De Natalie van den Broek Prijs.NK lichte tour Roosendaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eyes

De Natalie van den Broek Prijs.NK lichte tour Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 06:25

Wat een dag.

Toen ik vrijdagmiddag naar Roosendaal reed om 'mijn meiden' bij te staan (Lynne Maas en Manon Hylckama Vlieg) had ik er geen idee van dat de dag zo zou verlopen.
Het was eigenlijk mijn eerste echte 'confrontatie' met het subtop gebeuren sinds het overlijden van Natalie. Ik was wel naar de halve finale in Harmelen geweest maar daar was ik ook zo weer vertrokken en daarna nog naar Zwolle International maar dat betrof het junioren-, Young Riders-, en Z2 gebeuren.

Wat heeft het overlijden van die 'kleine' een hoop teweeg gebracht zeg!
Allereerst werd ik opgevangen door Nico Verwer die mij aansprak om de küravond op zaterdagavond in het teken van Natalie te plaatsen.
We hadden afgesproken dat we de prijs die wordt uitgereikt de Natalie van den Broek prijs zouden dopen en samen met de inmiddels gearriveerde Gerard en Ans van den Broek (ouders van Natalie) hebben wij toegezegd als wederdienst dat wij de avond zullen gaan sponseren. Gerard met zijn bedrijf IDEE Systems en ik met mijn Charles Monterie/VIDISOUND kürmuziek.
Enfin.. ben net klaar met een hoop regelwerk en dat is nou in orde voor vanavond.

Het was echt een heel emotioneel gebeuren onderhand. Her en der werden wij om de nek gevlogen door bekenden en soms zag je gewoon dat de mensen ons ontweken omdat zij de tranen niet meer de baas waren. Wat heeft Natalie's dood een impact gehad zeg. Wat mij vooral verbaasde is dat iedereen op zijn/haar manier Natalie in hun gedachten hield. Eerst Nico die met het wedstrijdmanagement belast was en die mij bekende dat hij het er zo moeilijk mee heeft maar ook Pauline die met het logistiek management belast is had het er ontzettend moeilijk mee. In voorgaande jaren had Natalie altijd een vaste stal in Roosendaal en die stond leeg! Op vragen van andere deelneemsters of ze die stal toegewezen konden krijgen was het antwoord steevast NEE!!! Op de vraag waarom niet zei ze doodleuk,"Dat was Natalie's stal en dat is nog steeds Natalie's stal. Die moet vrij blijven". En iedereen accepteerde dat gewoon.

Ondertussen bood Filmloop aan om de avond te verslaan en dat alles in het teken van Natalie. Er wordt geprobeerd om de avond 'live' te verslaan maar als dat niet lukt dan wordt de gehele avond begin van de week op filmloop gezet. Stef Kolkman, de verslaggever van Filmloop is gelijk iedereen gaan mobiliseren om de avond van commentaar te voorzien en interviews te geven. Schoots, van Silfhout (als trainer van Natalie) en vele anderen gaan de avond becommentariëren en met velen zullen er interviews worden gegeven.

Ondertussen moest Lynne Maas de baan in om aan haar eerste onderdeel te beginnen. Het was best een beladen moment temeer omdat wij nog even daarvoor in tranen de armen om elkaar heen hadden geslagen. Maar wat reed die meid goed zeg! Supergeconcentreerd en gecontroleerd reed ze foutloos rond, hetgeen dan ook resulteerde in een overwinning van het eerste onderdeel.
Later moest Manon Hylckama Vlieg haar entree maken. Tijdens het losrijden was ze heel geconcentreerd bezig maar toen ik haar naar de piste begeleidde kreeg zij het onderweg daar naar toe vreselijk te kwaad. Snikkend zat ze op haar paard "Is dit nou waar het om gaat? Het is allemaal zo onbelangrijk en vergankelijk" snikte ze. Wat had ik het te doen met haar zeg. Ze was zo in en in verdrietig dat ik haar het liefst van haar paard had getrokken en haar een dikke knuffel had gegeven. Wat een scheetje is het toch ook. Met betraande oogjes moest zij haar proef rijden en onderweg kreeg ze het weer te kwaad. Toch bleef ze door haar tranen heen heel secuur rijden en had 2 kleine foutjes maar ze is uiteindelijk toch 9e geworden en ze maakt nog een goede kans hoor want het veld ligt behoorlijk dicht bij elkaar. We waren het er wel over eens dat ze een wat lage waardering had gekregen en dat zeg ik echt niet omdat het Manon betreft. Maar ja..de kansen liggen nog open. Er wordt trouwens op een verschrikkelijk hoog nivo gereden hoor.
De traantjes biggelden nog steeds over haar wangen toen ze de ring verliet en ik heb haar nog even een hele dikke knuffel gegeven.

Na afloop van de Lichte Tour was het nog niet gedaan want toen kwamen de Grand Prix mensen naar binnen. En weer werd er om de nek gevlogen en gesnotterd. Jeetje Mina zeg, ik heb nog nooit zo vaak moeten slikken op een dag.
Zelfs toen ik onderweg naar de uitgang was werd ik nog om de nek gevlogen door Jeanette Haazen die met een betraand gezichtje zei "Wat moet ik nou zeggen, wat moet ik nou toch in hemelsnaam zeggen"? Je kan niets zeggen op zo'n moment want ieder woord slaat de plank mis.

Nou, ik ben benieuwd wat het vanavond gaat worden. Dat zal helemaal beladen gaan worden. Het thema van de avond gaat STAIRWAY TO HEAVEN heten omdat dat de titel was van de laatste kür die ik voor Natalie gemaakt had. Ze heeft hem helaas alleen niet in wedstrijdverband kunnen rijden want toen was ze ons al ontvallen.
Toen ik haar kür maakte had ik er geen idee van dat de titel op zo'n manier gestalte zou gaan krijgen. Het is heel toepasselijk maar liever had ik die toepasselijkheid en die hele avond met de Natalie van den Broek prijs niet meegemaakt en naar haar rijden gekeken. Maar ja, als....als...
Lynne gaat haar kür rijden ter nagedachtenis van-en ook namens Natalie en daarvoor heeft ze haar eigen nieuwe kür laten vallen. Ze moet als laatste starten dus dat echt de climax van de avond worden.

Jeetje Mina wat een dag en o jee, wat gaat de avond brengen.

Charles Monterie

Jura

Re: De Natalie van den Broek Prijs.NK lichte tour Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:33

Mooi geschreven Charles, dat gaat een hele bijzondere avond worden...
De titel van haar kür is inderdaad erg toepasselijk...helaas...

Voor alle actuele informatie: www.thomputer.net

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:44

jeetje wat een verhaal.
wat moet het moeilijk voor je zijn geweest maar toch ook bijzonder.
ook bijzonder dat ze bij zoveel mensen nog zolang zal voortleven.

ach, ik weet ook niet wat ik moet zeggen.

heel veel sterkte vanavond! ik weet zeker dat het een prachtige avond zal worden in naam van Nathalie.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:21

vanavond ga ik met mijn beste vriendin naar roosendaal, wij willen de speciale avond van nathalie niet missen. Het is een fantastisch eerbetoon aan haar. En ook vind ik het heel erg knap van lynne dat ze haar kur rijdt voor nathalie en haar nabestaanden.
Eyes ik wil je jouw en de rest van de nabestaanden heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat jullie kunnen genieten vanavond.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:22

Jeetje, wat moet het inderdaad moeilijk zijn. Net als dancinggirl ben ook ik er stil van. Het zal vast een prachtige avond worden.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:49

het was echt prachtig, lynne heeft fantastisch gereden zeker gezien de omstandigheden

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:56

wat een super mooi gebaar!! Heel veel sterkte!!
Is er een filmpje van deze kür?? Heb het helaas niet kunnen zien!

westfalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:54

ik stond bij de A, toen ze de baan uitkwam was ze aan het huilen, zelfs haar stem sloeg over. ik kreeg er kippenvel van en daarna de tranen in mijn ogen..

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 10:16

Lynne heeft dus na het eerste onderdeel ook de Natalie van den Broek prijs gewonnen oftewel de kür op haar naam geschreven.

Het was een mooie avond.
Helaas lukte het Alex niet om zijn reeds gemaakte afspraken te verzetten dus het verslag van Filmloop zal zich qua interviews beperken tot de familie, mijzelf en Lynne en Manon.

Als eerste van 'mijn' meiden moest Manon Hylckama Vlieg starten (als 12e). Op dat moment leidde Ilse van Cranenbroek met 68.75%.
We hadden Manon op aanraden van Nico Verwer deze dag expres al met rust gelaten want gisteren bij het eerste onderdeel had Manon het echt te kwaad.
Tijdens haar proef vrijdag was ze echt helemaal de weg kwijt met zichzelf en stortte ze helemaal in. Een heel opmerkelijk detail is dat tijdens haar eerste proef, toen ze helemaal verlamde, haar Poko Loko het initiatief over nam. Poko was daags daarvoor ontzettend dwars en Manon had donderdag nog het idee "Ik kan beter naar huis gaan want het wordt niks". Tong over het bit, telkens weer en onhandelbaar. Tijdens haar eerste proef toen Manon emotioneel ineen stortte leek het alsof Poko Loko zei; "Blijf jij maar gewoon stil zitten, ik loop de proef wel voor je". Hij nam volledig het initiatief over en liep een hele mooie proef. Wat zijn paarden toch een opmerkelijke dieren.
Nico Verwer had zich al zaterdagmorgen over Manon ontfermd en ook bij het losrijden heeft hij haar begeleid. Wat een fantastische man is het toch. Hij had vrijdag na de proef van Manon al tegen mij gezegd "Bemoei je er maar niet mee en hou iedereen bij haar weg want ze trekt het anders echt niet meer hoor. Dit wordt allemaal veel te zwaar voor haar".
Nou is ieder eerbetoon natuurlijk een mooi gebaar en Manon heeft zo ontzettend veel steun aan mij gegeven de afgelopen maand maar ,Natalie van den Broek prijs of niet, ze heeft natuurlijk wel keihard moeten werken om überhaupt deze NK-finale te halen. En het gaat uiteindelijk toch om de sportieve prestatie nietwaar?
Enfin, Manon moest dus als 12e de piste in en potdorie.. het zit die kanjer ook niet mee hoor.
Vlak voordat haar kür begon werd er een andere naam omgeroepen en direct daarop ging de bel al. Manon had zoiets van "He? Ik moest naar de ring komen en nu noemen ze een andere naam. Zit dit wel goed"? Toen de bel ging werd al direct de muziek gestart terwijl ze nog helemaal niet de positie had ingenomen en haar hand had opgestoken. Ze moest echt racen naar de A om op tijd te kunnen beginnen. Ze had natuurlijk gewoon de start kunnen weigeren en om opheldering vragen maar zo is Manon weer niet. Dus met alle onzekerheid in zich begon ze aan haar kür. Ze reed echt een fantastische kür en ik kon haar op geen fout betrappen. Prachtig in het ritme, iedere oefening exact op de muziek ingezet, kortom... helemaal top! Ik ving haar echt supertevreden op bij de uitgang en ik verwachtte een hele tevreden Manon. Manon was echter razend. "Verdomme, m'n hele kür verkl..t, ik zat niet goed op tijd in de muziek door dat stomme gedoe". De omroeper had reeds zijn excuus gemaakt voor de miscommunicatie m.b.t. de naam en het starten van de muziek maar de reactie van een ziedende Manon was zoiets van "Wat koop ik daar nu voor"? Ik ben maar even weggegaan om Manon uit te kunnen laten razen. Toen haar uitslag, 68.50% en een voorlopige 2e plaats bekend werd, holde ik naar de tent om haar het goede nieuws te vertellen. Toen ontplofte ze helemaal! Ik had verdorie dik in de 70 kunnen zitten als het niet zo stom was gegaan. Uiteindelijk kalmeerde ze en had ze zich neergelegd bij de situatie.

Er werd overall en m.n. in de laatste groep erg goed gereden.
Toen Remy Bastings tegen de 70 aanleunde en Richelle ter Haak dik de 71% indook besefte ik al dat Lynne voor een loodzware taak stond.
Ze betrad de ring met een verbeten blik en ze begon met de gedachte "Ik vreet iedereen op". Ze reed een fantastiche kür tot het moment dat Salo in de hoek op de korte zijde schrok en even wegsprong. Toen verlamde Lynne en was ze even alles kwijt. OP dat moment, zo vertelde Lynne later, leek het net alsof Lynne een fikse douw in haar rug kreeg en er een stem in haar hoofd kwam die zei "Kom op joh, rijden man". Toen herpakte ze zich weer een reed verder een fantastische kür. Ik moest even m'n gezicht afwenden hoor want ik zag de kür van Natalie gereden worden zoals ik hem zo graag door Natalie gereden zag worden. Eindresultaat 72.67% en een eerste plaats. Toen Lynne de ring verliet stortte ze helemaal in en huilde ze alle emoties eruit. We stonden daar elkaar omhelzend uit te snikken en alles te ontladen. Wat ik wel een beetje vervelend vond was dat op dat moment even de o zo nodige privacy weg was en dat alle camera's op ons gericht werden. Ook toen ons werd verzocht om een soort 'ereronde' te lopen begreep ik de bedoeling daarvan niet zo goed. We hadden sowiezo al één en ander weten te schrappen want het gaat hier om het NK dressuur en niet, met alle respect, om een begrafenisceremonie. De 1 minuut stilte voor aanvang van de kürwedstrijd die was voorgesteld hebben we dan ook uit het hoofd weten te praten want dat zou Natalie ab-so-luut niet gewild hebben. Trouwens..iedere poppenkast was haar vreemd dus dit zou ze zeker niet gewild hebben. Dat de rubriek naar haar vernoemd was zou vanuit Natalie's oogpunt al meer dan genoeg zijn geweest.
Na beëindiging van de kür dook de hele meute op ons en we zijn dan ook snel naar buiten gegaan om alles te ontvluchten maar ook daar was geen mogelijkheid om onze tranen even de vrije loop te laten. Op een gegeven moment liep Lynne even in haar eentje de avond in want die meid was he-le-maal stuk. Ik heb dan ook echt iedereen die haar wilde volgen weggestuurd met het verzoek om haar even met rust te laten want ze moest echt even alleen met zichzelf zijn.
Toen we de kantine binnen kwamen zaten er diverse mensen, niet aanspreekbaar en met rode ogen, voor zich uit te staren. Gelukkig volgde de uitreiking vrij snel en na afhandeling van alle formaliteiten en poppenkast was er nog even een interview en toen vond ik het voor mezelf wel genoeg geweest.

Al met al een mooie avond maar nu is het tijd om, op hippisch gebied, een hoofdstuk af te sluiten en er niet meer op terug te komen. We hebben Natalie op paardrijdend sportief gebied het hoogst haalbare mogen bieden, op een Nederlands Kampioenschap de hele avond en een hele rubriek aan haar op mogen dragen, maar nu is het tijd om af te sluiten. Tuurlijk leeft Natalie in de herinnering voort en voor de familie en voor mijzelf leeft ze altijd voort en begint onze moeilijkste periode nu pas (alhoewel..voor mijzelf is mijn leven vanaf dag 1 al helemaal anders en blijft de pijn en het verdriet voortduren) maar voor anderen moet dit nu afgesloten zijn. Zeker op hippisch-sportief gebied.
Het is tijd om verder te gaan.

Vandaag is het laatste onderdeel aan de beurt en ik hoop voor Lynne en Manon een gunstig eindresultaat.
Ik zal er vanmiddag dan ook zeker bij zijn.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:14

Mooi geschreven Charles, en gefeliciteerd!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:21

Een heel mooi verslag, en wat fijn dat iedereen zo mee leefde.

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:09

Ontzettend mooi gebaar!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:52

Wat een emotievol weekend moet het voor jullie zijn geweest.
Ik heb Manon nog een sms-je gestuurd om haar veel succes te wensen. Wij hebben namelijk Pook gefokt en volgen haar dus op de voet.
We zitten nu dus te wachten op een berichtje van haar met de uitslag maar ik begrijp nu waarom we nog niets hebben gehoord.
Alle begrip hiervoor natuurlijk.

Ik zit echt met kippevel achter de pc.
Veel sterkte de komende tijd.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:02

pff, ik zit hier met tranen in mn ogen mee te lezen. Wat ontzettend knap van beide meiden om zo te blijven rijden. En wat een mooie herdenking voor Nathalie.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:07

Lynne is kampioen geworden

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:10

wat een mooi gebaar en ontzettend mooi geschreven! En trouwens wat een resultaten! En lees net dat Lynne kampioen is geworden! Gefeliciteerd!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:12

Gefeliciteerd Lynne!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:21

Ik blijf het een prachtig gebaar vinden,de Nathalie avond alhelemaal.. Al had men liever gehad dat het niet nodig was maja.. Ach gut
En Lynne is kampioen geworden, dat las ik ook ja! Helemaal super, wat moeten daar tranen gerold hebben.. Ach gut

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:25

heeft er iemand een filmpje van de kur
en super gefeliciteerd lynne !! je hebt het verdiend

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:58

Ik weet niet wat ik moet zeggen..

Wat heb je dit prachtig verwoordt, de tranen sprongen me echt in de ogen. Prachtig.

Lynne, gefeliciteerd, maar natuurlijk ook sterkte voor jou en de nabestaanden.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:40

extra mooi dat Lynne won!!

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 23:36

Phoe, net terug uit Roosendaal.

Wat een mooie dag is het weer geworden zeg!
Van 'mijn meiden'(ik blijf ze maar zo noemen hoor) moest Manon als 9e van start.
Helaas waren er een paar foutjes in de proef wat resulteerde in een 11e plaats voor de proef van vandaag en in de einduitslag een hele mooie 8e plaats.
Vandaag reageerde Manon vrij gelaten. Ze was blij dat de emotionele dag van gister achter de rug was en ging vrij onbevangen de laatste dag in. Op het einde van de dag kwamen er wel weer wat traantjes maar dat was meer een ontlading van het hele gebeuren in z'n totaliteit.
Manon relativeerde heel openhartig; "Dit alles heeft mij wel weer met beide voetjes op de grond geplaatst. Paardrijden is veel maar niet alles. Het voornaamste is het plezier wat je eraan beleeft zonder dat je jezelf gek moet maken door de lat te hoog te willen leggen. Er is nog meer dan paardrijden in het leven. Een gelukkig leven naast het paardrijden is net zo belangrijk". En zo is het!!!
Manon.. hartstikke bedankt voor de steun die je mij de afgelopen maand hebt gegeven en voor het prachtige eerbetoon wat je aan Natalie hebt geschonken.
Er is een heel bijzondere vriendschap uit ontstaan en ik heb een groot- en diep respect voor jou.
Je bent een ontzettend fijne meid en een heel dierbare vriendin voor mij!
Heel erg bedankt voor alles en nu..... verder gaan met het 'normale' leven. OK dan! Doei!

Lynne moest als één na laatste de ring in.
Bloed- en bloednerveus arriveerde ze in Roosendaal. Bibberend van de spanning en de kou stond ze met een bleek bekkie in de hal. Een dikke knuf toverde weer een zuinig lachje op d'r snuitje.
In de proef van vandaag stuurde ze haar Salo door de ring zonder een echte fout te maken. Toen ze klaar was en net in de uitrijbak arriveerde kregen wij al op voorhand het percentage door. 70.33% en unaniem als 1e geplaatst. We hadden uitgerekend dat als Lynne een percentage van net onder de 65% zou rijden ze kampioen zou zijn maar Lynne kennende gaat ze niet voor de zekerheid maar voor de overwinning. In volle spurt renden haar vader en ik naar de hal om haar het resultaat te vertellen. Ik wil er wel bij zeggen dat ik Pa Maas eruit heb gehold Haha! .
Toen Lynne het percentage hoorde kwamen wel de waterlanders. Ik geef het je te doen hoor! Pas voor de 3e keer inter 1 gestart en 'gewoon' even kampioen worden.

Het was een mooi gebeuren met één smetje.
Bij de prijsuitreiking en de kampioenshuldiging ging Salo weer eens een keer uit z'n dak. Bij de gewone proef-prijsuitreiking was ie al aardig opgefokt maar het was nog net te beteugelen.
Bij de kampioenshuldiging gaat alles in rij de baan binnen. De kampioen als eerste en daarna in lijn de nummers 2-3-4.
Heel grappig was dat alle paarden netjes voorwaarts de A-C lijn opliepen behalve Salo, die leip liep dus voorop maar achterstevoren. Die was zo opgefokt dat ie de hele lijn in z'n achteruit liep. Na de huldiging maakte hij tijdens de ereronde zo'n idiote bokkesprong dat Lyn er bijna naast lag. Hierbij kneusde ze haar vinger behoorlijk zwaar. We waren eerst bang dat ie gebroken was. Dus na de huldiging eerst nog een half uur bij de EHBO gezeten.
Maar wat een prachtige afsluiting van het Nederlands Kampioenschap.
Ook Lynne heel hartelijk bedankt voor het kostbare weekend wat je ons hebt geschonken. Alle drie de onderdelen winnen getuigt van grote klasse en talent.
Voor mij persoonlijk was het winnen met de kür van Natalie het hoogtepunt en dat uigerekend JIJ de Natalie van den Broek prijs mee mag nemen is natuurlijk fantastisch.
Heel, heel erg bedankt en je zit voorgoed in m'n hart. Je bent een superfijne meid en een ware vriendin gebleken. Ook heel erg bedankt dat jij Natalie dit prachtige weekend hebt geschonken (net zoals Manon!!!) en ik weet zeker dat Natalie met jullie heeft meegereden!

Dank, dank, dank allemaal!
Laatst bijgewerkt door Eyes op 24-02-08 23:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:47

echt super!
Lynne, gefeliciteerd met je prestatie!
ik denk dat dit weekend voor jullie allemaal érg zwaar is geweest, in meerdere opzichten...

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 23:50

love_u schreef:
heeft er iemand een filmpje van de kur
en super gefeliciteerd lynne !! je hebt het verdiend

Morgen of overmorgen plaatst Filmloop de hele Natalie van den Broek prijs op internet.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 00:04

Ibalia schreef:
Wat een emotievol weekend moet het voor jullie zijn geweest.
Ik heb Manon nog een sms-je gestuurd om haar veel succes te wensen. Wij hebben namelijk Pook gefokt en volgen haar dus op de voet.
We zitten nu dus te wachten op een berichtje van haar met de uitslag maar ik begrijp nu waarom we nog niets hebben gehoord.
Alle begrip hiervoor natuurlijk.

Ik zit echt met kippevel achter de pc.
Veel sterkte de komende tijd.

Proficiat!! Jullie hebben een prachtig exemplaar gefokt. Wat een mogelijkheden heeft dit prachtige paard nog.
Nu volgt de volgende stap. De Grand Prix!