wat accomodatie betreft. ik zeg nergens dat ik met die stallen niks heb...ik noem toch geen namen van stallen...ik zeik ook geen andere stallen af. En ik kan er idd nog veel meer noemen...

ik heb gewoon bewust voor Veldhuisen gekozen 4 jaar geleden.


Zo bedoelde ik het ook helemaal niet hoor. Je zult vast een hartstikke goede reden hebben om bij Veldhuisen te staan en niet bij die anderen. :j

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:25

Gulpje schreef:
Pipodipo schreef:
Maar Gulpje, zijn die dan per se beter? Je hebt daar vlakbij ook nog Willig en Coster, ook allebei heel prima en vergelijkbaar. Maar voordat we ze allemaal stuk voor stuk gaan bespreken, het ging mij even om het commentaar dat er gegeven werd op Veldhuizen, dat leek me namelijk ook een beetje nonsens.


Maar om dat te stellen dat er geen betere te vinden zijn vond ik weer nonsens :+

Ja, dat had je al aangegeven.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:51

Pipodipo schreef:
Ja, dat had je al aangegeven.


:')

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:51

ElCamino, wat mij betreft gaat het om het volgende:
-Dat het aanbod stallen in die regio bedroevend is, is mij bekend;
-Soms heb je een paard al en kun je niet meer stellen "dan moet je maar niet aan een paard beginnen". (Daarin ben ik het dus met je eens)

Maar waarom kunnen mensen niet zeggen: "het is zwaar onder de maat en mijn paard komt te kort maar ik heb op dit moment geen andere oplossing" in plaats van te gaan verkondigen dat hun paard niet anders wil, dat de huisvesting prima is en dat mensen die daar kritiek op hebben overtrokken reageren

???
Dat is wat ik niet begrijp, dat doen alsof het goed is voor je paard, terwijl men (hopelijk) toch beter weet.
Ik heb ook in de situatie gezeten dat mijn paard op een stal stond die niet voldeed, en volgens mij Fluffyfox ook; maar wij hebben nooit gezegd: dit is goed, zo houden we het, en na dit paard nemen we op deze stal weer een nieuw paard.
We zijn altijd blijven werken aan- en streven naar verbetering (en nog).

Ik begrijp dat goed praten niet :n

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:57

Ik schrik er wel van. Ken el camino en haar overwegingen, dus dat is haar keus.

Maar dat ik hier lees wat mensen tegenwoordig normaal vinden, schrik ik echt van.

We leren vaak van jongs af aan dat paarden op stal normaal is. 2 of 3x een pluk hooi/kuil en brokken erin. Buiten meestal enkele maanden in een grote groep op de wei.

's winters zie je paarden vrij weinig buiten of op hele kleine paddocks, alleen en zonder eten en drinken. Ja, logisch dat paarden daar niet in willen staan. Zelfde als een kaal getrapte wei.

Omdat mensen het zo geleerd hebben, accepteren ze het vrij snel. Ik lees zelfs als mensen paarden aan huis kunnen zetten, hoe trots ze zijn op de stallen en piep kleine wei/paddock. Paarden komen dan wel overdag buiten en dat is dan al heel wat! Als ze mazzel hebben met een vriendje.

Als mensen wedstrijden rijden, hoor je nog vaker dat paarden veel binnen moeten staan, niet met andere paarden mogen etc etc. Ijzers zijn een probleem, maar hoor mensen ook schaamteloos vertellen dat hun dure deken niet kapot mag.

Probleem gedrag wordt hardhandig of met veel onzin opgelost.

En mensen zoeken gelijkgestemde op. Want horen dat het niet oke is, wil niemand, dus je ziet mensen groeperen die hetzelfde denken.

Die van ons gaan om 7:30 door stal naar buiten op de paddock waar wij 2 ibc vaten hooi hebben en water. We halen ze pas tegen het donker binnen, dus steeds later. Voorheen stonden ze 24/7 buiten en konden kiezen.
Als we een nieuw paard introduceren, moeten die soms wennen aan het niet mee naar binnen gaan met de rest rond 16/17uur. Eentje ging graven bij regen. Maar zodra de groep gesetteld is, zijn ze zo gewend en blijven lekker kroelen en eten samen. Nu dus niet in het westen. Wij hebben paarden van 18+ en die moeten gewoon veel bewegen.

Maar ik kom uit het westen. Vroeger, toen ik begon 37jr geleden was paarden nog meer een elite sport dan nu. Een eigen paard was echt een ver van onze bed show. Mijn ouders reden al en die hadden nooit aan eigen paarden gedacht. Dat was voor de rijken.

Nu zie je stallen maar groeien en groeien. Waar vroeger hooi lag, staan stallen, omdat ze kuil buiten opslaan. Maar de grond tegenover het aantal paarden is vaak te weinig. En als het te weinig is tegenover het aantal paarden, zit je als stal gewoon fout. Als je als eigenaar dan stalling zoekt en het is niet te vinden, moet je gewoon verder reizen misschien. Misschien is de sport en paardenhouderij teveel gegroeid en is het inderdaad zo, dat als mensen hun paard geen goed bestaan kunnen bieden, het gewoon ophoudt.
Klinkt hard, maar het zal heel geleidelijk gaan als er minder aanbod is op stallen. Mensen weten op een gegeven moment wel dat je in bepaalde gebieden gewoon geen paard kunt houden of dat het te duur is.

Waarom is dat zo een ramp? Ze maken zich wel druk om de kippen in legbatterijen en nu is het konijnen houden in een hokje weer een hot item. Maar dat is allemaal niet anders.

Gewoon regels; Paarden moeten minimaal x aantal uren buiten met min 1 maatje en voer en vers drinkwater.
Als mensen tegen ons zeggen; maar die van jullie komen 12-14 uur buiten. Ja, maar die andere 10-12 uur staan ze dus op stal! Wij wonen nu op de veluwe en zoeken ook een 24/7 buiten plek, maar ook hier niet te vinden.
OOk hier staan paarden kort buiten, krijgen te weinig en slecht ruwvoer etc etc,
Maar voor mensen die willen trainen is bijv een goede bak met goede bodem ook belangrijk. Die combi is al helemaal amper te vinden. Maar als stal moeten de paarden voorop staan, dus welzijn nr1. Daar voorkom je echt zoveel ellende mee. Gedrag van de paarden, uitspattingen buiten en klagende klanten.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:38

Misschien is het goed om dit topic wel een beetje bij het onderwerp 'pensionstalling in amsterdam' te houden. Het wordt nu wel een heel algemene tirade over het wel/niet op de juiste manier houden van paarden. Daar zijn al genoeg topics over.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:45

Maar dat past dus bij het feit dat je rond een stad moeilijk een stal vindt die welzijn voor paarden voorop kan stellen. Mensen blijven maar zoeken en vragen naar iets wat er niet is. Dus of ga verder reizen, of neem genoegen met minder. Zolang er niks verandert qua regels voor paardenhouderij, blijft alles zoals het is. En veel mensen accepteren dit, want ze zijn het al jaren zo gewend.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:05

Zo dat was me even een stuk bijlezen!
Eeuwige discussie inderdaad wat je wil, zowel voor jezelf als voor t peerd. Mede daarom sta ik nu ook waar ik sta. Ik heb de harde eis dat mijn paard in de winter ook minimaal 4 uur buiten staat en op onbeperkt ruwvoer (zij het in mijn geval in hooinetten) Voor mijzelf wil ik gewoon een binnenbak omdat ik fulltimie werk en de lol gewoon kwijt ben als ik elke avond in de prut loop te rommelen in het donker. Ik heb het geprobeerd met mijn vorige paard en ik werd er niet happy van. En inderdaad erg lastig om een goede stal te vinden. Ik woon in Amsterdam zuid en werk in Noord, waardoor ik op de dagen dat ik werk redelijk snel (20 min) op stal ben maar in het weekend, als ik de auto heb, 25 min, met de scooter 45. Heel veel verder zit er naast een baan van 36 uur en een huishouden gewoon niet in. Helaas is bij ons het land erg slecht, een hele dag in de ruinengroep trekt mijn paard gewoon niet, terwijl je mijn vorige niet gelukkiger kon maken met 24/7 land. Blijft dus ook een beetje per paard kijken en ja, soms gaat ook mijn eigen comfort meetellen.
Tijdens mijn zoektocht overigens bij diverse stallen gekomen waar ze in de winter een half uurtje buiten komen...

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:12

Moderatoropmerking:
Ik zie dat dit topic langzaam afdwaald van het onderwerp waar dit topic voor bedoeld is.
Het topic gaat over pensionstallingen in Amsterdam, graag ontopic blijven.

Als jullie over een ander onderwerp willen discusiƫren, kunnen jullie hiervoor een nieuw topic aanmaken.

Anoniem

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:43

In amsterdam Noord ( Holysloot ) zit een heel fijne stal Stal Bleijkmeer.

Grote groepspaddock voor de winter ( 60 bij 100 ) . waar ze de hele dag in staan met speelzaken ( omgehakte bomen om aan te knagen, ed )
Vanaf begin april gedoseerd de wei op en nu weer 24/7 buiten tot eind Oktober.

Maar geen binnenbak, in de zomer wel een springwei ( de winter paddock is heel goed te rijden )


Starnmeer, het Podium, vind ik dan zelfs als sportstal fijn. Halve dagen buiten : wei of paddock , stapmolen , aquatrainer.
En alle faciliteiten die je je maar voor kan stellen.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:44

Hoe zijn de uitrijmogelijkheden in Holysloot, MariekeB?

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Pensionstalling amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:55

@MariekeB, ik heb zelf ook online gekeken naar Bleijkmeer, maar ik kon geen prijzen vinden. Weet jij deze toevallig? Mag ook per PB.