Verzorgpaard wel of niet kopen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Febe_
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-04-10

Verzorgpaard wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 13:30

Hoi allemaal,

Ik zou graag wat advies van jullie willen. Nu 2 jaar geleden werd ik gevraagd of ik het paard van kennissen wilde rijden. Een 6 jarige special D merrie. Hun dochter kon er niet mee overweg. Ik ben gaan kijken en wow, wat een mooie merrie met goede bewegingen!

Maar het paard bleek helemaal verreden te zijn. Hoogkomen, stijgeren,etc. Met veel hulp van mijn instructeur moet ik zeggen dat ze af en toe nog wat spatjes heeft maar het rijden gaat steeds beter. De afspraak met onze kennissen was dat ik haar zou mogen rijden tot het z, daarna zou ze waarschijnlijk een keertje verkocht worden.

Afgelopen week kwamen ze me vertellen dat ze de merrie toch wel graag wilde verkopen, ook omdat hun dochter er niets mee kan. Het liefste aan mij en ze mag ook bij deze mensen blijven staan. Ik heb nooit eerder een eigen paard gehad. Maarja dan nu, ik ben 27 jaar oud, mijn vriend begint al over kinderen. Het lastige is dat we een heel IVF traject in moeten vanwege een spierziekte van mijn vader. Dus we moeten er niet te laat mee beginnen.

Laat ik het zo zeggen: als ik dit paard koop, zal ze nog 1,5 jaar bij mij kunnen zijn en daarna wellicht een keertje weg moeten. De kans is groot dat ik haar dan hoger in de sport krijg waardoor er een betere basis op zit. Ik ben namelijk zo bang dat als ze haar particulier verkopen ze weer terug komt omdat ze gewoon (nog) niet de makkelijkste is.

Wat zouden jullie mij adviseren? Gewoon om eens mee te denken.. Qua salaris zou het allemaal net kunnen.... misschien zit ik ook aan leasen te denken maar geen idee of deze mensen dat willen. En wat zou dan evt. een redelijke prijs per maand kunnen zijn?

Dankje voor jullie reacties alvast!! *\o/*

cobiie

Berichten: 7317
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:35

Zo te lezen ben je er gek op en heeft de merrie (in jouw ogen) voldoende kwaliteit voor wat jij zoekt.

Als het financieel en qua tijd nu prima kan om een eigen paard te hebben waarom niet.

Het is een merrie, dus mocht je zwanger worden kan je er ook voor kiezen de merrie een jaartje stil te zetten en mogelijk een veulen uit te fokken indien je haar op dat ogenblik nog niet kwijt wilt.

Tip: wel even uitgebreid laten keuren.

Edit, lees dat het financieel niet heel ruim gaat, in dat geval zou ik er goed over praten met je vriend.

Lease bedrag zou in mijn ogen stallingskosten + hoefsmid prima zijn. Wel even overleggen om mogelijk een commissie te krijgen wanneer je het paard boven een bepaald niveau gestart hebt ( en dan bedoel ik niet L1), tenzij hun de wedstrijdkosten op zich willen nemen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:40

Je bent duidelijk gek op haar. Ik zou het gewoon doen!
Wie weet hoe de situatie is over anderhalf jaar. Misschien kan je haar dan alsnog houden. Kan dat niet, kan je haar zelf doorverkopen. Of de eigenaar dat nu doet of jij over 1,5 jaar. Dat makt dan ook niks uit.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Verzorgpaard wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:49

Vergeet ook niet dat kinderen uiteraard ook geld kosten, ook in het begin als je een kinderwagen etc moet aanschaffen.
Uiteraard kun je dat zo gek maken als je wil.

Maar verder, als het nu kan en je wilt het graag (en het geeft geen al te grote problemen thuis) dan zou ik het toch gewoon doen. Verkopen kan daarna ook "gewoon" weer.

Hangt ook een beetje af wat de afspraken zullen worden met de huidige eigenaar als je het paard daar laat staan.

Febe_
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 14:31

cobiie schreef:
Zo te lezen ben je er gek op en heeft de merrie (in jouw ogen) voldoende kwaliteit voor wat jij zoekt.

Als het financieel en qua tijd nu prima kan om een eigen paard te hebben waarom niet.

Het is een merrie, dus mocht je zwanger worden kan je er ook voor kiezen de merrie een jaartje stil te zetten en mogelijk een veulen uit te fokken indien je haar op dat ogenblik nog niet kwijt wilt.

Tip: wel even uitgebreid laten keuren.

Edit, lees dat het financieel niet heel ruim gaat, in dat geval zou ik er goed over praten met je vriend.

Lease bedrag zou in mijn ogen stallingskosten + hoefsmid prima zijn. Wel even overleggen om mogelijk een commissie te krijgen wanneer je het paard boven een bepaald niveau gestart hebt ( en dan bedoel ik niet L1), tenzij hun de wedstrijdkosten op zich willen nemen.



Bedankt voor jullie antwoorden! Toch fijn om even wat meningen te horen. Ik werk parttime en mijn vriend heeft een goede baan. Alleen het paardrijden is mijn hobby dus ik niet dat hij er aan mee wil betalen :D

KimD

Berichten: 20469
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Verzorgpaard wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:39

Dus bij jullie is alles "CD van jou, CD van mij"? Aangezien hij waarschijnlijk niet wilt meebetalen aan jou hobby?

Jullie delen samen een leven, een huis, hebben een kinderwens. Dan zou je toch ook denken dat geld gedeeld wordt?

Ik zou het persoonlijk niet doen, financieel red je het nèt, dan ga je het niet redden als er dure kosten bijkomen voor DA of zelfs Kliniek.

Ook moet je goed bedenken dat IVF ontzettend dure behandelingen zijn, en niet alles geheel vergoed wordt.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Verzorgpaard wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:44

Ik zou deze pony kopen indien dit financieel goed haalbaar is en je vriend bij wil springen als er nood aan de man is. Persoonlijk zou ik niet de ze keuze maken om een paard niet te kopen omdat er over kinderen gesproken wordt. Ja, dat kost ook veel geld, maar als je geen kinderen mag krijgen heb je straks misschien de rest van je leven spijt dat je deze merrie niet gekocht hebt. Verkopen kan altijd nog, kopen is niet altijd een optie.

cobiie

Berichten: 7317
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:12

Febe_ schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden! Toch fijn om even wat meningen te horen. Ik werk parttime en mijn vriend heeft een goede baan. Alleen het paardrijden is mijn hobby dus ik niet dat hij er aan mee wil betalen :D

Ik zeg niet dat hij het rechtstreeks moet betalen voor je, maar het aangaan van zo'n verantwoordelijkheid betekend dat je waarschijnlijk dan minder kan sparen en bijdragen aan bijv babyspullen/vakanties/ enz. In mijn ogen dienen beide personen hier mee in te stemmen om een fijne relatie te behouden.

Bij ons wordt ook dekken onderling overlegd, niet zozeer ivm het dekgeld maar wel vanwege het feit dat wij de veulens graag minimaal tot 3 jaar aanhouden en of beide personen die verantwoordelijkheid/zorgen voor de komende jaren voor een extra dier willen aangaan.

Febe_
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:18

KimD schreef:
Dus bij jullie is alles "CD van jou, CD van mij"? Aangezien hij waarschijnlijk niet wilt meebetalen aan jou hobby?

Jullie delen samen een leven, een huis, hebben een kinderwens. Dan zou je toch ook denken dat geld gedeeld wordt?

Ik zou het persoonlijk niet doen, financieel red je het nèt, dan ga je het niet redden als er dure kosten bijkomen voor DA of zelfs Kliniek.

Ook moet je goed bedenken dat IVF ontzettend dure behandelingen zijn, en niet alles geheel vergoed wordt.


In feite heb je wel ergens gelijk hoor! Ik weet zeker dat hij in het geval van nood wel mee wil betalen. Maar in principe dus eigenlijk niet. Moet wel zeggen dat ik nog een flinke spaarpot over heb mocht er iets gebeuren.

Febe_
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:19

AnnaB schreef:
Ik zou deze pony kopen indien dit financieel goed haalbaar is en je vriend bij wil springen als er nood aan de man is. Persoonlijk zou ik niet de ze keuze maken om een paard niet te kopen omdat er over kinderen gesproken wordt. Ja, dat kost ook veel geld, maar als je geen kinderen mag krijgen heb je straks misschien de rest van je leven spijt dat je deze merrie niet gekocht hebt. Verkopen kan altijd nog, kopen is niet altijd een optie.



Zo heb ik er nog niet over nagedacht, maar je hebt wel een punt. Paarden zijn wel echt mijn ding vanaf dat ik al heel jong was. :j

troi
Berichten: 17031
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:16

Ik zou vooral met je vriend overleggen, hij moet er wel echt ook achter staan. Hoe je het ook wendt of keert hij gaat er namelijk, al is het weinig, mee te maken krijgen. Bijv financieel als jouw pot leeg gaat vanwege een koliekoperatie en jullie willen op dure vakantie waardoor hij meer moet ophoesten, of praktisch als jij een gebroken been hebt en er eea uitgemest moet worden. Natuurlijk neem je het leeuwendeel op je maar hij gaat er altijd mee te maken krijgen en hij moet daar wel akkoord mee zijn. Als hij er echt niks mee te maken wil hebben zou ik het dier niet kopen want daar krijg je uiteindelijk gedonder van.

Febe_
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:28

troi schreef:
Ik zou vooral met je vriend overleggen, hij moet er wel echt ook achter staan. Hoe je het ook wendt of keert hij gaat er namelijk, al is het weinig, mee te maken krijgen. Bijv financieel als jouw pot leeg gaat vanwege een koliekoperatie en jullie willen op dure vakantie waardoor hij meer moet ophoesten, of praktisch als jij een gebroken been hebt en er eea uitgemest moet worden. Natuurlijk neem je het leeuwendeel op je maar hij gaat er altijd mee te maken krijgen en hij moet daar wel akkoord mee zijn. Als hij er echt niks mee te maken wil hebben zou ik het dier niet kopen want daar krijg je uiteindelijk gedonder van.



Ben het helemaal met je eens. Ik moet gewoon eerst zorgen dat hij het er ook mee eens is. Anders wordt het wel echt een probleem.. :(