Problemen met eigenaar, hoe op te lossen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjammie

Problemen met eigenaar, hoe op te lossen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 17:16

Oke, dit gaat een lang verhaal worden. (dan weet je het alvast ) Ik hoop dat je het toch even wil lezen...

Sinds oktober 2004 verzorg (huur) ik Odette. Odette is van een boer die zelf helemaal niets met haar doet, hij heeft een stuk of 20 paarden en fokt ermee, maar laat ze vooral veel te veel op stal staan. Een aantal van zijn paarden verhuurt hij dus, zo ook Odette. Ik huur haar samen met een ander meisje, en daar betalen we dan allebei 80 euro per maand voor (hij krijgt dus 160 euro per maand). Voor die 80 euro betaald hij ook de dierenartskosten, en beslaat hij haar voor (ze kan voor niet zonder ijzers, gelukkig maar, anders zou hij nooit iets aan haar hoeven doen ) Hij beslaat haar zelf, want hij is altijd hoefsmid geweest. We mogen in principe alles met haar doen, zolang we maar normaal met haar omgaan, dus het lijkt een ideale situatie...

... Niet dus! Bijna elke maand als ik hem (de eigenaar) kom betalen heeft hij weer iets bedacht waar hij meer geld voor wil hebben, zo wilde hij op een gegeven moment iedereen zover krijgen 10 euro per maand meer te betalen voor de verlichting van de bak (terwijl die helemaal niet vaak aan stond, en we altijd met zoveel mogelijk tegelijk reden :S) Gelukkig kwam iedereen daar tegen in 'opstand' en heeft hij er nooit meer iets over gezegd. Tegen mij klaagt hij ook altijd dat 160 euro per maand in totaal veel te weinig is. Hij 'vergeet' dan even dat ik ook nog eens wedstrijden rij met zijn paard, waarvoor alle kosten voor mijn rekening komen, zelfs voor zijn trailer moet ik betalen. Dat vind ik allemaal niet erg, want daar heb ik zelf voor gekozen (om wedstrijden te gaan rijden), maar hij wil ooit ook met haar gaan fokken, en fokt nog steeds met haar moeder, dus hij heeft er wel baat bij!

6 mei had ik wedstrijd in vianen. Ze staat voor op ijzers (zonder gaten, want dat vond hij niet nodig!!!) en achter zonder ijzers (ze staat altijd echt verschrikkelijk op haar ijzers, hij laat haar veel te lang op te kleine ijzers staan). Ze gleed ontzettend uit (vooral achter) en durfde echt niet meer te galopperen, uiteindelijk had ik daardoor 2x net geen winst. Toen ik thuiskwam met haar heb ik dus tegen de eigenaar gezegd dat het zo niet ging, en dat ze echt voor en achter mét gaten op ijzers moet. Kom ik dinsdag op stal, hoor ik van verschillende mensen dat hij tegen ze liep te tieren dat ik dat allemaal maar zelf ging betalen, en dat ik maar een hoefsmid moest bellen, hij ging het niet doen. (en dat terwijl je normaal ongeveer het terrein afgetrapt werd als je het lef had om een andere smid te laten komen, zelfs als je pensionklant was ). Ik ben dus naar hem toegegaan, omdat ik wilde weten waarom hij het niet met mij komt bespreken. Nou, ik kreeg dus echt knallende ruzie met hem! Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik maar 80 euro + de helft van de kosten voor de smid moest gaan betalen en gonnie (andere meisje dat erop rijdt) ook. Ik vind dat echt onredelijk, ik huur haar met beslag voor, prima dat ik de extra kosten voor achter betaal, maar ik ga zeker niet alles betalen! Ik wilde hem dan minder betalen per maand en dan zelf het beslag regelen. Op een gegeven moment wilde hij 20 van de 160 euro per maand afhalen, maar dat dekt bij lange na de kosten voor het beslaan voor alleen voor niet, ik heb gezegd 40 eraf (wil eigenlijk 30, maar zo kunnen we elkaar nog tegemoet komen). Nu heb ik tegen hem gezegd dat ik er nog wel op terugkom en dat hij maar eens moet gaan nadenken (en ik ook). ik laat het nu even een weekje rusten, en dan snij ik het onderwerp toch maar weer aan.

Ik baal er echt ontzettend van, ik krijg al 1,5 jaar niets dan gezeur en geklaag, terwijl ik echt zoveel voor zijn paard over heb... Nu twijfel ik erover om toch maar een ander paard te gaan zoeken, maar ik wil Odette eigenlijk helemaal niet kwijt...

Hoe zouden jullie met deze situatie omgaan, en vinden jullie dat ik onredelijk ben geweest?

In ieder geval bedankt voor het lezen van dit hele verhaal!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:21

Ik vind niet dat jij onredelijk bent geweest zoals je het hier beschrijft. Maar hij is nou eenmaal haar eigenaar, dus je hebt je te schikken naar zijn regels. Dus wanneer hij in jouw ogen belachelijk regels stelt, heb jij pech.

Hopelijk valt er iets te regelen, want het is wel belangrijk dat het beslag goed is! Lastige situatie ook dit..

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:34

Het vervelende is dus dat door het gedrag van de eigenaar al heel veel verzorgers weg zijn gelopen die echt het beste voor hadden met het paard waar ze verzorgden. Zijn regels veranderen per week, bij wijze van spreke, en er valt echt niets met hem af te spreken...

Zodra je tegen hem in gaat begint hij te dreigen dat hij er wel een ander voor zoekt, zo probeert hij op je gevoel in te spelen. Ook zegt hij altijd tegen iedereen dat hij wil dat er wedstrijden gereden worden met Odette, maar als ik dat tegen hem zeg, zegt hij dat het niet waar is. Terwijl hij toen ik haar ging verzorgen per se iemand wilde hebben die wedstrijden met haar zou gaan rijden.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:48

Lastig hoor, zo iemand.
Een goed gesprek aangaan helpt ook niet? Gewoon op een rustig moment?

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 18:51

nee, dat probeerde ik dinsdag in eerste instantie ook, maar zodra je begint over zoiets loopt hij weg of probeert van onderwerp te veranderen of begint te dreigen dat hij een ander zoekt... Het is echt een moeilijke man, hij jaagt iedereen om zich heen tegen hem in het harnas, zelfs zijn eigen familie.

PeppYass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:58

wat een raar mannetje zeg... maar als hij nou wegloopt en je loopt achter hem aan, of je gaat ook dreigen dat je weggaat want ik denk dat dit nieuws nu hij al meerde verzorgers heeft verjaagd, niet snel een nieuwe verzorger/verzorgster zal vinden... ik zeg niet dat je het moet doen! maar denk er eens over na..
veel succes!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:59

Er wordt 160 euro per maand betaald voor Odette. Jij betaalt er 80 van (ik vat alles even samen ) Dat is ongeveer de kostprijs per maand. Ik vind het een net bedrag. Het risico is nml nog altijd voor de boer zelf.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je, je eigen wedstrijd beslag moet betalen (tenslotte hoef je die wedstrijden van de boer niet te rijden). Het zal hem vast een worst wezen wat voor punten deze merrie behaald. Ik heb zo het idee dat hij meer fokt voor de lol en niet voor de bloedlijnen?

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 19:09

@ PeppYass: Toen hij dinsdag wegliep (na een korte discussie) heb ik tegen hem gezegd: Blijf eens staan, ik praat tegen je, weet je hoe onbeleefd dat is! Ik was natuurlijk al geirriteerd en als hij dan ook nog weg gaat lopen Hij bleef daarna ook staan gelukkig. We zijn ook niet vechtend of schreeuwend van elkaar weggelopen, maar we waren het wel absoluut nog niet eens. Ik heb tegen hem gezegd dat we er later nog wel op terugkomen als we allebei gekalmeerd zijn en er even over nagedacht hebben.

Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik er op deze manier echt geen plezier meer in heb, en dat ik er op deze manier ook echt niet meer verder mee ga, zeker geen wedstrijden meer. Daar reageerde hij niet echt op, maar ja...

Wat ook vervelend is dat áls ik er nu mee stop hij niet zelf een ander gaat zoeken, maar het andere meisje dat op odette rijdt daarmee lastig gaat vallen. Als ze dan niet snel genoeg iemand vind gaat hij zeuren dat ze dan zelf maar 160 euro per maand moet betalen.. (ook dat heb ik hem al meerdere keren zien doen namelijk )

@ Schimmelig: Ik vind die 160 euro ook niet onredelijk, en heb ook gezegd dat ik de extra kosten die achter beslaan met zich meebrengen ook zelf wil betalen, hij wil nu alleen dat ik ineens het hele beslag betaal! Ik huur haar al 1,5 jaar, en altijd heeft daar het beslag bij in gezeten. Hij besloeg haar altijd zelf, maar kan dat eigenlijk al lang niet meer, gevolg was dat ze er altijd verschrikkelijk bij stond (hij beslaat haar eens in de 3 maanden en zet er dan te kleine ijzers onder waar ze binnen een week overheen staat aan de zijkanten zodat ze ze er niet aftrapt ). Een andere hoefsmid erbij halen mocht absoluut niet. Hij is er nu zelf ook achter dat hij het zelf niet meer kan, en dit is daar een gevolg van...

Hij wil zelf wel graag dat er wedstrijden met haar gereden worden, hij fokt nog altijd met haar moeder en wil dat odette hoger komt zodat hij kan laten zien wat een nakomeling van de moeder kan. Hij zocht ook iemand die ermee zou gaan starten, en heeft zelfs overwogen haar tegen betaling uit te laten brengen...

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:23

@ TS: Dan wordt het alweer een heel ander verhaal. Zeker zo'n oude koppige paardenman waar je mee te maken hebt. Zo eentje van de oude stempel
Als je ijzers niet teveel op de weg gebruikt, zet een smid ze de keer erop (als ze dus niet te erg versleten zijn) er gewoon weer onder trouwens (scheelt in de kosten)
Beslag is duur (misschien kan de man in kwestie dat niet betalen?). In dit geval het eerlijk zijn als de kosten voor het beslag gedeeld worden 50-50. Nu nog even een hoefsmid vinden!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:14

ZO dat is lastig.. Ik zou het ook even niet weten...

Gaat er even over nadenken

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 21:22

@ Schimmelig: idd zo eentje ja Echt zo'n ouderwetse boer die overal geld uit wil halen
Ik wil dus hem in totaal 30 euro per maand minder betalen (ik 15 minder, en de andere verzorgster ook 15 minder) dat lijkt me helemaal geen verkeerd bedrag toch? Dan regel ik dus het beslag samen met de andere verzorgster, en heeft hij er dus geen omkijken meer naar.

Wat nu alleen wel heel vervelend is, ze staat nu zo verschrikkelijk slecht op haar ijzers (voor dus), haar hoeven zijn alweer lekker aan het brokkelen, dus een oplossing moet niet te lang op zich laten wachten...

_SC_

Re: Problemen met eigenaar, hoe op te lossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:49

Hee Mirjam,

het blijft een VRESELIJKE boer! Ik was blij dat ik toen lekker Fred ging rijden, ipv een paard van
hem... Ik kon ook echt niet met hem door 1 deur! Maar goed daar heb je weinig aan...

Ik denk dat je gewoon nog eens zou moeten proberen om eens met hem om de tafel te
gaan zitten. Of het zin heeft is een 2e, het blijft een ëikel van een vent! Maar proberen is het
wel waard, ja toch?! Ik zou het nog wel even laten rusten en dan volgende week eens
naar hem toe stappen!

Succes wijffie! Vind het echt lúllig voor je, weet hoe het eraan toe gaat!
Hoor nog wel hoe het afgelopen is!

Groetjes!

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:50

Ik zou gewoon voet bij stuk houden.
Hou vast aan die 40 euro minder want een hoefsmit is ook niet goedkoop.
En weet je, vaak zijn die ouderwetse paardenboeren nog geeneens de ergste.
Ze pochen tegenover een ander over hoe goed jij het doet en tegen jou zeikt ie.
Dat doen ze vaak zodat je niet naast je schoenen gaat lopen en praatjes krijgt.
Wel is het een feit dat ze overal geld uit willen halen.
Als jij echt dat paardje wilt houden zou ik zoals al eerder geschreven voet bij stuk houden en aangeven dat dit jouw grens is.
Mensen proberen vaak een grens bij iemand te verleggen,dus aan jou om aan te geven dat die bereikt is.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:03

Mirjammie schreef:
@ Schimmelig: idd zo eentje ja Echt zo'n ouderwetse boer die overal geld uit wil halen
Ik wil dus hem in totaal 30 euro per maand minder betalen (ik 15 minder, en de andere verzorgster ook 15 minder) dat lijkt me helemaal geen verkeerd bedrag toch? Dan regel ik dus het beslag samen met de andere verzorgster, en heeft hij er dus geen omkijken meer naar.

Wat nu alleen wel heel vervelend is, ze staat nu zo verschrikkelijk slecht op haar ijzers (voor dus), haar hoeven zijn alweer lekker aan het brokkelen, dus een oplossing moet niet te lang op zich laten wachten...

Gewoon koppig zijn en stug volhouden. Als hij er zat van is, geeft hij vast wel in. Bestel alvast de hoefsmid en laat dat paardje niet wachten!

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:38

Ben ik eindelijk weer (internet lag er een paar dagen uit )

Er is een oplossing! Gelukkig...
Vrijdag heb ik het er weer met de eigenaar over gehad, en was hij al een stuk redelijker. Hij wil het nu toch liever zelf gaan doen, maar zet haar dan dus ook netjes voor en achter op ijzers mét gaten Op het moment dat hij dat doet kost me dat 40 euro, dat vind ik op zich nog wel redelijk. Ik heb wel gelijk tegen hem gezegd dat ik hem dat alleen betaal als hij haar achter op ijzers zet, zodra dat niet meer nodig is betaal ik gewoon alleen weer die 80 euro per maand die ik altijd betaal. Daar ging hij mee akkoord, en hij zou haar ook gelijk gaan beslaan, achter doet hij later, maar in ieder geval vóór mijn volgende wedstrijd. Ik betaal hem natuurlijk wel pas op het moment dat hij haar achter beslagen heeft, ik ken hem langer dan vandaag

Ik ben echt opgelucht dat we een oplossing gevonden hebben, ik ben ook gelijk met hem naar de winkel gegaan (hij rijd zelf liever geen auto meer) om ijzers te halen voor haar achterhoeven en een speciale boor om de gaten voor de kalkoenen in de ijzers te maken.

@ Meetje22: je beschrijft hem aardig goed zo Ik hoor inderdaad van anderen weleens dat hij apetrots is als ik goede punten haal, of met een prijs terug kom, maar tegen mij klaagt hij alleen maar..

@ Speedycorsa: Jij kent gijs natuurlijk ook al langer dan vandaag Ik ben echt blij dat we het op deze manier op hebben kunnen lossen, valt voor gijs zijn doen niet tegen, toch?

Iedereen in ieder geval ontzettend bedankt voor je reactie, en alle oplossingen!

_SC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:35

Nou dat valt voor zijn doen zeker niet tegen nee...
Maar wat een gezeik zeg! Hij wil toch ook dat je goede presaties rijdt...?!
Maar hij wil er niets voor doen! EI!

cisslevy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:45

weet je wat vaak het probleem is met dit soort "huurpaarden",
dat jij begon te huren, en dus accoord ging met de situatie. nu later ben je het er niet meer mee eens, en moet hij aan jouw aanpassen (om het zo maar te zeggen), en dan krijg je een knelpunt waarvan het mes aan 2 kanten snijd.

ik zou zelf hetzelfde gedaan hebben als jij, en ook omdat jij goed ben voor dat paardje en wedstrijden mee rijd, dus dat kleine dingetje is gewoon kinderachtig van hem! en over die prijsverhogingen zou ik me niks aantrekken en gewoon negeren.

maar gelukkig is alles opgelost