Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrisjeDrost

Berichten: 9
Geregistreerd: 11-12-16
Woonplaats: Klazienaveen

Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 10:58

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heb een klein (misschien een beetje een dom) vraagje :+

Ik ga vanmiddag kijken bij een potentieel verzorgpaardje, om te kijken of er een klik is met het paardje.

Heeft er iemand tips om zo goed mogelijk voor de dag te komen en een goede eerste indruk achter te laten?

Wat kan ik verwachten voor eventuele vragen over mij, wat kan ik beter wel en beter niet doen, en zijn er dingen die ik beter wel of beter niet aan de eigenaar kan vragen?
Moet ik eerlijk zijn over dat ik een lichte vorm van autisme heb ja of nee?

Als het allemaal goed gaat, dan mag ik waarschijnlijk af en toe ook rijden. Maar ik heb ivm omstandigheden op de manege (hier ga ik niet verder op in) het lessen stop moeten zetten. Ik ben wel van plan dit weer op te pakken binnenkort. Moet ik hier ook eerlijk in zijn?

Edit;

Ik heb al wel eerder verzorgpaarden gehad, maar dat was vaak via de manege waar ik reed of bij directe kennissen van mij, dus ik heb nog nooit gehad dat ik bij iemand langs moest gaan die ik totaal niet ken.
Omdat het in de omgeving waar ik woon vrij moeilijk is om een verzorgpaardje te vinden wil ik deze kans gewoon goed aanpakken, om mijn kans zo groot mogelijk te maken.

Vriendelijke groet van mij
Laatst bijgewerkt door IrisjeDrost op 06-01-17 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:03

Zou zelf veel vragen stellen, aangeven wat de eigenaar van je kan verwachten, interesse tonen en betrouwbaarheid tonen. Vragen die je kan verwachten zijn bijvoorbeeld vragen over jouw ervaring en wat jouw verwachtingen zijn. Veel succes en plezier, hopelijk wordt het wat.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:19

Ik zou je eigenlijk ook goed richten op de eigenaars, probeer goed samen te komen in wat jullie verwachtingen zijn en hoe het contact gaat verlopen. Ik zie vaker dat het mis gaat tussen verzorger en eigenaar dan dat het niet gaat door connectie verzorger en paard.

Let er bij het paard op of je je op het gemak voelt, kan je zelfstandig met het dier aan de slag. Als je twijfelt, vraag gelijk even of er de eerste paar keer misschien begeleiding kan zijn zodat je een goede start maakt met het dier.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:23

Neem een wortel mee maar vraag wel eerst of je die mag geven.

En vraag of je mischien met de pony mag lessen. Daar leer je meer van als op de manege en de eigenaar vind dat vaak wel fijn, dat je begeleiding hebt.

Verder niet meteen beginnen over vriendinnen meenemen, de meeste zitten daar echt niet op te wachten.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:26

Doe jezelf niet beter voor dan je bent. Dit leidt alleen tot teleurstellingen, zowel bij jou als bij de eigenaar. Biedt bijvoorbeeld niet aan om alle stall even uit te mesten als je dat normaal ook niet zou doen en zeg niet dat je een Z ruiter bent als je eigenlijk pas net van de manege af komt bij wijze van.
Interesse tonen wordt altijd gewaardeerd, dus stel vooral vragen :)
Zorg ook dat je weet wat de verwachtingen van de eigenaar zijn en dat hij/zij weet wat die van jou zijn.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:29

Goede eerste indruk zou je op mij maken als je rustig en vriendelijk met het paard omging en goed oplet. Vraag wat je wilt vragen (maar maak er ook geen vragenstorm van) , en wees netjes. Leg de spullen terug waar je ze weg hebt en klop de borstels goed schoon voor je ze terug legt. En verder vooral eerlijk zijn. Als het toevallig in het gesprek goed uitkomt kan je wat zeggen over je autisme maar het is geen must wat mij betreft. Het zou mij niet afschrikken trouwens zolang je goed bent voor het paard.

Rocamor

Berichten: 10863
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:32

Zet voor jezelf op een rijtje (evt op papier als je dat makkelijk vindt) wie jij bent, hoe jij doet, wat jouw meerwaarde is. Dus, ik ben I-D, ben bijna 18 jaar. Ik doe momenteel (bijvoorbeeld) havo-5 en wil daarna graag gaan studeren in Al-dan-niet-Verweggistan. Ik heb meerdere verzorgpaarden gehad, maar om XXXX ben ik daar gestopt /moeten stoppen. Ik heb een lichte vorm van autism en dat uit zich door YYYY. Momenteel rijd ik niet meer op de manege, maar ik zou graag weer willen lessen. Indien mogelijk prive-les met dit paard, zodat we samen kunnen leren.

Op de manege reed ik vaak op dezelfde / andere paarden want (ik ben verliefd op paard A / ik wilde graag zoveel mogelijk leren van verschillende paarden).

Of lijkt dit teveel op een sollicitatie? ;)

Ik zou eerlijk zijn. OOk dat je een lichte vorm van autism hebt. Het hoeft jou niet te blokkeren in je leven, maar stel dat je af en toe door je autism wegdroomt met je paard en je niet aanwezig lijkt door de omgeving, is het handig te weten dat het een reden heeft en niet dat je "gewoon niet wilt groeten". Ik noem maar wat.

Verder, vragen, vragen, vragen, vragen. Wat verwacht de eigenaar van een verzorger / bijrijder. Waarom? En past dat bij jou als persoon? Wat mag je wel met je paard, wat niet. Waar moet je op letten op stal. Hoe is het paard. Zijn er beperkingen? Mag je tzt lessen / buitenrijden / kunstjes leren?

Heb je vaste dagen / tijden? Hoe moet je je aanmelden als je komt op stal of afmelden als je niet kunt en is dit nodig. Wordt er een schriftje bijgehouden voor het verzorgen / rijden?
Ik ga met bovenstaande even uit van mijzelf als eigenaar. Nou heb ik geen behoefte aan een verzorger / bijrijder. Maar ik wil wel graag zien, wie jij bent, hoe jij doet, hoe je met mijn paard omgaat. Maar ik zou het bijvoorbeeld niet kunnen waarderen als iemand met de beste bedoelingen mijn paard bepaalde kunstjes zou leren. Maar ook niet als iemand te pas en te onpas mijn paard vol zou stoppen met snoepjes.

En ben je nerveus, geef het gewoon aan.

Succes, hopelijk vind je een leuk maatje voor dit jaar.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 06-01-17 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:34

De vraag of je eerlijk moet zijn....... Ik word er boos van bij het lezen....
Hoe zou jij het vinden als de eigenaar wat dingen verzwijgt voor jou?

Het gaat juist om eerlijkheid en om een klik. Als jij je voordoet als een ander, ga je dat niet volhouden en pak je de kans zeker niet! Gewoon jezelf zijn dus.
Ookal is het wat onwennig bij een eerste ontmoeting, ga niet uitsloven.

IrisjeDrost

Berichten: 9
Geregistreerd: 11-12-16
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 11:52

sneeuwpop schreef:
De vraag of je eerlijk moet zijn....... Ik word er boos van bij het lezen....
Hoe zou jij het vinden als de eigenaar wat dingen verzwijgt voor jou?

Het gaat juist om eerlijkheid en om een klik. Als jij je voordoet als een ander, ga je dat niet volhouden en pak je de kans zeker niet! Gewoon jezelf zijn dus.
Ookal is het wat onwennig bij een eerste ontmoeting, ga niet uitsloven.


Ik vraag het met een reden...

nee ik ga mij niet voordoen als totaal iemand anders.

Maar vooral met betrekking tot het autisme wou ik graag weten of ik dat wel of niet moet zeggen, aangezien niet iedereen bekend is met autisme en ik al vaak genoeg heb meegemaakt dat mensen ineens op een negatieve manier op mij neerkijken als ik vertel dat ik een lichte vorm van autisme heb...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:55

Tenzij je naar het speciaal onderwijs gaat en echt heel erg last heb van je autisme zou ik het niet zeggen. Mensen met autisme zijn juist heel goed met dieren. :j

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:58

Gewoon eerlijk zijn over alles. Ik wil iemand echt kunnen vertrouwen wanneer ik diegene bij mijn paarden laat.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:00

@sneeuwpop sommige mensen hebben een heel negatief beeld van mensen met autisme. Ik kan me voorstellen dat TS bang is dat het de eigenaar afschrikt of dat hij/zij haar gelijk ongeschikt vind erdoor, terwijl dat helemaal niet nodig is. Heb er zelf ook ervaring mee namelijk. Als ik mensen namelijk vertel over mijn ptss, doen sommigen alsof ik niks zelf kan en heel zielig ben of keuren me in zekere zin af. Dit heb ik dan ook niet gelijk bij kennismaking met de eigenaar van mijn bijrijdpaard aangekaart. Uiteraard is het inmiddels wel besproken en vind ze het geen enkel probleem.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:02

Wees jezelf! Vertel alles eerlijk over jezelf en vraag zelf ook genoeg aan de eigenaar wat hij/zij van je verwacht en wat allemaal mag zodat er geen misverstanden onstaan!

Geniet ervan en succes!

Rocamor

Berichten: 10863
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:07

Maar over PTSS / autisme whatever is toch ook hoe je het brengt?

Drop je het of omschrijf je het? Als je enkel de "omschrijving" noemt, kan ik er hele leuke en minder leuke en vooral wellicht een heleboel (niet) relevante zaken bij bedenken. Als je aangeeft op welke manier eea jou zou kunnen beperken, de angel er als het ware uithaalt, dan hoef ik niet voor jou in te vullen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:16

Gewoon jezelf zijn en eerlijk zijn. Hou jezelf ook relaxed, het gaat over een verzorgpaard. Dat is dus voor in je vrije tijd dus professioneel hoef je imo niet over te komen. Juist gezelligheid is belangrijk denk ik zo. Wel dat je verantwoordelijk bent natuurlijk, maar niet persee profesioneel.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:19

enamorada schreef:
@sneeuwpop sommige mensen hebben een heel negatief beeld van mensen met autisme. Ik kan me voorstellen dat TS bang is dat het de eigenaar afschrikt of dat hij/zij haar gelijk ongeschikt vind erdoor, terwijl dat helemaal niet nodig is. Heb er zelf ook ervaring mee namelijk. Als ik mensen namelijk vertel over mijn ptss, doen sommigen alsof ik niks zelf kan en heel zielig ben of keuren me in zekere zin af. Dit heb ik dan ook niet gelijk bij kennismaking met de eigenaar van mijn bijrijdpaard aangekaart. Uiteraard is het inmiddels wel besproken en vind ze het geen enkel probleem.

Als de eigenaar zo is, dan wil je dat verzorgpaard waarschijnlijk niet eens. Ik zou het belangrijk vinden dat de eigenaar mij accepteert zoals ik ben, ook al heb ik geen beperkingen, ik ben niet perfect. Al helemaal als je autisme hebt lijkt me dit belangrijk. Je kan gewoon zeggen dat je autisme hebt, maar dat dit je niet verhinderd en verder prima voor het paard kan zorgen.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:16

sneeuwpop schreef:
De vraag of je eerlijk moet zijn....... Ik word er boos van bij het lezen....
Hoe zou jij het vinden als de eigenaar wat dingen verzwijgt voor jou?

Het gaat juist om eerlijkheid en om een klik. Als jij je voordoet als een ander, ga je dat niet volhouden en pak je de kans zeker niet! Gewoon jezelf zijn dus.
Ookal is het wat onwennig bij een eerste ontmoeting, ga niet uitsloven.

Ik denk dat de TS sowieso wel eerlijk wil zijn, maar niet weet of ze ook open moet zijn over bepaalde zaken.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:14

Ik weet niet wat je al besproken hebt, maar wat me vaak opvalt aan de advertenties is dat mensen heel veel eisen stellen. Ik wil rijden, ik wil naar buiten etc. Hier knap ik zelf enorm op af. Terwijl ik wel heel makkelijk ben, maar als ze dag 1 al van alles in hun hoofd halen ben ik er snel klaar mee. 1 gehad die kwam kijken met de sporen al om de laarzen heen en kende mijn paard na 5 minuten al beter dan ik na een paar jaar pffff heel rap klaar mee. Juist door autisme is het inschatten van mensen soms lastig, maar als je denkt at het kan zal ik het zeker vertellen. Als mensen weten dat ze te maken hebben met iemand met autisme (en het kennen) zullen ze bepaalde dingen beter begrijpen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:11

Fish_n_Chips schreef:
sneeuwpop schreef:
De vraag of je eerlijk moet zijn....... Ik word er boos van bij het lezen....
Hoe zou jij het vinden als de eigenaar wat dingen verzwijgt voor jou?

Het gaat juist om eerlijkheid en om een klik. Als jij je voordoet als een ander, ga je dat niet volhouden en pak je de kans zeker niet! Gewoon jezelf zijn dus.
Ookal is het wat onwennig bij een eerste ontmoeting, ga niet uitsloven.

Ik denk dat de TS sowieso wel eerlijk wil zijn, maar niet weet of ze ook open moet zijn over bepaalde zaken.


Dat komt toch op hetzelfde neer?
Je wilt toch ook dat de eigenaar open is? Of moet die maar bijv verzwijgen dat de laatste 3 ruiters eraf zijn gebokt, want dat komt nadelig over......

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:19

IrisjeDrost schreef:
Maar vooral met betrekking tot het autisme wou ik graag weten of ik dat wel of niet moet zeggen, aangezien niet iedereen bekend is met autisme en ik al vaak genoeg heb meegemaakt dat mensen ineens op een negatieve manier op mij neerkijken als ik vertel dat ik een lichte vorm van autisme heb...


Het is een deel van jou en zal wel naar voren komen....
Ik ken ook iemand die het heeft en kwam er later achter. Toen vielen er een hoop stukjes op z'n plek. Had dat liever eerder geweten, dan had ik dat beter kunnen begrijpen. En dan nog zeggen " mensen merken het meestal niet" , wel dus......
Maar zonder ervaring daarmee kon ik het etiket niet herkennen. Dan is er minder begrip kan ik je vertellen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:19

Eens met bovenstaande. In mijn werk twee keer een collega gehad met autisme die het pas na een tijdje vertelde. En inderdaad vielen er toen stukjes op z'n plaats en was er meer begrip. Dus ik zou het zeker vertellen.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:55

sneeuwpop schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Ik denk dat de TS sowieso wel eerlijk wil zijn, maar niet weet of ze ook open moet zijn over bepaalde zaken.


Dat komt toch op hetzelfde neer?
Je wilt toch ook dat de eigenaar open is? Of moet die maar bijv verzwijgen dat de laatste 3 ruiters eraf zijn gebokt, want dat komt nadelig over......

Dus jij vindt dat iemand verplicht is praktisch vreemde mensen al je aandoeningen te vertellen?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:45

Fish_n_Chips schreef:
Dus jij vindt dat iemand verplicht is praktisch vreemde mensen al je aandoeningen te vertellen?


Als je wilt gaan samenwerken en het is iets wat van invloed kan zijn op die samenwerking, ja, dan zou ik dat gelijk willen weten of dat vertellen.
Als iemand begint met verzwijgen, dan is samenwerking snel beƫindigd, want zeker bij het verzorgen van mijn paard draait het om vertrouwen. Vertrouwen kwijt is einde samenwerking. Want wat wordt het volgende wat verzwegen wordt, omdat het niet uit komt??!

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:48

Dan verschillen we daarover van mening.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Kijken bij verzorgpaardje, tips voor goede eerste indruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:23

Ik zou idd er ook voor kiezen op welke punten de autisme zich uit in jouw geval.
Autisme komt in zoveel vormen voor dat het belangrijker is te vertellen hoe het positief/negatief effect heeft op jou.

Een deel van jouw gebruiksaanwijzing delen met de eigenaar is juist handig, net zoals je hopelijk deelt welke delen van de verzorging je wel en nog niet beheerst en welk niveau je rijdt.

Allemaal aspecten om de samenwerking een eerlijke kans te geven.