) Ik hoop dat je het toch even wil lezen...Sinds oktober 2004 verzorg (huur) ik Odette. Odette is van een boer die zelf helemaal niets met haar doet, hij heeft een stuk of 20 paarden en fokt ermee, maar laat ze vooral veel te veel op stal staan. Een aantal van zijn paarden verhuurt hij dus, zo ook Odette. Ik huur haar samen met een ander meisje, en daar betalen we dan allebei 80 euro per maand voor (hij krijgt dus 160 euro per maand). Voor die 80 euro betaald hij ook de dierenartskosten, en beslaat hij haar voor (ze kan voor niet zonder ijzers, gelukkig maar, anders zou hij nooit iets aan haar hoeven doen
) Hij beslaat haar zelf, want hij is altijd hoefsmid geweest. We mogen in principe alles met haar doen, zolang we maar normaal met haar omgaan, dus het lijkt een ideale situatie...... Niet dus! Bijna elke maand als ik hem (de eigenaar) kom betalen heeft hij weer iets bedacht waar hij meer geld voor wil hebben, zo wilde hij op een gegeven moment iedereen zover krijgen 10 euro per maand meer te betalen voor de verlichting van de bak (terwijl die helemaal niet vaak aan stond, en we altijd met zoveel mogelijk tegelijk reden :S) Gelukkig kwam iedereen daar tegen in 'opstand' en heeft hij er nooit meer iets over gezegd. Tegen mij klaagt hij ook altijd dat 160 euro per maand in totaal veel te weinig is. Hij 'vergeet' dan even dat ik ook nog eens wedstrijden rij met zijn paard, waarvoor alle kosten voor mijn rekening komen, zelfs voor zijn trailer moet ik betalen. Dat vind ik allemaal niet erg, want daar heb ik zelf voor gekozen (om wedstrijden te gaan rijden), maar hij wil ooit ook met haar gaan fokken, en fokt nog steeds met haar moeder, dus hij heeft er wel baat bij!
6 mei had ik wedstrijd in vianen. Ze staat voor op ijzers (zonder gaten, want dat vond hij niet nodig!!!) en achter zonder ijzers (ze staat altijd echt verschrikkelijk op haar ijzers, hij laat haar veel te lang op te kleine ijzers staan). Ze gleed ontzettend uit (vooral achter) en durfde echt niet meer te galopperen, uiteindelijk had ik daardoor 2x net geen winst. Toen ik thuiskwam met haar heb ik dus tegen de eigenaar gezegd dat het zo niet ging, en dat ze echt voor en achter mét gaten op ijzers moet. Kom ik dinsdag op stal, hoor ik van verschillende mensen dat hij tegen ze liep te tieren dat ik dat allemaal maar zelf ging betalen, en dat ik maar een hoefsmid moest bellen, hij ging het niet doen. (en dat terwijl je normaal ongeveer het terrein afgetrapt werd als je het lef had om een andere smid te laten komen, zelfs als je pensionklant was
). Ik ben dus naar hem toegegaan, omdat ik wilde weten waarom hij het niet met mij komt bespreken. Nou, ik kreeg dus echt knallende ruzie met hem! Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik maar 80 euro + de helft van de kosten voor de smid moest gaan betalen en gonnie (andere meisje dat erop rijdt) ook. Ik vind dat echt onredelijk, ik huur haar met beslag voor, prima dat ik de extra kosten voor achter betaal, maar ik ga zeker niet alles betalen! Ik wilde hem dan minder betalen per maand en dan zelf het beslag regelen. Op een gegeven moment wilde hij 20 van de 160 euro per maand afhalen, maar dat dekt bij lange na de kosten voor het beslaan voor alleen voor niet, ik heb gezegd 40 eraf (wil eigenlijk 30, maar zo kunnen we elkaar nog tegemoet komen). Nu heb ik tegen hem gezegd dat ik er nog wel op terugkom en dat hij maar eens moet gaan nadenken (en ik ook). ik laat het nu even een weekje rusten, en dan snij ik het onderwerp toch maar weer aan. Ik baal er echt ontzettend van, ik krijg al 1,5 jaar niets dan gezeur en geklaag, terwijl ik echt zoveel voor zijn paard over heb... Nu twijfel ik erover om toch maar een ander paard te gaan zoeken, maar ik wil Odette eigenlijk helemaal niet kwijt...
Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan, en vinden jullie dat ik onredelijk ben geweest?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit hele verhaal!
) Dat is ongeveer de kostprijs per maand. Ik vind het een net bedrag. Het risico is nml nog altijd voor de boer zelf.