Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 14:39

Hallo allemaal!

Het is als volgt: Ik rijd een paard bij twee keer in de week. Hier betaal ik ook voor. Ik ben bezig om het paard dressuurmatig te rijden, zodat hij wat soepeler wordt. Nu vertelde de eigenaresse al toen ik net begon dat het zadel niet zo fijn was, dat beaamde ik, het zit echt niet lekker. Ze vertelde ook dat er een nieuw dressuurzadel zou komen, dus dat we daar vanaf zouden zijn.

Nu rijd ik het paard inmiddels drie kwart jaar, hij is erg vooruit gegaan, maar het zadel ligt voor het paard niet lekker. Dat heb ik ook aangegeven bij haar. Nu heeft ze sinds kort dat nieuwe zadel, een WOW. Ze heeft hem laten aanmeten en vertelde trots dat hij meteen veel beter liep. Super fijn natuurlijk. Maar nu is het ding dat ze niet wil dat ik het WOW zadel ga gebruiken. Ze geeft aan dat het niet goed is voor het zadel als er twee mensen op rijden. Hij is op haar aangepast. We zijn verder ongeveer even lang/zwaar en rijden redelijk hetzelfde. Toen ik zei dat ik het anders wel wilde proberen reageerde ze redelijk fel dat ik er niet op mag rijden. Ik vind dit een vervelende situatie, omdat ik er vanaf het begin een soort van rekening mee heb gehouden dat er dus een fijner zadel kwam, daarbij ligt het nieuwe zadel veel fijner op het paard. Dit lijkt me nog wel het belangrijkste.

Als ik voor het rijden niets betaalde en gewoon wat rondjes hobbelde zou ik het niet zo’n grote ramp hebben gevonden om op een minder zittend zadel te rijden, maar hij ligt het paard dus ook niet fijn, ik betaal best veel geld om te rijden en ik verbeter het paard ook nog dressuurmatig. Aan de andere kant is zei de eigenaresse van het paard, dus zij bepaalt. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar met wat ik nu het beste kan doen eigenlijk.

Hebben jullie advies?

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:45

Jeetje, lastige situatie normaal gesproken verwacht je dat de eigenaar kiest wat voor haar paard het beste is.. maar in dit geval wilt ze haar nieuw aangeschafte zadel niet delen. Misschien het over de boeg gooien dat je vermoed dat het paard rugklachten ervaart van het zadel waar jij hem mee rijdt?

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:45

Gewoon even afwachten. Het zadel is net nieuw en sommigen hebben er idd dan moeite me om dat af te geven aan een ander. Misschien dat de tijd dat wel verandert, nadat het zadel door haar is "ingereden".
Het beste argument is toch dat je wil dat je paard onder een goed zadel loopt.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:46

Belang van het dier voorop stellen.
Is het zadel echt slecht? Er niet meer mee rijden en daarmee ook je financiële verplichting stop zetten.

Tuurlijk is het samen rijden op een goed zadel beter. Maar als ze niet wil, zou ik persoonlijk weigeren op een slecht zadel te zitten waar een paard toch slechter onder loopt.

Maar bespreek het wel en geef het ook een kans. Is zelf een zadel kopen een optie?

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:48

Volgens mij moet je voor jezelf afwegen wat je wil en wil bereiken en hoeveel geld je daar voor over hebt.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:51

Ik ben het met Knert eens. Daarbij kun je je ook afvragen of het bijrijden dat je nu doet nut en zin heeft als jij dat doet met een niet-passend zadel terwijl het paard onder de eigenaresse met een goed passend zadel al veel beter is gaan lopen. Is voor jou niet erg motiverend, zeker niet als jij er voor betaalt.

Ik snap ook dat de eigenaresse zuinig is op haar op maat gemaakte zadel, maar dat lost jouw probleem niet op.

Ik zou nogmaals het gesprek aan gaan, uitleggen waarom jij dit demotiverend vindt, zeggen dat je echt, echt, heel zuinig op het nieuwe zadel zult zijn en als dat ook niets uithaalt, overwegen om of te stoppen met rijden van dit paard of zelf een zadel aan te schaffen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:52

Ik zou afscheid nemen. Als ze niet eens voor haar paard over heeft dat jij ook op dat zadel rijdt? En dan er ook nog voor betalen?

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:52

Ik zou duidelijk, zonder verwijten, hou het bij jezelf, je punten nog eens bespreken/kenbaar maken aan de eigenaresse. Zo weet je in ieder geval zeker dat zij jouw probleem ook echt kent. Soms lijkt iets duidelijk voor jezelf maar is dat voor een ander lang zo duidelijk niet...

Misschien kan de eigenaar het nog eens bespreken met de fitter? Tuurlijk is het zadel op haar afgesteld maar er moet -zonder dat dat nadelig is voor de eigenaar- gewoon door een ander mee gereden kunnen worden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:52

Ik ga mee met Knert, maar wil je daarmee meegeven... Doorgaan is ook niet leuk voor jezelf :n
Je portmonnee wordt leeggehaald en energie wordt op den duur ook weggezogen...
Je betaalt nu om het paard van een ander te rijden, ik besef me maar al te goed dat ik het hier in het noorden dan wel erg makkelijk heb.

Maar ik heb ook een tijd gekend dat ik geestelijk werd leeggeknepen, daar heb ik op den duur ook voor bedankt.

Je kan natuurlijk nog even blijven doorrijden en intussen op zoek naar iets anders...
Als je het paard niet te zwaar belast en gewoon netjes rijdt, dan loop je niet meteen heel veel gevaar om het paard pijn te doen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:57

Weet niet hou bij jullie de situatie precies is, maar ik heb mijn goede zadel nooit op stal liggen, dus bijrijders rijden daar ook niet op (of ze zouden het moeten komen ophalen en brengen bij mij thuis of zo) in het verleden mijn goede zadel door bijrijders beschadigd, was daar echt niet blij mee.
En is mij uiteraard onbekend hoe slecht het oude zadel dan op het paard dat jij rijdt ligt.

Enigste wat jij kan doen is bij eigenaar aangeven waarom je graag met nieuwe zadel zou willen rijden en dat je anders allicht op zoek gaat naar ander bijrij paard omdat je niet met niet goed genoeg passend zadel wilt rijden.
Dat de nieuwe lekkerder zit voor de ruiters, is leuk natuurlijk en mooi meegenomen, maar zou ik als eigenaar niet mee kunnen zitten.

Snap de eigenaresse ook wel beetje, WOW zadel heeft doorgaans ook WOW prijsje..Allicht dat oude zadel aanpassen voor het paard nog een optie is.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:59

Sjolvir schreef:
Weet niet hou bij jullie de situatie precies is, maar ik heb mijn goede zadel nooit op stal liggen, dus bijrijders rijden daar ook niet op (of ze zouden het moeten komen ophalen en brengen bij mij thuis of zo) in het verleden mijn goede zadel door bijrijders beschadigd, was daar echt niet blij mee.
En is mij uiteraard onbekend hoe slecht het oude zadel dan op het paard dat jij rijdt ligt.

Enigste wat jij kan doen is bij eigenaar aangeven waarom je graag met nieuwe zadel zou willen rijden en dat je anders allicht op zoek gaat naar ander bijrij paard omdat je niet met niet goed genoeg passend zadel wilt rijden.
Dat de nieuwe lekkerder zit voor de ruiters, is leuk natuurlijk en mooi meegenomen, maar zou ik als eigenaar niet mee kunnen zitten.

Snap de eigenaresse ook wel beetje, WOW zadel heeft doorgaans ook WOW prijsje..Allicht dat oude zadel aanpassen voor het paard nog een optie is.


Maar als je bijrijder betaalt voor onkosten, dan is dit toch gewoon een onkoste?

Ja, ik weet ook niet helemaal goed hoe dat allemaal werkt hoor met bijrijders die betalen. Maar ik neem aan dat het gaat om mee te helpen in de onkosten. Dat paard heb je toch al, dus daar betaal je toch al voor.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:00

Waar ik me over verbaas, is dat je haar paard wel mag "gebruiken" maar het zadel niet?! :+
Dus het zadel is Belangrijker dan het paard?

Ik ben altijd ook erg zuinig op Mn spullen geweest en Mn paarden.
Snap dat ze misschien de eerste rondjes even zelf wil maken, op haar nieuwe zadel....
Maar welzijn van het paard staat toch voorop? En anders het oude zadel inruilen voor een goed passende, zodat anderen daar gebruik van kunnen maken?!

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:04

Ik snap hetwel,ze heeft net een duur nieuw zadel gekocht en inderdaad gaat dat naar de ruiter staan.Als je dit paard graag bijrijdt dan zou ik er niet moeilijk over doen.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:06

Ik snap de eigenaar niet dat ze dat haar paard zo wil aandoen. Veel paarden veranderen behoorlijk in bespiering onder een wow, en dan lekker voor het contrast nog ff pijnlijden onder zijn oude zadel?
Onbegrijpelijk. Wat mij betreft is het óf jou ook op de wow laten rijden, of ermee stoppen. Hier plaag je het paard mee, en jezelf.

Mijn bijrijdster rijdt het meest, en op een zadel wat ik op hun pas heb laten maken. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid dat ze geen last van haar rug krijgt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:06

Ik heb niet betalende bijrijders, dus ook geen idee hoe het met betalende zit.

Ook geen idee wat TS flinke bijdrage vind en hoe slecht oude zadel ligt. En veel mensen hebben bijrijder omdat ze anders paard echt niet kunnen betalen. (ook prima, hoe je het doet doe je het toch?)

Weet wel dat ik iemand bijna gewurgd heb toen ze mijn toen net nieuwe zadel op de deur van de stal had gehangen met mijn paard los in de stal... En later nog wel eens zo'n fijne verzorger die zadel op je paard legt zonder singel eraan en weg loopt om ergens iets te gaan pakken, of wederom zadel op hek en paard los. Dan laat je je WOW wel achter slot en Grendel.
Zeker als "oude" past (weet niet hoe slecht die oude bij TS ligt uiteraard, vandaar dat ik suggereerde misschien nog wel aan te passen, daar zou ik het dan in 1e instantie op gooien bij eigenaresse)

edit, ik heb geen wow.. boven budget... hoe fijn die ook zitten.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:11

Je hebt wel een punt Sjolvir... zou ook echt niet blij zijn als mijn bijrijder (die ik niet heb :') ) zulke acties zou uithalen.

Maar ik begrijp van TS a. dat er een nieuw zadel zou komen en b. dat het niet goed genoeg ligt op het paard. Dus dan is het wel vreemd dat TS nu niet op het nieuwe zadel mag rijden. En het is al helemaal vreemd dat ts op een zadel moet rijden dat niet goed genoeg ligt. Als ik het goed begrepen heb.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:12

Sjolvir schreef:
Ik heb niet betalende bijrijders, dus ook geen idee hoe het met betalende zit.

Ook geen idee wat TS flinke bijdrage vind en hoe slecht oude zadel ligt. En veel mensen hebben bijrijder omdat ze anders paard echt niet kunnen betalen. (ook prima, hoe je het doet doe je het toch?)

Weet wel dat ik iemand bijna gewurgd heb toen ze mijn toen net nieuwe zadel op de deur van de stal had gehangen met mijn paard los in de stal... En later nog wel eens zo'n fijne verzorger die zadel op je paard legt zonder singel eraan en weg loopt om ergens iets te gaan pakken, of wederom zadel op hek en paard los. Dan laat je je WOW wel achter slot en Grendel.
Zeker als "oude" past (weet niet hoe slecht die oude bij TS ligt uiteraard, vandaar dat ik suggereerde misschien nog wel aan te passen, daar zou ik het dan in 1e instantie op gooien bij eigenaresse)

edit, ik heb geen wow.. boven budget... hoe fijn die ook zitten.


Ik kan me niet voorstellen dat TS zo is, zoals ik haar heb leren kennen op Bokt lijkt ze me vrij stipt. Al kan ik me voorstellen dat je in de door jou genoemde voorbeelden je bijrijders echt wel wat kunt doen! Persoonlijk denk ik niet dat ze het bij mij dan lang zouden volhouden :=

Maar wat betreft dat zwart gedrukte... Natuurlijk prima... maar dan moet je je ook realiseren dat een bijrijder misschien ook weg gaat als hij/zij het elders beter geregeld kan krijgen. Dan zit je wel met de gebakken peren lijkt me. Anyway, totaal andere discussie natuurlijk...
Ik denk dat wanneer je bijrijder bent en hiervoor betaalt, dat je wel goed moet weten wat je wilt en waar je het aan uit wilt geven. Stel dat je 100 euro per maand betaalt en hiervoor 2 keer per week mag rijden in een crappy zadel... Ja, dan zou ik echt mijn middelvinger opsteken. Betaal je 100 euro per maand, mag je rijden zoveel je wilt, behalve op zondag want dan wil de eigenaar even een ritje maken... Dan is dat natuurlijk een compleet ander verhaal.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:14

Ik kan het mij op zich wel voorstellen, als ik zie hoe sommige bijrijders op stal met spullen omgaan. Weet niet hoe dat bij TS zit, maar kan mij best voorstellen dat ze een splinternieuw en duur zadel liever eerst voor haarzelf houdt. Hoewel ik dan wel zou willen dat het andere zadel ook goed ligt op het paard. Is het geen mogelijkheid om te bespreken dat het oude zadel nagekeken wordt door een zadelmaker? Misschien kan hij wel redelijk makkelijk en goedkoop aangepast worden.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:17

Je blijft uiteindelijk de bijrijder. Ik ben in het verleden ook al dit soort situaties tegen gekomen. Het blijft de eigenaar die beslist. Hoe vervelend ook. Als je het niet eens bent met haar regels is het misschien verstandig om uit te kijken naar wat anders.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:18

Ook ik heb genoeg dingen gezien die bijrijders hebben gedaan waardoor ik zeker kan begrijpen dat een eigenaar niet een duur splinternieuw zadel uit handen geeft indien het oude zadel nog goed genoeg past.

Ik zou ook met de eigenaresse praten om te vragen of het oude zadel nagekeken kan worden (indien niet recentelijk gedaan).

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:24

ik heb in een soort van dezelfde sitatie gezeten alleen dan niet met een nieuw zadel. Mijn toen verzorghaflinger had een ontzettend rot zadel, het zat niet, het lag voor geen meter... ik heb na een lange tijd er wat van gezegt dat het zadel niet goed lag en geen 2 weken later liep hij kreupel! ik wist direct dat het vanaf het zadel kwam eigenaar wilde met hem naar de kliniek, oke prima. uitslag was spat en hij was even losgekraakt. we mochten weer opbouwen. het ging goed! 2 weken het zadel erop weer kreupel toen heb ik de knoop doorgehakt en heb ik zelf een zadel voor hem aangeschaft, geen 2 weken later is hij van mij geworden en loopt hij als een tierelier.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:25

Interessante discussie. Ik heb het juist van de andere kant. Enkele maanden geleden een nieuw zadel laten aanmeten, lag en ligt perfect. Kosten: €2400,-. Nu heb ik er iemand anders op laten rijden. In het kort: degene is tijdens het afstijgen met haar rits tegen mijn zweetblad aangekomen en er zit een dikke kras op. Leer is helemaal weg en gaat ook niet meer weg. Nu vind ik het prima dat iemand op mijn paard rijdt, maar ik weet nog even niet op welk zadel aangezien ik dit niet nogmaals wil meemaken. Maar goed, bij mij gaat het niet op regelmatige basis en mijn oude zadel ligt op zich nog wel oké. Ik lees dus even mee

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:27

FleurSandro schreef:
ik heb in een soort van dezelfde sitatie gezeten alleen dan niet met een nieuw zadel. Mijn toen verzorghaflinger had een ontzettend rot zadel, het zat niet, het lag voor geen meter... ik heb na een lange tijd er wat van gezegt dat het zadel niet goed lag en geen 2 weken later liep hij kreupel! ik wist direct dat het vanaf het zadel kwam eigenaar wilde met hem naar de kliniek, oke prima. uitslag was spat en hij was even losgekraakt. we mochten weer opbouwen. het ging goed! 2 weken het zadel erop weer kreupel toen heb ik de knoop doorgehakt en heb ik zelf een zadel voor hem aangeschaft, geen 2 weken later is hij van mij geworden en loopt hij als een tierelier.


Totaal offtopic, maar eh, spat kraak je niet zomaar even los :')

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 15:31

Bedankt voor de vele reacties. Het oude zadel gaat wel worden nagekeken binnenkort, dus ik ben benieuwd wat dat doet. Want ik weet niet in hoeverre dat zadel beter kan worden. Ik begrijp ook best wel dat ze er heel voorzichtig mee is, maar ik vind het gewoon erg jammer dat ik er niet (en waarschijnlijk nooit) mee mag rijden.
Een eigen zadel aanschaffen is voor mij geen optie. Ik vind het super leuk om dit paard te rijden, begrijp me niet verkeerd, maar het zou nooit het soort paard zijn wat ik zou kopen. En daarom vind ik het zonde om een zadel aan te schaffen. Ik ben dit paard gaan bijrijden omdat ik graag een projectje wilde, en het gaat heel goed, alleen is het niet voor jaren.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:31

Snollygoster schreef:
FleurSandro schreef:
ik heb in een soort van dezelfde sitatie gezeten alleen dan niet met een nieuw zadel. Mijn toen verzorghaflinger had een ontzettend rot zadel, het zat niet, het lag voor geen meter... ik heb na een lange tijd er wat van gezegt dat het zadel niet goed lag en geen 2 weken later liep hij kreupel! ik wist direct dat het vanaf het zadel kwam eigenaar wilde met hem naar de kliniek, oke prima. uitslag was spat en hij was even losgekraakt. we mochten weer opbouwen. het ging goed! 2 weken het zadel erop weer kreupel toen heb ik de knoop doorgehakt en heb ik zelf een zadel voor hem aangeschaft, geen 2 weken later is hij van mij geworden en loopt hij als een tierelier.


Totaal offtopic, maar eh, spat kraak je niet zomaar even los :')


ja dat klopt haha maar in de kliniek was sws het plan dat ze hem even los zouden kraken en daarnaast vonden ze hem 'iets wat' stijfjes dus hebben ze op de foto gezet waar toen spat als conclusie uitkwam. Buiten dat was dat niet waar de kreupelheid vandaan kwam want hij liep rechts voor kreupel en als ik filmpjes terug kijk van toen zwaait hij met z'n onderbenen helemaal naar buiten (wss door het ruimte te kort bij de schouders) wat nu dus helemaal verdwenen is. Dus ja dat rondje kliniek, heel leuk maar er echt mee opgeschoten... nee. van het spat merk je helemaal niks, en hij loopt beter dan hij ooit heeft gedaan