Bijrijderscontract

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delinda

Bijrijderscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 23:24

Ik ben op zoek naar een bijrijdster/huurster voor mijn pony. Om voor beide partijen eventuele misverstanden en onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen ben ik van plan om een soort van bijrijderscontract op te stellen, waarin alle gemaakte afspraken vermeld worden. B.v. het aantal dagen dat de bijrijdster komt, de hoogte van de maandelijkse bijdrage, dat soort zaken.
Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben (zowel eigenaars als bijrijders zelf), en heeft iemand nog tips, bijvoorbeeld welke specifieke dingen er zeker in vermeld zouden moeten worden?

Somebitch

Re: Bijrijderscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:30

Wat ze wel en niet mag doen met de pony Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:55

geen ervaring mee maar wat er zeker in moet staan:
- het bedrag dat zij moet betalen, en daarbij misschien vermeld dat jij dit bedrag niet zomaar mag verhogen
- wat haar verantwoordelijkheden zijn op de dagen dat ze komt
- hoe of wat als het paard iets mankeert
- eigen risico dat ze op je paard rijdt, zodat jij niet aansprakelijk gesteld kan worden als zij valt..

pff meer weet ik even niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:54

-Wie er betaald als er spullen kapot gaan terwijl zij rijd.
-Dat jij ten alle tijde het laatste woord hebt over wat er met de pony gebeurd, ongeacht of zij het ermee eens is (heel belangrijk)
-Dat het contract van beide kanten kan worden opgezegt. En dat als jij het noodzakelijk acht, je het contract met onmiddelijke ingang op kan zeggen.
-Dat verhuizing ed. van beide kanten een maand van te voren minimaal worden aangekondigd.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:46

- als ze stopt, hoe lang opzeg termijn
- hoe en wat als ze een keer niet kan

verder wat hierboven genoemd is is heel belangrijk

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:50

Weet je, de kosten die een evt bijrijdster zou moeten, mogen, kunnen betalen....
De bijrijdster is blij met het lieve paard, de eigenaar is bijzonder blij met de hulp, waar hebben we het over.
Wanneer je geld wilt voor de hulp met je paard, dan is er een andere dimensie aanwezig, anders dan alleen het beste willen voor je paard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:55

De meeste mensen vragen er geld voor omdat ze er dan zeker op aan kunnen dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan word.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:17

Garo, wat bedoel je hiermee?
Ik begrijp wel dat ze dat op wilt stellen, je wilt het beste voor je paard!

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:46

- of ze buiten mag rijden/ wedstrijden/ springen enz.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:44

@Garo.

Ik ga studeren in september en moet dan op kamers. Dat houd in dat ik hier door de week niet ben, terwijl ik wel mijn paard hier laat. Mijn paard komt 's winters ook ruimschoods buiten en er is iemand die haar met alle liefde voor me in de stapmolen wil zetten. 3 dagen in de week kan ik zelf rijden. Als ik dan dus een bijrijdster neem (wat wel het plan is) is dat meer om haar een lol te doen dan dat het pure noodzaak is. Waarom zou ik daar dan niet voor laten betalen? Zij heeft 2, 3 of 4 dagen in de week lol van mijn paard, van mijn luxe all in stalling, van mijn dure spullen enz. Waarom zou ze daar dan niet voor mogen betalen? Ik zat daarvoor zelf te denken aan 50 euro per maand+ minimaal 1x in de maand een priveles à 20 euro (van mijn instructrice). Als ik reken: 225 (mijn stalgeld) / 30 = 7,5 per dag. Zeg dat ze 3x in de week komt = 7,5x3= 22,5. Komt 4x (voor een maand) uit op 90 euro. Dan is ze goedkoop uit. Daarvoor kan ze doen en laten wat ze wil. Er is een altijd te rijden buitenbak, een longeerbak en een stapmolen. Mesten, voeren binnen en buiten zetten alles word gedaan. Reken maar uit wat je kwijt bent als je 3x ind e week een manegepaard moet huren...

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:48

sorayalover1 schreef:
De meeste mensen vragen er geld voor omdat ze er dan zeker op aan kunnen dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan word.

dat ligt weer helemaal aan de persoon.
ik verzorg Garo's fjord en ik rij meestal 4x per week. soms zelfs 5x. ik kom altijd, of het nu goed of slecht weer is. ik zorg altijd dat op mijn dagen Vykan gedaan is. en.... ik hoef er geen cent voor te betalen.
als je echt gek op paarden bent en er alles voor over hebt, dan moet je ook zonder geld te betalen altijd komen. jammer dat dat vaak niet gebeurd als ik die verhalen soms op bokt lees. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:57

Ja dat snap ik dat er ook mensen zijn die ook altijd komens als ze er niet voor betalen.

Maar meestal als een persoon gaat betalen doet hij / zij dat niet voor niets, ze kunnen dan wel een dagje overslaan maar bv de gehele week doen ze dan niet zo snel als dat ze er niet voor betalen Knipoog

Bedoel hier dus maar enkele personen mee Knipoog

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:05

Er zijn inderdaad ook mooiweer rijders, en meestal betalen die geen cent. Ik ken er maar een paar, maar zo één wil je niet voor je paard! En ik denk dat het best redelijk is €90,- voor 3x in de week. Alleen moet je net de goede treffen die dat wil en kan betalen.

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:50

gollempje schreef:
Garo, wat bedoel je hiermee?
Ik begrijp wel dat ze dat op wilt stellen, je wilt het beste voor je paard!

Ja, dat begrijp ik ook wel, zelf ben ik nooit zo contracterig, maar dat is mijn eigen probleem. Ik heb het alleen over betalen, naar mijn mening zijn beide partijen blij en geholpen, dus vraag ik geen geld. Maar dat is puur hoe ik er in sta. Knipoog

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:49

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee Lachen
Het bedrag wat ik vraag, 50 euro per maand voor 3/4 dagen in de week, is bedoeld als bijdrage in de stallingskosten. Had mijn pony aan huis gestaan dan had ik niet eens geld gevraagd, mits de bijrijdster dan ook regelmatig als tegenprestatie voor het gratis rijden wat klusjes zou verrichten zoals stal uitmesten, vegen, drollen uit de wei halen dat soort dingen. Maar nu mijn pony op een pensionstal staat waar alles al gedaan wordt, en de bijrijdster dus in principe alleen komt om te rijden, vind ik het wel redelijk om daar dan een geringe bijdrage tegenover te stellen.
Maar goed, daar denkt iedereen weer anders over natuurlijk Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:11

Een contract is natuurlijk altijd handig Lachen .
Voor entueele misverstanden etc. Eigenlijk kun je
dit iedereen wel aanraden.

Ik heb gelukkig geen vaste dagen dat ik hoef te komen. ook al kom ik een maand niet Nagelbijten / Gniffelen . Maakt haar nog niets uit Clown . Ze gaat dan wel bellen van, Ben je dood ofzo Clown (Is namelijk een keer voorgekomen dat ik 3weken niet ben geweest wegens ziekte) en dat ze belde van euh van je dood ofzo Clown . (Had zelf verschillende keren gebelt maar ze was telkens werken, en ik lag zelf elke dag om half 8 in bed) Clown

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:36

ik vind dat je die 50 euro best kan vragen. voor het verzorgen/rijden van jou paardje. Ook het gebruik van al jou spullen en je all-in stal.
Maar zouden ze evt ook wedstrijden mogen rijden?
want dan wil er vaak wel iemand meer voor uitgeven.

Ik zou alles wat wel/niet mag/moet in je contract zetten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:13

geld vragen is tot daar aan toe, maar hou er rekening mee ook al zet je het in het contract, dat je als eigenaar altijd verandwoordelijk bent, valt de bijrijdster, dan kan JIJ als eigenaar aansprakelijk worden gesteld, ook al zet je dus in het contract dat ze op eigen risico rijdt,
Of je moet heeel goed kunnen aantonen dat het door haar eigen toedoen was. maar dat is heel erg moeilijk,

dit even als tip.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:06

Slim idee.
Bij mijn vorige bijrijdpaard had ik ook zo iets, maar dan alleen met dingen als dat het mn eigen risico zou zijn en de prijsafspraak (ik betaalde een bedrag per maand).
Maar het is misschien inderdaad ook wel handig om duidelijk op te schrijven wat de bijrijdster wel en niet mag, wat gebruikt mag worden en wat niet, etc Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:43

En natuurlijk, of een cap wel/niet verplicht is!
En of er andere mensen op mogen of niet, mensen meenemen naar jouw paard.

Evt. kun je zaakjes zoals, naverzorging na een flinke rit/training, of een deken na die tijd op, afspuiten, toileteren nog na die tijd bespreken, maar je kunt iig er iets over vermelden Lachen.

Linde71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:51

nee ,heb hier geen ervaring mee,zou het wel werken.als het zo moet heb je dan wel en goed vetrouwen???

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:00

sorayalover1 schreef:

Iddd

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:01

xannemijn schreef:
sorayalover1 schreef:

Iddd

dat denk ik ook, dat de bijrijders dan wat 'serieuzer' zijn.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:36

Ik heb een bijrijdster die niets betaald, en echt mega serieus is hoor, hoeft dus niet altijd zo te zijn,
ik ken ook verhalen van bijrijdsters die moeten betalen en dus dingen gaan eisen, tja of je daar blij van moet worden.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:28

ik was ook altijd mega serieus toen ik niet betaalde, kwam m'n afspraken na, deed alles etc.etc. nu betaal ik wel, maar ik gedraag me hetzelfde! dus doe er niet meer voor of zo. maar je hoort dit argument vaak, daarom had ik dat getypt.
en dat opeisen: ik doe dat in ieder geval niet. het is niet mijn paard en feitelijk heb ik er niets over te zeggen!