Jeugd wilt steeds meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:13

Myk. Zo denk ik er ook over. Precies! Jij legt het duidelijker uit dan wat ik ook probeerde.

Echt willen paardrijden is een lifestyle. En niet zoals bijvoorbeeld naar een sportschool waar je even binnen stapt als het uitkomt en met hetzelfde gemak een keer overslaat.

Wil iemand zo wel rijden is dat prima. Daar zijn maneges voor. :)
Maar veel eigenaren, zeker met zelf doe stallen, zullen er anders in staan.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 22:16

Gini schreef:
Cinnepin schreef:
Of er MOET op gereden kunnen worden enzo...ik was ben ben nog steeds helemaal niet zo.


Wie weet heeft zo een meid wel twee dertigjarigen en een grasmaaier van 10 jaar op pension staan en zoekt ze dus inderdaad naar een rijpaard om haar hobby verder te kunnen beoefenen.
Neem jezelf niet als norm en houd voor ogen dat mensen in verschillende situaties kunnen zitten. Als je rijden op een paard al veeleisend vindt, dan kun je het natuurlijk bijna niet goed meer doen...als jeugd zijnde.



Dan ga je toch naar een manege?

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:17

Cinnepin schreef:
Dan ga je toch naar een manege?


Daar ga ik voor m'n verdriet nog niet heen en met mij zijn er vast meerderen :')

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 22:19

En ik vind inderdaad niet raar als een eigenaar eisen stelt. Het is zijn/haar paard waar zij verantwoordelijk voor zijn. Het kost hen veel geld om dat dier te kunnen houden. Ik vind dat een bijrijder die eisen stelt, maar geen klusjes wil doen, of een bijdrage betalen echt veel eisend ja.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 22:20

MarcoBorsato schreef:
Cinnepin schreef:
Dan ga je toch naar een manege?


Daar ga ik voor m'n verdriet nog niet heen en met mij zijn er vast meerderen :')



Ik ook niet, maar ik ben gezegend met een eigen paard. Maar als Je perse wil rijden en verder er niks voor over hebt, wat ik tegenwoordig veel lees, dan vind ik dat je daar maar heen moet gaan. Je kan niet van een eigenaar verwachten dat die jouw hobby betaalt en ook nog jouw wensen vervuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:21

Cinnepin schreef:
En ik vind inderdaad niet raar als een eigenaar eisen stelt. Het is zijn/haar paard waar zij verantwoordelijk voor zijn. Het kost hen veel geld om dat dier te kunnen houden. Ik vind dat een bijrijder die eisen stelt, maar geen klusjes wil doen, of een bijdrage betalen echt veel eisend ja.

Ligt aan de situatie, een bijdrage van 80 om 1 keer te rijden, tja dan zal ik ook wel eisen dat je meer mag doen dan alleen in de bak een rondje

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 22:22

Suzywuzy schreef:
Cinnepin schreef:
En ik vind inderdaad niet raar als een eigenaar eisen stelt. Het is zijn/haar paard waar zij verantwoordelijk voor zijn. Het kost hen veel geld om dat dier te kunnen houden. Ik vind dat een bijrijder die eisen stelt, maar geen klusjes wil doen, of een bijdrage betalen echt veel eisend ja.

Ligt aan de situatie, een bijdrage van 80 om 1 keer te rijden, tja dan zal ik ook wel eisen dat je meer mag doen dan alleen in de bak een rondje



Dat vind ik ook belachelijk, zo veel geld ja..Maar het gaat mij er om dat kinderen advertenties plaatsen, alles moet naar hun wens, geen klusjes, en gratis...dat is wat ik eigenlijk bedoel...

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 22:23

Daar komt bij dat een minderjarige echt niet alleen op buitenrit gaat met mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:25

Cinnepin schreef:
Daar komt bij dat een minderjarige echt niet alleen op buitenrit gaat met mijn paard

Dat is wel logisch toch? Als er iets gebeurd ben jij de sjaak

myk_en_shant

Berichten: 3270
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:25

Mazida schreef:
Jouw post zit ook vol vooroordelen Myk_en_Shant, je geld uitgeven aan spullen voor paard, hoezo is dat nuttiger dan nutteloze prullaria? Voor niet-paardenliefhebbers lijkt dat eerder op weggegooid geld.

Ik werk geregeld met stagiaires tussen 18 en 21 en stuk voor stuk zijn dat hardwerkende vriendelijke jongelui, ze vinden andere dingen belangrijk ja, maar is dat zo erg? En de stagiaires die ik zie kunnen juist prima prioriteiten stellen.

En zelfde probleem speelt bij ouderen hoor, ik heb een tijd in de ouderenzorg gewerkt, zitten lieve mensen tussen, maar ook hele veeleisende ouderen die à la minuut bediend willen worden en eisen stellen die wij in de zorg niet eens mogen bieden. het is een probleem van alle tijd.


Vind jij misschien vooroordelen, echter dat is mijn ervaring door de 30 jaren heen.

Vervangen van spullen die aan Vervangen toe zijn is niet nutteloos, soms is een nieuw zadel noodzakelijk en ja die spullen moest ik zelf bij elkaar sparen.
Nutteloze prullaria versta ik onder, elke week nieuwe kleding kopen, terwijl de kast uitpuilt.

En ook ik heb hardwerkende stagiaires, maar helaas ook de stagiaires die niet vooruit te branden zijn, niet gemotiveerd en dat ligt toch echt deels aan de opvoeding.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 11-08-21 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 22:26

Suzywuzy schreef:
Cinnepin schreef:
Daar komt bij dat een minderjarige echt niet alleen op buitenrit gaat met mijn paard

Dat is wel logisch toch? Als er iets gebeurd ben jij de sjaak



Klopt, maar er zijn toch minderjarigen die dit als eis hebben ( en dan ook alleen )

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:27

myk_en_shant schreef:
Mazida schreef:
Jouw post zit ook vol vooroordelen Myk_en_Shant, je geld uitgeven aan spullen voor paard, hoezo is dat nuttiger dan nutteloze prullaria? Voor niet-paardenliefhebbers lijkt dat eerder op weggegooid geld.

Ik werk geregeld met stagiaires tussen 18 en 21 en stuk voor stuk zijn dat hardwerkende vriendelijke jongelui, ze vinden andere dingen belangrijk ja, maar is dat zo erg? En de stagiaires die ik zie kunnen juist prima prioriteiten stellen.

En zelfde probleem speelt bij ouderen hoor, ik heb een tijd in de ouderenzorg gewerkt, zitten lieve mensen tussen, maar ook hele veeleisende ouderen die à la minuut bediend willen worden en eisen stellen die wij in de zorg niet eens mogen bieden. het is een probleem van alle tijd.


Vind jij misschien vooroordelen, echter dat is mijn ervaring door de 30 jaren.

Vervangen van spullen die aan Vervangen toe zijn is niet nutteloos, soms is een nieuw zadel noodzakelijk en ja die spullen moest ik zelf bij elkaar sparen.
Nutteloze prullaria versta ik onder, elke week nieuwe kleding kopen, terwijl de kast uitpuilt.

En ook ik heb hardwerkende stagiaires, maar helaas ook de stagiaires die niet vooruit te branden zijn, niet gemotiveerd en dat ligt toch echt deels aan de opvoeding.


Een paard is toch net zo goed een stuk luxe als nieuwe kleding terwijl je kledingkast al uitpuilt?

myk_en_shant

Berichten: 3270
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:29

Een paard bezitten is misschien een luxe, wel 1 waarvoor ik veel dingen heb moeten laten, om het te kunnen bekostigen en om het te kunnen uitvoeren.

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:33

myk_en_shant schreef:
Een paard bezitten is misschien een luxe, wel 1 waarvoor ik veel dingen heb moeten laten, om het te kunnen bekostigen en om het te kunnen uitvoeren.


En een ander bezuinigt mogelijk op andere zaken, zoals het toch niet kopen van dat paard of die leuke pup om dat leuke jurkje te kopen :+ . Even om dingen in perspectief te zetten. Ieder zijn prio's.

En hier gaan we bijvoorbeeld niet op vakantie, zodat we de zwemles voor de oudste dochter kunnen betalen, maar dat betekent niet dat ik een ander zijn vakantie misgun.

myk_en_shant

Berichten: 3270
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:40

Mazida schreef:
myk_en_shant schreef:
Een paard bezitten is misschien een luxe, wel 1 waarvoor ik veel dingen heb moeten laten, om het te kunnen bekostigen en om het te kunnen uitvoeren.


En een ander bezuinigt mogelijk op andere zaken, zoals het toch niet kopen van dat paard of die leuke pup om dat leuke jurkje te kopen :+ . Even om dingen in perspectief te zetten. Ieder zijn prio's.


Uiteraard ieder zijn prio's, echter als je jezelf opgeeft als bijrijder voor een paard, moet je je prio's even goed op een rijtje zetten.
Een eigenaar van een paard, verwacht uiteraard dat je regelmatig wat met het dier doet.

Helaas genoeg meiden meegemaakt, die de eerste weken vaak komen, na verloop van tijd komen ze steeds minder en uiteindelijk blijven weken weg.

Heb meer moeite met dit soort meiden serieus te nemen.
Paardrijden is een lifestyle, waar je wel opofferingen voor moet maken. Je kunt niet alles tegelijk meer, je moet je prio's goed hebben.
Uiteindelijk heb je als eigenaar een bepaalde en vooraf besproken verwachtingen. Kun je deze niet waarmaken, dan moet je er wat mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:49

myk_en_shant schreef:
Mazida schreef:
Jouw post zit ook vol vooroordelen Myk_en_Shant, je geld uitgeven aan spullen voor paard, hoezo is dat nuttiger dan nutteloze prullaria? Voor niet-paardenliefhebbers lijkt dat eerder op weggegooid geld.

Ik werk geregeld met stagiaires tussen 18 en 21 en stuk voor stuk zijn dat hardwerkende vriendelijke jongelui, ze vinden andere dingen belangrijk ja, maar is dat zo erg? En de stagiaires die ik zie kunnen juist prima prioriteiten stellen.

En zelfde probleem speelt bij ouderen hoor, ik heb een tijd in de ouderenzorg gewerkt, zitten lieve mensen tussen, maar ook hele veeleisende ouderen die à la minuut bediend willen worden en eisen stellen die wij in de zorg niet eens mogen bieden. het is een probleem van alle tijd.


Vind jij misschien vooroordelen, echter dat is mijn ervaring door de 30 jaren heen.

Vervangen van spullen die aan Vervangen toe zijn is niet nutteloos, soms is een nieuw zadel noodzakelijk en ja die spullen moest ik zelf bij elkaar sparen.
Nutteloze prullaria versta ik onder, elke week nieuwe kleding kopen, terwijl de kast uitpuilt.

En ook ik heb hardwerkende stagiaires, maar helaas ook de stagiaires die niet vooruit te branden zijn, niet gemotiveerd en dat ligt toch echt deels aan de opvoeding.
Ach, ik heb ook hardwerkende collega's en collega's die geen barst uitvoeren en die zijn echt niet jonger dan ik. :+ Eerder een jaar of 10-15 ouder. Ook luie, lakse mensen zijn van alle tijden. Daarom zit ik op dit tijdstip nog het werk van een collega te doen in een functie die niet eens de mijne is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-21 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7429
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:49

Suzywuzy schreef:
Nu we toch bezig zijn, ik heb echt maar een eis en dat is gewoon een koel paard, die niet 123 schrikt en niet boos doet in stal, omdat ik nogal onzeker ben, is dit al teveel gevraagd?
gewoon oprechte vraag he, :o


Nou, ik denk dat je wel wat lastigs vraagt. Ik vind namelijk dat mijn paard best cool is. Je kunt er met een motor langsop, honden, een banaanfiets, ballen, vlaggen, poolnoodles, zeilen, je maakt m niet gek. Maar mountainbikes in een bos.... Grote trekkers.... Dan issie twee keer zo groot.

Is dat dan koel? Overwegend wel, ligt eraan of je buitenritten wilt maken of in de bak wilt. Bak issie superkoel.. Rit is wat spannender...

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:49

myk_en_shant schreef:
Paardrijden is een lifestyle, waar je wel opofferingen voor moet maken. Je kunt niet alles tegelijk meer, je moet je prio's goed hebben.

Ik vind dat zo'n rare ouderwetse benadering. Waarom zou je de dingen doen vanuit opoffering?

En uiteindelijk gaat het er blijkbaar voor dat ze jouw prioriteiten niet volgen. Of ze hun eigen prioriteiten op orde hebben is moeilijk te zeggen vanaf een afstand.

Ik snap wel dat het vervelend is dat je afspraken maakt als eigenaar en dat iemand dan niet komt, maar ik snap niks van dat idee dat het een opoffering moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:51

Shadow0 schreef:
myk_en_shant schreef:
Paardrijden is een lifestyle, waar je wel opofferingen voor moet maken. Je kunt niet alles tegelijk meer, je moet je prio's goed hebben.

Ik vind dat zo'n rare ouderwetse benadering. Waarom zou je de dingen doen vanuit opoffering?

En uiteindelijk gaat het er blijkbaar voor dat ze jouw prioriteiten niet volgen. Of ze hun eigen prioriteiten op orde hebben is moeilijk te zeggen vanaf een afstand.

Ik snap wel dat het vervelend is dat je afspraken maakt als eigenaar en dat iemand dan niet komt, maar ik snap niks van dat idee dat het een opoffering moet zijn.
Als mijn hobby begint te voelen als opoffering, wordt het voor mij tijd om een andere hobby te zoeken. :=

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:54

Gemak van internet. Je ziet nu ook veel meer wat andere bieden en/of zoeken. 30 jaar geleden toen internet er nog niet was. :wow:
Toen zag je ook niet wat het aanbod was en ging je gewoon ergens langs de deur of een briefje in de bus. En dat was voor een eigenaar ook er was niet veel keus en nu is de keuze reuze.
Maar ook heel eerlijk als je dan een plek had waar je alleen mocht poetsen bleef je ook gewoon zoeken naar iets beters of wat bij je wensen paste.

Daarnaast kunnen eigenaren er ook wat van hier in de buurt zit een soort van pensionstal denk ik. En daar zoeken ze een vrijwilliger die het liefst 5 dagen in de week tijd heeft om een paar uurtje in de ochtend te helpen met voeren, buiten zetten en stallen mesten af en toe een bak slepen. En wat krijg je daar dan voor terug dan mag je op het paard van de eigenaar rijden. Geen idee hoe vaak. Maar dan moet toch zo'n 10 uur werken om wie weet 2x in de week een uur op een paard te kunnen zitten. Ik kan me gewoon niet indenken wie daar nu tijd voor heeft en als ze al tijd hebben ook nog zin heeft dat voor niets te doen. Als je er nu een extra zakcentje mee kan verdienen is het wat anders.

myk_en_shant

Berichten: 3270
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:56

[/quote]Ach, ik heb ook hardwerkende collega's en collega's die geen barst uitvoeren en die zijn echt niet jonger dan ik. :+ Eerder een jaar of 10-15 ouder. Ook luie, lakse mensen zijn van alle tijden. Daarom zit ik op dit tijdstip nog het werk van een collega te doen in een functie die niet eens de mijne is.[/quote]

Problemen oplossen voor je luie collega's is nooit de oplossing. Daar leren zij niets van, hun eigen boontjes laten doppen, daar hebben ze meer aan.

Nu hou je het probleem in stand.
En ja, het gaat gedoe geven, maar jij zit niet meer tot laat in de avond hun puinzooi op te ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:02

Hutcherson schreef:
Suzywuzy schreef:
Nu we toch bezig zijn, ik heb echt maar een eis en dat is gewoon een koel paard, die niet 123 schrikt en niet boos doet in stal, omdat ik nogal onzeker ben, is dit al teveel gevraagd?
gewoon oprechte vraag he, :o


Nou, ik denk dat je wel wat lastigs vraagt. Ik vind namelijk dat mijn paard best cool is. Je kunt er met een motor langsop, honden, een banaanfiets, ballen, vlaggen, poolnoodles, zeilen, je maakt m niet gek. Maar mountainbikes in een bos.... Grote trekkers.... Dan issie twee keer zo groot.

Is dat dan koel? Overwegend wel, ligt eraan of je buitenritten wilt maken of in de bak wilt. Bak issie superkoel.. Rit is wat spannender...

Dat is gewoon koel hoor, zoiets begrijp ik dan ook maar echt continu schrikken in de bak etc dat dan weet niet voor mij

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:15

Cinnepin schreef:
Gini schreef:

Wie weet heeft zo een meid wel twee dertigjarigen en een grasmaaier van 10 jaar op pension staan en zoekt ze dus inderdaad naar een rijpaard om haar hobby verder te kunnen beoefenen.
Neem jezelf niet als norm en houd voor ogen dat mensen in verschillende situaties kunnen zitten. Als je rijden op een paard al veeleisend vindt, dan kun je het natuurlijk bijna niet goed meer doen...als jeugd zijnde.



Dan ga je toch naar een manege?


Ja, inderdaad, perfecte oplossing, en dan kunnen we met zijn allen verkassen naar dit topic: [VP] Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5
:D

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:22

Cinnepin schreef:
Ik ook niet, maar ik ben gezegend met een eigen paard. Maar als Je perse wil rijden en verder er niks voor over hebt, wat ik tegenwoordig veel lees, dan vind ik dat je daar maar heen moet gaan. Je kan niet van een eigenaar verwachten dat die jouw hobby betaalt en ook nog jouw wensen vervuld.


Dat zal per eigenaar verschillen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jeugd wilt steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:35

Dat heeft echt niks met de tijd te maken. Ik stond toen ik 12 was op een manege en dus all in. Dan valt er voor een evt bijrijder niks uit te mesten, te voeren etc.

Hoeveel er naast het rijden te doen is, hangt ook af van je plek en dat is van alle tijden. Vroeger stonden mensen bij een boer en deden alles zelf of all in en luxe.

Enige wat misschien anders was, is dat het zeker in de stad meer een luxe sport was en de meesten nog niet eens dachten aan een eigen paard. Mijn ouders reden beiden, maar een eigen paard was alleen voor de echte rijken.
Toen ik mn eerste pony kreeg, moest ik in de zaak mn mond daarover houden. Wat zouden de klanten wel niet denken.

En de rest is net zo van alle tijden. Mijn moeder had als kind thuis nog geen tv, maar wel een radio en wilde graag een eigen radio. Later werd dat een pick up speler.

En mensen wilden een tv, daarna een kleuren tv, daarna eentje met afstandsbediening. Toen een videospeler, daarna dvd etc etc.

En computers? Mijn moeders neef werkte al vroeg met computers. Dat was een muur vol. Niemand bedacht dat je die ooit in huis zou hebben en die steeds kleiner zouden worden en draagbaar. En jong en oud willen dat allemaal hebben.

Zonder de wensen van de ouderen, hebben de jongeren waarschijnlijk niet eens wensen. Waar zouden ze dat vandaan halen dan? Je hebt altijd voorbeelden.