Dilemma: Aanbod aannemen/afwijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Dilemma: Aanbod aannemen/afwijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 15:54

Oke hier komt mijn lange verhaal...luister en huiverrr Verdrietig

Vandaag ben ik met mijn buurman meegeweest op de trekker om de koeien uit een weiland op te halen, ik heb bij hem een verzorgpaard maar help ook wel mee op de boerderij..
Het weiland is eigendom van een vrouw, ze woont helemaal afgelegen in een boerderijtje..
.echt waar zo'n rotsooi heb je nog nooit gezien... je kan nergens normaal staan... overal ligt wel wat.. zelf wast ze zich nooit.. haar haar zit in 1 dreadlock aan haar hoofd gekleefd.. echt vies dus

Ze houd schapen, die staan in de winter op een beetje stro(10 pakken stro gebruikt ze per winter) en ze eten hooi nouja hooi, mijn buurman maait voor haar de stekels plat.. en die laat ze in pakjes zetten... de schapen leven dus op stekels..

Toen we daar waren hoorde ik een hinnik... ze hebben dus ook nog een paard.. arme ziel
Het betreft een fjord.. hoe en wat weet ik niet.. leeftijd geslacht..
Maar hij staat binnen.. op kaal beton.. elke rib, elke wervel is te tellen... geen hooi in de buurt,
Ooit was hij op normale dikte, hij stond lekker in de wei..hij werd gebruikt op het land, hooi halen enzo... maar hij begon te schuren.. en maakte alles kapot(hekken).. vandaar dat hij nu binnen stond.. en ook hij moet dus op stekels leven...

We reden weer weg en ze had nog een vraag.. of ik eens wat met het paardje wou doen... omdat hij veel te dun was.. en alles stuk maakte...enzo

Wat vinden jullie ervan? Ik zit zo te twijfelen... als ik íets wil dan is het wel zon zielig beestje helpen... Mijn idee is dus een wormkuur geven.. in de hoop dat hij hiermee dikker wordt en minder schuurt waardoor hij de hekken niet stuk maakt waardoor hij in de wei lekker gras kan eten!
Hier heb ik dus wel medewerking nodig van die vrouw.. maar ze schijnt nogal koppig te zijn..
Eigenlijk hoop ik die mensen gewoon te kunnen leren dat ze zo niet verder komen...
z

horsiej

Re: Dilemma: Aanbod aannemen/afwijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:57

tja.. dat is een erg moeilijke keus..
als je zelf heel graag dat beestje wil helpen zou ik het doen.
Misschien ben jij wel degene naar wie die vrouw wel wil luisteren,
en heb je straks een onwijs leuk verzorgpaardje Lachen
gewoon proberen als het niks wordt kan je altijd nog stoppen! succes Lachen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 17:12

Ja, eigenlijk word het paardje gewoon verwaarloosd.. ik vraag me af of hij uberhaupt wel hooi krijgt... Ik ben niet van plan alles voor hem te gaan betalen... Het zijn mensen die niets over hebben voor de dieren... Mijn buurvrouw raadde het me af, ze zei je weet maar nooit waar je in terecht komt en ze dacht dat het neit veel zin had... dat is natuurlijk waar, ik kan hem niet elke dag eten gaan geven... dat zullen zij toch echt zelf meoten doen...maar ik krijg het beeld neit meer uit mijn hoofd... echt zo erg!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:16

Die vrouw vroeg of jij die pony wilde verzorgen? -dit begrijp ik niet goed Verward-
Als die vrouw het vroeg, het gewoon doen op een aantal voorwaarden (dus oa dat hij hooi krijgt), bied desnoods aan om een gedeelte te betalen Lachen.
Naar voor dat beest, ik vraag me echt af waarom sommige mensen dieren nemen...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 17:21

Nou eigelijk ze vroeg of ik wat met hem wilde doen, want hij maakt dus alles stuk(ik denk door de wormen-> schuren)
hij is dus niet echt handelbaar meer tenminste dat haalde mijn buurman uit haar verhaal... nouja wat wil je als je zo schraal bent en weinig eten krijgt wat uit stekels bestaat...
Zij kan niks meer met haar paard... ik mocht er dan wel op rijden enzo als hij weer wat dikker was.. dus ze wíl hem wel dikker hebben.. das al 1
Idd wat doet ze in hemelsnaam met dat paard..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 09:08

Mijn buren en opa en oma raaden het me af:( Ze denken dat het geen nut zal hebben omdat nix naar haar zin is... Maarja.. ik krijg hem niet meer uit mijn hoofd.. Als ik tijd heb ga ik er vandaag heen, als het mag, en een foto maken en hier neerzetten... Dan begrijpen jullie het misschien beter..

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:34

Oh dat lijkt me moeilijk!
Ik zou geen nee kunnen zeggen denk ik Bloos
Zo'n dier zou ik dolgraag willen helpen, kan echt niet goed tegen dit soort dingen Verdrietig

Moet zeggen dat t woord 'dierenbescherming' ook meteen in me opkomt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:41

Ik had het gelijk gedaan! Zo'n beestje wil je toch helpen? Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkijgen om het niet te doen. Kom je er met die vrouw nou niet uit en wil ze hem geen hooi en een schone strostal geven zou ik gewoon de DB bellen...gaan die maar kijken of ze iets kunnen doen....Succes en ben benieuwd naar die foto!!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:14

Gelijk doen!
En anders de dierenbescherming bellen...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:19

Ik zou even om de tafel gaan zitten met de eigenaar en zeggen dat je graag hun fjord verzorgt onder de voorwaarde dat fatsoenlijk eten, wormkuren, hoefsmid en DA onder hun kosten vallen en jij niks op hoeft te hoesten omdat hun nalatig zijn geweest.

En als ze daar anders over denken even laten weten dat je de dierenbescherming wel even op de hoogte zal stellen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:15

ik ga met Chocotof mee, even om de tafel gaan zitten met eigenaar erbij (en misschien de boer waar jij je vz paard hebt staan..?) en dan vertellen wat jij van haar verwacht.. en andersom

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 18:56

oke, ik verwacht niet erg veel van haar.. want ik ben bang dat ze dan snel afhaakt aangezien ze nooit tevreden is...
Maar 1 ding moet, ontworming... Die moet zij betalen.. Daar begin ik denk ik maar mee en ik denk dat ik beter niet gelijk alles bij elkaar kan gooien...? En dat hele rijden kan me niks schelen, mijn eerste doel is dat hij weer in de wei kan lopen....en weer aankomt... Maar ik zit nog te denken wat ik eerst meot doen... als ik daar kom... ik ben bang dat hij er gelijk met me vandoor gaat als ik hem de stal uit haal...gras plukken en hem vol zien te krijgen?? Is het verstandig hem brokken te voeren? Ik weet natuurlijk niet of hij ondervoed is of nie..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:04

Ik zou zelf dat beestje niet zo kunnen laten staan, en dus het aanbod aannemen. Ga gewoon eens goed met die vrouw praten de eerste keer, en probeer haar op een rustige manier duidelijk te maken wat er allemaal nodig is voor het paardje. (wormenkuur, het land weer op, beweging, normaal voer etc)

succes!! OK dan!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:14

Ik ga met Chocotof mee. Op je eentje kan je nl. de wereld niet verbeteren. Als de eigenares niet mee wil werken en jij stopt er om wat voor reden ook mee dan sta je, of liever gezegd het paard, weer bij af.

Maar als de toestand zo erg is kun je dan niet beter gelijk de dierenbescherming bellen?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 15:03

Oke ik ben er geweest gister... ze had net eten gekregen, er worden brandnetels en wat gras voor haar geplukt/knipt..
Nouja ik denk dat je de hoeveelheid die een fjord per dag nodig heeft, niet bij kan houden met knippen.. maar ok..
Ze heeft hem een wormspuit gegeven(zegtze!!) de verpakkin glag er met een lege spuit, ik keek naar de datum: juni 2006... die dingen zijn heel lang houdbaar toch? dus dan heeft ze hem minimaal een jaar geleden gekocht:S
Ik heb haar gepoetst, ze vond het heeeerlijk, zelfs haar eten liet ze liggen, ze had allemaal open plekjes op haar buik..en een afgesschuurde staart en ze heeft lange manen..
Btw het is een merrie van (ze zegt) 20 jaar...
Ze had een hoofdstel met stangbit klaar gelegd, was veel te groot.. maar ik had ff nix anders( halster was stuk) ik ben met haar naar buiten geweest, lekker gelopen en heeel veel gegeten! en ineens kwam het echte fjorderkarakter naar boven;) oja ze had ook nog erg dorst...
dus heb dr ff wat verwend...
enne fotos zijn gemaakt! ik hoop ze zo snel mogelijk op bokt te zetten.. hebben jullie er ff een beter idee van..

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:25

pfew.. jeetje dat is nogal wat.. fijn dat het paardje het zelf wel heel fijn vond! Lachen ben wel benieuwd naar de foto's..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:30

ik hoop op fotos en een fjord die er al een btje beter uitziet. Mss een wormkuur regelen (kost haast niets) want een kuur die vervallen is heeft ook geen nut.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 18:05

Nee precies, maar als je even nadenkt, als je een spuit koop, is ie vaak nog wel een jaar houdbaar. Maar wie bewaart hem nou een jaar??? beetje vreemd, dus mijn conclusie was dat hij al leeg was en helemaal geen spuit geeft gehad:(
Maar ze zei zelf als het niet over gaat, een ander merk proberen.. het vervelende is, dat ze alles goed kan brengen, overal haar woordje voor heeft, maar je weet nooit wat erachter zit... ik heb haar een zoutblok aangeraden ivm het opeten van de hekken, ze was ook nog positief! Daarna zal ik de ontworming maar weer aankaarten...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:39

gelukkig dat ze ook nog wel positief reageert op je ideeën! misschien toch nog een beetje goede hoop?! Lachen succes iig!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:37

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:49

Aghh arm beesie Scheve mond Volgens mij krijgt die niks te eten Scheve mond

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 12:39

nouja die vrouw knipt/plukt gras voor hem, nou ga dat maar eens doen voor een fjord, je kan noooit zoveel knippen als een paard eet op 1 dag.. dus veel te weinig ja:( en dat 'gras' is 10% gras, 90% brandnetels..

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:54

Mocht ik hierin verzeild raken zou ik er toch eens erg goed overna denken.. Je zal er best veel tijd mee kwijt zijn en het is natuurlijk geen standaard paard. Denk je de tijd ervoor te hebben en wil je het paardje echt helpen, DAn zou ik het zeker doen!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:56

Heb net de foto's gezien!! IK kan dar niet tegen en zou gelijk het aanbod aannemen!!! Tis, onder omstandigheden, toch wel een schattig paardje hoor Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:28

DIt is niet normaal.
Al overweeg je toch om het aanbod aftewijzen zou ik in ieder geval de dierenbescherming bellen. Wees direct tegen haar. Zeg dat het beestje elke dag minstens 2 plakken ruwvoer moet hebben, zeker in een stal! Heeft hij wel een drinkbak of iets dergelijks?
Mag ik vragen hoe oud hij is? Of weet je dat zelf ook niet?