Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:16

James is van ons.

En ik heb het vorige paard verkocht aan melanie en James er voor terug gekocht dat is niet ruilen.
De reden dat ik naar melanie gegaan ben is omdat je daar idd een paard op proef kan nemen om te kijken of het een match is.
Door al de negativiteit rondom stal doorstap geloof ik nog steeds dat melanie een hele hoop verbeterd heeft.
Al de paarden worden gekeurd door een erkende dierenarts.
Ik neem aan dat die ook niet zijn naam op het spel zet.
Er word altijd bloed afgenomen zodat mocht je het niet vertrouwen je dat altijd kan laten onderzoeken.
De paarden staan er super bij dus daarover hoor je mij niets zeggen.
De meiden die je daar helpen zijn allemaal even aardig.
Je hoort mij niks zeggen daarover.

Daar heeft dit ook niets mee te maken.
Wat een gewone vraag was en mijn goed recht om het te vragen in mijn ogen is omgedraaid naar en rel topic waar zowel melanie/d doorstap door de slik gehaald worden.

Alleen degene die daadwerkelijk zelf ervaring hebben positief als negatief hebben recht van spreken.

Ik vind dit zeer jammer een schaam me dood tegen over melanie.

Nog steeds hoop ik op een goede afloop.

Zoals ik al zei mijn vertrouwen is nog steeds niet weg ondanks al het lelijke wat er gezegd word.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:32

wat een vervelende situatie voor jullie, zowel jou als het paard.

ik lees inderdaad ook in de voorwaarden dat tot een half jaar inruil mogelijk is en dat ze zegt dat geld terug niet mogelijk is.

hoe zit dit met het 'kooprecht' was er niet iets dat je per definitie geld terug kon/moest krijgen als wat je koopt niet voldoet aan de verwachtingen en dat dit door de verkoper niet geweigerd mag worden? nu weet ik dus niet hoe dit zit met een levend dier. de stal staat neem ik aan geregistreerd als bedrijf en zou denk ik gewoon onder dat recht moeten vallen...

in ieder geval veel sterkte in deze situatie. hopelijk geeft de wet je de oplossing!

makkie79

Re: Wie is er bekent met inruilgarantie stal doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:52

Daarnaast heb ik bijna de hele ochtend met mensen gebeld en gemaild die ervaring hebben met geïmporteerde tinkers.
Want gelukkig zijn er ook succes verhalen en dat het ook helemaal goed kan komen met zo een paard.

Hoe dit afloopt ik weet het nog niet.
James is nog steeds bij ons.
Donderdag komt er iemand met ervaring en vanuit daaruit ga ik een besluit nemen.
Op een dagen tijd is er zoveel op mij afgekomen dat ik het nu effe niet meer weet zoveel informatie en zoveel aanbiedingen met mensen die me echt willen helpen.
Mij en James niet te vergeten want die speelt de hoofdrol in deze situatie.
Dit verdiend het beestje niet. En hoe langer ik me verdiep hier in hoe erger ik het vind voor James.
En in plaats van verwijten maken kijk ik liever naar oplossingen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:16

Ga lekker rustig aan de slag met James met hulp van de juiste mensen. Grondwerk is nu het enige belangrijke, laat hem eerst trainen door die instructeur zodat James weer vertrouwen krijgt.
Vertrouw erop dat het goed komt en het komt goed.
Ja een import tinker komt met een trauma. Aan jou de mooie taak om hem weer vertrouwen te geven. Steek je energie in James en niet in Doorstap, dan komt dat echt goed.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 07:46

Is het nou in Culemborg of in Hattem geënt?

Nogmaals de vraag: waarom dit hele topic en dan vooral, waarom al die ruis? Je hebt of iemand in jouw omgeving heeft en dier gekocht bij een stal met omruilgarantie. Beestje voldoet niet aan de verwachtingen, dus je kunt ruilen. Je weet wat je paard gekost heeft, dus lijkt mij dat je een paard terug zoekt van ongeveer dezelfde prijs.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Speculatie verwijderd

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:31

Iris82 schreef:
Ik zou die haf nog niet eens zo'n slechte optie vinden persoonlijk. :)

Maar ben benieuwd wat ts zelf ziet als een eerlijke ruil.

Juist dat is ook een goede vraag.
hier in de fam ook gezien en het aangeboden paard was niet wat ze zocht of ze had plankenkoorts wat dit dier zou hebben....
Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen, en tja als dat is geschaad is het lastig te fixen dat kan ik wel begrijpen....Dan is het kiezen uit 2 kwaden.
je probeert het en je weigert.

Maar wat als je ingeruilde paard ook niet bevalt, welke optie hebben ze dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:14

Maar is er zelfde prijs terug verwachten in dit geval realistisch?
Bij gewoon geen klik wel. Zo'n paard kan direct de verkoop weer in.
Maar hier is een braaf paard verkocht en staat er nu een paard dat aanvalt. Die zal eerst weer een beetje in het gareel gezet moeten worden.
Wie betaald daar wel de volle mep voor?
In die zin is ruilen naar een goedkoper paard niet eens raar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:19

Tja tenzij TS er echt niks aan kan doen omdat t dier nu tot rust komt... Ik vind dat zo'n stal die een bepaald soort garantie aanbied hier ook naar moet handelen. Anders moeten ze ze ook niet zo aanbieden. Zou een hoop gedonder en verdriet in de paardenhandel schelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:23

Je kunt er altijd wat aan doen. Dat is gewoon even flink streng zijn. Maar dat vind ts zielig.
Ja dan krijg je vanzelf vervelende paarden.

Die ze ingeruild heeft is ook niet braaf.
Deze niet meer braaf.
Dan zal de volgende wel een enorme droogkloot moeten zijn om wel braaf te blijven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:25

Tja dat weet ts nu dan hopelijk ook dat ze moet zoeken naar een droogkloot :') Maar goed, de stal is professioneel en ze kennen TS ook nog eens. Lijkt me dat ze haar ook wel een beetje in hadden kunnen schatten. Snap dat t om de centen draait maar als ik zou weten dat er kloterij komt zou ik het paard niet diegene verkopen. Ik geef ts nog het voordeel van de twijfel.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Speculatie verwijderd

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:56

Waarom eis je het niet gewoon TS? Lijkt mij vanzelfsprekend dat je dezelfde prijs terugkrijgt? Met zon onzekere houding kan je niks afdwingen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:00

Als er bloedonderzoek gedaan is zou ik het bloed zeker laten nakijken TS. Zie het niet als vingerwijzing naar stal Doorstap toe, maar gewoon om zaken uit te sluiten. Is het bloed goed, dan weet je dat ook en het zijn de kosten niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:03

Ts je zegt dat Stal Doorstap alleen maar door eigen dierenarts goedgekeurde paarden verkoopt? Had jij als klant op dat moment ook over mogen laten keuren of mag dat dan niet? Ik bedoel door je eigen dierenarts? Niet door diegene daar van stal. Wat is er precies dan gekeurd bij jouw paard en alles 100 % op het rapport wat je in je bezit hebt? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit paard niet blij is met het rijden en kan ook iets medisch zijn waardoor hij aan gaat vallen. Bang voor pijn. Misschien een idee om eens goed naar rug en hals te laten kijken, eventueel op de foto zetten. Zodat je weet dat je wel met een gezond paard bezig bent. Zeker als het gedrag zo extreem anders is geworden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 10:50

Pffff Weer een negatief verhaal over deze stal...

vroeger toen het nog BM Stables was ,was dat al zo

niks veranderd dus!!!

Ik heb er 1 paard vandaan in 2000 of 2001 , paard was eigenlijk niet te koop maar ik wilde alleen dat paard
ging allemaal wel wat rommelig maar toch gekocht

bleek later dat dit paard in een rechtszaak verwikkeld was....

paard was ook door al dat verhuizen beetje verknipt geworden ,maar het heeft ong 3 mnd geduurd en ik heb er een super fijn paard aan gehad wel 1 met gebruiks aanwijzing

maar ook dat paard was ingeruild met met mensen die een doodbraaf paard voor hun jonge dochter zochten en dat was hij toen zeker niet!
Bleek ook klophengst te zijn [ vandaar waarschijnlijk zijn gedrag ]

Mensen zouden eerst eens goed op Google moeten zoeken naar ervaringen met een stal voordat ze er een paard kopen...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:10

Maar dan nog..zolang mensen goed van vertrouwen zijn zullen dit soort stallen blijven bestaan! Omdat de verkoopsnelheid zo hoog ligt kan de handelaar hooguit een indicatie van het paard geven qua gedrag maar kennen zo'n paard ook niet goed genoeg. Maar laten we eerlijk zijn in zulk soort prijsklasses kun en mag je niet al teveel verwachten! Gezond verstand gebruiken. Als iets te mooi is om waar te zijn dan zit daar meestal addertje onder het gras.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:21

Maar dan nog. Ik ken mijn paard al heel wat jaartjes. En toch, ook na een verhuizing, veranderde hij in een dier dat ik niet herkende. We hebben te maken met levende dieren.

Maar verder ben ik het met je eens hoor. Blijf googlen, als je een paard koopt. Wees alert. Paardenvolk en autohandelaren --> vertrouw NIEMAND op zijn of haar mooie ogen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:23

Ik heb het hele topic meegelezen.
Wat is nou de bedoeling van dit hele topic? TS wilt ervaringen met ruilen bij deze handelsstal. Niemand die zich afvraagt waarom TS die ervaringen zoekt?

Het is nogal vreemd, omdat TS die Melanie gewoon kent. Dan ga je toch niet naar ervaringen op internet vragen? Dan ga je toch in gesprek? Dan zoek je samen naar een passende oplossing.

Nou heb ikzelf geen voorbeeld van mijzelf mbt het ruilen van een paard. Maar wel van mijn auto.
Ik ga echt niet eerst op internet vragen wie ervaringen daarmee heeft. Ik ga naar de betreffende dealer en praat erover. Wat zijn de mogelijkheden? Wat heb je voor me staan? Hoeveel moet ik bijbetalen/krijg ik terug?
En dat zou ik hetzelfde met een paard doen.

Dit ga je toch niet op internet vragen als je diegene gewoon kent? En zeker niet als je vol lof over diegene praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:35

pol1 schreef:
Maar dan nog..zolang mensen goed van vertrouwen zijn zullen dit soort stallen blijven bestaan! Omdat de verkoopsnelheid zo hoog ligt kan de handelaar hooguit een indicatie van het paard geven qua gedrag maar kennen zo'n paard ook niet goed genoeg. Maar laten we eerlijk zijn in zulk soort prijsklasses kun en mag je niet al teveel verwachten! Gezond verstand gebruiken. Als iets te mooi is om waar te zijn dan zit daar meestal addertje onder het gras.

Mee eens! Ik zou alleen niet met mezelf kunnen leven als ik zo'n handelaar zou zijn. Het is toch op z'n minst dubieus te noemen dat de naam van dit soort stallen keer op keer naar boven komt? Money makes the world go 'round...

Verder snap ik het doel van dit topic ook niet (heb alles doorgelezen); waarom een dergelijk topic openen als je de staleigenaar kent en daarnaast weet hoe het werkt met omruilen van een dier.

Hoop dat het diertje een fijn plekje gaat vinden...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:38

Dat deze stal een slechte naam heeft is waar. Maar dat hebben best veel stallen in het lage segment.
Vaak omdat mensen denken om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.
Er wordt niet gekeurd, vaak al na 1 keer kijken gekocht, zonder echt paardenverstand.
Mensen die zichzelf vaak beter vinden dan dat ze zijn en dan gaat het fout.

In dit geval klopt het verhaal van ts gewoon niet.
Ik heb hier even terug een link geplaatst van de toenmalige advertentie op de website.
Daar was duidelijk te lezen dat het paard een andere roepnaam had.
Ook in de chache geheugens van andere advertenties stond precies dezelfde tekst.
"Ellis, roepnaam James, is een echte heer en het is alsof hij een smoking aan heeft als James de butler."

Ts schrijft dit:
Citaat:
Nou kan je zeggen eigen schuld had je beter onderzoek moeten doen en niet pas als het te laat is maar hij heeft een naamsverandering gehad.
Daarnaast is hij wel geschikt maar nooit geregistreerd.
Pas toen we hem gekocht hebben kregen we ook pad zijn paspoort.
Ik had ook nooit op onderzoek uitgegaan als er niets op had gedaan met Ellis.

En dus begint ze haar topic met leugens.
Dan kan stal doorstap een slechte naam hebben, en ik geloof direct dat het ook wel eens is waar rook is is vuur.
Maar in dit geval heeft het heel duidelijk 2 kanten.

Ts mag het paard ook ruilen, maar wil de 20 jarige niet.
Nou dat kan, maar blijf dan in gesprek met de stal, wat kan bokt hier aan doen?
Ik heb nergens gelezen dat de stal niet mee wil werken. Dus wat is het nut van dit topic?

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:42

De hele bedoeling was hoe andere het gedaan hebben als het een goede match is.
Breng je het paard dan terug en wacht je op het juiste paard.
Of hou je het paard en kijk je verder of er een paard voorbij komt wat je wel aan spreekt.

Als ik een discussie had willen uitlokken had ik er zelf wel een rel topic van gemaakt.

Er zijn van zowel mijn kant als de kant van mel/Melanie geen leugens verspreid.

Dat er meningen zijn over stal de doorstap horen die niet in dit topic thuis.

Het gaat over ervaring en diensten.

Snap ook niet dat er geen MOD ingrijpt.

Als je perse wil rellen open er dan zelf een topic over.

Ik ben en blijf netjes in mijn woorden en zonder verwijten maar iets of iemand toe.

Als je geen ervaring zelf heb over de vraag die ik stel wat overigens mijn goed recht is om vragen te stellen ga dan ergens anders rellen.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Antwoord op verwijderd bericht verwijderd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:47

makkie79 schreef:
Of hou je het paard en kijk je verder of er een paard voorbij komt wat je wel aan spreekt.

Als ik een discussie had willen uitlokken had ik er zelf wel een rel topic van gemaakt.

Ik ben en blijf netjes in mijn woorden en zonder verwijten maar iets of iemand toe.

Als je geen ervaring zelf heb over de vraag die ik stel wat overigens mijn goed recht is om vragen te stellen ga dan ergens anders rellen.

Als jij alleen ervaringen had willen hebben over de mogelijkheid tot ruilen, dan was mijns inziens de volgende tekst voldoende geweest:

Ik heb een paard bij Stal Doorstap gekocht. Momenteel bevalt deze om bepaalde redenen niet meer zo en ik mag hem conform afspraken inruilen. Ik heb hier weinig ervaring mee. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? ZO ja, zou je die willen delen, zodat ik een beetje weet waar ik rekening mee moet houden.

Dat hele verhaal / die hele diarree aan ruis en andere info over wel voldoen, niet voldoen, naamswisseling, Melanie die zo lief is, die vorige eigenaresse die de boel we geflest moet hebben, het feit dat je zwanger bent, het feit dat je vriendinnen bent of was (geen idee wat het nu is) met Mel etc etc etc, die doen mijns inziens niets ter zake en maken dat je verhaal steeds meer vraagtekens krijgt vanaf de zijlijn.

En dan het feit dat je Mel goed schijnt te kennen: dan ga je toch met haar in gesprek: Knol deugt niet, wat heb je nog meer voor me?

Klaar.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:58

makkie79 schreef:

Pardon? Ik ben totaal niet aan het rellen, dat kun je prima zelf af!
Ik heb ook niet gezegd dat je liegt, ik heb gezegd dat alles nogal leugenachtig en dubieus overkomt van alle kanten. (van wie hij nu eigenlijk echt is, hoe het eigenlijk is gelopen, hoe hij eigenlijk heet, of hij het wel of niet waard is om geld en tijd in te investeren, bij wie de schuld ligt tot op welke hoogte, welke persoonlijke situaties van invloed zijn, waar hij geënt is, hoelang hij waar op stal heeft gestaan...etcetera)
Daarnaast boeit het me geen zier hoe jij hieruit gaat komen of hoe stal Doorstap hieruit gaat komen, ik vind het bovenal erg sneu voor James want hij is van dit alles de dupe. Wie er ook schuld heeft of hoe het dan ook gelopen is, HIJ is de pineut en trekt aan het kortste eindje.

Los het netjes op voor het paard en trek hier lering uit!
Zet je ego aan de kant en kies voor het welzijn van James!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 01-02-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:24

Moderatoropmerking:
Alle berichten welke geen ervaringen uit eerste hand bevatten, zijn verwijderd. De berichten welke speculaties bevatten maar geen bewijs hebben, zijn aangepast.
Op Bokt mag er alleen gesproken worden over bedrijven als je hier ook daadwerkelijk zelf ervaring mee hebt. Graag rekening houden hiermee. Daarnaast geldt ook hier dezelfde regels als op de rest van bokt, berichten die hier niet aan voldoen zullen verwijderd worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:32

pol1 schreef:

Maar wat is er mis met stallen als deze?
Als je op zoek bent naar een simpel recreatiepaard in de lagere prijsklasse kun je hier prima slagen. En inderdaad, zolang je daarbij je gezond verstand gebruikt en niet alles klakkeloos aanneemt en aankoopt is er weinig aan de hand. Vertrouw je het niet, laat je het dier staan. Lijkt het niet gezond, laat je het dier staan. Simpel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:43

bruintje123 schreef:
Ts mag het paard ook ruilen, maar wil de 20 jarige niet.
Nou dat kan, maar blijf dan in gesprek met de stal, wat kan bokt hier aan doen?
Ik heb nergens gelezen dat de stal niet mee wil werken. Dus wat is het nut van dit topic?

Nee dat kan ik mee voorstellen; dat kun je toch geen "vergelijkbaar product" noemen :D :D :D

Ik kan met voorstellen dat TS stal Doorstap niet tegen zich in het harnas wil jagen, omdat ze bang is dat de stal helemaal niet meer mee wil werken. Maar ik krijg nu een beetje de indruk dat Stal Doorstap bepaalt wat aanvaardbaar is en wat niet, terwijl TS natuurlijk wel meer rechten heeft dan dat.

De stal is aangesloten bij de Nederlandse Bond voor paardenhandelaren. Dat is geen kwaliteitskeurmerk maar geeft alleen aan dat Doorstap als handelaar geregistreerd staat. Betekent ook dat op de koop van TS het consumentenkooprecht van toepassing is.

Bij consumentenkoop is het zo dat de verkoper (de handelaar) gedurende een half jaar na levering van het "product" - het paard - garantie biedt op verborgen gebreken. Doet zich gedurende dat half jaar zich een gebrek voor dan moet de verkoper in de gelegenheid worden gesteld het gebrek hetzij kosteloos herstellen, hetzij een ander - vergelijkbaar - product aanbieden. Zonder bijbetaling. En dit alles binnen redelijke termijn, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat je maanden op het door jou gekochte "product" moet wachten.
Slaag de verkoper daar niet in, dan moet deze het aankoopbedrag terugbetalen.

Bij het product "paard" ligt e.e.a. natuurlijk wat meer gecompliceerd, want wat is een "verborgen gebrek" nu precies? Een "verborgen gebrek" is een gebrek dat verborgen was op het moment van aankoop van het paard.
Een keuring (en zeker een klinische keuring) is geen garantie dat het paard geen gebrek heeft en doet dus niet (helemaal) ter zake. Doet zich een gebrek voor, dan moet de verkoper (de handelaar) aantonen dat dit gebrek niet aanwezig was voor de aankoop van het paard.

Bovenstaand is de wet en daar moet stal Doorstap zich - als geregistreerd handelaar - zich gewoon aan houden.
Stal Doorstap mag in haar eigen algemene voorwaarden wel meer "garantie" bieden dan de wet voorschrijft maar nooit minder.

Nu doen zich in de algemene voorwaarden van stal Doorstap een flink aantal tegenstrijdigheden voor en staan er tevens een flink aantal onnodige zaken. Daarmee werkt de stal zich m.i. ook een beetje in de nesten.

Voorwaarden Staldoorstap
De volgende 10 punten zijn onze voorwaarden, lees ze even goed door alsjeblieft.
Wij vragen u voor een aan/verkoop dezen voor overeenstemming aan de voorzijde te tekenen.
1 Al onze leveringen en transacties vinden plaats volgens de voorwaarden Veehandels,- en landbouwregelin
g ( Ex. Art.27. Lid 2, wet O.B. 1968) reg.nr.35395.
Onze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden en overeenkomsten tussen Stal
Doorstap en de koper/verkoper. Alle andere voorwaarden worden uitgesloten. Op de overeenkomst is het Nederlands Recht van toepassing.

A
Alle geschillen zoals die mochten ontstaan uit de koop/verkoop, of enige andere rechtshandeling, kunnen uitsluitend worden voorgelegd aan de Rechtbank te Breda.

Volgens mij is dit een wens, maar geen wettelijke verplichting

B
Wij vragen u de verkoopvoorwaarden, met eventuele aanvullingen over bekend zijnde problemen/gebreken
van het paard/pony, en bij de overdracht het overdrachtscontract, voor overeenstemming te tekenen.

2 Leeftijd en ras stamboekloos paard
Schatten van de leeftijd en het ras van een stamboekloos paard blijft discutabel.

A Over de daadwerkelijke leeftijd van paarden en pony 's zonder stamboom kunnen wij nimmer garanties geven en zullen wij door de koper niet aansprakelijk worden gesteld.
B
De koper gaat akkoord met het dier zoals deze is en Stal Doorstap zal niet door de koper aansprakelijk
worden gesteld indien het paard/pony van een ander ras blijkt te zijn als wat hij had verwacht.

Onnodig om dit op te nemen in je algemene voorwaarden. Specifieke zaken betreffende de aankoop van een paard kunnen in een aparte koopovereenkomst tussen koper en verkoper worden vermeld: bijvoorbeeld, leeftijd, stamboek(loos), stalondeugden, gebreken, etc

3
Wij zijn lid van de Nederlandse Bond Voor Paardenhandelaren.
Handelsregister KVK nummer: 66489504 te Breda. Onze voorwaarden zijn hier gedeponeerd.

4 A
D.m.v. het tekenen van het koopcontract bent u verzekerd van het feit dat u inruilgarantie
krijgt, tot een half jaar na aankoop.Teruggave van geld is niet mogelijk! Aangezien wij wekelijks veel aanvoer van nieuwe paarden en pony's hebben, moet er, juist over een langere periode genomen, zeker het paard van uw dromen tussen zitten, zodat wij de inruilgarantie ook daadwerkelijk kunnen geven. U heeft dus alle tijd om het paard in uw eigen gekozen omgeving zo goed mogelijk te leren kennen en u kunt kijken of het klikt tussen u en het paard of de pony.
B
De inruilgarantie is geen verzekering. Mocht het paard/pony bij u bijvoorbeeld een blessure oplopen en
u wilt het inruilen, is de waarde niet hetzelfde als dat hij was bij de aankoop. Er zal dan bijbetaald moeten worden op een gezond paard. Er komen wel eens meningsverschillen over paarden en pony’s die
"in de aanbieding" of "met een verhaal erbij" worden verkocht. Dit kan zijn doordat zij een gebrek, en/of rijkunstig probleem hebben, of omdatzij bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor (een bepaalde tak van)
de sport, of omdat er nog een dosis "werk "aan ze is. Deze paarden/pony's worden ook met inruilgarantie
verkocht. U moet echter rekenen op een geldbedrag erbij, als u deze dieren wilt inruilen, zelfs al was het gebrek op zich voor U geen probleem.

De inruilgarantie, zoals handelaren deze vaak graag noemen is een wettelijke garantietermijn op verborgen gebreken. Doorstap stelt dat teruggave van het geld niet mogelijk is. Maar dat mag niet. Doorstap moet wel in de gelegenheid gesteld worden een vergelijkbaar product te leveren, maar alles binnen een redelijke termijn. Zonder extra kosten want dat zegt de Wet. Als Doorstap daar niet in slaagt, dan moet het volledige aankoopbedrag worden terugbetaald, ook al vindt Doorstap zelf dat het paard in kwaliteit is verminderd. Dit is gewoon het risico van de verkoper. Ook bepaalt Doorstap niet zelf wat vergelijkbaar is of wat niet, maar de koper. Als de koper een tinker heeft gekocht omdat deze een tinker leuk vindt, of een bruine of een witte, dan kan de verkoper niet met een fjord of haflinger aankomen als de koper daar niet mee akkoord gaat.
In het tweede vet gedrukte gedeelte geeft Doorstap een garantie die ze wettelijk gezien niet hoeft te geven, namelijk dat ook bij een mismatch het paard mag worden terug gegeven.

In het geval van TS zou je het gedrag van het paard kunnen definieren als een verborgen gebrek; het paard is immers als braaf aangeboden maar is het niet. Het is lastig aan te tonen of het gedrag voor of na de aankoop aanwezig was, maar de bewijslast hiervoor ligt bij Doorstap. Omdat deze ook garantie geeft bij een mismatch (zoals hierboven omschreven) moet Doorstap dus het paard weer terugnemen of omruilen tegen een vergelijkbaar product binnen een redelijke termijn

5
Soms blijken mensen erg teleurgesteld als een paard je verkocht is voor ze een beslissing tot aankoop h
ebben kunnen maken, of hebben kunnen komen kijken. Lees onderstaande even
nauwkeurig:

A RESERVEREN: Bent u voor een paardje gevallen maar wilt u even wat bedenktijd?
Heeft u interesse in een paard maar u heeft even geen tijd om te komen kijken? Voor € 100,- halen wij het uit het verkoopaanbod als optie voor u en verzorgen het, tot maximaal 5 dagen. Het paard/ de pony zal in deze periode nimmer aan iemand anders worden verkocht! Teruggave van het reserveringsgeld is niet mogelijk, maar de €100,- wordt bij aankoop sowieso afgetrokken van het eventuele aankoopbedrag. Ook mag het reserveringsgeld als korting op een ander paard worden gebruikt binnen een jaar na datum. Reserveringen en aankopen zijn pas geldig indien zij door ons schriftelijk (en/of per mail) zijn bevestigd.

B
Wij werken volgens het 'Wie het eerst komt, het eerst maalt' principe. Over verkocht of gereserveerd
zijnde paarden kunnen wij helaas niet in discussie gaan.

6
Als een paard/pony is verkocht dient het uiterlijk 7 dagen na aankoop te zijn betaald en opgehaald, tenzij anders is besproken. Indien hierover niets op papier is gezet geldt de 7 dagen betalen/ophalen termijn. Voor iedere week na deze termijn worden € 75,-
kosten gerekend. Wordt er niet aan een tijdige betaling van de kosten voldaan binnen 2 weken na aankoo
p, kan het contract eenzijdig worden verbroken door Stal Doorstap. Reserveringskosten / handgeld /kosten worden dan niet vergoed.
Vervoer is in overleg, mits wij voldoende tijd beschikbaar hebben, tegen vergoeding mogelijk. Wij zijn
i.b.v. een 2 paardtrailer en een 6 paard- vrachtwagen. Wij zijn in het bezit van het diploma vakbekwaamheid veevervoer.

7
Wij werken zoveel als mogelijk mee aan het onderlinge contact tussen een ex, - en een nieuw baasje van
een paard/pony. Wij geven echter alleen gegevens door als beide partijen dit op prijs stellen i.v.m. het privacyrecht.

8
Kosten divers, dan wel veterinair, van een aangekocht paard, kunnen niet bij ons worden verhaald. Stal Doorstap zal door de koper NIET aansprakelijk worden gesteld voor eventuele (gevolg) schade veroorzaakt door een verkocht artikel of paard/pony, dit geldt zowel voor de nieuwe als de gebruikte producten.

Ook hier heeft Doorstap zich gewoon te houden aan de wet. Indien een paard is verkocht met een verborgen gebrek (in karakter of fysiek) van waaruit schade het gevolg is, is Doorstap zeker aansprakelijk voor die schade. Doorstap kan zich dan niet beroepen op deze voorwaarde.

9
Stal Doorstap biedt een koper alle mogelijkheid om zich voldoende te vergewissen van het gedrag, stalgedrag en rijniveau/gedrag van het aan te kopen paard(en), de pony ('s). Wanneer de koper als leek de aankoop wenst te gaan doen zal hij zich laten vergezellen door een ter zake deskundige, zo niet kan hij zich nadien niet beroepen op het feit als leek het paard, de pony te hebben aangekocht. Koper gaat d.m.v. het aankopen van het paard(en), de pony ('s) akkoord met het gedrag, stalgedrag en rijniveau zoals deze zijn. Koper aanvaardt dat dit gedrag, stalgedrag en rijniveau kunnen veranderen zowel in positieve als in negatieve zin. Paarden en pony's zijn gewoontedieren en hebben minimaal 4 weken nodig om te wennen op
de nieuwe locatie.

Bovenstaande voorwaarde is ook weer onnodig op te nemen in de algemene voorwaarde en bovendien ook juridisch onjuist. De consumentenkoopwet is nu juist opgesteld om de leken (kopers) te beschermen en gaat ervan uit dat de professionals (de verkopers) moeten weten wat voor waar ze verkopen.
Als de verkoper zich wil indekken tegen bepaalde gebreken of gedrag, hetzij karakter (niet bomproof, niet verkeersmak, steigeren, niet trailer kunnen laden) , hetzij stalondeugden, rij-niveau, leeftijd, ras, etc etc bij een paard dat wordt verkocht, dan moet deze dit in een koopovereenkomst met de koper opnemen.
Voor de koper is het dan meteen duidelijk wat hij/zij heeft gekocht en de verkoper hoeft een paard op een vermeld gebrek niet terug te nemen, want dan gaat het niet meer om een verborgen gebrek.

10
Koper ontleent zich geen rechten aan beschrijvingen van te koop staande paarden en pony’s danwel ruiter
sportartikelen zowel op de website als in internetadvertenties.
Vorm-, en of drukfouten zijn voorbehouden.

Dit mag ook niet. Stal Doorstap is verplicht een juiste omschrijving te geven van het geen aangeboden wordt.

Er staat dus een hoop onnodige, onzinnige en juridisch niet juiste informatie in de voorwaarden. Doorstap zal er goed aan doen zich aan de wet te houden en haar eigen voorwaarden voor te leggen voor advies aan een jurist. Voor koopovereenkomsten zijn goede voorbeelden op internet te vinden.

Ik hoop dat TS - maar ook stal Doorstap - iets heeft aan deze informatie.