Kiezen tussen twee verzorgpony's

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 11:47

Hoi,

Ik zit een beetje met een dilemma en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zal het even uitleggen. Ik doe nu twee paarden. 1 daarvan is een kwpn'er ruin en is van iemand uit mijn familie. Ik doe hem nu twee dagen in de week (gratis) en dat wil ik ook blijven doen.

Pony 1, een Welsh Cob:
Dan doe ik nog een Welsh Cob merrie voor twee dagen in de week. Het is een E-pony. Ze staat op een fijne manege met meerdere binnenbakken en een grote springbak etc. Voor haar betaal ik 90 euro in de maand wat mijn ouders en ik best wel veel vinden. Ik hoef geen klusjes te doen. Een vriendin van mij heeft daar een eigen pony en we kunnen vaak samen rijden. Deze pony is makkelijk te rijden (soms wel wat sloom) en makkelijk met springen en in het bos rijden. Ik vind het alleen vervelend aan deze pony dat ze soms zo sloom is en ze doet heel erg boos naar andere paarden. Als er een paard langskomt moet ik haar halster echt goed vasthouden anders kan ze zomaar naar dat paard toerennen en hem bijten enz. :( Thuis moet ik wel een paar klusjes doen om deze pony bij te mogen rijden. De eigenaren zijn alleen niet zo aardig tegen mij. Ze beschuldigen me af en toe van dingen zoals dat ik de hoeven niet uitgekrabd heb en dat het halster weg is en dat soort dingen. En dat is niet zo leuk om te horen :(

Pony 2, een haflinger:
Mijn moeder heeft een collega en haar dochter heeft een haflinger. Haar dochter is iets ouder dan ik. Ze is een paar keer met mij mee geweest toen ik op de pony mocht rijden en toen heeft ze me geholpen en dat was wel heel leuk en gezellig. De haflinger is een D-pony. Zij heeft mij gevraagd of ik haar pony wil bij rijden voor 1 dag in de week. Ik heb er al een paar keer op gereden. Het was wel even wennen omdat het een hele andere pony is dan de Welsh Cob. Deze pony is namelijk soms wat eigenwijs en dat is de Welsh Cob niet. Stel dat ik de haflinger zou gaan doen, hoeven we hier niets voor te betalen. Wel moet ik een paar klusjes doen waaronder de stal uitmesten, drinkbak bijvullen en hooinetten bijvullen. De stal waar deze pony staat heeft 1 buitenbak. Ik ken hier ook nog niemand, maar een andere vriendin van mij gaat hier misschien ook kijken of ze hier een verzorgpony kan krijgen.

Ik doe nu dus het eerste paard en de Welsh Cob, maar ik ben gevraagd om de haflinger te doen. Als ik dat zou doen, moet ik de Welsh cob opzeggen. Ik ben nu 4 dagen in de week met paarden bezig en als ik de haflinger zou gaan doen worden het 3 dagen, wat misschien ook wat beter uitkomt qua tijd.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie het verhaal een beetje begrijpen :j

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door paard21 op 12-04-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:55

Ik zou als ik jou was kijken naar wat jou het beste uitkomt. Als je genoeg tijd hebt, zou ik voor de welsh kiezen. Want naar wat je schreef lijkt het me dat je daar waarschijnlijk meer van zult kunnen leren en er ook faciliteiten zijn waardoor je altijd kunt rijden.

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 13:46

iza_things schreef:
Ik zou als ik jou was kijken naar wat jou het beste uitkomt. Als je genoeg tijd hebt, zou ik voor de welsh kiezen. Want naar wat je schreef lijkt het me dat je daar waarschijnlijk meer van zult kunnen leren en er ook faciliteiten zijn waardoor je altijd kunt rijden.


Bedankt voor je reactie! Ik ga er nog even over nadenken en afwachten op andere reacties. Toevallig, ik ben geabonneerd op je youtube kanaal :)

Oh ja, ik kan in de winter met de haflinger naar de manege toe, dat ligt er echt naast, en dan mogen we daar rijden in de bak.
Laatst bijgewerkt door paard21 op 12-04-17 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerPoef

Berichten: 1202
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:02

Ik vind 90 euro ook best veel := Zo te horen (bij de welsh) is het contact daar ook niet altijd even fijn met de eigenaren. Als je denkt dat je bij de haflinger beter en fijner contact hebt met de eigenaar zou ik het zeker doen. Haflingers vind ik altijd wel leuk, en je kunt er veel van leren :j IK zou kiezen voor de haflinger, maar de keuze is totaal aan jou. Wat je ook doet, ik hoop dat je veel plezier hebt met 1 van de 2, daar gaat het uiteindelijk om :)

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:30

Kun je niet een proefperiode afspreken bij de haflinger? Even een maandje beide paarden doen en daarna een beslissing maken wat het beste bij jou past :)

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 15:42

Myou schreef:
Kun je niet een proefperiode afspreken bij de haflinger? Even een maandje beide paarden doen en daarna een beslissing maken wat het beste bij jou past :)


Bedankt voor je reactie! Ja, dat zou kunnen maar ik denk niet dat het echt nodig is. Ik zit nu eigenlijk al in een soort van proefperiode. Ze vragen me nu soms om in te vallen maar ze zoeken eigenlijk wel een vaste bijrijder. Ik ben er nu 3 keer geweest. Ik ken hem nog niet goed natuurlijk maar ik denk dat ik wel ongeveer weet hoe hij is. Zaterdag ga ik weer op hem rijden. Daarna hoop ik dat ik een keuze kan maken. :)
Laatst bijgewerkt door paard21 op 12-04-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:49

Persoonlijk zou ik voor de haflinger gaan. Dit zal ook goed zijn om nog meer mensen te leren kennen en ook verschillende paarden te rijden.
Zoals hierboven eerst een proefperiode vragen? Even kijken of het klikt met het paard en de mensen, zo niet heb je altijd de welsch nog!

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 15:57

72Melanie27 schreef:
Persoonlijk zou ik voor de haflinger gaan. Dit zal ook goed zijn om nog meer mensen te leren kennen en ook verschillende paarden te rijden.
Zoals hierboven eerst een proefperiode vragen? Even kijken of het klikt met het paard en de mensen, zo niet heb je altijd de welsch nog!


Bedankt voor je reactie! Ik zit eigenlijk al in een soort proefperiode omdat ze mij soms vragen om op de pony te rijden (ongeveer 1 keer in de twee weken). Maar omdat ze wel een vaste bijrijder willen moet ik wel een keuze gaan maken omdat ze anders iemand anders gaan zoeken. Met de mensen heb ik wel een klik en met de pony denk ik ook wel maar ik ken hem nog niet zo heel goed. Zaterdag ga ik nog een keer rijden :)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:18

ik zou gaan voor de haflinger en vragen of je met het geld dat je over houdt elke week les mag nemen, of om de week priveles. Dan wordt je geholpen met het eigenwijze. Als het toch niet klikt kun je altijd weer een bijrijdpony er bij zoekrn. Omdat je wel bereidt bent om te betalen heb je meer keus.

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:57

Morgen ga ik op de Welsh rijden en zaterdag op de haflinger. Ik zal laten weten hoe het was :)

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:58

joyce B schreef:
ik zou gaan voor de haflinger en vragen of je met het geld dat je over houdt elke week les mag nemen, of om de week priveles. Dan wordt je geholpen met het eigenwijze. Als het toch niet klikt kun je altijd weer een bijrijdpony er bij zoekrn. Omdat je wel bereidt bent om te betalen heb je meer keus.


Bedankt voor je reactie! Ja, lessen nemen is wel heel fijn want we houden dan natuurlijk veel meer geld over voor lessen.

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:47

Hoi,

Ik heb net een bericht van de eigenaar van de welsh gekregen. Ze willen dat er een meer ervaren iemand gaat rijden op haar omdat ze hoger in de dressuur willen rijden. Diegene gaat dat 1 dag per week doen tot aan de zomervakantie. Dus was het de bedoeling dat ik dat ook doe. Daarna kreeg ik de keuze om na de zomervakantie weer 2 dagen te gaan doen, of om te gaan stoppen. Ik heb ervoor gekozen om daarna te stoppen. Ik kan nu ook al beginnen met de hafliger, en ik kan nog een tijdje op de welsh rijden. :)

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:44

@paard21 Wat leuk voor je :) /3
Een hele goede oplossing.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:46

Soms komt de oplossing vanzelf.

Anoniem

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:32

Ik had net je verhaal gelezen en wou reageren met ik zou voor de haflinger gaan, al begrijp ik dat de keuze erg moeilijk is als je de welsh al een tijdje rijd raak je daar wel aan gehecht maar ik lees net jou laatste reactie en zie dat het eigenlijk al opgelost is. Vind dat je goed gehandeld hebt en wens je heel veel plezier met je nieuwe verzorg/bijrijd paardje! :)

silverapple
Berichten: 65
Geregistreerd: 31-03-17
Woonplaats: Nederland

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:12

90 euro is best veel voor het verzorgen van een pony := zelf zou ik voor de haflinger gaan, het is misschien niet leuk om afscheid te nemen maar door op een andere pony te rijden leer je wel weer andere dingen *D ( dit advies is wss onnodig door het besluit wat je al genomen hebt maarja :P )

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:32

Haflinger! Ongetwijfeld. Van een eigenwijze haflinger kan je heel veel leren. Maar dan ook echt heel veel.
En de klusjes die je op stal moet doen, zijn alleen maar leuke klusjes die bij je hobby horen..

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Re: Kiezen tussen twee verzorgpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:21

Hoi,
Er is best wel veel veranderd... namelijk de kwpn'er wordt verkocht. :( Ze vinden dat hij meer tijd en aandacht verdiend. We weten niet hoe lang het gaat duren voordat hij weg is maar ze willen echt een goed iemand zoeken dus het kan wel een tijdje duren. Maar ik denk wel dat mijn besluit vast staat met doorgaan met de Haflinger en stoppen met de welsh. Al vind ik het wel jammer dat als alles gestopt is ik maar 1 x in de week bezig ben met paarden. Omdat ik nu veel vaker ga. Bedankt voor de reacties iedereen :)

paard21

Berichten: 131
Geregistreerd: 12-04-17
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:23

En inderdaad kan ik veel leren van de Haflinger. Ik merk nu na een paar keer al dat het veel beter gaat! Doordat we binnenkort minder geld gaan betalen (voor de welsh) kan ik ook veel vaker les nemen en dat vind ik ook een groot voordeel.