Ik ben zo blij!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Ik ben zo blij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:27

Sorry als het lang wordt, maar ik ben zo blij!
Zaza staat op een kinderboerderij bij mij in de buurt en ik kom er al zo lang als ik me kan herinneren. Inmiddels is het min of meer mijn verzorgpony geworden, die ik samen elke week doe met mijn beste vriendin.
De laatste jaren is Zaza enorm hoefbevangen geweest, het was wel een driedubbele hoefbevangenheid (als dat kan Knipoog ).
Soms was het zó erg, dat ze bijna niet meer kon staan...
Maar we deden er alles aan, medicijnen, en heel veel wandelen. Soms kon ze het erf niet oversteken van de pijn (het is van steen) en dan moesten we rondjes lopen met haar door het gras.
Voor haar hoefbevangenheid was het een echte bitch, maar nu werd ze steeds aanhankelijker omdat ze het allemaal maar een beetje over zich heen liet komen.
De DA vertelde ons van alles 'Het hoefbeen is helemaal los, dat komt nooit meer goed, dat kan niet.' En 'Jullie moeten er ijzers onder zetten met speciaal beslag.' Maar, wij: Nee, er komen geen ijzers onder. (Ze wordt Natuurlijk Bekapt). Ook moest ze volgens hem 'Stilstaan op nat zand.' Dat lag er, maar daar kon ze niet eens op staan door de pijn. Nee, door enorm veel te wandelen is alles goed gekomen!
Op een gegeven moment werd ze om de dag bekapt (de 'eigenares' kan ook hoeven bekappen, en ze heeft overigens echt álles voor Zaza gedaan wat maar kon!) en kwam de echte hoefsmid haast een keer per week. Haar tenen werden kort gehouden, maar er kwamen geen ijzers onder (wat de DA 'Absoluut niet vind kunnen' Scheve mond ) Wel kreeg ze hoefschoenen aan de voorbenen.
Er kwamen periodes dat het beter of slechter ging, maar ze bleef wat aanmodderen. Ze kreeg extra vitamines, geen gras, hooi dat nat werd gemaakt zodat de suikers eruitlekten, extra magnesium voor het inwendige gebeuren...
En inmiddels is ze al weer een jaar helemaal 'clean', ze is haar te dikke buik kwijt, er zit weer bespiering op. De oude Zaza is ook weer terug, met haar stiekeme streken, maar wel wat aanhankelijker dan eerst.
Ze kiest er zelf voor om op de stenen weg te draven (waar ze eerst niet meer op kon stappen), en ze wil de kantjes niet meer in. Ze stampt vrolijk met haar hoefjes op de weg.
En, de zool van de hoef is zich al heel erg aan het terugtrekken, het hoefbeen is weer aangesloten. Wat nou DA! Hij kwam langs voor de ezels, zag Zaza vrolijk lopen (terwijl hij haar eerst strompelend zag en naar de euthanasie doorverwees). En hij zei helemaal niks, niks over dat ze zo goed liep. Inmiddels is er een andere DA Haha!
Zaza, ik ben zo blij, want er is over gedacht dat als het laatste medicijn niet werkte, ze toch écht ingeslapen zou worden na die jaren van aanmodderen. Maar, ze werd beter, en ze is nu weer de goeie kant op! Lovers

Kijk, zo loopt ze er nu bij (afgelopen weekend):
Afbeelding

_Eline_

Re: Ik ben zo blij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:29

Gelukkig dat het al een beetje goed gekomen is! Lachen Aan jullie had ze zeker wel veel steun zo te zien. Hopelijk blijft het de hoefbevangenheid weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:51

Hopelijk kom 't niet meer terug!
Wel een schatje..! Lovers

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:11

Bedankt Lachen
Ja, het is nu zo goed als weg en de hoeven herstellen zich super Haha!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:32

Zaza! Ja al die problemen. Het deed gewoon pijn om haar tezien. Ze kon echt niks meer. (ben en trouwens de andere verzorgster) Nu is het weer de 'echte' zaza. Ja. Toen we tehoren kregen dat het misschien wel het einden was voor zaza. dus als de medichijnen niet zouden werken dat ze dan ingeslapen wert.
ging het de dag erna al weer beter. We hebben zaza echt heel veel liefde en steun gegeven. en zij ons. Nu kunnen we weer lekker wandelen en haar voor de wagen spannen.
Bente ik ben echt net zo blij als jij.

Zaza is gewoon alles voor ons.

xx

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:38

Interessant verhaal, happy end.
Hoe kwam het eigenlijk dat Zaza hoefbevangen werd? Werd ze voordat ze bevangen werd ook al natuurlijk bekapt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 15:10

Ze heeft ooit op ijzers gestaan toen ze jong was, maar daar werd ze weer vanaf gehaald. De ijzers hadden haar hoeven ook een beetje vervormd.
Toen ze hoefbevangen werd is er vanalles geprobeerd, en volgens mij is ze pas tijdens de bevangenheid NB.
Haar hoeven zijn gewoon haar zwakke punt, maar sinds de ijzers eraf zijn is de zool ook weer breder geworden (de ijzers zijn er al jaren af).

milika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:12

wat een schatje Lachen egt fijn dat het weer is goed gekomen. succes nog veder met er Knipoog

Estah_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:20

ik ben echt heel blij voor je dat het weer goed gekomen is!! Haha!
nog veel suc6 met dit mooie beesje!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:58

Bedankt allemaal, wij zijn ook blij maar dat is nu wel duidelijk denk ik Haha!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:17

Fiffill schreef:
Bedankt allemaal, wij zijn ook blij maar dat is nu wel duidelijk denk ik Haha!

Tuurlijk zijn we blij. En ja dat is ook duidelijk. maar wat moetten we anders zonder deze mooie schat. Ja.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:19

Leuk beessie Haha! en gelukkig gaat het beter.