m'n verzorg paard heeft heel gemeen gebokt...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mandy13

m'n verzorg paard heeft heel gemeen gebokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:03

nou het begon dus zo: er is een paardje hier in Nederland, dat niet een van de makkelijkste is! een echt 100% merrie! nou heeft die eigenaar (springjury A.C.) mij een ongeveer half jaar geleden gevraagt of ik voor haar dat paard wilde rijden, ze rijd zelf ook maar durft niet op dat paard te springen (dressuur L2) het is dus een paardje van: als ze iets niet leuk vind geeft ze een bok ofzo, niet gemeen maar even haar mening laten horen Knipoog
gaat wel eens in de staak *roept: booooooooeee* en dan dus bv. stijgeren.
ik ben dus net terug van het rijden op haar.. ze liep echt SUPER! echt eerlijk waar! was een heel relax gelopje aan het doen, ontspannen, liep heel mooi naar beneden enzo.
toen ging ze toch echt te sloom, dus ik tikte haar iets bij, heel klein tikje alleen van: wel blijven lopen meissie!
toen deed ze haar kont dus ietsjes in de lucht.. (mijn moeder zat ik de auto want had het koud) dus ik geef nog een tikje van: oke, zo hoef je niet te reageren (je moet haar ECHT laten weten dat JIJ de baas bent, anders..) toen gooide ze haar kont hoger in de lucht *ik dacht: ik MOET door zetten, als ik haar nu laat winnen ben ik alles kwijt!* dus nog eentje, ze sprinte een stukje weg en bokte me toch! echt zo hoog! ik werd helemaal het zadel uit gegooit! maar ik kwam BTW wel terug.. net toen ik terug in het zadel was bokte ze weer, toen zat ik schreef nog een bok, lager en schefer, en een "na" bok en *boem* lag ik op de grond.. m'n moeder uit de auto gehaald, even helpen en er bij blijven. dus zegt m'n moeder gallopeer nog maar eens aan.. dus halve volte ging goed, en ik voelde dat het weer verkeerd zou gaan! dus wilde haar terug nemen maar het was te laat.. ze gaf 2 á 3 bokken en stijgerde erg hoog en draaide terwijl om.. weer bokken zat helemaal niet geod, het was gewoon te bizar voor worden! tegen de bakrand gezet zat heel maf.. ben er toen afgesprongen, weet dat het niet goed is zeker niet bij haar, maar ik voelde echt dat ze nog een keer wel zo goed wilde gaan bokken! later weer opgestapt en even aan de longe gereden, heb niet meer gegallopeerd toen, daar heb ik aan de ene kant spijt van, maar aan de andere kant ik was echt even bang en dat voelde ze al in draf nou als ik was gaan galloperen had ze het wel nog een keer gedaan, en wel weer zo hard! dus ze heeft vandaag echt gemeen gebokt! haar baasje is weg met haar andere paard, maar bel haar even op om dit te vertellen.. sorry voor het lange verhaal, maar was zo geschrokken en teleur gesteld in d'r dat ze wel zo hoog gebokt heeft! m'n moeder vond het ook wel knap dat ik haar het heb uitgezeten... sorry voor mijn lange verhaal!!
groetjes mandy 13

p.s. heb haar een paar rondjes aan de hand uit gestapt, teon op stal gezet.. weinig aandahct gegeven, en een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje brokjes. normaal krijgt ze een halve schep na het rijden/werken. maar ze keek me zo lief aan dat ik gewoon echt niet anders KAN! Nagelbijten / Gniffelen

Phillipa

Re: m'n verzorg paard heeft heel gemeen gebokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:09

Wow mandy, wat een verhaal Bloos! mijn tip: neem even een paar lessen en ga eventueel een paar keer aan de longe voordat je weer "los" in de bak gaat Lachen succes he!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:17

nouja ik rijd al 8 jaar.. een eigen pony(gehad), eigen paard.. dus heb al aardig wat lessen achter de rug! Tong uitsteken maar haar baasje komt morgen terug, die kan mij ook goed helpen en heb ook springles met haar! maar bedankt voor de tip enzo!! en op dat moment was het echt weer ff van wow.. haha doei!! XX

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:03

32 VIEUWS EN 1 REACTIE!!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:26

mandy13 schreef:
nouja ik rijd al 8 jaar.. een eigen pony(gehad), eigen paard.. dus heb al aardig wat lessen achter de rug! Tong uitsteken
Dat wil niet zeggen dat je alles kan. Knipoog

Bij zo 'n situaties, als ze regelmatig voorkomen heb je toch wel (proffesionele) begeleiding nodig. Ja

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:28

Sylleke schreef:
mandy13 schreef:
nouja ik rijd al 8 jaar.. een eigen pony(gehad), eigen paard.. dus heb al aardig wat lessen achter de rug! Tong uitsteken
Dat wil niet zeggen dat je alles kan. Knipoog

Bij zo 'n situaties, als ze regelmatig voorkomen heb je toch wel (proffesionele) begeleiding nodig. Ja

nee dat zeg ik ook niet!! maar van dat ik echt wel les enzo heb hoor!!!!!!! Tong uitsteken haha.. want weet best veel, maar als je er op zit, dan doe/weet je het vaak niet.. daarom zijn instructies ook zo handig Vork (die hebben er ook nog goed verstand van natuurlijk)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:53

Ons paardje doet ook zo bij het aangalloperen, ik rijd bijna 7 jaar en mijn vriendin nog veel langer (weet niet precies) maar dat betekend niet dat ze het een volgende keer niet meer doet. Ze doet het nu al bijna een jaar maar het gaat wel steeds beter, eerst was het ook bij het aandraven, gelukkig heeft ze mij er nog nooit afgekregen maar het bokken doet ze wel heel gemeen, aan 1 stuk door...
In de omgang merk je er niks van maar ze houdt gewoon niet van de zweep, t is een echt merrie...

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 17:52

ja.. dat is ook een echte merrie.. maar ze bokt en/of stijgerd bijna altijd.. maar nu was het wel extreem Bloos!

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:02

Dat doen niet alleen merrie's hoor Bloos
Wij hebben ook zo'n draak op de manege gehad, en dat was een ruin..
Wou je aangalloperen, stijgeren bokken, niet normaal meer ! Tong uitsteken

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 22:09

nee.. zo bedoel ik het ook niet, maar ze is erg snel gepikeerd.. hahahaha. echt waar op stal een engeltje Schijnheilig maar zodra je erop zit veranderd ze soms gewoon echt in een duiveltje Extreme duivel (van haar baasje, klopt wel) hahahahaha maar ze doet het niet met aangalloperen, maar dat staat ook in de tekst mevrouw was boos dat ik haar een heel klein tikje gaf.... pfffff paarden.. haha maar bedankt dat je ff reageerde Knipoog

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:12

Mwhahaha jaa okee Tong uitsteken Dat is een andere situatie.. Maar heeft ze dit nog nooit eerder gedaan dan ??

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:08

nouja, ze staakt wel eens (vooral op wedstrijden, en het begin van het rijden)maar dan gaat ze achteruit lopen, en als ik er gelijk wat tegen doe dan stijgerd ze (ALTIJD oplettend dat ze niet over de rand gaat, en valt!) maar als ze bv. iets niet leuk vind dan kan ze wel een bok geven, alleen van, nou dat vind ik niet leuk. maar nu was het zo hoog! echt gewoon gemene bokken van haar! de tweede keer ook stijgerd om draaien en dan weg rennen/bokken... gr mandy13

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:26

mandy13 schreef:
Een echt 100% merrie!

Mijn paard is ook 100% merrie, dat zijn er wel meer...

mandy13 schreef:
*roept: booooooooeee* en dan dus bv. stijgeren.

Waarom doe je dat dan ook? Als je weet dat ze zo reageerd...

mandy13 schreef:
toen ging ze toch echt te sloom, dus ik tikte haar iets bij, heel klein tikje alleen van: wel blijven lopen meissie!

Tikte je haar eerst aan, of heb je eerst je been eraan gelegd. Nog een keer wat harder je been eraan gelegd. Een keer geklikt'. En TOEN getikt. Ik kan me namelijk best voorstellen dat je paard het idee heeft: 'donder op' als jij met die zweep aankomt. Het idee van een zweep komt uit het wild, waar wilde paarden elkaar in de kont bijten om te zorgen dat de ander doorloopt... Het is dus best natuurlijk om ernaar te bokken, met het idee 'laat me met rust'

mandy13 schreef:
toen deed ze haar kont dus ietsjes in de lucht.. dus ik geef nog een tikje van: oke, zo hoef je niet te reageren

Waarom? Jij tikt aan, ze loopt wat harder door... Dan heb je toch je doel bereikt? Waarom zou je haar nog een keer aantikken. Als je gigantisch hoog bokt, kan k me voorstellen dat je haar corrigeerd, maar met 'haar kont ietsjes de lucht in' gaat niet direct je hele training eraan...

mandy13 schreef:
toen gooide ze haar kont hoger in de lucht *ik dacht: ik MOET door zetten, als ik haar nu laat winnen ben ik alles kwijt!* dus nog eentje, ze sprinte een stukje weg en bokte me toch! echt zo hoog! ik werd helemaal het zadel uit gegooit!

Kijk, en dit vind k WEL iets om te corrigeren... Dit is echt pogingen doen je het zadel uit te werken...

mandy13 schreef:
maar ik kwam BTW wel terug.. net toen ik terug in het zadel was bokte ze weer, toen zat ik schreef nog een bok, lager en schefer, en een "na" bok en *boem* lag ik op de grond..

Dat ze bokt als jij terugvalt het zadel in is logisch, ze voelt ineens een BONK op haar rug en vind dat vervelend...

mandy13 schreef:
m'n moeder uit de auto gehaald, even helpen en er bij blijven. dus zegt m'n moeder gallopeer nog maar eens aan.. dus halve volte ging goed, en ik voelde dat het weer verkeerd zou gaan! dus wilde haar terug nemen maar het was te laat.. ze gaf 2 á 3 bokken en stijgerde erg hoog en draaide terwijl om.. weer bokken zat helemaal niet goed, het was gewoon te bizar voor worden! tegen de bakrand gezet zat heel maf.. ben er toen afgesprongen, weet dat het niet goed is zeker niet bij haar, maar ik voelde echt dat ze nog een keer wel zo goed wilde gaan bokken!

Waarom is het verkeerd om af te stappen? Is het beter om door te gaan en te vallen en je been te breken? Het is verkeerd om af te stappen en dan klopjes te geven, uitgebreid te poetsen en eten te geven... Mee eens. Maar als jij afstapt, teugels en beugels eraf haalt, aan de longe doet en laat lopen is er niets mis met afstappen, dat is zelfbescherming.

mandy13 schreef:
Later weer opgestapt en even aan de longe gereden, heb niet meer gegallopeerd toen, daar heb ik aan de ene kant spijt van, maar aan de andere kant ik was echt even bang en dat voelde ze al in draf nou als ik was gaan galloperen had ze het wel nog een keer gedaan, en wel weer zo hard!

Dan heb je het toch goed gedaan om niet meer te galloperen? Je hebt voorkomen dat je weer zou vallen, maar je hebt haar wel laten merken dat jij de baas bent door gewoon te gaan draven!

mandy13 schreef:
p.s. heb haar een paar rondjes aan de hand uit gestapt, teon op stal gezet.. weinig aandahct gegeven, en een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje brokjes. normaal krijgt ze een halve schep na het rijden/werken. maar ze keek me zo lief aan dat ik gewoon echt niet anders KAN! Nagelbijten / Gniffelen

Weinig aandacht geven OK dan! niets mis mee, omdat je anders boos tegen haar zou gaan doen...
Weinig eten geven= minder goed plan. Je paard heeft wel gewoon gewerkt, en moet dus wel haar voedingsstoffen binnen krijgen. Je paard koppeld weinig eten niet aan stout zijn geweest, maar wel aan 'vervelende baas'...

Sorry als dit wat vervelend klinkt, maar ik zou echt les nemen en gewoon overleggen wat je moet doen om te voorkomen dat ze dit weer doet... Het ligt er echt niet aan dat ze een merrie is, maar duidelijk gewoon dominant...

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 22:35

je begrijpt hetellof ik niet helemaal wat ik bedoel.. ik heb trouwens al heel lang les! en afstappen is wel verkeerd, had eigenlijk moeten blijven zitten maar goed. en met dat booe roepen: jij denk volgens mij dat ik dat op dat moment doe! maar ik zei: ze staakt en dan *roept booooooee* dus nu achter de comp natuurlijk, het is niet leuk dat ze staakt! en je zegt dingen waarvan ik eigenlijk al een beetje uitleg van gegeven hebt! maar goed.. bedankt voor je tips, ben niet met alle eens maar sommige zeg ik zelf ook Vork
en ik zeg ook niet dat er niet meer merrie's 100% dat zijn zeg maar.. maar geef aan dat zij dat ook is! en dominand, dat bedoel ik er wel zo ongeveer mee, merries! dan ken je toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:41

Er is niets mis met afstappen. Wat wel verkeerd is is afstappen en dan rust geven. Dat is zeggen: prima je hebt het goed gedaan, wat leuk dat je dat deed. Als jij afstapt, haar aan de longeerlijn doet en haar daar ontzettend hard laat werken dan is daar niets mis mee. En ik weet t, mijn merrie zit in haar 'werk-is-stom-periode'. Wat inhoud dat ze zich omdraait, achteruit loopt, bokt, stijgerd en weet ik veel wat. Op het moment dat ik merk dat ze weer gaat stap ik af, pak ik de longeerlijn en laat haar een tijd flink draven in de longeerbak. Dan stap ik weer op. Op het moment dat ik merk dat ze weer gaat, weer eraf, weer een tijd flink laten draven... Na 3 of 4x hebben ze dat echt wel door!

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 22:46

nou, kijk dat is jou mening.. ben het daar niet mee eens Tong uitsteken dan weten ze: oh als ik klier, gaan ze van mijn rug af, en kan dan lekker aan de longeer-lijn lopen! maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen mening..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:01

mandy13 schreef:
nou, kijk dat is jou mening.. ben het daar niet mee eens Tong uitsteken dan weten ze: oh als ik klier, gaan ze van mijn rug af, en kan dan lekker aan de longeer-lijn lopen! maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen mening..

Kijk, waar wij over van mening verschillen is het idee 'lekker aan de longeerlijn lopen'. Longeren is zo lekker als jij het maakt. Als jij zorgt dat ze ook daar echt flink moeten werken, stevig doordraven, maar niet in die gallop. Niet terugvallen in tempo, maar goed doorlopen. Niet na 5 min stoppen, maar een half uur doorgaan. Dan zijn ze echt wel blij als je er weer opstapt en gewoon verder gaat met rijden.

Weet je wat ik denk dat het lastige is met blijven zitten? Het blijven zitten.
Situatie: Paard bokt.
Gevolg: jij vliegt uit je zadel en land met een plof terug (waar je niets aan kunt doen, das zwaartekracht)
Gevolg: paard denkt; 'hee, bonk eens niet zo op mijn rug! Ik zal even bokken om duidelijk te maken dat ik dat niet wil'
Gevolg: jij vliegt uit je zadel en land met een plof terug (waar je niets aan kunt doen, das zwaartekracht)
Gevolg: paard denkt; 'ik dacht dat ik toch duidelijk was, misschien als ik wat hoger bok, en 2x dat ze het dan wel snappen!'
Gevolg: jij vliegt uit je zadel en land met een plof scheef, bijna ernaast terug (waar je niets aan kunt doen, das zwaartekracht)
Gevolg: paard denkt; 'en NU ben ik het zat' stijgerd, draait zich om, bokt nog 5 keer of doet iig iets waardoor jij valt.
Gevolg: jij breekt je been en kan dus niet meer je paard op. Jij word naar het ziekenhuis gebracht en iemand anders grijpt snel je paard, stapt haar aan de hand even uit (want het paard bokt en stijgerd en is dus gevaarlijk). Zet dan je paard op stal, wrijft haar droog, geeft haar te eten, omdat ze vinden dat er wel goed voor het paard gezorgd moet worden.
Gevolg: Paard denkt: 'ha, eindelijk ze houden op'

Na een aantal weken is je been weer genezen en klim jij er vol goede moed weer op... En alles gaat leuk en vriendelijk... Totdat je weer iets doet wat je paard niet leuk vind, en ze weer een bok geeft... En dan begin je vrolijk overnieuw... Ok, nu met de afstap theorie:

Situatie: Paard bokt.
Gevolg: Jij word boos, en stapt af. Je trekt de beugels van je zadel, knoopt de teugels op en pakt de longeerlijn en zweep.
Gevolg: paard denkt: 'goh, das leuk'
Waar je paard geen rekening mee houd is dat longeren ook werken is. JIj zet je paard flink aan het werk, laat haar flink draven, voor een langere tijd.
Gevolg: paard denkt: 'hee, maar das niet leuk!'
Na een half uur stap jij weer op... En na 10 minuten rustig rijden bokt je paard...
Gevolg: Jij word boos, en stapt af. Je trekt de beugels van je zadel, knoopt de teugels op en pakt de longeerlijn en zweep.
Gevolg: paard denkt: 'alweer, maar dat is niet leuk!'
Na een half uur werken ga je er weer op... En dan loopt je paard prima voor die dag. Klaar, afstappen en voeren.

De volgende dag bokt je paard weer. Nou dan doe je toch gewoon wat je de vorige dag ook al hebt gedaan? Je paard gaat vanzelf het verband leggen tussen het bokken (of andere vervelende dingen) en het longeren... Na een poosje zal ze het niet meer doen, omdat ze weet dat ze nog veel harder moet werken dan...

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 23:05

nouja, nu je je verhaal iets teolicht klinkt het beter dan dat je zei. maar ik zeg: blijven zitten, maar als ie bijv. echt zo gek is dat je niet kunt rijden (zoals ze toen was) dan kan je d'r wel goed aan het werk zetten voordat je verder gaat..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:07

Idd... Kijk, bij 1 bokje zeg ik ook: lekker blijven zitten en verder rijden... Bij een flinke bok: dan moet ze zich voor de rest wel ontzettend goed gedragen... Maar als ze zo doet als die van jou deed: afstappen... Het heeft gewoon geen zin om je benen te breken Tong uitsteken...

Wat ik ook een voordeel van longeren vind is dat ze moeier, dus rustiger worden, en dat het makkelijker word om ze weer op hun plek te zetten...

Maar goed, paarden blijven lastige wezens Tong uitsteken

Eeyore01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:19

Sorry hoor ik heb even mee zitten lezen is het misschien bij iemand op gekomen dat het paardje misschien wat anders probeerd te vertellen. Wat evetueel ook kan zijn is dat ze niet helemaal lekker in d'r vel zit. Heb je er al eens iemand naar laten kijken of ze geen knelpunten heeft die op het moment dat je meer of te veel vraagt zeer doen en dat ze daarom die reactie geeft??? Dat willen mensen ook wel eens vergeten laat er eens een fysio naar kijken of die misschien wat kan vinden niet geschoten is altijd mis.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 13:30

nee, maar het was ook weer een beetje uitleven. ze heeft een paar dagen stil gestaan. haar baasje heeft gister weer gereden en het ging heel goed zei ze: dus het zal wel uitleven geweest zijn. maar vriendelijke bokken, of vrolijke vond ik het niet echt.. hahaha. mischien ga ik vandaag nog rijden op haar, heb morgen wedstrijd! Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:05

Eeyore01 schreef:
Sorry hoor ik heb even mee zitten lezen is het misschien bij iemand op gekomen dat het paardje misschien wat anders probeerd te vertellen. Wat evetueel ook kan zijn is dat ze niet helemaal lekker in d'r vel zit. Heb je er al eens iemand naar laten kijken of ze geen knelpunten heeft die op het moment dat je meer of te veel vraagt zeer doen en dat ze daarom die reactie geeft??? Dat willen mensen ook wel eens vergeten laat er eens een fysio naar kijken of die misschien wat kan vinden niet geschoten is altijd mis.

Ik vind dat je dat moet doen als het langer zo is... Als je paard 1x zo'n rare bui heeft zou ik de DA en de fysio niet laten komen...

(en ja, die van mijn heeft al 2,5 week zulke buien, maar haar heb k net verhuisd naar een andere stal met enge ritsel bomen en daarom doet ze zo...)

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:48

ze heeft wel wat met haar rug. maar daarvoor zit ze in een soort terapie. (zwemmen) en waar ze van is heeft haar al haar hele leven! en het was echt niet voor pijn ofzo hoor!! DAT HADDEN WE DUS ECHT WEL GEWETEN ENZO! maar later bleek: ze zag iets en ik zei doorlopen. en toen raakte ze gepiceerd Bloos