"luxe" probleem of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

"luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 19:42

Hoi bokkers!

Ik zit weer eens met een probleempje :D Op dit moment heb ik twee verzorgpony's de één is een shetlander en de ander een tinker. Ik verzorg de shet nu bijna een jaar met alle plezier! Omdat ik helaas te groot voor hem werd om op te rijden, ging ik opzoek naar een dat grotere pony/paard om toch veder te kunnen gaan met rijden (ben toendertijd gestopt op de manege). Uiteindelijk heeft de eigenaar van de stal waar de shet staat, gevraagd of ik het leuk vond om een tinker van hem te gaan bijrijden. Het is een super lieve tinker, maar wel wat aan de oudere kant (zo'n 20 jaartjes nu). Nu ik haar zo'n enkele maanden verzorg en rijd merk ik dat ik graag meer wil als alleen rond hobbelen. Je kunt op haar ontspannen rijden (wat ik opzich op zijn tijd wel erg prettig vind), maar ik wil graag meer doen als alleen dat rondje hobbelen. Ik wil graag meer nageeflijk gaan rijden, meer leren/doen en nu heb ik niet het gevoel dat ik hiermee veder kom of doe dat ik wil.

Ook merk ik dat ik vaker de neiging heb om de shet weer op te zadelen (met deze shet had ik net het punt bereikt dat ik steeds nageefelijker kon gaan rijden) en vaker de tinker te laten staan. Dit klopt natuurlijk totaal niet, want het hoort andersom te zijn. Hier een voorbeeld waarom ik al sneller de shetlander pak: hij vond springen super leuk en ik ook, de tinker daarintegen vind springen helemaal niks en hobbelt dus veel liever wat rond. Aan de ene kant vind ik dit eigenlijk een "luxe" probleem omdat veel meisje opzoek zijn naar een verzorgpony, maar aan de andere kant vind ik dat je ook plezier moet hebben in het rijden.

Eerlijk zijn tegen de eigenaresse vind ik belangrijk, maar op dit moment heb ik geen "back up" (manege of andere verzorgpony etc.) dus als ik dit opgeef rijd ik helemaal niet meer/ben ik helemaal niet meer bezig met paarden en dat is iets wat ik dus niet wil. Het liefst ga ik niet weg van deze stal en neem ik geen afscheid van de eigenaresse waar ik een leuke klik mee heb...

Wat vinden jullie?

BulletjeBeer

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:51

Hmm ik denk dat de eigenaresse er best begrip voor zal hebben, zeker als ze bijvoorbeeld iemand nodig heeft die alleen de paarden wat beweging wil geven en ermee bezig wil zijn. Die back up vind je wel (al lid van Bijrijders en Verzorgers Hoeksche Waard op FB?). Ik snap ook wel dat je liever niet weg wil, maar je moet ook kijken waar je het allemaal voor doet en of je het nog leuk vindt wat je doet. Zo niet, en je kan iets vinden waar je dat wel hebt, moet je daarvoor gaan...

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 19:57

BulletjeBeer schreef:
Hmm ik denk dat de eigenaresse er best begrip voor zal hebben, zeker als ze bijvoorbeeld iemand nodig heeft die alleen de paarden wat beweging wil geven en ermee bezig wil zijn. Die back up vind je wel (al lid van Bijrijders en Verzorgers Hoeksche Waard op FB?). Ik snap ook wel dat je liever niet weg wil, maar je moet ook kijken waar je het allemaal voor doet en of je het nog leuk vindt wat je doet. Zo niet, en je kan iets vinden waar je dat wel hebt, moet je daarvoor gaan...


Bedankt voor je reactie! De eigenaresse begrijpt me eigenlijk altijd heel goed (we spreken toch vaak samen af om te gaan rijden enz) ik denk ook inderdaad dat ze er veel begrip voor heeft, het zal me verbazen als dit niet het geval is! :) Ik ben lid van die Facebook groep. Opzich ben ik daar wel actief in en houd het goed in de gaten. Ook dacht ik er zelf aan om mijn "horizon" wat te verbreden en eventueel ook een advertentie te plaatsen op marktplaats. Maar eerst wil ik de eigenaresse goed informeren zodat zij niet voor verrassing staat.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:59

Maar kun je niet beter les nemen. Een tinker is ook heel goed nageeflijk rijden ;)
Ik denk dat je eigen ervaring je wat in de weg zit en als je geen les neemt dan is het zeker met een tinker ook zeker wel lastiger.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:01

Lienek schreef:
Maar kun je niet beter les nemen. Een tinker is ook heel goed nageeflijk rijden ;)
Ik denk dat je eigen ervaring je wat in de weg zit en als je geen les neemt dan is het zeker met een tinker ook zeker wel lastiger.



Dit denk ik ook

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 20:05

Lienek schreef:
Maar kun je niet beter les nemen. Een tinker is ook heel goed nageeflijk rijden ;)
Ik denk dat je eigen ervaring je wat in de weg zit en als je geen les neemt dan is het zeker met een tinker ook zeker wel lastiger.


Ik heb vorige week zaterdag toevallig mijn eerste lesje gehad, heel veel van geleerd! Helaas zegt mijn gevoel gewoon constant dat dit niet het paardje is waarmee ik veder wil (klinkt lekker dramatisch) :Y) :P Bij deze Tinker zit één kant van haar nek helemaal opslot (zijn/ben ik nu aan het bij trainen) ik denk dat dit ook een grote rol speelt met het niet naar beneden kunnen vragen, ook omdat ze het allemaal erg lastig vind om te buigen aan die ene kant.

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:06

Hier ben ik het mee eens. Een net zo 'n leuke plek vinden en dezelfde of betere klik krijgen met een andere eigenaresse en paard of pony lijkt makkelijker dan het is. Vaak loopt het stuk op 1 van deze 3 dingen. Ik zou ook gaan lessen, ook op een 20-jarige tinker kun je nog veel leren!

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 20:10

CharxHebe schreef:
Hier ben ik het mee eens. Een net zo 'n leuke plek vinden en dezelfde of betere klik krijgen met een andere eigenaresse en paard of pony lijkt makkelijker dan het is. Vaak loopt het stuk op 1 van deze 3 dingen. Ik zou ook gaan lessen, ook op een 20-jarige tinker kun je nog veel leren!


Lees bericht hierboven ;)

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:10

sat_nath schreef:
Lienek schreef:
Maar kun je niet beter les nemen. Een tinker is ook heel goed nageeflijk rijden ;)
Ik denk dat je eigen ervaring je wat in de weg zit en als je geen les neemt dan is het zeker met een tinker ook zeker wel lastiger.


Ik heb vorige week zaterdag toevallig mijn eerste lesje gehad, heel veel van geleerd! Helaas zegt mijn gevoel gewoon constant dat dit niet het paardje is waarmee ik veder wil (klinkt lekker dramatisch) :Y) :P Bij deze Tinker zit één kant van haar nek helemaal opslot (zijn/ben ik nu aan het bij trainen) ik denk dat dit ook een grote rol speelt met het niet naar beneden kunnen vragen, ook omdat ze het allemaal erg lastig vind om te buigen aan die ene kant.


Dus je zoekt een pony die vanzelf nageevelijk loopt? Mijn paard die ik net 3 weken heb zit ook vast aan 1 kant en met de nageevelijkheid heb ik daardoor ook nog moeite maar dat was met mijn eerste paard ook! Veel lessen en oefenen deden wonderen. Binnen een jaar kun je al zoveel bereikt hebben.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:30

Vooreerst moet je een pony niet naar beneden wíllen vragen, een paard dient dat zelf aan te bieden, maar daarvoor moet je eerst wat voorbereiden recht-richtwerk gaan doen. Maar, ieder paard, ook een 20 jarige koudbloed kan gewoon lekker nageeflijk lopen.
Mijn tip?
Zoek een goede instructeur die start vanaf het klassieke dressuur rijden, begin met grondwerk om het paard rechter te maken (en nee, dat is niet gewoon je paard rondzwieren, maar vanaf de grond vanaf verschillende positie's je paard leren buigen, schouder-binnenwaarts, travers, renvers, zelfs opbouwen tot de piaffe vanaf de grond! én zo ook doorwerken naar dezelfde oefeningen onder het zadel. Er zal een wereld voor je opengaan!)



Afbeelding


Dit is trouwens mijn 21 jarige trekpaardmerrie...

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:32

sat_nath schreef:
Lienek schreef:
Maar kun je niet beter les nemen. Een tinker is ook heel goed nageeflijk rijden ;)
Ik denk dat je eigen ervaring je wat in de weg zit en als je geen les neemt dan is het zeker met een tinker ook zeker wel lastiger.


Ik heb vorige week zaterdag toevallig mijn eerste lesje gehad, heel veel van geleerd! Helaas zegt mijn gevoel gewoon constant dat dit niet het paardje is waarmee ik veder wil (klinkt lekker dramatisch) :Y) :P Bij deze Tinker zit één kant van haar nek helemaal opslot (zijn/ben ik nu aan het bij trainen) ik denk dat dit ook een grote rol speelt met het niet naar beneden kunnen vragen, ook omdat ze het allemaal erg lastig vind om te buigen aan die ene kant.



Een paard vraag je ook niet naar beneden. Een paard gaat vanzelf zo lopen wanneer jij hem ontspannen en goed gedragen rijdt. Ik denk dus eigenlijk dat je helemaal niet eens weet waar je mee bezig bent en het paard de schuld krijgt, hij wil namelijk niet naar beneden. Als hij aan 1 kant vast zit dien je dit los te werken..ooit van rechtrichten gehoord?
Met deze instelling gaat het met een ander paard oo niet lukken ;)

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:33

Duhelo schreef:
Vooreerst moet je een pony niet naar beneden wíllen vragen, een paard dient dat zelf aan te bieden, maar daarvoor moet je eerst wat voorbereiden recht-richtwerk gaan doen. Maar, ieder paard, ook een 20 jarige koudbloed kan gewoon lekker nageeflijk lopen.
Mijn tip?
Zoek een goede instructeur die start vanaf het klassieke dressuur rijden, begin met grondwerk om het paard rechter te maken (en nee, dat is niet gewoon je paard rondzwieren, maar vanaf de grond vanaf verschillende positie's je paard leren buigen, schouder-binnenwaarts, travers, renvers, zelfs opbouwen tot de piaffe vanaf de grond! én zo ook doorwerken naar dezelfde oefeningen onder het zadel. Er zal een wereld voor je opengaan!)
[ [url=m/9DINoQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9DINoQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is trouwens mijn 21 jarige trekpaardmerrie...



Jij zegt precies wat ik denk..idd grond werk en klassieke rijkunst ;)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:34

Afbeelding

Huh ineens is dit bericht weg?
Maar om hier op terug te komen.
Ja met lessen kun je hier wat aan doen.
En nee dit is geen luxe probleem maar gewoon iemand die verwend een pony met alle knopjes er op en er aan wilt hebben.
En les dus overbodig vind.
En dat terwijl zoals het nu klinkt jij wel echt les nodig hebt.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:37

Afbeelding
Idd rechtrichten aan de hand. Dit zijn wij :)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:40

Als eerste zou ik niet meer op de shet stappen. Daar lijk je inmiddels wat te groot voor.
Voel je zelf wel een klik met de Tinker? Want als die er niet is dan ga je er ook niet echt plezier aan hebben. Misschien dat je meerdere lessen kunt nemen en als het je na een tijdje nog niet bevalt dat je dan verder kijkt voor een ander verzorg paard?

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 21:22

Neverland schreef:
Als eerste zou ik niet meer op de shet stappen. Daar lijk je inmiddels wat te groot voor.
Voel je zelf wel een klik met de Tinker? Want als die er niet is dan ga je er ook niet echt plezier aan hebben. Misschien dat je meerdere lessen kunt nemen en als het je na een tijdje nog niet bevalt dat je dan verder kijkt voor een ander verzorg paard?


Ik denk dat dit me het beste antwoord lijkt waarop ik eigenlijk doel met dit topic. De rest heb ik net rustig doorgelezen en ik zal er zeker gebruiken van maken. Veder kan dit topic nu rustig wegzakten en misschien verschijnt er binnenkort een update.
Laatst bijgewerkt door stroopkoek op 15-04-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 21:26

Lienek schreef:
[ [url=m/PpUfFQ.png]Afbeelding[/url] ]

Huh ineens is dit bericht weg?
Maar om hier op terug te komen.
Ja met lessen kun je hier wat aan doen.
En nee dit is geen luxe probleem maar gewoon iemand die verwend een pony met alle knopjes er op en er aan wilt hebben.
En les dus overbodig vind.
En dat terwijl zoals het nu klinkt jij wel echt les nodig hebt.


Nu noem je me verwend? Waar slaat dit op? Ik vraag gewoon advies en je snapt mijn huidige situatie blijkbaar niet helemaal. Ik doelde niet alleen op het nageeflijk rijden, maar meer dat ik niet weet of dat er een klik is tussen mij en de Tinker. Erg vervelend dat je nu zo raar reageerd en blijkbaar heb je niet de tijd genomen om mijn begin bericht te lezen. Ook heb ik niet het geld om eigenlijk iedere week met een "eigen" pony privé les te nemen.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:28

Doorzetten kun je leren. Les nemen en kijken wat er gebeurt.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 21:32

Dit topic kan nu rustig wegzaken en misschien verschijnt er binnenkort een update.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:34

Het komt op mij over als : mijn pony loopt niet in de krul dus wil een ander...

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:35

sat_nath schreef:
Lienek schreef:
[ [url=m/PpUfFQ.png]Afbeelding[/url] ]

Huh ineens is dit bericht weg?
Maar om hier op terug te komen.
Ja met lessen kun je hier wat aan doen.
En nee dit is geen luxe probleem maar gewoon iemand die verwend een pony met alle knopjes er op en er aan wilt hebben.
En les dus overbodig vind.
En dat terwijl zoals het nu klinkt jij wel echt les nodig hebt.


Nu noem je me verwend? Waar slaat dit op? Ik vraag gewoon advies en je snapt mijn huidige situatie blijkbaar niet helemaal. Ik doelde niet alleen op het nageeflijk rijden, maar meer dat ik niet weet of dat er een klik is tussen mij en de Tinker. Erg vervelend dat je nu zo raar reageerd en blijkbaar heb je niet de tijd genomen om mijn begin bericht te lezen. Ook heb ik niet het geld om eigenlijk iedere week met een "eigen" pony privé les te nemen.

Lees je bericht maar eens terug. Je zegt zelf dat je denkt dat je met lessen niks kan en zogenaamd meer uitdaging wil. Dat is iets anders dan een klik waar je het later over hebt.
Ik vind het verwend over komen ja. Je doet net of het paard het niet kan maar ik denk juist eerder andersom.
En les hoeft niet elke week ook eens in de twee weken kan je lessen. Hoe wil je anders jezelf verder ontwikkelen?

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:36

Ik snap wel wat lienek bedoelt... ik wil niet zeggen dat je verwend bent maar je hebt het zelf een beetje raar geformuleerd in je berichten ;). Zoals ik het las kwam het erop neer dat het paard na 1 les niet makkelijk nageefelijk te rijden is omdat ie vast zit en je dus een andere wil waarbij dit wil lukt. Dus misschien ook even naar je eigen berichten kijken voor je zo fel reageert +:)+

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 21:39

Cinnepin schreef:
Het komt op mij over als : mijn pony loopt niet in de krul dus wil een ander...


Jammer dat het bij jullie zo overkomt, dit is totaal niet mijn bedoeling namelijk. Zo ben ik totaal niet (waarschijnlijk zien jullie mij nu aan als een verwend kind). Mijn enige bedoeling met dit topic was totaal niet als hoofddoel het nageeflijk rijden. Ik vertel alleen dat ik niet weet of ik een klik heb met mijn verzorgtinker en dat ik iets zoek met wat meer uitdaging. Maar voor de zoveelste keer, vind ik dat dit topic mag gaan zaken omdat dit niet helemaal antwoord op mijn vraag geeft. Ik zal dus ook niet meer reageren, toch bedankt voor jullie reacties!

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: "luxe" probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:42

Wellicht is het goed om kritisch naar jezelf te kijken. Je kunt hier niet altijd het antwoord krijgen wat je zou willen. Als je de keuze wil maken om een andere bijrijdpony te zoeken, tuurlijk, lekker doen.
Maar ook een pony die bij een ander in de krul loopt kan bij jou onwijs tegenwerken. Zegt helemaal niks dus.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 21:43

CharxHebe schreef:
Ik snap wel wat lienek bedoelt... ik wil niet zeggen dat je verwend bent maar je hebt het zelf een beetje raar geformuleerd in je berichten ;). Zoals ik het las kwam het erop neer dat het paard na 1 les niet makkelijk nageefelijk te rijden is omdat ie vast zit en je dus een andere wil waarbij dit wil lukt. Dus misschien ook even naar je eigen berichten kijken voor je zo fel reageert +:)+


Sorry voor mijn felle reactie, maar ik raak wat overmoedig door jullie reacties :) Ik heb goede instructies op de stal waar mijn verzorgpony's staan, maar waarschijnlijk omschrijf ik ze wat verkeerd. Jullie zien mij waarschijnlijk nu voor je als iemand die zomaar een pony inruilt omdat "hij niet mooi loopt". Dit is totaal niet mijn bedoeling, en zoals ik hierboven al zei denk ik dat alles wat verkeerd omschrijf tegenover jullie.