[GZ] Speurneuzen op Horse Tycoon!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[GZ] Speurneuzen op Horse Tycoon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:46

Ik ben op zoek naar mensen die veel tijd op het paardenspel Horse Tycoon doorbrengen.

Er worden namelijk veel van mijn fotomateriaal illegaal gebruikt, en het beheer van Horse Tycoon verdient daar geld aan (foto toevoegen aan een paard kost geld).
Fotografen krijgen hier echter helemaal niets voor! En gebruikers worden niet gestraft voor deze schending van de auteursrechten van de fotograaf.

Daarom organiseer ik nu een grote aktie om zoveel mogelijk "Hypo Focus" foto's op te sporen als foto bij een paard.
Het gaat dus niet om profielen, maar puur om de foto die je bij een paard kunt plaatsen.

Heb jij een paard met een foto die door Hypo Focus gemaakt is (normaal gesproken stuur ik een rekening als ik een illegale foto zie staan, maar als je het paard vrijwillig aangeeft, zal ik dat niet doen), of heb je een paard gezien met een foto erbij van Hypo Focus?

Dan kun je dit doorgeven via email aan: zoek@hypofocus.com
Stuur een duidelijke link naar het profiel van het betreffende paard (dus niet alleen de foto zelf).

Onder alle inzendingen verloot ik een leuke prijs!*
*Alleen inzendingen met foto's die inderdaad door mij gemaakt zijn, en die zoals gevraagd via email worden doorgegeven dingen mee met de loting.

Voorbeelden van mijn foto's kun je bekijken op mijn site (http://www.hypofocus.com)

Vr. groeten,

Femke

starpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:10

tjaaa welkom in de wereld die internet heeft en waar iedereen iets van een internet site kan rippen. Dat is het risico,
Mijn vraag, als iemand de foto ript en het gebruikt op die site die je aangeeft staat dan ook je copuyright erbij?
Zoja zie het dan als free publicity en maak je er niet druk om.
Zo niet mag iedereen volgens mij dingen kopieren zolang het maar niet al commercieel doeleind gebruikt wordt.

Gr Wess
Eyeimage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:17

Mag ik misschien zelf weten waar ik mijn foto's wel of niet gepubliceerd wil hebben?
Met free publicity kan ik mijn huurbaas niet betalen hoor... ik weet niet wat voor utopische wereld jij voor ogen hebt?

IK heb het exploitatie recht op mijn foto's en niemand anders.
Horse Tycoon schendt vele fotografen in hun auteursrechten, en het is mijn recht om daar wat tegen te doen.

Bovendien; foto's worden geript, vaak lelijk bewerkt, en men "claimt" er dan zelf copyright op.

En als kers op de taart; het beheer van Horse Tycoon wordt er slapend rijk van, want de gebruikers moeten betalen om een foto bij hun paard te plaatsen.
Het beheer verdient zo dus aan míjn foto's, en ik krijg geen cent.

Los daar van; als foto's op deze manier overal op internet belanden en door jan & alleman bewerkt worden, dan is het ook erg lastig om de originele eigenaar/maker van de foto op te sporen.
En zelfs grote bedrijven in de paardensector pikken daar een graantje van mee... Want soms komen de foto's via via in het comerciële circuit terecht. En dan is het niet eenvoudig om alsnog je rechten/geld te halen.

En natuurlijk is het een risico om een online fotogalerij te hebben... Maar dat betekend niet dat ik piraten er maar zomaar mee weg moet laten komen ;)
Als er een auto met de sleutels erin in een showroom staat, en iemand rijdt ermee weg, dan is het óók gewoon diefstal.
Piraterij is natuurlijk nog net wat ingewikkelder, maar het komt erop neer dat er door toedoen van een ander inkomsten misgelopen worden.

De generatie die nú opgroeit met het gevoel dat het "normaal" is om andermans foto's maar te pas en te onpas te gebruiken, komt straks wél in de commerciële paardensector terecht.
En zelfs daar heb ik de gevolgen al van gemerkt. Zelfs grote paardenbedrijven, vinden het al heel normaal om foto's te rippen en ongevraagd commercieel te gebruiken.

Dus; laat mij lekker doen wat ik nodig acht, en respecteer mij daarin, a.u.b. ;)
Prima als jij zelf een andere aanpak hebt, maar je hoeft anderen niet corrigerend toe te spreken als zij een andere mening hebben.

Thats_Me

Re: [GZ] Speurneuzen op Horse Tycoon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:38

Fijn dat je er wat aan gaat doen! Al blijven er wel mensen tussen zitten die het natuurlijk echt niet weten dat het niet mag. Vroeger wist ik het ook niet maar nu wel dus gebruik ik ook geen foto's meer en verwijder ik ze ook direct als ik een paard van iemand koop. Al is het grootste gros natuurlijk bewust bezig met het stelen van foto's en ze eigen te noemen in bewerkingen :=

Mocht ik wat tegen komen zal ik het laten weten. Vind het in iedergeval een goed idee om er wat aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:40

Iedereen die ermee in het verleden al geconfronteerd is roept inderdaad dat ze het niet wisten (of je krijgt een gigantische grote mond terug van sommigen)...

Maar ook in de algemene voorwaarden én de regels van dit paardenspel (waar je voor registratie mee akkoord moet gaan), staat het in heel eenvoudig Nederlands al uitgelegd.
De meesten zijn alleen te lui om dat te lezen.

Ook op mijn eigen website staat een duidelijke copyright vermelding, en zelfs op google staat bij ieder plaatje (als je op afbeeldingen zoekt) dat de foto waarschijnlijk beschermd is.

Toch snapt vrijwel niemand die hints :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:52

Ja, lezen is moeilijk.. en er wordt niets aan gedaan waardoor mensen, ook al weten ze dat het eigenlijk niet mag, er gewoon maar mee door gaan. En die grote mond. Tja die ben ik ook al vaak tegen gekomen wat sommige kleine kinderen roepen ik sta er versteld van :oo
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 02-09-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:52

Precies ;)
En het beheer is ook niet bereid om er aktief iets tegen te doen.
Ja, ze willen best een foto weghalen, als ik zelf de exacte link geef. Maar de gebruiker komt daar gewoon mee weg zonder gevolgen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:59

Opzich is het beheer best behulpzaam. Ik heb, toen de optie er nog niet was om zelf foto's te verwijderen, gevraagd of het mogelijk was al mijn foto's te verwijderen aangezien ik niet wist of ze legaal geplaatst waren. Dit hebben ze toen gedaan en dat vond ik wel erg netjes. Niet veel later kwam de optie om het zelf te doen.

Inderdaad de gebruikers kunnen er makkelijk mee weg komen. Maar goed ik hou m'n ogen voor je open.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:35

Ik wil best mee helpen met het zoeken naar foto's die aan jou toebehoren. :j

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:51

Ik heb laatst ook een foto via google gevonden en die in het spel gezet. Er staat wel een link van de website op die foto. En die heb ik laten staan. Mag dat dan wel of eigenlijk ook niet? Want dan haal ik hem er af. En mag een foto die je via google vind zonder naam of link op de foto wel? Of eigenlijk ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:41

De wet is er héél duidelijk over:

Je mag ALLEEN een foto plaatsen als je voorafgaande schriftelijke toestemming van de fotograaf hebt gekregen.

In álle andere gevallen is het een illegale plaatsing als je de foto gebruikt ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:49

Oke ik begrijp. Met andere woorden alle foto's die je van internet haalt mag officieel niet. Tenzij de fotograaf toesteming heeft gegeven de foto te gebruiken.
Dan zijn er wel veel mensen fout bezig.

Ik had altijd begrepen dat het wel mocht maar de naam op de foto moet blijven staan als die erop staat. Verkeerd begrepen.

Edit: Je kan de site toch ook beveiligen? Dat je niks kan kopieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:56

Klopt inderdaad, wat je in je 1e zin schrijft :)
Het mag nooit, tenzij je toestemming hebt. En er is nog 1 andere uitzondering: als de fotograaf duidelijk bij de foto aangeeft dat deze gratis gebruikt mag worden.

Naamsvermelding is altijd verplicht. Maar toestemming dus ook.

En je foto's beveiligen is in Nederland niet verplicht, je foto's zijn en blijven beschermd, ook als ze op geen enkele manier beveiligd zijn.
Bovendien zijn alle beveiligingen met een simpele printscreen al te omzeilen.
En lelijke logo's plaatsen op portfolio werk is natuurlijk geen optie ;) Want je maakt dan je beste werk lelijk, in plaats van mooi.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:02

Ik zit niet heel vaak op HT maar als ik iets vind zal ik het doorgeven. :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:07

Ik vind het heel goed dat je dit doet.

Maar goed, pak ze niet te hard aan, de meeste zijn kinderen. Ik heb er ook op gezeten een aantal jaar geleden en ik gebruikte ook google om foto's te zoeken. Maar op die leeftijd weet je niet dat het niet mag, en lees je ook geen voorwaarden.

ik vind wel dat het beheer de foto's in de gaten moet houden. En moet verwijderen als het tegen de regels is.

Ik weet niet meer welke naam en welk wachtwoord ik toen gebruikte, heb er al zeker 2 jaar niet meer op gezeten, anders kon ik ook even speuren ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:56

ik ga mn best doen ;)

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:01

Ik zal ook mee kijken. ;)
Al speel ik het niet zo vaak meer.
Maar zit wel vaak op het forum enzo, dus misschien dat ik iets zie. ;)

Al zal het wel moeilijk worden.
Als je de bewerking van iemand koopt namelijk.
Iemand die jou plaatjes gebruikt en dan verkoopt aan een andere speler.
En die betaald weer voor 10 credits voor een plaatje.
Ik heb zelf dat iemand een foto van de eigen pony van mijn zus op ht heeft staan! (nu heeft ze die pony al niet meer maar toch)
Het meisje wil het er niet afhalen omdat ze voor het plaatje heeft betaald en voor de credits.
Ze wilde de foto er dus alleen afhalen als zei alles zou betalen, het plaatje en de credits.
Dat deed ze natuurlijk niet!
Nu heeft ze het plaatje nog bij dat paard./
Laatst bijgewerkt door beautylin op 03-09-09 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:02

Ik vind het SUPER dat je op deze manier opkomt voor jezelf! Laat het maar eens afgelopen zijn met het jatten van foto's van andere mensen.

@candelaria: en zo werkt het dus nou net níet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:10

@beautylin: gelukkig ben je daarvoor niet afhankelijk van de gebruikers. Op verzoek haalt het beheer de foto gewoon weg ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:12

Zal je gaan helpen Hypofocus.
Ookal ben ik een amateur/hobbyfotograaf, ben daar ook al vaker mijn foto's tegengekomen, hartstikke vervelend.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:15

Een tijdje geleden was er ook een topic over dit soort fotojatters, toen heb ik op horsetycoon samen met wat andere bokkers ook een tijdje deze foto's gezocht naar paardenfoto's van bokkers en die toen een pb'tje gestuurd (incl mensen op horsetycoon).

Hopen dat je zoveel mogelijk foto's eraf kan laten halen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:32

Nee, die is door Reindert gemaakt :)
Maar ik ga binnenkort met 't witte sp(r)ookje wel op die manier foto's maken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:33

Ah ok.
Ja, sorry ik heb al zo veel foto's hier op Bokt gezien dat ik soms even niet meer weet welke bij wie hoort :')

Edit: Heb er een gevonden :):) :+

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:03

manutjuh schreef:
Maar goed, pak ze niet te hard aan, de meeste zijn kinderen. Ik heb er ook op gezeten een aantal jaar geleden en ik gebruikte ook google om foto's te zoeken. Maar op die leeftijd weet je niet dat het niet mag, en lees je ook geen voorwaarden.

Maar die zelfde kinderen zetten er vervolgens wel hun eigen naam op als zijnde © en er onder "je mag deze foto/bewerking niet jatten".