klassieke rijkunst, freestyle en endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nasheeta

klassieke rijkunst, freestyle en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:29

DUTCH JOY endurance competitie 2005

Sinds 2004 organiseer ik een speciale competitie voor de endurance sport. De bedoeling is om de competitie in de toekomst nationale bekendheid te geven, zoals bijvoorbeeld een PAVO cup dat voor dressuur en springen is. Endurance is een explosief groeiende lange afstandssport waarbij het welzijn van het paard centraal staat of zou moeten staan. De competitie beloont alleen die combinaties die in veterinair opzicht de toets der kritiek kunnen doorstaan en dus niet de mensen die met hun paard zo nodig snoeihard door de bossen willen scheuren. Dat is geen endurance maar misbruik maken van het werkwillige karakter van je paard.

De oorspronkelijke doelstelling uit 2004 - de juiste combinaties naar voren halen, waarvan de ruiter met inzicht en respect met zijn paard omgaat - is steeds bereikt. De criteria - strenge veterinaire strafpuntentoekenning - waarop de competitie is gebaseerd, werden goed ontvangen en zelfs aangemoedigd. In 2005 wilde ik de prijswinnaars blij maken met educatieve prijzen. Clinics, begeleiding en lessen - en ook materialen - waar zij als endurance combinatie samen met hun paard veel rendement uit zouden halen, dit ter ondersteuning en verbetering van het welzijn van het paard en de kunde van de ruiter;en daarmee dus ook de prestaties van de combinatie.

Naast het prachtige endurance bedrijf DUTCH JOY van internationaal endurance amazone Yvonne van der Velde - zij maakt al sinds jaar en dag deel uit van de Nederlandse equipe tijdens internationale kampioenschappen -, die hoofdsponsor en naamgever van de competitie is, is het mij ook gelukt om zeer bekende bedrijven uit de andere disciplines binnen de professionele, hippische sector aan de competitie te binden; ik noem daarbij Tineke Bartels, Coby van Baalen, 't Balingehof, David de Wispelaere en natuurlijk Horseman Outfitter die heel genereus hun recent ontwikkelde endurance zadel (i.s.m. Yvonne van der Velde) ter beschikking hebben gesteld.

Bovenal wil ik bij deze echter speciaal Marion van de Klundert en Angela van Roozendaal bedanken. Omdat zij in de endurance wat minder bekend zijn maar niettemin de sport een warm hart toedragen.

Marion kennen wijzelf al sinds jaar en dag vanwege de lessen die zij ons geeft en de specifieke trainingen van onze paarden die zij verzorgt, met dit alles faciliteert en ondersteunt zij dat Erwin en ik op de juiste manier onze geliefde sport, de endurance, kunnen beoefenen.

Al vanaf het begin weten wij dat Marion iets bijzonders is. De manier waarop zij lesgeeft is uniek en hartverwarmend, zo duidelijk en helder en vooral, zo vriendelijk. Wij kenden de dressuursport en diens instructeurs met name in de vorm van schreeuwende, sarcastische mensen in wiens ogen het nooit goed was.
Door de jaren heen hield ik wel vol met de dressuurlessen omdat ik mijn paarden los en soepel wil hebben en zelf mijn rijkunst wilde blijven verbeteren. Maar het was wel een periode van afzien, op de tanden bijten en doorzetten. De grote verandering hierin kwam toen wij Marion toevaligerwijze leerden kennen. En gaandeweg voorzag ik al dat haar talent niet onopgemerkt zou blijven.

Groot maar niet verrassend was dus het nieuws dat zij intensief met Emiel Voest - nationaal symbool voor Freestyle en verantwoord omgaan met paarden - zou gaan samenwerken!

Met trots kan ik dus zeggen dat ik deze grote verandering in Marion's didactische carriere al wel had voorzien. Maar niettemin, van harte gefeliciteerd nog een keer!

Het is dan ook niet in woorden uit te drukken hoe blij ik ben dat zij de afgelopen twee jaar de endurance competitie heeft gesponsord en dat de prijswinnaars van haar lessen hebben genoten.

Angela ken ik wat minder lang en minder goed;ik kwam in contact met haar via Marion. ik wist al wel dat Marion Angela een heel bijzondere, goede amazone vond. Ook dat talent bleef niet onopgemerkt en Angela is inmiddels uitgekozen voor de opleiding klassieke rijkunst bij Bent Branderup, een bijzondere man die ik met name ken van zijn boek over klassieke rijkunst, welke ik al sinds jaar en dag heb en raadpleeg.
Angela was zo goed om ook sponsor te worden van de endurance competitie en binnenkort zal de gelukkige prijswinnaar een clinic van haar mogen bijwonen.

Onlangs woonden wij zo'n clinic zelf bij en we hebben er heel erg van genoten. Ik kende Angela al wel als gedreven en fanatiek, een perfectionist. Maar om haar in die hoedanigheid ook aan het werk te mogen zien is echt heel bijzonder. Geen wonder dat Bent als een blok voor haar viel! Ook zij zal het nog ver schoppen in de hippische wereld, let op mijn woorden!

Bij deze wil ik Marion en Angela dus uitdrukkelijk bedanken voor hun sponsoring. Het is mijn streven om de endurancesport en de beste trainers uit andere vakgebieden dichter bij elkaar te brengen. De sport hoeft niet ten koste van het paard te gaan, maar deskundige en toegewijde begeleiding is daarbij onmisbaar.

Mijn doel is om de endurancesport bij mensen uit andere disciplines wat nader onder de aandacht te brengen en met zulke toegewijde sponsors die mijn initiatief steunen, zal dat zeker lukken.

Marion en Angela: ik wens jullie een glanzende didactische carriere in de hippische wereld en hopelijk komen we elkaar nog vaak tegen en kunnen we samen blijven genieten van onze passie voor paarden.

Brigitte Kilian

www.endurancecompetitie.com
www.paardenbasis.nl
www.avalonsruiterbegeleiding.nl