Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 01:31

Ik sloof me graag uit :D

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 02:17

Shirley schreef:
Ik sloof me graag uit :D


''Werkwillig, gemotiveerd op zoek naar een uitdaging.''

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 04:09

wilmatj schreef:
liekec schreef:
Ja zeer zeker. Een paard kost de eigenaar namelijk ook heel veel geld dus als iemand daar dan van meegeniet vind ik het niet meer dan normaal dat je bijdraagt in de kosten, en zo denken er meer. Wel vind ik 100 euro voor 1 keer per week heel erg ruim.


inderdaad, ik vraag ook altijd een bijdrage. Ik heb dan ook 4 paarden en 5 ponys.. :P Als ik geen betaalde bijrijders heb kan ik ze niet houden en zou je dus ook geen verzorgpony hebben.

Wel maak ik onderscheid of ze rijden of niet, niet rijdende betalen niets en wel rijdende 30 euro per maand voor 1 keer in de week.

Als ik mijn paarden zelf niet kan onderhouden zouden ze weg gaan, als je het geld nodig hebt van verzorgsters om ze te houdenvraag ik mij af wat je gaat doen als je paard ineens ernstig ziek is. Dat mensen een kleine bijdrage vragen oké, maar vindt vele bijdrages hier toch wel absurd. Het is jóuw paard, jouw verantwoordelijkheid.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 07:35

het ligt aan de situatie.
als iemand het een ander gewoon gunt vind ik een bijdrage heel normaal.
Jouw paard slijt nu eenmaal en ook je spullen slijten
zit je in tijdnood zit is het natuurlijk raarder. ik heb geen tijd dus laat ik een ander maar betaald mijn paard verzorgen ?
of geldnood . dam zou je in mijn ogen geen paard meer moeten willen daarna . als je langdurig krap zit

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:59

Als je je paarden (deels) moet onderhouden van het geld van verzorgsters/bijrijders dan zou ik heel rap een opruiming houden. :j

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:50

Deze discussie is al eens gevoerd in dit topic:
[VP] bijrijders die niet willen betalen.
Aan de TS: 100 euro per maand is simpelweg teveel voor 1 keer per week rijden, zoek verder naar iets goedkopers.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 09:59

Ts betalen voor een verzorgpaard is normaal. Alleen het bedrag is te hoog.

Denk dat voor een verzorgpaard voor 1x in de week rijden 40-45 euro een net bedrag zou zijn in de randstad en gratis in de dunbevolkte gebieden van Nederland.

Voor die 100 euro heb je in de randstad een paard voor 2 tot 3x per week. En in de provincie vaak een die je als eigen mag beschouwen.

Om antwoord te geven op je vraag betalen komt vaker voor en is heel normaal. Maar het bedrag is absurd hoog.

Angeline1988

Berichten: 2
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:36

€100 is echt te veel,
Ik betaalde alleen de hoefsmid omdat ik ook veel
Buiten reed maar veder niks!
Ik meste 3 stallen en hielp mee op de boerderij.
Kon zo vaak rijden als ik wou. Helaas zie je dat tegenwoordig niet meer...

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:48

Er is een verschil tussen een verzorger en bijrijder.
Zou een eigenaar een groom aannemen dan zou die daar zelfs voor moeten betalen. Dat verzorgers diensten aanbieden voor niets is dus feitelijk al geweldig.

Bij een bijrijder heb je het feitelijk over een paard voor een deel van de tijd aanbieden aan iemand en het is niet meer dan logish dat dan ook een deel van de kosten op zich worden genomen door de bijrijder.

Bij een mengvorm, een verzorger die mag rijden, is het aan de eigenaar of hij dat rijden wil zien als beloning, of als dienst (waarvoor betaald). Maar bij betaling is meer betalen dan in een gewone les, waarbij ook nog instructie inbegrepen is, niet normaal.

Dustyshadow
Berichten: 32
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:49

Jeetje, dat is veel. Kun je beter een les op een manegepaard nemen. Hoef je ook nog geen stallen te mesten :P .

nienke39
Berichten: 77
Geregistreerd: 30-12-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 15:48

Dustyshadow schreef:
Jeetje, dat is veel. Kun je beter een les op een manegepaard nemen. Hoef je ook nog geen stallen te mesten :P .

Dat klopt, en ze gaat gelukkig ook weer naar de manege. Maar het is wel vervelend mijn dochter is zo gek met paarden en bij dit verzorgpaardje had ze meer het idee, alles zelf te doen. Echter 100 euro vind ik ook echt teveel.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:29

Kun je geen manegepony voor haar leasen?

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:56

Shirley schreef:
Kun je geen manegepony voor haar leasen?


Dan betaal je wss evenveel voor mogelijk een minder leuke pony, brak zadel etc etc.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:58

Hier in de buurt is dat niet zo duur.

En dan nog op een plek met leuke dieren en goede spullen +:)+

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:04

Indd.. 100 euro is veel te veel. Dat is 20-25 euro per keer. Daar kun je leuk van lesrijden.

Welke regio zoek je ts. Dat scheelt ook.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:42

Ik denk dat als je gaat kijken wat je er voor terug krijgt, pas kan spreken over duur of goedkoop.
Want bij een doorgereden paard van anky,bij haar thuis rijden, is het een koopje.
Een een pony die hoog is opgeleid op een nette stal staat en waar je ook nog begeleiding bij krijgt, kan het ook nog een hele nette prijs zijn.
De stallingsprijzen zijn daarbij ook nog heel verschillend, dus als je die weet, is het ook alweer makkelijk om het bedrag te begrijpen.

En je moet ook kijken wat het beste bij je past,wat zoek je en wat wil je bereiken?
Wat de 1 een mooie kans lijkt, wil de ander niet eens voor komen al zouden ze ervoor betaald krijgen.
(Binnenbak,buitenbak of buitenblub,buitenritten, haflinger,fjord of sportpaard.)

Als je er weinig verstand van hebt, dan raad ik iig wel veel begeleiding aan. Net van de manege heb je relatief weinig ervaring en kennis, ookal zit je in de gevorderden les, waar ook niet elk paard geschikt voor is (en eigenaren die het niet zien zitten)

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:48

sneeuwpop schreef:
Ik denk dat als je gaat kijken wat je er voor terug krijgt, pas kan spreken over duur of goedkoop.
Want bij een doorgereden paard van anky,bij haar thuis rijden, is het een koopje.
Een een pony die hoog is opgeleid op een nette stal staat en waar je ook nog begeleiding bij krijgt, kan het ook nog een hele nette prijs zijn.
De stallingsprijzen zijn daarbij ook nog heel verschillend, dus als je die weet, is het ook alweer makkelijk om het bedrag te begrijpen.

En je moet ook kijken wat het beste bij je past,wat zoek je en wat wil je bereiken?
Wat de 1 een mooie kans lijkt, wil de ander niet eens voor komen al zouden ze ervoor betaald krijgen.
(Binnenbak,buitenbak of buitenblub,buitenritten, haflinger,fjord of sportpaard.)

Als je er weinig verstand van hebt, dan raad ik iig wel veel begeleiding aan. Net van de manege heb je relatief weinig ervaring en kennis, ookal zit je in de gevorderden les, waar ook niet elk paard geschikt voor is (en eigenaren die het niet zien zitten)


Helemaal mee eens. Ik lees hier ook veel reacties die het veel te veel vinden. Maar om dat te kunnen beoordelen levert TS net even te weinig informatie. Bijvoorbeeld 100 eu per maand voor 1 x rijden op een goed opgeleerd Z+ dressuurpaard/pony inclusief begeleiding is zeker niet teveel gevraagd.
Ook is er niet bij vermeld hoeveel begeleiding de dochter van TS zelf nog nodig heeft. Als je recht van de manege komt dan denk je wel veel te kunnen, maar feitelijk kun je dan nog niets.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:52

De eeuwige discussie, moet een bijrijdster betalen of niet. Verzorgster is allang niet meer het juiste woord. Het is logisch dat als je op het paard van iemand rijd, je daarvoor met betalen in mijn ogen. Gewoon een soort huur dus. En of dat betaald wordt met stalwerkzaamheden of met geld, dat hangt waarschijnlijk af van de stalling waar het dier staat. Voor niks gaat de zon op, je kunt niet verwachten dat je zomaar gratis mag rijden op paarden.

Maar ook ik vind 100 euro voor 1 keer in de week rijden véél teveel... belachelijk bedrag. En iedereen hier, of je nou voor of tegen het betalen bent van op iemands paard mogen rijden, is het daar geloof ik wel over eens! Lekker verder kijken dus.

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:47

chamion schreef:
Helaas zijn de gratis verzorgpaarden (en al helemaal met rijden) zelden tot nooit gratis. Ik snap het, maar het is de omgekeerde wereld. Goed zoeken, en dan vind je vast wel iets leuks voor minder geld of zelfs gratis.

Die van mij is wel gratis, rijd er op en krijg gewoon les van de eigenaar.. :)

Zelf snap ik een kleine bijdrage wel, maar ik zeg niet over de 30/40 per maand

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:07

Koper schreef:
Als daarentegen de eigenaar iemand zonder paard het gunt om veel van het paard te leren, bij voorbeeld doordat het een grand-prix paard is waar de bijrijder privéles mee mag volgen, dan vind ik 100 euro nog te overzien.


Te overzien? ;) Vroeger kon je op de Hollandsche manege in Amsterdam een grand prix paard rijden voor 100 euro PER UUR.
En dat is onder begeleiding in de bak. Je denkt toch niet dat iemand je zo even een gp meegeeft?

Als de bijrijder het paard kan trainen dan wordt de bijrijder ervoor betaald. Dat is dan ook geen verzorger, maar iemand die de training op zich neemt.
Als het gaat om een meisje dat graag met paarden bezig is en daarvan wil leren dan is een betaling heel normaal.
In de randstad is 100 euro pm heel gangbaar, maar meestal mag je daar twee tot drie keer per week voor rijden.

Waikiki: lijkt me dat niemand verplicht is de pony's van Liekec te verzorgen, dus ze mag vragen wat ze wil. Wellicht stopt ze die bijdragen in een potje voor onvoorziene uitgaven zoals de da. Geen probleem dus.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Eigenaar vraagt geld als haar paard wordt verzorgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:25

Ik zou nog wat meer willen weten namelijk:

Hoe oud is je dochter?
Hoe lang rijdt ze en op welk niveau? (wedstrijdjes/F proeven)
Is het vrij rijden of krijgt ze elke keer dat ze rijdt priveles van een gediplomeerd instructrice?
Hoe vaak per week gaat ze heen om te verzorgen en wat voor klusjes moet ze dan doen? Doet ze het verzorgen zelfstandig of is de eigenaresse er elke keer bij om het in de gaten te houden...

Tenslotte zijn de kosten ook afhankelijk van de locatie. Met binnenbak is duurder om te stallen dan zonder binnenbak en je kunt dan altijd droog rijden. En ook met vorst kun je gewoon doorrijden. Bij een stal met buitenbak is dat maar afwachten en kun je soms een paar weken weinig doen terwijl je wel gewoon de kosten hebt.

Ik vind persoonlijk 100 euro voor 1x per week te veel, maar als dat inclusief priveles is, dan is het weer niet duur. Dan betaal je eigenlijk vooral voor de lessen en is het verzorgen gratis.