Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:01

Ik denk dat het voor jou het belangrijkste is om te beseffen wat je wil. Wil je energie stoppen in dit meisje? Zo ja, op welke manier?
Is het je teveel en wil je stoppen met dit meisje? Hoe ga je dat dan brengen?

Dat is de eerste stap, wat wil jij?
Pas dan kan je bedenken hoe.


Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:03

Ik zou met de ouders gaan praten,
Maar misschien voelt het meisje heel er de druk van jou als je erbij bent. Ik word ook zenuwachtig als iemand over mijn schouder kijkt.
En misschien vraag je te veel in een keer van haar, mensen met autisme kunnen veel opdrachten tegelijk vaak moeilijk verwerken.
Wat je bijv kan doen is een lijstje met stappen maken
Bijv:
1. Poetsen (lichaam, hoofd, benen, staart, hoeven)
2. Zadel, zorg dat je de schouder goed vrij houd
3 hoofdstel, vergeet de voorpluk niet

Zo heeft ze een reminder met wat ze moet doen en staat er ook niet gelijk iemand over haar schouder te kijken.

Misschien heeft ze ook moeite met los komen, bij sommige mensen is het met 3 keer dat ik praat. Met andere duurt het een half jaar. Maar dat heeft te maken met de sfeer. En misschien voelt zij ook dat het niet lekker gaat maar wil ze jou ook niet teleurstellen. Maar doet ze dit toch en misschien voelt ze dat.
Misschien heeft ze door het pesten een angst ontwikkeld dat ze geen contact durft te maken. Dit omdat ze toch altijd in de steek gelaten word. Dat had ik heel erg en nog steeds. Ik denk dat het meisje gewoon heel erg bang is om iets verkeerd te doen. Omdat ze op school al zo op haar tenen moet lopen. En dit dus automatisch mee naar huis neemt.
Laatst bijgewerkt door Lau op 26-05-17 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:05

Nu word ze even beoordeeld alsof ze autistme heeft.
Ook lekker zeg voor dat meisje.
Wie zegt dat ze dat heeft?

Daarnaast stel dat het zo is, is ts dan de dagbesteding voor mensen met autistme.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:11

Des te meer er vroeger op mij gelet werd, des te meer fouten ik ging maken. Was dan zo bang om iets verkeerd te doen, dat ik er op een gegeven moment geen plezier meer in had. Ze moesten soms ook wel gedacht hebben dat ik oerdom was. Ik wist alles wel en het ging ook prima als ik alleen was of als er niet op me gelet werd. Wellicht kun je dat bij haar ook eens proberen? Ik heb namelijk wel eens een uur lang op een pony gestapt omdat niemand mij verteld had dat ik ook mocht draven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:11

Ik snap heel goed dat je het moeilijk vind maar ik zou inderdaad dan toch om te beginnen met de ouders gaan praten dat het eigenlijk niet is wat je zoekt voor je paardje alleen omdat ze er zoveel aan heeft dat je het moeilijk vind het aan te geven.
Ik zou niet door gaan en stappen lijstjes maken etc. op het moment dat jij 1000 keer netjes uit legt wat en waar ze moet doen en hoe ze kan zien of het zadel goed ligt lijkt het me toch dat ze dat na een half jaar toch wel weet?
Ook lees ik ze is 13 en heeft 6 jaar ervaring, als ze nog niet eens weet dat ze de benen moet poetsen en dat een zadel niet op de hals hoort te liggen vraag ik me af of dat wel waar is als ik eerlijk mag zijn...
Als zij ook niet naar jou luistert met les is er denk ik niet veel anders wat je nog kan doen denk ik..
Je had anders bijv. ook kunnen zeggen het verzorgen etc word hem niet maar je mag elke zaterdag nog langs komen om te knuffelen/poetsen of voor een lesje, maar als ze met het poetsen en de les al een half jaar niet luistert of geluisterd heeft denk ik dat je er een eind aan moet breien. Het is misschien heel verdrietig voor het meisje maar het gaat jou om je paard en jezelf, en jij voelt je er niet prettig bij, dus dan zou ik haar niet langer voor de gek houden, ik zal wel echt de ouders hier goed bij betrekken dat jullie het desnoods samen vertellen.
Er kan zeker een kern van waarheid in zitten dat het meisje autistisch kan zijn, ik ben zelf ook licht autistisch en herken het wel een klein beetje kwa pesten, dan heel erg aan iemand hangen als iemand wel lief voor je is en constant trots praten over diegene of paard of wat dan ook.. Zo was ik ook wel een beetje met m'n eerste verzorgpaardje :+

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:13

bruintje123 schreef:
Nu word ze even beoordeeld alsof ze autistme heeft.
Ook lekker zeg voor dat meisje.
Wie zegt dat ze dat heeft?

Daarnaast stel dat het zo is, is ts dan de dagbesteding voor mensen met autistme.


Nee,
Maar mensen met autisme kunnen prima meekomen op gewoon niveau ze hebben in het begin gewoon wat moeite. Ze vertoond gewoon wat autistische trekjes dus misschien kan ze wat handvaten krijgen van mensen die zelf autisme hebben of ervaring er mee hebben. Als het met die handvaten wel goed gaat is het toch opgelost voor een deel.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:15

bruintje123 schreef:
Nu word ze even beoordeeld alsof ze autistme heeft.
Ook lekker zeg voor dat meisje.
Wie zegt dat ze dat heeft?

Daarnaast stel dat het zo is, is ts dan de dagbesteding voor mensen met autistme.


Ben ik het mee eens. Vandaar ook mijn post, TS moet bedenken wat ZIJ wil. Wil ze er energie in stoppen of niet? Hartstikke sneu voor het meiske dat ze wat anders moet zoeken maar dat is bot gezegd niet TS haar probleem. Er zijn zat mensen die dat wel leuk vinden en ook maneges die lessen etc aanbieden voor kinderen die meer aandacht nodig hebben.
Schuldgevoel moet niet een reden zijn om haar te 'houden". Dat is op termijn voor niemand leuk.
Wil je er wel mee verder? Maak dan een plan (in samenwerking met ouders) over hoe je dat gaat doen.
Maar TS, je bent niks verplicht. Je bent geen dagbesteding en dit meisje heeft blijkbaar baat bij een bepaalde aanpak, de vraag is of jij dit haar kan en vooral wil bieden.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:16

Als het idd een soort autisme zou zijn, is het goed om eens voor te doen van begin tot eind hoe jij het doet en dan ook alles benoemen wat je doet.
Je kunt dan zeggen bv ik zie dat je vaak zijn benen vergeet te poetsen en ik ga je een x voordoen hoe ik het doe. Ik begin met rossen van zijn lichaam (en dat doe je dan ook) ik begin in zijn hals en werk zo naar zijn billen toe. Vervolgens pak je de harde borstel en benoemd ook; nu pak ik de harde borstel en poets dan eerst zijn nek, dan zijn schouders en dan ga ik met de borstel zijn ene voorbeen doen en dan zijn rug en buik..

Zo ga je dat doen. Als je dan helemaal klaar bent, vraag je of zij wil doen wat jij net gedaan hebt.

Bij een autist moet er namelijk een strakke volgorde inzitten. Je blijft erbij staan en als ze met de harde borstel de schouder heeft gedaan en ze gaat door naar z'n rug en vergeet z'n been, dan zeg je meteen. Wacht even met poetsen, wat deed ik na zijn schouder? Als ze dat moeilijk vind help je iets door te zeggen bv ik ging niet meteen naar zijn rug maar deed eerst wat anders, dan laat je haar verzinnen dat je zijn ene voorbeen deed.

Autisten hebben een strak schema nodig. Als je haar steeds maar weer de kans geeft om eerst alles af te maken en daarin dingen laat vergeten, komt er geen ritme in.... ja het ritme van dingen vergeten.

Mijn zoon heeft ook een strak ritme nodig, veel herhaling en steeds op exact dezelfde manier.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:17

TS, gewoon afscheid van nemen. Dit is niet wat je zocht in een bijrijdster en gaat het ook niet worden. Je bent haar hulpverlener niet!
Jij zoekt een maatje om je passie mee te delen en dat gaat met dit meisje niet lukken. Ook niet na nog een jaar je tijd, geduld en liefde erin stoppen. Dus tegen ouders en meisje zeggen dat je geen klik hebt met haar en dat je op zoek gaat naar een ander...

Geen leven zonder horsies!

Nezzie

Berichten: 475
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:19

Als ze benen en staart niet doet, kan het dan zijn dat ze dat niet echt vergeet, maar het eigenlijk eng vind? Dat ze bang is voor een trap?

Als het echt "vergeten"is, dan is een lijst inderdaad een fijn idee. Dan kan ze dat gewoon langswerken.

Lots of planets have a north! - The 9th Doctor

Angels fall from grace, and sometimes heroes die ~ The Crüxshadows "Dragonfly"

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:21

Ik zelf ben ook nogal van goed poetsen.... maar eerlijk is eerlijk, alleen daar waar het tuig zit moet het echt schoon zijn.

Maar buiten dat. Als je zelf haar eigenlijk niet wilt wegsturen, zou het dan een idee zijn als zij komt om te frutselen/grondwerk te doen en je iemand anders zoekt voor het rijden?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:27

Wat een lastig besluit!
Het komt inderdaad over alsof dit meisje vanuit onzekerheid niet meer tot handelen komt.

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:28

Tinkerjoris schreef:
Duplo schreef:
Ik lees 2 dingen die elkaar tegen spreken

1 ze moet en mag lekker haar ding doen
2 ze doet niets goed en word continue gecorrigeerd

Op deze manier gaat ze iig niet zekerder van zichzelf worden, want ze doet niets goed dus gaat ze op jou wachten tot jij aangeeft of het goed is

Ik corrigeer niks hoor! Als ik haar iets uitleg dan gaat het meer als volgt;

R: ligt het zadel zo goed?
Ik; hoe denk je zelf? (Grote glimlach!) Laat eens zien. Ik heb je uitgelegd hoe je dat kan controleren.
R; ehm.....
Ik; waar voel je de schouder?
R; hier?
Ik; juist goedzo!! Dus dan hoort het zadel?
R; hier?
Ik; bijna goed! Nog een klein stukbe naar achter!


Of bijv, als ze gestopt is met poetsen (met grote glimlach!) Heb je hem helemaal schoon?
R; ja volgens mij wel..
Ik; beentjes helemaal gedaan?
R; ja..
Ik; daar zit nog een hard plekje wil je dat nog even doen? Kun je daarna lekker zadelen!
R;oke is goed.


Ik ben nooit! Boos. Corrigeren doe ik niet. 1000 keer vriendelijk uitleggen wel.

Kan het niet zijn dat ze op deze manier jouw aandacht probeert te krijgen? Misschien een idee om alleen aandacht te besteden aan wat ze wel goed doet ("je hebt de hals en rug al mooi gepoetst :) ")

Wat ik zelf zou doen, maar ik ben een botte trut, is steeds het zadel er weer af trekken (zonder iets te zeggen) tot ze het goed doet. En dan prijzen/iets aardigs zeggen wanneer ze het wel goed doet.

Ik denk dat ze het heel goed weet. Maar dat ze gewoon jouw aandacht wil. Negatieve aandacht is ook aandacht.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:30

Maar de ts zocht ook een meisje om lekker mee te kletsen, hebben de bokkers daar ook een oplossing voor?

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:31

Ik vrees dat het 'vergeten' van staart en benen angst is.
Dit kom ik vaak tegen bij angstige kinderen.

Wat je met de situatie doet is natuurlijk aan jou, voor jou moet het ook leuk blijven!

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:43

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:47

Wat een lastige situatie voor zowel jou als het meisje. Ik zou toch een keer goed met haar ouders overleggen. Zij zullen een aantal dingen misschien wel herkennen.
Misschien dat je aan haar kunt vragen of ze een keer een vriendinnetje/nichtje/buurmeisje mee kan nemen. Is voor jullie allemaal gezelliger en misschien voelt ze zich dan wat meer op haar gemak en wordt ze wat losser.

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:39

Wat een lastige situatie ts.

De benen en staart zouden misschien best angst kunnen zijn. Zo als hier boven word gezegt. Mijn verzorg pony. Zijn benen poets was in het begin echt een drama. Hele tijd heel hard heen en weer bewegen. Misschien heeft zij dit ook gehad met een paard en een trap gehad? En bij de staart ook een trap gehad? Ik word ook heel erg gepest op school. En haal positieve energie uit mijn verzorg paard.

Arie doet mee aan het leukste oudste paard. http://hetleuksteoudepaard.nl/paard/you ... -van-arie/

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:07

Wat Koper zegt spookte ook al even door mijn hoofd; het kan zijn dat ze de stiltes net zo ongemakkelijk vind als dat jij ze vindt. Vanuit haar onzekerheid weet ze niet wat ze moet/ kan zeggen en dus vraagt ze op deze manier je aandacht.

Ook komt het meisje op mij over als iemand die 'gewend' is een bepaalde (grote!) mate van begeleiding te krijgen. Haar zelfstandigheid vergroten door middel van lijstjes (met afbeeldingen!) zou kunnen helpen. Vaak krijgen kinderen daar weer wat meer zelfvertrouwen door waardoor ze vanzelf van mondiger worden.

Maar dat is een beste toer en dan ben je eigenlijk echt bezig met scholing. Als je dat niet erg vind, kun je het doen. Ik begrijp het helemaal als je het too much vindt, je wilde tenslotte een verzorgster voor de gezelligheid.

Edit: je zou haar ook kunnen verzoeken een schriftje en een pen aan te schaffen, dat ze die altijd bij moet hebben. Hier schrijft ze dan elke keer in wat jullie hebben gedaan, wat ging goed, wat ging minder goed... Maar dan maak je het heel schools. De vraag is of het dan voor jou wel leuk blijft/ wordt.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:30

Ik had ooit een volwassen vrouw als verzorger, ze wou heel graag maar in bepaalde zaken werd ze gewoon niet handiger.

We hebben toen afgesproken dat ze sowieso 1 keer per week onder begeleiding van een instructrice aan de slag ging, op haar kosten uiteraard.

Zo had ik toch het gemak van paard dat beweging had zonder dat ik er zelf omkijken naar had. :)

Kun je zoiets bij de ouders niet voorstellen? Dat je binnenkort wat minder tijd hebt om begeleiden en of er dan dus iemand anders (een instructeur dus ) dat kan doen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:32

Dat is een goed idee Gypsy :j

Al heeft de ts dan nog wel steeds niets aan een gezellige bijrijder om ook lekker samen mee te kletsen bedenk ik me nu.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:37

Dat is daar ja... Als dat voornamelijk het doel is schiet je met mijn idee natuurlijk weinig op.

Mijn verzorgster kocht op den duur een eigen pony. Dat kwam mij eigenlijk wel goed uit. :+
Overtuig haar ouders dat ze toe is aan een eigen pony? :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:39

Haha, jij bent wel creatief met oplossingen :D _O-

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

UnicornJopie
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-05-17

Re: Verzorgster voor pony.. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:46

Ik zou gaan praten met de ouders van dit meisje misschien hebben hun een goed idee.

Tinkerjoris
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 12:46

Jeetje wat een reacties!!

Om voorop te stellen dit meisje heeft geen autisme.

Lijstjes maken begin ik niet aan. Meisje kan prima nadenken neem ik aan. En zowel ik als haar moeder vaak ook staan erbij.

Het voordoen heb ik al heel vaak gedaan. En doe ik eigenlijk ook elke keer. We rijden ook altijd samen. Ik op mijn andere pony. Dus in principe kan ze alles wat ik doe afkijken en nadoen.
Als ze het even niet weet kan ze kijken wat ik doe.

Ik heb zelf niet het idee dat het vergeten is eigenlijk.. Want er zijn keren dat ze wel alles goed doet. Hoewel dat wek sporadisch is.

Het kan ook niet komen doordat ze het ongemakkelijk vind als het stil is. Want ik ben er goed in praten. Het is al niet stil als ik enkel met mijn paard alleen rijd :+
Ook staat er altijd wel muziek aan.


Ik kreeg de vraag wat ik zelf wil.
Tja. Wat wil ik..

Ik zou iemand willen die wat steviger in zijn schoenen staat. En die op beide ponys kan rijden. Zodat ik zelf ook eens op mijn oudje kan. (Andere pony is een geweldig dier. Maar heeft enkel behoefte aan een consequent iemand. Andere kinderen rijden er zo op weg).
Iemand die weet wat ze doet. (Uitleggen is prima evenals les geven. Maar iemand die luisters en opneemt wat ik zeg ipv ervanuit gaat dat ik het nog 1000 keer ga roepen).

En voorop staand iemand die gezellig terugkletst ipv mij napraat.



Wat ik nu al enige tijd in mijn hoofd heb is om een tweede verzorgster te nemen? Een iets ouder iemand (16 of 18 of 20 of ..). En dan af te wisselen ofzo?


Ik vind het echt ontzettend moeilijk om met haar te stoppen.. Ze kijkt enorm tegen me op en is helemaal gek op mijn oude pony..

Met haar ouders praten weet ik niet of dat echt goed valt.. Haar moedwr weet wel dat danique niet altijd luisterd tijdens de les. En dat ze niet zo handig is met zadelen. Maar zij ziet dat niet als een probleem omdat ik er zo geduldig mee om ga en het tot nu toe kan weglachen.
Ook is haar moeder weer op zoek naar een bijrijdpaard. En wilde ze eigenlijk bij mij gaan rijden.
Ze heeft nu een paard een km verdwr gevonden. (Had gehoopt dat dochter daar ook verder wilde maar die wilt heel graag bij mij blijven).


Er kwam ook een tip voorbij over een instructrice. Echter is dat geen optie.

We zijn wel eens samen bij de manege geweest met beide ponys.
Daar kregen we les van een fnrs instructrice. (Zelf les ik graag bij en ik dacht dat een vreemde blik zou helpen. Dus haar op mijn kosten meegenomen). Daar kreeg ze ruzie met de instructrice.
Ze zat ineens op de pony te huilen en kreeg een preek. Ik had niet meegekregen wat er gebeurt was.
Schijnbaar was de opdracht houding sturen beenhulpen en handhulpen tegelijk. (Ze kan nog enkel of sturen. Of beenhulpen. Of netjes zitten). Dat lukte niet en toen werd ze boos. Vervolgens kreeg ze op haar kop en begon ze te huilen en hyperventileren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 1 bezoeker