Mongol Derby 2022 Augustus

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 12:54

In de twitterfeed vrij veel over Cowboy Stan. Een probleempje met opstappen, VET kaart kwijt en nu ook nog eens een Vet Penalty. Hij heeft een ruige dag vandaag :=

EOU gaat als een speer en gaat morgen finishen zoals het er nu uit ziet. Op dag 8.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18039
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:03


Rocamor

Berichten: 10966
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:18

*censureert een paar lelijke woorden*

:oo

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 21:35

Normaliter zie je ook de herders het paard in een soort houtgreep nemen en dan de ruiter opstappen. EOU doet daar niet aan, voet in de beugel en gaan met die banaan :))

Nu is EOU ook Nadaam Jockey (geweest?) en is hij opgevallen door de 'Herder Games' georganiseerd door de MD organisatie. Als hij niet zou meedoen dan zou hij waarschijnlijk een van de Herders op een HS zijn die een paard moeten voorrijden voor de deelnemers :+

Ik ben vandaag helemaal niet aan het dagelijkse verslagje toe gekomen, dus dat ga ik nu gelijk doen :D

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:45


fleurtjeuh
Berichten: 10372
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:46

Wel de best manier om dat op te lossen, voorwaarts!

En die headbangende paarden tegen het einde van dat filmpje _O-

Rocamor

Berichten: 10966
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:58

Die staan goedkeurend te knikken

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:03

Aan de leiding: EOU op HS25

Als er geen al te rare dingen gebeuren gaat hij morgen in de loop van de dag finishen. De finish is HS28 dus dat zijn 3 stops.

Met een beetje geluk kan CKI morgen ook finishen. Zij kampeert net buiten HS24. Zij is vandaag best in de buurt gebleven van EOU, maar kreeg helaas een vetpenalty.

Op HS24 (dus als er morgen 4 HS worden afgelegd dan finishen zij ook): BBE, VWA en RLA. Echter heeft BBE al het maximale aantal aan Vetpenalties op zijn naam staan, dus als hij er nog eentje oploopt dan is hij gediskwalificeerd. Op de twitter een berichtje en filmpje van RLA die breed grijnzend en onder de modder uitlegt dat zij en haar paard een confrontatie hadden met een moeras.

In de juli editie waren er 4 deelnemers die wisten te finishen op dag 8, twee groepjes van twee.

Kamperend tussen HS23 en HS24 ABE. Leuk fotootje op de twitter van ABE tussen een hele groep kindertjes waar ze nu de nacht doorbrengt. ABE zal waarschijnlijk niet finishen morgen, maar als het meezit de nacht doorbrengen op HS27. Dan is het alleen nog een kort stukje naar de finish op dag 9 :-)

Volgens mij niemand op HS23?

HDM kampeert vlak voor HS23

Zijn broer BDA en Cowboy Stan (SMI) kamperen vlak daarachter tussen HS22 en HS23 samen met CFE. Toch interessant om te zien, Stan en de broers hadden samen gekampeerd de nacht daarvoor. Vervolgens reed Stan een groot gedeelte van de dag voorop en alleen (maar verloor de Vet kaart en kreeg een penalty) en nu is HDM alleen verder gegaan.

Op HS22 een grotere groep ruiters waaronder HDA en de zussen AKE en MKE. Zij gaan zoals het er nu naar uit ziet op dag 9 finishen.

Op HS19 Joyce Bergsma. Joyce kan finishen op dag 10 als ze netjes 3 HS per dag blijft afleggen (of meer natuurlijk :D ).

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:06

mysa schreef:
Lalidan schreef:
https://twitter.com/mongolderbylive/sta ... mX6aw&s=19

Damn, ik snap het wel als dit de winnaar gaat worden :oo


En toch snap ik het niet zo goed. Dit paard doet alsof ie nog nooit iemand op zijn rug heeft gehad, maar helemaal groen zal toch wel niet?


De paarden zijn niet helemaal groen. Ze hebben allemaal minimaal de afstand afgelegd tussen de twee HS waar ze staan. Dit zijn trouwens dezelfde paarden die ook werden ingezet in juli.

Ik denk dat het meer te maken heeft met 'niet elke dag in handen komen', 'misschien maar eens in de twee weken bereden worden'. Over het algemeen is het met deze paarden zo dat als je na de eerste drie minuten nog aan boord bent dat je dan heel prima kunt rijden met ze. Totdat je moet afstappen en dan doen ze gelijk alsof ze je nog nooit eerder gezien hebben :=

Bij deze paarden moet je ook echt alles van de linkerkant doen. Ze snappen het echt niet als er plots iets aan hun rechterkant gebeurd.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:12


Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18039
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:14

Het lijkt ook wel een beetje de zadeltas aan de achterkant te zijn, die hem doet flippen nadat hij omhoog kwam. Ik kan me voorstellen dat ze daar niet (allemaal/helemaal) aan gewend zijn.

Ik volg deze editie minder dan de vorige, maar Twitter is echt leuk :j

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:19

Dank je wel Apple, voor al je verslagen. Ik lees in stilte mee.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:20

Ja de zadeltas is natuurlijk helemaal nieuw en daar zijn ze niet aan gewend.

Als ik kijk naar mijn eigen paard, die vond het toen ik hem net had best wel een dingetje als ik bijvoorbeeld een zweepje vast had of bijvoorbeeld even een klopje op zijn kont gaf terwijl ik er op zat. Dan hebben we het nog niet over aansingelen of beugels verstellen terwijl je er op zit := . Dat is nu allemaal geen probleem meer, maar toen hij 5 was en nog niet al te lang onder het zadel wel.

Deze paarden worden niet elke dag gereden, zijn uberhaubt niet elke dag in handen en hebben waarschijnijk nog nooit een zadeltas gezien. Dan is het logisch dat er wat explosief wordt gereageerd door de meer sensibele exemplaren.

Prairy
Berichten: 9174
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:28

Zo dan, die EOU zou in Amerika in het Rodeo circuit geen slecht figuur slaan :oo

Bedankt voor het verslag weer Apple! Ik heb geen Twitter account en op mobiel blijft hij zeuren om de App en anders knalt hij me eruit dus helaas niets te zien behalve even snel een filmpje als ik mazzel heb...

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:36

Ik vraag me wel af waarvoor ze een vet penalty krijgen elke keer, kun je dat ook ergens zien? Vooral die er al drie heeft.. Ben benieuwd wat hij heeft gedaan

mysa

Berichten: 10546
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:38

Bedankt voor de uitleg over de 'wilde' paarden! Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en telkens vragen om het makste paard van stal. :)

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:40

mysa schreef:
Bedankt voor de uitleg over de 'wilde' paarden! Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en telkens vragen om het makste paard van stal. :)

Jaa ik ook hahaah. Vooral die steiger, die was best stijl

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:42

Vetpenalty krijg je over het algemeen als de hartslag van het paard niet snel genoeg naar beneden gaat.

Dat kan komen doordat je inderdaad te snel gereden hebt, maar het kan bijvoorbeeld ook komen doordat er net bij het HS een groep kamelen staat en je paard nog nooit kamelen heeft gezien (en je daardoor die hartslag niet naar beneden krijgt). Of dat je per abuis terecht komt in een soort race waarbij de locale jeugd te paard en te motorfiets besluit met jouw paard te gaan racen of doordat het echt heel erg warm is en op de route die je hebt genomen er geen water was voor je paard.
Het kan ook nog zo zijn dat je paard een calcium tekort heeft (gewoon door de locatie waar hij gehouden wordt). Dan kun jij er niet zoveel aan doen als ruiter, maar heb je wel een te hoge hartslag.

Wat Mike deze editie deed was dat hij over het algemeen de herder vroeg om een snel paard. Vervolgens liep hij op het paard af en keek of het mogelijk was om het paard even een klopje op de hals te geven zonder dat er paniek uitbrak. Als dat oke was dan de herder eerst te paard om voor te draven en pas als dat ook goed was ging Mike er op.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:44

Het makste paard van stal is echter helaas niet altijd het snelste paard van stal :=

Degenen die voorop willen rijden zullen dus vaker de wat meer sensibelere types treffen :=

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:48

Dankjewel voor de uitleg, klinkt wel logisch inderdaad.
Ik moet zeggen, met het twmpo dat ze rijden vind ik een hoge hartslag sowieso niet gek :+

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mongol Derby 2022 Augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 22:58

Veel ruiters zorgen er dan ook voor dat ze twee of drie kilometer voor een HS naar stap gaan zodat het paard op adem komt.

Afstappen en met paard in de hand kan ook, maar deze editie zag je dat dit ook een aantal keer heel verkeerd uitpakte (paarden die wilden ontsnappen of bij afstijgen levensgevaarlijk werden).

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:35

Terwijl Joyce en consorten HS21 binnenrijden is EOU vertrokken vanaf HS27 en met een kilometer of 30 (denk ik) bij de finish. Achter hem zit een groepje van 4 dat aardig richting HS27 is. Ben benieuwd of zij vandaag ook zullen finishen.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 08:27

EOU gaat ergens binnen anderhalf uur finishen inderdaad. Zo rond drie uur ‘s middags locale tijd.

De groep daarachter zit nu op HS27 met nog ruim 4 uur rijtijd te gaan. Als zij geen Vetpenalty ‘s hebben dan finishen zij ook. BBE, CKI, VWA en RLA.

ABE zal vandaag niet meer redden, dat wordt morgenochtend.

HDM tussen 25 en 26, zijn broer rijdt met SMI en is op 25. Zij zullen allerdiepste ook morgen finishen.

Joyce is nu net na HS21, ze heeft er vandaag 2 etappes op zitten en ligt mooi op schema om op de laatste dag te finishen.

pien_2010

Berichten: 43744
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:14


Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:34

EOU is inderdaad over de finish en nog even afwachten op de vet check!