Twijfels over verzorgpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Twijfels over verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:37

hoi hoi
Ik wist niet zon bijpassende titel :D :Y)
Picasso is een ruin van 12 jaar en kent heel veel van dressuur! Hij is niet een van de makkelijkste op mee te rijden! Als ik iets verkeerd doe straft hij dit af.Ik heb ongeveer al 7 keer met hem gereden. Maar er is nog zoveel werk! zeker aan mn houding... De eigenaar heeft me deze week verteld dat hij tegen de lente te koop ging staan aangezien ze zelf geen tijd heeft om voor hem te zorgen en te rijden... En ze vind het een beetje dom om een paard te betalen waar ze zelf niks mee kan doen Wat ik wel snap dus direct aan mn ouders gevraagd of ik hem op half pension mocht nemen en dat mocht zolang ik er zelf voor ging werken de eigenaar vond het ok .Tot gisteren bedacht ze zich en wou ze hem als nog te koop zetten ik er natuurlijk super kapot van en m'n ouders waren aan het bespreken of we hem zouden kopen. Maar ik begin eerlijk gezegd te twijfelen aangezien het gisteren totaal niet goed ging en ik altijd zeer in mn rug heb doordat hij me redelijk hoog uit het zadel gooit door zn grote gangen... Maar ik zie hem zo graag hij is zo eerlijk! Dus ik ben zo hard aan het twijfelen.. Ik wil hem niet loslaten omdat hij al ondertussen 5 eigenaars heeft gehad en heb schrik dat hij slecht terecht gaat komen ;( Wat zouden jullie doen :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door d4rkhorse op 29-01-17 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Twijfels over verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:43

Zou je alstjeblieft hoofdletters kunnen gebruiken aan het begin van elke zin? Ik word er een beetje moedeloos van om dit stukje te lezen.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:47

_Dominique schreef:
Zou je alstjeblieft hoofdletters kunnen gebruiken aan het begin van elke zin? Ik word er een beetje moedeloos van om dit stukje te lezen.


beter? :o

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:48

Neem eerst eens wat lessen met het paard om te kijken of hij wel goed bij je past.
Blijkbaar heb je nog een paar maanden de tijd voordat hij te koop komt, gebruik deze tijd dan goed om te bedenken of dit het paard is waar je de komende jaren samen mee door het leven wilt.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:52

cobiie schreef:
Neem eerst eens wat lessen met het paard om te kijken of hij wel goed bij je past.
Blijkbaar heb je nog een paar maanden de tijd voordat hij te koop komt, gebruik deze tijd dan goed om te bedenken of dit het paard is waar je de komende jaren samen mee door het leven wilt.


bedankt ik neem momenteel les van de eigenaar. maar ik denk dat ik maar eens en andere lesgever ga zoeken. mn probleem is ook vooral dat ik veel te ver naar voren zit wat ik in die 10 jaar nooit had. ik rijd in een dressuur zadel en heb dat nog niet vaak gedaan ligt het daar nu aan of aan de gangen van het paard of iets anders? ;(

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:04

Als je nooit last gehad hebt van het naar voren vallen zou het probleem best bij het zadel kunnen liggen. Ik weet niet of het recent is nagekeken door een zadel maker maar als het zadel bv naar achter kiept ga je dat als ruiter vaak compenseren door naar voren te hangen. Maar dat hoeft niet zo te zijn maar misschien iets om naar te kijken.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 10:43

Tigra_ schreef:
Als je nooit last gehad hebt van het naar voren vallen zou het probleem best bij het zadel kunnen liggen. Ik weet niet of het recent is nagekeken door een zadel maker maar als het zadel bv naar achter kiept ga je dat als ruiter vaak compenseren door naar voren te hangen. Maar dat hoeft niet zo te zijn maar misschien iets om naar te kijken.


ik heb er idd nooit last van gehad bij andere paarden ... maar de eigenares kan er wel recht op zitten? :?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Twijfels over verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:46

Weet je zeker dat je dit paard wil kopen? Als je nu op zoek zou gaan naar een eigen paard, even los van je verzorgpaard, wat zou er dan op je wensenlijstje staan en past hij daar in? Het is heel nobel van je dat je hem wil kopen, maar wie zegt dat een nieuwe eigenaar slecht voor hem zal zijn?

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:10

Als ik jou was zou ik nu niet overhaast de beslissing nemen om dit paard te kopen. Het is natuurlijk ontzettend sneu dat hij straks verkocht wordt, maar jij zit anders met een paard waarvan je over een paar jaar spijt hebt omdat hij toch niet helemaal aan je wensenlijstje voldoet.

Probeer te genieten van de periode die jullie nog samen hebben, wie weet staat hij nog wel weken of maanden te koop. En mocht je over een paar weken/maanden het idee hebben dat hij wel jou droompaard is, kun je hem altijd nog van de huidige eigenaresse kopen. Vooral geen overhaaste beslissing nemen en even realistisch naar de situatie kijken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:35

d4rkhorse schreef:
Tigra_ schreef:
Als je nooit last gehad hebt van het naar voren vallen zou het probleem best bij het zadel kunnen liggen. Ik weet niet of het recent is nagekeken door een zadel maker maar als het zadel bv naar achter kiept ga je dat als ruiter vaak compenseren door naar voren te hangen. Maar dat hoeft niet zo te zijn maar misschien iets om naar te kijken.


ik heb er idd nooit last van gehad bij andere paarden ... maar de eigenares kan er wel recht op zitten? :?


Zadel is sowieso persoonlijk daarom zijn er ook zoveel. Maar goed ik zou ook niet te overhaast beslissen om het paard te kopen. Als je een eigen paard mag kan je beter voor een paard gaan waar je helemaal weg van bent dan eentje kiezen omdat je anders bang bent dat hij slecht terecht komt zo zijn er nog 1000 andere paarden die wellicht ook "slecht" terecht kunnen komen. Meeste vinden wel een leuk huisje en je kan niet alle paarden redden. Daarnaast mocht het toch niet werken tussen jullie en hij moet als nog verkocht worden dan blijf je met hetzelfde zitten.
Ik zou voor nu nog gewoon het paard blijven rijden en kijken hoe het gaat maar bedenk dat er nog zoveel andere leuke paarden zijn als je er een wil kopen en je hebt tijd genoeg. Als je dan al een paard mag van je ouders kun je misschien gewoon eens rond gaan kijken wat er allemaal rond loopt en vooral wat je eigenlijk zou willen doen met het paard.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Twijfels over verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:06

Als je geen dressuurzadel gewend bent moet die echt super wennen. Zelf een zadel laten aanmeten op mijn paard en pfff daar moest ik echt doorheen, was voor mijn gevoel compleet mijn grip kwijt. Als ik nu op een veelzijdigheidszadel stap heb ik hetzelfde gevoel.

Het ene paard gooit hoger op dan het andere paard, daarnaast kan het ook rijtechnisch zijn. Ik heb een paard en als je die "gewoon" laat lopen dan pfff. Zorg ik er echter voor dat ze netjes haar rug gebruikt dan maakt het een wereld van verschil. (misschien heb je een filmpje)

Dit zijn 2 punten waar je rekening mee moet houden betreffende het hoog opgooien. De koop tsjah dat kan alleen jij bepalen. Een wensenlijstje ernaast leggen nee. Ik ken zoveel mensen die echt met een compleet ander paard zijn thuis gekomen dan hun wensen waren. Een jaar geleden was een vriendin van mij op zoek naar een jong (lees 3-6 jaar) en groot paard. Nu is ze super gelukkig met haar paardje van 1.61 en 10 jaar oud. Vraag jezelf af wil je dit paard omdat je een klik hebt en van haar houdt of puur uit angst.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:12

Maak anders een lijstje, waar jouw ideale paard aan voldoet.

En daarna kijken aan hoeveel punten dit paard voldoet en of je die punten die niet voldoen écht belangrijk vindt.


Denk dus aan:

Leeftijd, beleerd/onbeleerd, verkeersmak, koel in het hoofd, dressuur paard, spring paard, recreatief, evt kleur (ik wilde absoluut geen paard met veel wit en ook geen witte staart. Dat blijft 9/10 keer niet wit. :+) noem het maar op.


Toen ik Vera nog verzorgde, kreeg ik de vraag: Stel Vera zou te koop staan, zou je der kopen? Nee, want hoe leuk en lief ze ook is, hoeveel vertrouwen ik in der heb en wat ik met haar heb kunnen bereiken.. Ze is zover ik weet niet bepaald geschikt om vanuit stal op buitenrit te gaan in je eentje.. Ja, en dat is dan toch wel een lastig iets, als dat een minimale eis is, dat je paard dus alleen naar buiten kan zonder via de trailer ergens heen te moeten. :P

En ik dacht maar zo: Er zijn behoorlijk wat paarden te koop. Er moeten echt wel een paar tussen zitten die je ook leuk vind en nog beter bij je lijstje past ook.
Toen het paard van Hongarije uiteindelijk niet door ging, ja ik was teleurgesteld.. Maar zo helder als ik ben wist ik ook dat er in NL genoeg paarden zijn. En ik heb die van mij al snel gevonden en zéér blij mee. Voldoet ook nog aan mijn eisen tot nu toe. :D


Kijk eventueel op marktplaats naar advertenties of je ook andere leuke paarden/pony's ziet. Kan misschien ook nog wat helpen bij de uiteindelijke beslissing.