LV19952 schreef:Niet alles kun je meteen zien bij 1 of enkele bezoekjes. Ik ken ook zo een stal, dus niet de stal waar het hier om gaat. Ik zou daar de paarden gaan rijden. Had bij eerste afspraak wel een opmerking gemaakt over enkele magere paarden die daar stonden maar toen kreeg ik het verhaaltje dat ze die zo mager gekocht hadden en dat ze bezig waren om ze te laten bijkomen. Of het paard was al oud, net ziek geweest etc. Vaak zorgen dit soort stallen ook dat op momenten dat mensen komen kijken dat de stallen er perfect bij liggen of als je toevallig voorbij komt hebben ze net hun ene zeldzame plukje hooi van de dag gehad.
Ik kwam op de stal waar ik het nu over heb net einde zomer. De paarden die op het land stonden waren dus lekker rond gegeten van het gras. Zodra het winter werd begonnen deze af te vallen en werden sommige echt mager.
Paarden zouden iedere dag buiten komen. in het begin kwam ik alleen savonds en stonden ze dus net op stal. Uiteindelijk kwam ik ook wel eens overdag en zag toen dat ze dus niet buiten kwamen. Uiteindelijk bleek dat deze paarden al jaren 24/7 op stal gehouden werden en 1 keer in de 3 weken er even uit kwamen(lees, mochten ze naar een andere lege box lopen) om te mesten.
Toen ik daar weg ben gegaan zijn er nog diverse paarden dood gegaan door koliek vanwege het slechte beleid.
En dan plaatsen de mensen die er 1 of 2 keer langs zijn geweest en een konik daar hebben gekocht een goede review. Dat is dus omdat ze niet zien wat er werkelijk schuil gaat op zo een stal.
Dat zal met deze stal waarschijnlijk ook wel het geval zijn. En hierdoor kunnen ze heel lang mer deze praktijken doorgaan. Wij hebben met meerdere de dierenbescherming gebeld maar zolang de paarden maar iets van voer en water krijgen doen zij er helaas niet veel aan.
Dit is dus precies zo'n situatie ja. Echt vreselijk...
Zo hebben ze ook ooit zogenaamde voor en na foto's van een paard wat bij hun was opgeknapt geplaatst, maar de foto's omgedraaid. Echt gestoord zijn ze.
Ik kan niet begrijpen hoe mensen een dier zo kunnen behandelen en zich niet schuldig voelen.
Mijn hartje breekt voor al deze verwaarloosde paarden. Dit moet stoppen! Zeker in een land als Nederland zou dit niet meer mogelijk moeten zijn.
Gelukkig heeft mijn "paardenkindje" het nu heel goed.