Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Turkoois
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-11-12

Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 01:32

Graag jullie mening en advies.

De dochter van een goede vriend van mijn man zoekt een verzorgpaard. Ze liet doorschemeren interesse te hebben in het verzorgen/bijrijden van mijn paard.

Aan de ene kant gun ik het haar en is mijn paard makkelijk. En het is fijn als hij extra aandacht krijgt. Leuk voor paard en voor verzorgster.

Aan de andere kant. Ik ben niet op zoek. Ik als recreatieruiter onderneem minimaal 4 keer per week iets met paard (drukke perioden uitgezonderd). Van les tot buitenrijden en van wandelen tot grondwerk. Paard staat in een kudde 24/7 buiten in volpension.
Een ander moeilijk punt vind ik het volledig verantwoordelijk zijn als eigenaar.

Zou jij een verzorgster/bijrijder nemen terwijl het niet noodzakelijk is voor jezelf ?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder als het niet perse nodig i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 01:37

Dat is echt heel persoonlijk.
Ik denk zelf dat de meeste mensen niet (regelmatig) een ander op hun paard laten rijden omdat het zo leuk is voor de bijrijder/verzorger.

Ik daarentegen heb ik wel een meisje dat mijn paarden komt rijden/verzorgen.
Het voordeel is; ik vind het leuk dat zij de kans krijgt en als zij een tijdje niet kan is dat ook geen probleem omdat de verzorging toch door mij wordt gedaan.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 02:01

Hmm, goede vraag. Voor mij ligt dat toch aan de persoon in kwestie. Is het een goede, en is die persoon al langer bekend bij mij, is een extra dagje vrij wel lekker. Is het voor mij een onbekend persoon en ik heb alle tijd/zin/energie is het een nee. Toch omdat ik het moeilijk vind om iemand te vinden die met mij op een lijn zit, dat ligt grotendeels ook aan mij, houd er namelijk niet zo van als iemand heel anders met mijn paard omgaat dan dat ik zelf doe. Diegene komt veel later, of eerder, en pakt dingen anders aan, voor jouw gevoel bijvoorbeeld te laat, of verkeerd aangepakt etc, nu moet ik wel zeggen dat ik dan ook wel een beetje een miepert daar in ben :o. Maar aangezien ik niet beschik over een auto en de stal niet om de hoek ligt en ik dat qua energie niet red de laatste tijd, heb ik wel een verzorger voor 2 dagen, die redelijk op een lijn ligt. Maar als mijn stal heel dichtbij zou liggen, zou ik wel twijfelen.

Turkoois
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 09:29

Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad persoonlijk. Op zich is het inderdaad leuk iemand een kans te geven. Brainless, welke afspraken heb jij gemaakt met je verzorgster/bijrijdster?

Aan de andere kant is het op 1 lijn zitten lastig zoals Doef zegt en ben ik bang dat ik zelf beperkt word vanwege het rekening houden met de verzorgster/bijrijder betreft dagen.

Degene om wie het gaat vindt het met een paard bezig zijn vooral erg leuk en zal betreft rijden niets aan het paard "vragen", maar gewoon rondhobbelen. Dat vind ik ook beter.

Het blijft moelijk. In het verleden heb ik wel bijrijders gehad en ik ben nu blij zelf alles in de hand te hebben.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:48

Als ik jou zo hoor zou ik het niet doen. Het is hartstikke lief dat je het overweegt en iemand een kans wil geven maar je moet er vooral zelf ook blij van worden. En omdat er een vriendschap bij zit kan het ook riskant zijn om juist met een bekende in zee te gaan (kan ook veel voordelen hebben overigens) Misschien kan je haar helpen om een verzorgpaard bij iemand anders te gaan zoeken? Hoef je je niet verplicht te voelen om zelf jouw paard aan te bieden.

Het is wel interessant dat veel mensen denken dat als je een paard hebt je automatisch ook een verzorger wil. Ik wil het ook niet, doe het lekker allemaal zelf :)

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:48

Ik heb geen afspraken gemaakt.
Althans..
Zij mag altijd komen knuffelen/borstelen.
Wilt zij rijden moet ze het even melden (dan zorg ik dat ik er ben en kan ik haar helpen).
Zij is nog niet niet zelfstandig genoeg om met mijn paard alleen te werk te gaan.

Ik krijg binnenkort een nieuw paardje erbij en deze is wel geschikt voor haar om alleen te gaan rijden.
Als ze het dan even meldt, is dat voor mij prima.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:51

Voor mij is een verzorgster/bijrijdster iemand die de lusten heeft (lekker met paarden bezig zijn + rijden) maar in ruil daarvoor komt op de afgesproken dagen, wanneer ik ziek ben of op vakantie ben. Dus in ruil af en toe kan invallen. Ik zoek niet iemand die altijd afzegt of in vakanties niet kan komen. Daar heb ik zelf niks aan.

En ik vind ook dat je moet afwegen of iemand zelfstandig aan de slag kan of dat je er als oppas bij moet zijn. Anders zou ik toch echt de manege aanraden.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:56

Lienek schreef:
En ik vind ook dat je moet afwegen of iemand zelfstandig aan de slag kan of dat je er als oppas bij moet zijn. Anders zou ik toch echt de manege aanraden.

Ikzelf vind het juist leuk iemand te kunnen helpen.
Dit meisje heeft zelf geen geld voor de manege (en die zit ook op 1 uur fietsen).

Ik doe dat al jaren, en haal er zelf veel plezier uit.
Heb zelf ook een oudere bijrijdster gehad die wel zelf aan de gang kon en zij ging met mijn combinatie ook naar les/buitenrijden enz.
Ook een meisje gehad die ikzelf naar les bracht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:58

Ik snap je dillema. Ik zou bang zijn dat het op ruzie uitloopt en je man eeb vriend verliest.

Anderzijds zou ik haar ook best 1 dag in de week binnen. Ik weet nog hoe blij ik was met mijn eerste verzorgpaard.

Moeilijke kwestie.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:01

Brainless schreef:
Lienek schreef:
En ik vind ook dat je moet afwegen of iemand zelfstandig aan de slag kan of dat je er als oppas bij moet zijn. Anders zou ik toch echt de manege aanraden.

Ikzelf vind het juist leuk iemand te kunnen helpen.
Dit meisje heeft zelf geen geld voor de manege (en die zit ook op 1 uur fietsen).

Ik doe dat al jaren, en haal er zelf veel plezier uit.
Heb zelf ook een oudere bijrijdster gehad die wel zelf aan de gang kon en zij ging met mijn combinatie ook naar les/buitenrijden enz.
Ook een meisje gehad die ikzelf naar les bracht.


Begrijp ik!
Maar ik heb in combinatie met studie daar echt geen tijd voor en de tijd die ik heb zit ik liever zelf op mijn paard in het bos. En dan zou ik alsnog dagen hebben dat ze stil staat of vakanties dat ze 2 weken niks doet. Daarvoor zou ik juist iemand erbij willen.

En jong meisje zou ik wel de kans willen geven als haar ouders er bij betrokken zijn en netjes meegaan en verstand van paarden hebben.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:03

Ik wil juist ouders er niet bij hebben .. althans niet ermee laten bemoeien.
Moet ook zeggen; mijn paardjes staan thuis en ik heb er (nu nog tijdelijk 1 + 1 leenpaard), maar er komt er straks weer een braaf leerpaardje bij.
Ikzelf heb dus altijd een paardje over om te rijden.
Wij gaan ook samen naar buiten; is echt leuk om te doen.

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:12

Ikzelf ben heel egoistisch, ik wil mijn paarden zo min mogelijk delen :o En zal dus niet snel voor een verzorgster meer kiezen. Als ik denk aan mijn tijd als verzorgster (wel altijd paarden die niet / weinig door de eigenaren warden gebruikt en voornamelijk weideversiering waren), dan voel ik me wel heeeeel egoistisch.

Ik proef bij jou ook wat terughoudendheid. Ken je niet iemand van de manege / de rijvereniging / ponyclub die wel een verzorgster / bijrijdster nodig heeft? Dit soort kruiwagens kunnen voor dat meisje nog wel eens heel handig zijn.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:09

Ik heb het een ander gegund. Meisje wilde heel graag en ik weet nog precies hoe ik zelf vroeger was.

Ze mocht altijd komen, in het begin rijden onder begeleiding en in overleg, maar later kreeg ze meer vrijheid.

Ik heb geen verzorgster nodig maar voor mijn paard is het fijn. En toch ook wel fijn als je zelf eens ziek bent dat zoe iemand dan kan helpen.

Turkoois
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 12:45

Dank voor jullie ervaringen. Lastig, lastig. Ik neig nu meer naar niet doen. Maar vind het ook wel enigszins egoïstisch van mezelf. Ik ken inderdaad wel iemand anders die een verzorgster/bijrijdster zoekt. Misschien is dat inderdaad een optie.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:58

Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoeveel dagen die persoon wilt komen. Je geeft zelf aan gemiddeld 4 dagen in de week je paard beweging te geven, dan zou ik die persoon 1 of max 2 dagen voor haar rekening laten nemen, dat kan geen kwaad denk ik. Vaste dagen afspreken zodat jullie beiden weten waar je aan toe bent. Komt het jou dan een keer niet uit kan je ook wat makkelijker overslaan.

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:02

Turkoois schreef:
Dank voor jullie ervaringen. Lastig, lastig. Ik neig nu meer naar niet doen. Maar vind het ook wel enigszins egoïstisch van mezelf. Ik ken inderdaad wel iemand anders die een verzorgster/bijrijdster zoekt. Misschien is dat inderdaad een optie.


Ik voel mezelf ook egoistisch hoor, zeker als ik zie dat ik vroegah wel de mogelijkheid heb gehad. Aan de andere kant, ik heb de beestjes voor mezelf gekocht, betaal ze zelf en ben uiteindelijk een ander niets verplicht. Het gaat ook nog eens om de dochter van een ander. Niet je Eigen kind.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:12

Ik heb bijrijders gehad terwijl het niet perse nodig was.
Door mijn gezondheid staat de paarden regelmatig alleen maar grasmaaier te spelen.
Terwijl ze het niet erg vinden extra aandacht te krijgen en te "werken".
Zelf heb ik vroeger ook de kans gehad om paarden van andere te mogen rijden, dus gun ik dat andere ook. Dagen in overleg, klusjes niet nodig, ook geen bijdrage. Goede verlichte bak aanwezig.
Les halen was de enige verplichting die ik als eis had. Ja en minimaal een paar keer in de week komen, maar dat zou een ruiter toch graag doen lijkt me?

Maar dat blijkt tegenwoordig te vrijblijvend denk ik.
10.000 hobbies naast het rijden dus vaak geen tijd, als het regent smelten de ruiters, als de zon schijnt drogen ze uit, als het koud is bestaat er geen jas meer en dat alles appt de laatste seconde af terwijl ik dan al een mooi gesproeide bak klaar had liggen of zoiets.

Met andere woorden, de paarden doen het prima als grasmaaier.
Met die vrijblijvende mentaliteit kan ik mijn kostbare bezit niet toe vertrouwen.
Ze gaan maar lekker verder hobbelen op de manege.

Anoniem

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:16

Wij hebben wel een bijrijdster om die reden. :j
Toen ik alleen was ook altijd gehad.

Ik vind het fijn om iemand anders die niet in de mogelijkheid is om een eigen paard te houden ook de kans te geven die ik als kind zelf ook heb gekregen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:25

Ik wil geen bijrijder. Ik zou dit alleen doen als het echt niet anders kan.
Vroeger wel geprobeerd maar viel me erg tegen.
Ik geef mijn dieren niet graag uit handen (ook de honden niet naar een oppas)

Ik vind dat als ik mijn paard uit handen geef ik wel een kader/regels kan stellen maar niet over elk wissewasje moet miepen. Dat vertrouwen moet er dan ook zijn.
Maar ik wil dus wel graag dat elk wissewasje op mijn manier gebeurd. Dus dan kan ik het beter zelf doen.

Scheelt dat ik het ook heel leuk vind om zelf te doen :D
Mijn vriend mag wel alles doen met mijn paard, maar dat is wat anders; wij zorgen samen voor onze paarden en hij is een professioneel ruiter.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:26

Ik heb ook niet echt een verzorgster/bijrijder (menner in mijn geval) nodig, maar ik vind het gewoon super gezellig om het met iemand te delen. En pony heeft nog genoeg vrije tijd over die iemand anders met hem kan invullen!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:28

Wat betreft egoïstisch: dat vind ik het niet. Ik heb gekozen voor mijn paarden en ik betaal ervoor. Ik vind niet dat ik iemand iets verplicht ben.
Ik heb zelf een paar bijrijd paarden gehad maar moest daarvoor betalen en werkte veel harder (verzorging) voor die paarden dan de eigenaren. Het was eerder een gunst van mij naar hen dan andersom.

Als je het zo kan doen als Brainless kan ik me voorstellen dat het prima kan werken. Maar daar moet je dan inderdaad zelf zin in hebben en tijd voor hebben en de juiste persoon treffen.

Turkoois
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 22:09

Bedankt iedereen. Fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik ga er nog eens goed over nadenken en bedenken wat m'n paard het liefst zou willen.

Mooi gesproken ook Bruintje!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:20

Ik zou er niet aan beginnen. Zeker niet als ik maar 1 paard heb. Als ik er nu meerdere had zou ik daar wel iets makkelijker over zijn. Maar nee met 1 paard zie ik dat niet zitten. Ik wil gewoon kunnen doen wat ik wil en wanneer ik wil en persoonlijk vind ik wel dat als je er iemand bij neemt en dingen afspreekt je daar ook weer aan "moet" houden. Verder vind ik het persoonlijk meer dan genoeg dat mijn paard 3 of 4x per week onder het zadel loopt/werkt meer wil ik liever niet op regelmatige basis en om zelf een dag in te leveren daar zou ik niet aan beginnen.

Daarnaast zou ik het ook moeilijk vinden omdat het een bekende is en ik zou geen gedoe willen omdat ze bijvoorbeeld toch niet zo netjes met je spullen omgaat of zich niet aan bepaalde regels houd. En iemand waar je verder niets mee hebt zet je er gewoon simpel een punt achter maar als het dan weer een goede vriend is ligt dat toch wat gevoeliger.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:57

Citaat:
De dochter van een goede vriend van mijn man


Ik zou het omwille van dit niet doen. Als het totaal niet werkt om wat voor reden dan ook komen er in iedergeval geen barsten in deze vriendschap.

Turkoois
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wel of geen verzorgster/bijrijder wanneer niet perse nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 10:39

Al jullie reacties hebben mij erg geholpen. Ik heb besloten het niet te doen. Heel erg bedankt allemaal!