Albert schreef:Op de eerste pagina van hun website ageren ze nogal tegen het elektrisch behandelen van een paardengebit.
Omdat dit nogal ongenuanceerd overkomt wil ik het volgende even belichten:
Afwijkingen aan de achterste kiezen onder kunnen, bij pony's en moderne rijpaarden niet handmatig verholpen worden.
Elektrisch werken levert geen extra stress op, mits correct en paardvriendelijk uitgevoerd.
Het is zeker niet zo dat handmatig werken comfortabeler is dan elektrisch, bij oude paarden kan handmatig werken ernstige beschadigingen geven, er kunnen zelfs kiezen verloren gaan.
Een verdoving is paardvriendelijker dan beschadigingen in de mond door een paard in paniek of een half geslaagde behandeling.
De "rookwolken" is geen rook, maar stuifsel van het slijpen en een halogeenlampje geeft goed licht en dus goed zicht op het gebit.
Het geheel komt mij niet erg deskundig over.
Als ts er prijs op stelt kan ik een vakkundige vrouwelijke collega aanbevelen per pb.
Ik ben het helemaal met je eens, de tandarts die ik normaal heb (Christie) doet bij Ricoh eerst z'n achterste tanden met de elektrische vijl en daarna de rest met de handvijl. Mijn paard wordt al als een olifant verdoofd en gaat alsnog helemaal door het lint van het geluid van een elektrische vijl, dus voor zowel zijn als haar veiligheid
doet ze de rest met de handvijl.
En ja, ik hoor je aanbeveling graag!