Mien moat word ingeslapen. Ons gevoel op 'papier'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Mien moat word ingeslapen. Ons gevoel op 'papier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:00

Mien moat. Dat staat voor mijn maatje. Want dat ben je zeker geworden de laatste jaren.

Ik moet echt even mijn gevoel kwijt, en hoop dat het op papier zetten ervan helpt. In mijn omgeving snappen ze mijn gevoel niet goed, want tsja.. tis maar een paard toch?... Gelukkig zit ik hier dan goed, met paardenmensen die hopelijk mijn gevoel wel begrijpen.

Laten we even kort uitleggen waar het over gaat.
Bijna 3 jaar geleden kwam ik je tegen. Elfried. Een krachtig trekpaard die nog een ruiter zocht. Ik heb een afspraak gemaakt met jouw eigenaar, en zo kwam ik met jou aan het rijden. Eigenlijk klikte het meteen! Ook kon ik goed opschieten met de eigenaar. Ik heb meerdere paarden gereden, maar dat was allemaal net niks eigenlijk. En bij jou voelde het als thuis komen. Dít is wat is altijd heb gezocht. Rust, avontuur en plezier. Samen vooral, want jij vond het buitenrijden door het bos ook echt heerlijk.

Afbeelding
- de eerste keer dat ik met jou reed -

Ik reed samen met een vriendin, die het weidemaatje van Elfried beleerde. Een 3 jarige hengst. Bram.

Afbeelding

Afbeelding

Na een tijdje werd Bram verkocht, maar ik bleef jou door rijden.

Veel meegemaakt samen, en veel geleerd vooral.

Afgelopen donderdag reed ik naar de manege waar jij staat, met het idee dat ik lekker een bosritje met je ging maken met een vriendin. Zadel en hoofdstel al klaar gelegd en ik liep naar de wei waar je stond. De eigenaar was er al, en die zei dat je kreupel was.
En goed kreupel..
We merkten sowieso de laatste tijd al wel dat je ouder werd ( Elfried is bijna 18 ), en meer gebreken kreeg.

Elfried heeft CPL. Chronisch Progressief Lymfoedeem. Een ziekte aan de benen die veel trekpaarden hebben. Het was vorig jaar al heel hardnekkig.. alles aan gedaan. maar dit jaar is het wel heel erg. Je hele been ligt open, het lijkt net op een tumor. Spontaan bloedingen en veel etter. We hebben momenteel nog wel een middeltje wat de ergste pijn verzacht, maar beter word het niet zegt de dierenarts.

De eigenaar vertelde me donderdag al dat we wel langzaam afscheid moesten nemen, en als zijn benen erger werden hij hem in liep slapen. Opzich heel eerlijk en logisch, maar nog geen besef.

Vrijdag kwam ik weer bij je, en je kwam bijna de stal niet meer uit. Zó kreupel. Ik en mijn vriendin hebben even heel erg staan janken. Daarna weer herpakt en even lekker geknuffeld en gepoetst. De omslag was best even heftig, want gister had ik nog het idee dat ik met je ging rijden.

Dat weekend kwamen we er achter dat er nu al vliegen rond je been vlogen. dit gebeurd iedere zomer. Meestal rond juni/juli komen er dan ook maden in wat hem enorm zeer doet. Een heel naar gezicht. We hebben je sokken afgeknipt en we schrokken ons dood wat er onderweg kwam. Een grote etterende homp vlees wat rood was, geïrriteerd en er zaten nú al maden in. En het is pas Mei. Dat zou betekenen dat je tot augustus met dit been rond moet lopen, wat met warm weer alleen maar erger en erger word. En daarnaast is hij dus ook nog eens kats kreupel.

De manege eigenaar kwam erbij en die legde uit hoe de dood van een paard in zijn werk gaat. Slager? In laten slapen? We hebben daar samen besloten om niet meer door te modderen. Als zijn kreupelheid weg trekt, en je laat hem nog een tijd in leven, staat hij 24/7 met pijn aan 2 benen, en er zit gewoonweg geen verbetering meer in. Het einde. Hij heeft het verdient om niet meer te hoeven lijden. De eigenaar heeft hem al vanaf dat hij 5 maanden oud is, en gunt hem een mooi en snel einde.

Er kwam dit weekend enorm veel op me af, en ik realiseerde me dit weekend pas hoeveel dit paard voor me betekend, en dat er een enorm gat gaat vallen. Als ik me k*t voelde, ging ik altijd even naar hem toe, en kwam ik al stukken vrolijker thuis. Die ritjes met hem waren echt aan iedereen aan te raden!!!

Vandaag liet de eigenaar me weten dat hij hem bij de manege in wil laten slapen. Hij wil hem bijstaan tot het aller laatste einde. En hier sta ik achter. Volgende week plannen we een datum.

Ik ga deze week iedere dag naar hem toe. Knuffelen, volproppen met snoepjes, en afscheid nemen. Man wat word dit een week. Hoe ik hem ga doorkomen weet ik niet.
Ik blijf realistich, en probeer het objectief te bekijken. Soms kan ik het even van me af zetten, maar soms grijpt het me enorm aan en voel ik echt dat ik hem ga verliezen. Elfried gaat gewoon dood, denk ik dan.

Ik denk dat ik nog een topic aanmaak over zijn leven. Een ode aan Mien moat.

Bedankt voor het lezen.

Groetjes Mathilde en Elfried.

Afbeelding

Afbeelding

AbbyBlues

Re: Mien moat word ingeslapen. Ons gevoel op 'papier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:07

Wat een bijzonder mooi paard, en wat een mooie leeftijd heeft hij mogen bereiken ondanks zijn CPL. Dat getuigd van veel liefde en een goede verzorging door jou en zijn eigenaar. Petje af dat jullie ook nu het zo zwaar wordt de beste keuze voor hem maken. Dikke knuffel en heel veel sterkte deze week. Y;(

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:41

Mooi gezegd Abbyblues. Ben net even bij hem geweest. Nog geen verbetering, maar hij heeft genoten van alle snoepjes en aandacht. nog even sinds 4 dagen grasjes gegeten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:44

Heel veel sterkte... je pijn is duidelijk te voelen als je de tekst leest.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:51

Ja ik heb het ook zo goed mogelijk geprobeerd uit te drukken. Ik merk nu al wel dat het oplucht. Mensen hier begrijpen dat de band tussen mens en paard met geen pen te beschrijven is, en dat je dat moet ervaren. Vooral jij, Tineke. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:54

Wat liefdevol beschreven en wat een vreselijke aandoening! Ik had er nog nooit van gehoord, wat naar! Sterkte als dé dag daar is...

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:14

Dankjewel!

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 07:24

Ohh ik haat CPL!

Sterkte deze week. :(:)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:14

Ik haat het ook. Het is eigenlijk de kanker onder de trekpaarden. Gatver.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:40

Wat krijg jij een heftige week. Je verstand zegt dat de juiste beslissing gemaakt is maar je gevoel.
Heel veel sterkte ook voor de eigenaar zal het niet makkelijk zijn.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:54

Heel veel sterkte deze week. Geniet van deze dagen, ze zullen te snel omvliegen. De keuze is gemaakt uit liefde voor het dier, helaas blijf jij achter. Het gat is enorm en helaas weet ik dat deze niet snel gedicht zal zijn. Een once in a lifetime paard zit diep van binnen en doet veel pijn en verdriet. Wel weet ik dat het slijt en je steeds vaker met een lach terug zult kijken, wat hebben jullie een mooie tijd gehad samen en wat heeft dit paard jou veel gebracht! Sterkte!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:45

Fijne woorden. Dankjullie. Ik realiseer me gelukkig dat het niet niks zal worden dus ik heb mezelf enig sinds voorbereid..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:42

Wat een prachtig dier en zo zonde dat hij zo vroeg moet gaan.
Ik heb ook twee trekpaarden, en weet dat ik vroeg of laat voor dezelfde keus zal staan, maar het blijft k*t en niet eerlijk.
Maar, het dier zo laten staan is ook geen optie, deze keuze is echt de beste dat er voor hem gemaakt kan worden. En voor een dier is het nooit te vroeg, ze hebben nl geen besef kwa tijd, weten niet dat het vandaag pijn doet maar morgen misschien beter is. Die heeft enkel nu pijn, voelt zich nú ellendig, en weet niet wat er komt ...
Heel veel sterkte de komende dagen, ik hoop dat hij de laatste dagen niet teveel pijn heeft (en zelfs krijgt hij een opflakkering, stel het aub niet uit, beter dat hij gaat als hij zich "goed" voelt dan dat hij gaat als hij miserabel is) en dat het afscheid zachtjes mag gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:46

Heel veel sterkte, ik zag wel eens wat voorbij komen op FB van jou. Het is een heel gaaf paard en het is een zware beslissing. Echt respect voor de eigenaar! :j

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:46

Inderdaad. Wat jij zegt duhelo. Hij heeft zijn hoogtepunt gehad. En na een hoogtepunt kan het alleen nog maar dalen. En dat ik nu het geval. Dan kun je beter stoppen.

Jaa marlinde. Veel mensen hebben genoten van onze avonturen. Gelukkig maar

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:51

Goh ik merk nu al dat het schrijven van dit topic en het lezen van de reacties me echt goed heeft gedaan. Ik heb vandaag nog niet eens gehuild haha. Ik ben nu samen met Manon ( meisje van de foto in dit topic) een sleutelhanger aan het maken van zijn haar. Dat is toch een stukje verwerking ofzo

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:59

Waarschijnlijk word hij aankomende dinsdag ingeslapen. Dus dan hoeven we niet meer zo ontzettend lang te wachten. Maar het gaat wel heel snel zo.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:22

Heel veel sterkte.
Elfried zal blij zijn als hij van de pijn verlost is.
Ik had hier nog nooit van gehoord!
Wat een vreselijke ziekte.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 18:35

dankje. Het is een sluip moordenaar die CPL. Op de manege waar hij staat hebben ze ook al 2 belgen gehad die ze naar de slager hebben gebracht om deze ziekte. Bah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:38

Ik leef met je mee, zal dinsdag zeker aan jullie denken.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 18:43

Dankjewel Tineke. Doet me goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:39

Sterkte dinsdag!

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 19:15

Dankje. Om 07:30 komt de dierenarts al... Het is iemand die het paard niet kent. Wel minder ofzo. En ik vraag me ook af wat ik de rest van de dag moet gaan doen....

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:40

Sterkte! Heb je al een stukje staart/manen afgeknipt om te bewaren of er een sieraad van te laten maken ofzo?

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:34

Dit gelukkig al een paar dagen geleden gedaan samen met Manon ( vriendin van de foto ). :)
Dit heeft ook echt enorm meegeholpen met het verwerken van een groot verlies wat er komen gaat. |( Vooral omdat we ze zelf gemaakt hebben.

Afbeelding

Links zit aan mijn auto sleutel,

en de overige twee zijn voor de eigenaar en zijn dochter.