Nieuwe eigenaren van mijn verzorgpony; drama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prisz

Nieuwe eigenaren van mijn verzorgpony; drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 12:30

Beste mensen,
(Dit is een lang bericht, maar lees hem alsjeblieft helemaal uit)Ik heb een vraag waar ik erg mee zit. Ik weet niet of jullie er antwoord op kunnen geven, maar ik vraag het toch maar. Ik heb namelijk al ruim twee jaar een schat van een pony als verzorgpony. Ik heb haar zelf ingereden, en haar als het ware zien 'opgroeien'. Ze is op een freestyle manier opgevoed, wat ik allemaal van haar eigenaar heb geleerd. Samen met mijn verzorgpony zijn we heel ver gekomen. Nu is ze verkocht. Gelukkig mag ik haar nu wel nog bij haar nieuwe eigenaren verzorgen. De eigenaren is een tweeling van 7 jaar, die niet eens weten wat draf is, die niet weten hoe je een pony moet poetsen, en die niet kunnen rijden. Één iemand moet de pony vasthouden tijdens het stappen, en iemand anders moet het kind vasthouden. In stap. Ze hebben ook geen rijkleren of caps. Ze wisten niet eens wat dat was. Ze kunnen totaal niet met de pony omgaan. Heel haar 'opvoeding' in freestyle is naar de Filistijnen, weg. Ik vind het vreselijk. Ik mag van die mensen ook niet meer verder gaan met mij freestyle trainingen. Ze vinden het geen goede manier, maar weten zelf geen betere manier. Het enige wat ze mij vertelden was dat ik van hen moest longeren, inplaats van loswerken. Ik vroeg of ze een longeerlijn hadden. Nee, ik moest allemaal korte touwtjes aan elkaar knopen die in mijn handen sneden, en de andere kant van het touwd aan het halster van mijn verzorgpony knopen. Die vader van die tweeling deed het longeren voor. Hij werd boos toen mijn verzorgpony het niet begreep. Die man wilde mijn verzorgpony binnen vijf minuten netjes aan het touw zien lopen. Maar zij begreep het niet, want ze werd niet gestraft of beloond, en er werd niet gezegd wat ze moest doen. Die man draaide met een touw dat hij als als zweep gebrook, en mijn verzorgpony deed maar wat zij dacht dat ze moest doen. Die man gaf geen stemhulpen, maakte geen gebruik van lichaamstaal, niks. Mijn verorgpony begreep er niets van. Ik vind het vreselijk om te zien hoe mijn freestyle oefeningen verloren gaan. Ook heeft mijn verzorgpony, door de eenzijdige manier van voeren, en omdat ze steeds in vochtig en hoog gras staat mok gekregen. Dat heeft ze nu al 3 weken. Ik vroeg aan de ouders van de tweeling wat de veearts er over zei. De vader van de meisjes zei onverschillig: "oh, die is niet geweest, die veearts." Ik zit met veel vragen: Wat kan ik voor mijn lieve verzorgpony doen, moet ze afgemaakt worden door de lange tijd dat ze al mok heeft. Ik ben doodsbang dat ik haar verlies. De oude eigenaren kunnen niets doen zeggen ze. Ze geven tips aan die mensen, maar die doen er niets mee. Ik ben zo bang, help me.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 25-09-05 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Vie

Re: Wat heb jij te zeggen over je verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:43

Je kan weinig meer doen dan ze goede raad geven, vrees ik .
Ik zou proberen eens een goed en grondig gesprek met hen te hebben over het reilen en zeilen rond paarden houden en verzorging e.d.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:13

Zoals Sylleke al zei,is het enigste wat je kan doen,toch raad geven,en een goed gesprek voeren met de nieuwe eigenaren,en je kunt het voordoen hoe je goed moet longeren,en goed moet verzorgen.

Prisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:54

Dank jullie wel! Ik heb al een paar keer met ze gesproken. Zonder resultaat. Prisz heeft dus mok, en ze hebben nog steeds geen veearts laten komen... Na ruim 4 WEKEN mok!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:23

voor mok hoef je geen veearts te laten komen, gewoon insmeren met mokzalf of iets vettigs en ontsmettends als uierzalf

meikie

Re: Nieuwe eigenaren van mijn verzorgpony; drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:01

Kun je de oude eigenaar niet bellen en vragen of hij met de nieuwe eigenaren in gesprek gaat? Hij heeft misschien meer overwicht.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:25

Tja gewoon zeggen dat mokzalf helpt en dat is niet eens zo duur. Tja die mensen hebben voor hun kinderen een lieve pony gekocht, en kennen zelf misschien alleen de traditionele manier om met paarden om te gaan.
Misschien moet je ze vertellen dat de freestyle oefeningen (of noem het spelen met de pony) er voor zorgt dat de pony braver is voor als hun kinderen erop rijden.
Tja nieuwe eigenaren is natuurlijk wel even moeilijk zeker als je al zo'n band hebt met de pony. Heel veel sterkte ermee.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:32

Ik snap ten eerste al de vorige eigenaar niet dat die de pony verkocht hebben aan mensen die totaal geen verstand hebben van paarden!!!! Als ik een paard verkoop verkoop ik het aan iemand waarvan ik weet dat het ergens op een GOEDE plaats terecht komt. Dat wil zeggen bij mensen die weten hoe ermee om te gaan... Ik denk dat je niet veel meer voor de pony kan doen... Als je het niet eens bent met hun manier denk 'k dat je beter op zoek kan gaan naar een andere pony om te verzorgen, hoe hard en pijnlijk het voor jou ook is. Zoals het nu gaat is en zal het nog veel pijnlijker worden... Jammer voor de pony natuurlijk... Hopelijk zien ze toch in dat ze verkeerd zijn.. maar reken er maar niet teveel op.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:39

Ik snap inderdaad niet zo goed waarom iemand zijn pony verkoopt aan zulke onervaren mensen. Maar goed, daar zullen wel redenen voor geweest zijn.

Daar komt bij dat ik die mensen niet snap: ze gaan slecht met de pony om, maar ook gevaarlijk met hun kinderen door ze zonder cap oid te laten rijden. En ik vind het onzin als ze zeggen dat ze dat niet wisten, volgens mij weet de grootste mafkees nog dat je met paardrijden een cap op je kop moet! (zeker kleine kinderen!)

Wat je zou kunnen doen, als praten niet meer helpt. Inderdaad misschien de oude eigenaar van de pony met hen laten praten, of ze een paardenencyclopedie of een ander goed boek geven, over de basis van paardrijden/verzorgen ed. Misschien dat ze jou niet serieus nemen, maar een boek wel? Eventueel kun je ze later nog dan nog iets laten lezen over freestyle training ofzo?

En als het allemaal niet helpt, zou ik maar stoppen met het verzorgen van deze pony. Het klinkt hard, maar zo ga je er straks zelf nog aan onderdoor... Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn, snap je?

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:25

ben het wel met Dribje eens.
je kan misschien ook wel proberen om een soort van lijstje op te stellen met alle dingen die fout gaan, en daar redenen bij geven waarom het fout is, wat er kan gebeuren als het zo doorgaat en wat ze eraan kunnen doen.
veel sterkte en succes ermee!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:32

Misschien is het een goed idee om een rustig en volwassen gesprek met ze te beginnen, daarbij kun je dan een freestyle boek meeneemen, of op internet laten zien hoe het allemaal gaat. Ook kun je de gevolgen van mok laten zien, en vertellen waar ze mokzalf kunnen halen. Probeer op een rustige manier de mensen in te laten zien dat ze zo verkeerd bezig zijn. Wanneer jij zeker van je punt bent en volwassen in je mening, is er een grotere kans dat ze je geloven.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:02

DjunDjun schreef:
Misschien is het een goed idee om een rustig en volwassen gesprek met ze te beginnen, daarbij kun je dan een freestyle boek meeneemen, of op internet laten zien hoe het allemaal gaat. Ook kun je de gevolgen van mok laten zien, en vertellen waar ze mokzalf kunnen halen. Probeer op een rustige manier de mensen in te laten zien dat ze zo verkeerd bezig zijn. Wanneer jij zeker van je punt bent en volwassen in je mening, is er een grotere kans dat ze je geloven.

Hier ga ik mee, maar willen ze dan nog niet luisteren en gaat het steeds verder achteruit met de pony, zou ik toch de dierenbescherming bijhalen. Dit kan natuurlijk pas als het heel slecht gaat met de pony(helaas), maar als dat je enigste optie nog is, zou ik die nemen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 03:20

hoi ,
ik sluit me volledig aan bij: als het echt slecht gaat haal de dierenbescherming erbij.
dat is dan iig nog iets wat je voor de pony kunt doen
maar ik hoop natuurlijk voor je dat het niet zover komt en dat je met een goed gesprek die mensen kan gaan leren hoe ze met n pony om moeten gaan
heel veel succes iig
kuzzies idylle

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:51

Dit is een oud topic.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:24

Sylleke schreef:
Je kan weinig meer doen dan ze goede raad geven, vrees ik .
Ik zou proberen eens een goed en grondig gesprek met hen te hebben over het reilen en zeilen rond paarden houden en verzorging e.d.

Idd, ben ik het helemaal mee eens.. Je kan altijd proberen een gesprekje aan te knopen..

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:23

Dit is inderdaad een oud topic. Hier kan een slotje op.