Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38340
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:03

Ts, wel benieuwd hoeveel jij per maand moet betalen om te mogen rijden.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:21

Als eigenaresse van een paard met bijrijder vraag ik me een aantal dingen af.

Ik heb zelf ook een duur zadel maar dat is alleen voor mij straks.
Mijn bijrijder maar gebruik maken van een rossner dressuurzadel.
Tja kwaliteit verschil is er zeker.
En wat ik me nu vooral af vraag ligt het zadel op het paard niet lekker of zit het zadel zelf niet lekker?

Wellicht dat daar de miscommunicatie is.
Heb je er met haar over gepraat of zet je dit direct op bokt.

Ik heb gemerkt dat bijrijders toch minder voorzichtig zijn helaas dus vandaar dat met mijn mooie dekjes en tuig niet gereden mag worden.
Want geen bijrijder gaat een zadel van 2700,- vergoeden als het per ongeluk kapot gaat. Dat weet ik zeker. Veel doen al moeilijk om 50 euro dus dit is ook mezelf indekken.

Ik weet niet wat je betaald en in welke omgeving je zit denk dat dat ook afhangt van wat je mag verwachten.

Ben ook erg benieuwd naar het verhaal van de eigenaresse.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:25

Lienek schreef:
Als eigenaresse van een paard met bijrijder vraag ik me een aantal dingen af.

Ik heb zelf ook een duur zadel maar dat is alleen voor mij straks.
Mijn bijrijder maar gebruik maken van een rossner dressuurzadel.
Tja kwaliteit verschil is er zeker.
En wat ik me nu vooral af vraag ligt het zadel op het paard niet lekker of zit het zadel zelf niet lekker?

Wellicht dat daar de miscommunicatie is.
Heb je er met haar over gepraat of zet je dit direct op bokt.

Ik heb gemerkt dat bijrijders toch minder voorzichtig zijn helaas dus vandaar dat met mijn mooie dekjes en tuig niet gereden mag worden.
Want geen bijrijder gaat een zadel van 2700,- vergoeden als het per ongeluk kapot gaat. Dat weet ik zeker. Veel doen al moeilijk om 50 euro dus dit is ook mezelf indekken.

Ik weet niet wat je betaald en in welke omgeving je zit denk dat dat ook afhangt van wat je mag verwachten.

Ben ook erg benieuwd naar het verhaal van de eigenaresse.

Als je zo weinig vertrouwen hebt in je bijrijder zou ik een ander zoeken. Als ze niet zuinig met je spullen om gaat, ga jij er dan van uit dat ze dat wel doen met je paard? :)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:28

Een levend dier is wat anders mee omgaan dan een duur zadel.

Ik laat ook geen zwaardere of grotere personen in mijn dressuurzadel. Ik ben zuinig op mijn paard, maar het andere zadel is ook prima, alleen zit minder comfortabel.

Ik snap het ergens wel. Mijn zadel is op mijn gewicht en lengte gemaakt.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:30

Gaat niet om vertrouwen maar ik weet zeker dat een meisje van 13 geen zadel van 2700 euro gaat vergoeden als ze hem per ongeluk laat vallen en haar ouders ook niet. Ongelukjes kunnen gebeuren maar ik denk dat 90% van de bijrijders echt niet ff een paar duizend euro hebben liggen.
Eb als het andere zadel prima is waarom zou ze dan mijn zadel moeten gebruiken?

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:36

Als ik als eigenaar afhankelijk zou zijn van een betalende bijrijder zou ik nooit kiezen voor een zadel die zodanig is afgesteld zodat er maar een persoon mee kan rijden.

Ik zou nl niet willen dat de bijrijder met niet passende zadels zou gaan rommelen omdat ze niet op mijn zadel zouden mogen rijden. Er komt dus alleen maar mijn goed passende zadel op zijn rug.

Het enige wat zou kunnen is dat we qua formaat echt zodanig afwijken dat bijrijder er niet fijn in kan zitten, maar dat is hier geloof ik niet het geval.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:39

Snap ook niet waarom veel mensen het zo raar vinden dat TS niet met het dure zadel mag rijden? Als het oude zadel niet lekker zit maar wel goed ligt op het paard tsja, vind ik niet dat zij in haar recht staat daar moeilijk om te doen.
Als ik een nieuw zadel zou kopen, zou ik ook het oude aanhouden voor de bijrijder. Ik heb al eens eerder een gloednieuw zadel naar zijn grootje zien gaan door bijrijders, denk maar niet dat ik vergoeding heb gehad.

Kabayo

Berichten: 14054
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:42

Ik heb ook een bijrijder voor mijn pony en daar ligt een dure nieuwe speciaal op maat gemaakte custom zadel op. Zelfs een singel van 300 eurie. Mijn pony loopt er top op. Ik heb ook nog wel een oud en afgetrapt dressuurzadel liggen wat nog geen 200 euro waard is, maar als je die op mijn pony legt heb je rodeo. Ik vind passend tuig belangrijker.. En ze rijd er gewoon mee door de blubber wat ik geen probleem vind. En laten vallen? Nou ja.. Ik ben geen diva hoor. Krasje een beetje oppoetsen en je ziet er niks van. Pony is wel een uitgegleden op het beton met dat zadel op de rug. Wat krasjes. Even poetsen en zie er nu niks van.

Mijn bijrijder betaald ook een bijdrage. Ik vraag mij af wat je veel vind?

Ik vind het wel wat vreemd van de eigenaar. Heb je het er wel eens met haar over gehad?

En als je dit niet kan oplossen met haar, kies asjeblieft voor jezelf. En zoek een nieuw bijrijdpaard

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:01

Hier een WoW-zadel gebruiker/eigenaar (helaas paard overleden). En ja, het wordt op gewicht afgesteld maar wanneer er een andere ruiter op rijdt die qua gewicht en lengte (vooral qua benen en breedte bekken) overeenkomt met de WoW-zadel eigenaar dan kan dat prima.
Het zijn fantastische zadels, mits goed aangemeten en het eerste gebruik zal vaak wennen zijn en de een pikt dit eerder op dan de andere.

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:31

Ik neem aan dat je bijrijders een w.a. verzekering hebben of hun ouders.. dan kan daaruit toch gewoon iets vergoed worden, mocht het erg misgaan?
Ik heb geen bijrijder maar het zou niet in me opkomen dat mijn bijrijder mijn dure spullen niet mag gebruiken. Het zijn maar spullen. Ik denk dat de eigenaresse ook haar auto niet uitleent en mensen niet op haar dure bankstel laat zitten??

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:10

Sommige van jullie begrijpen het verkeerd! Het oude zadel wordt dus nog wel nagekeken binnenkort, maar die ligt nu niet goed op het paard. Hij schuift ook. Daarnaast zit het niet comfortabel en is het niet super fijn voor mijn rug. Ik vind niet dat ik veel betaal, maar verwacht voor de bijdrage die ik lever wel dat ik daar iets voor terug krijg. Als het oude zadel nagekeken wordt en het ligt daarna goed hoor je mij veel minder klagen. dan gaat het mij eigenlijk vooral om het principe. Eerst zeggen dat ik er ook mee zou mogen rijden, en dan mag het nu ineens niet. Ik voel me ergens ook wel schuldig over dit topic, ik wil de eigenaresse absoluut niet zwart maken. Ik vind haar super aardig en we kunnen het goed met elkaar vinden, maar het voelt wel een beetje alsof ze me niet met het zadel vertrouwt. Terwijl ik super voorzichtig ben met het paard en de spullen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het van te voren niet wist, maar dat de zadelmaker tegen haar heeft verteld dat het speciaal op haar afgesteld is en dat ze echt bang is dat het snel kwaad doet als ik erop rijd. Nu ben ik een dun popje dus ik ben er niet zo bang voor. Maar door dit topic begrijp ik wel beter hoe het werkt met WOW zadels.

Het is sowieso mijn plan om, als de zadelmaker komt voor het oude zadel, te informeren hoe het precies zit met het WOW zadel, en wat ik daar kwaad aan zou kunnen doen. Ik vind het heel lastig om "moeilijk" te doen naar de eigenaresse, omdat ze verder wel heel makkelijk is als ik bijvoorbeeld een keer niet kan, of een dag wil ruilen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:19

Maanlicht schreef:
Het is sowieso mijn plan om, als de zadelmaker komt voor het oude zadel, te informeren hoe het precies zit met het WOW zadel, en wat ik daar kwaad aan zou kunnen doen.

Dit zou ik dan weer niet doen. :o Ik neem aan dat de zadelmaker die voor het oude zadel komt niet het WoW zadel heeft aangemeten. Die kan dan niet zeggen wat de aanmeter van het WoW zadel heeft gezegd of bedoeld.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:21

cobiie schreef:
Maanlicht schreef:
Het is sowieso mijn plan om, als de zadelmaker komt voor het oude zadel, te informeren hoe het precies zit met het WOW zadel, en wat ik daar kwaad aan zou kunnen doen.

Dit zou ik dan weer niet doen. :o Ik neem aan dat de zadelmaker die voor het oude zadel komt niet het WoW zadel heeft aangemeten. Die kan dan niet zeggen wat de aanmeter van het WoW zadel heeft gezegd of bedoeld.


Jawel, is dezelfde.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:24

Duidelijk. Ik zou het dan alsnog persoonlijk even aankaarten als de eigenaresse zo fijn is lijkt me dat geen probleem.
Ik zou zelf als eigenaresse niet blij zijn als ik dit zo zou lezen.
Kijk je hebt zadels en zadels. Zo kwam er bij mij ook iemand kijken die echt niet in mijn 18 inch zadel paste. Nu was haar rijden ook niet denderen maar alsnog zou ik niet zomaar een zadel er nog eens bij aanschaffen voor een bijrijdster.

Mijn paard kan wel tegen een duwtje en als je haar loslaat gaat ze hooguit grazen. Laat je een zadel los of stoot je per ongeluk ergens tegen aan dan is de kans natuurlijk wel groter dat het schade oploopt.

En ik heb liever dat ik zelf zoiets stoms doe dan een bijrijdster zeker met een zadel dan zou ik ondanks dat het niet expres gebeurt echt boos worden. (Vooral op mezelf haha)

Misschien heeft de eigenaresse ook dat gevoel dat ze bang is dat zeker nu het nog zo nieuw is het wellicht per ongeluk beschadigd raakt.

Ga zoals gezegd even in gesprek en benoem inderdaad het feit dat dit zadel niet fijn ligt op het paard en of het nagekeken kan worden/aangepast of dat jij eventueel toch op het nieuwe zadel kan gaan rijden :)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:25

Dat zou mij niet moeten gebeuren dat mijn bijrijdster mijn verhaal in twijfel trekt en eens heel brutaal zelf bij de zadelmaker gaat checken. Bespreek dit gewoon face to face met de eigenaar. Waarom checken bij de zadelmaker, waarom klagen op bokt? Daar kom je toch niks verder mee.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:30

Lienek hoezo zou de eigenaresse niet blij zijn om dit te lezen? Het is vooral bedoeld om ervaring en advies te vragen en niet om haar de grond in te boren. Ik hoop dat ik daar duidelijk in ben geweest want dat is absoluut niet de bedoeling. Ik vind het juist fijn om wat nuance te horen en ook van WOW gebruikers hoe de vork in de steel zit. Dit zorgt voor mij alleen maar voor meer begrip naar de eigenaresse.

Zoals ik al vertelde ben ik geen 13 jaar, niet onhandig, heb ik totaal geen overgewicht (juist eerder te dun), en zijn we qua figuur en rijden hetzelfde.

De reden van dit topic is ook nogmaals om advies te vragen en ook voor mezelf wat verschillende meningen te horen. Ik heb zelf ook niet alle verstand van de wereld van zadels, dus is Bokt altijd handig.

Voor nu wacht ik even het moment af dat de zadelmaker komt. Wanneer het zadel daarna nog steeds niet lekker op het paard ligt kunnen we het er verder over hebben.

@Anoeska: Ik wil helemaal niet achter haar rug om bij de zadelmaker gaan checken, daar is ze gewoon bij hoor. Ik ben alleen heel benieuwd hoe het precies werkt met zo'n zadel, en de beste persoon die mij dat kan vertellen is de zadelmaker toch?

En ik vind helemaal niet dat ik aan het klagen ben, ik sta gewoon open voor ieders advies en hoop hiermee verder te komen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:33

Maanlicht schreef:
cobiie schreef:

Dit zou ik dan weer niet doen. :o Ik neem aan dat de zadelmaker die voor het oude zadel komt niet het WoW zadel heeft aangemeten. Die kan dan niet zeggen wat de aanmeter van het WoW zadel heeft gezegd of bedoeld.


Jawel, is dezelfde.

Dan vind ik het raar dat het oude zadel bij het afleveren van het nieuwe niet direct is nagekeken. :o

Maar alsnog zou ik niet adviseren achter de rug om van de eigenaar bij de zadelmaker informeren waarom je niet op het nieuwe zadel mag.

Als de keuze is dat je er niet op mag omdat ze bijv. bang is voor beschadigingen aan het zadel is dat haar goed recht, of je dat leuk vindt of niet. Dan maakt het niet uit wat de zadelmaker erover zegt.

Ik zou in gesprek gaan met de eigenaar en als het antwoord je niet bevalt kan je daar je conclusies uit trekken om bijv te stoppen met bijrijden.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:34

Nou omdat ik vind dat je dit gewoon persoonlijk dient te bespreken met de eigenaresse ipv eerst op bokt om meningen/advies te vragen. Wij weten niks van jouw situatie. En uiteraard horen wij maar 1 kant van het verhaal.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:35

De zadelmaker heeft het oude zadel meegenomen.
Ik voel me nu behoorlijk schuldig over dit topic. Het is helemaal niet mijn bedoeling om achter haar rug om dingen te doen, ik ben alleen benieuwd naar ervaringen en advies...

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:41

Nu snap ik het niet meer.
Het oude zadel is dus reeds meegenomen om aanpassingen uit te voeren neem ik aan?
Dus eigenlijk is het nu enkel wachten tot het aangepaste zadel terug komt ipv wachten totdat de zadelmaker een keertje komt om het zadel na te kijken zoals het in je eerdere berichten klonk.

Dus de eigenaar denkt wel degelijk aan het welzijn van haar paard door nu direct het oude zadel te laten aanpassen.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:46

Ik snap het ook niet helemaal meer :o

Kan niet veel zadelmakers bedenken die binnen een tijdsbestek van een paar uur even dat zadel komen ophalen... Naar aanleiding van dit?

Hopelijk is het achteraf niet iets dat je je echt schuldig hoeft te voelen.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:51

De zadelmaker heeft het oude zadel direct bij aanmeten van het nieuwe meegenomen. Alleen weet ik dus niet of ie daarna wel goed ligt. Hij wordt over twee weken gepast.

Ik heb nooit gezegd dat de eigenaar niet denkt aan het welzijn van haar paard, maar waarom een goedkoop, niet goed passend zadel blijven gebruiken als het nieuwe voor het paard en ruiter veel beter ligt.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:53

Je mag nu dus gewoon met het nieuwe zadel rijden, of kun je nu helemaal niet meer rijden?
Als de eigenaresse en jij ong gelijk qua lengte en gewicht zijn zou het geen probleem moeten zijn.
Misschien moet zij nog even aan het idee wennen om haar dure nieuwe zadel te delen zonder er controle op te hebben.

Ik hoop voor jullie dat jullie er samen uit komen!
Voor het paard het meeste fijne als hij gewoon bij jou ook met zijn nieuwe zadel mag lopen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:58

Het oude zadel wordt nu aangepast, wanneer de zadelmaker over 2 weken komt en vindt dat deze weer mooi ligt wat is dan je probleem? Dan rijd je dus op een passend zadel.
Dat deze minder mooi of fijn zit als het nieuwe is misschien zuur voor jou maar ik zie niet in waarom je dan aan de zadelmaker zou gaan vragen waarom je niet op de WoW mag. Klinkt alsof je vooral in je eer gekrenkt bent.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101855
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:03

Je hoeft je niet schuldig te voelen over dit topic hoor!! :(:) Ik ken je, weet dat je het niet verkeerd bedoelt.

Ik snap dat ze jou niet op het zadel wil hebben (als dat echt aan haar is aangepast) maar dan had ze nooit moeten zeggen dat jij er ook op zou mogen rijden...en dan had idd het oude zadel aangepast moeten worden zodat het goed ligt voor het paard.

Eens met Nouvel, voor het paard het fijnste als hij ook bij jou zijn WOW zadel op mag...