verzorger is toch niet zoals ik gehoopt had

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

verzorger is toch niet zoals ik gehoopt had

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:41

Haaai iedereen,

Ik heb zelf een paard en een pony bij mij thuis staan. Door de 'heropvoeding' van mn paard heb ik nogal weinig tijd om met de pony bezig te zijn. Ook ben ik te groot voor de pony om ermee te rijden.
Ok ik zocht dus een verzorger die aan volgende kwaliteiten moest voldoen:

- interesse in natural horsemanship
- zelfstandig met de pony kunnen omgaan
- bereid zijn om ook wat klusjes te doen
- af en toe rijden, maar vooral grondwerken
- 2 tot drie keer per week komen

Ok, ik vond dus iemand: een meisje van 11, die ongeveer 7 km verder woont.
maar nu komt het: ouders zijn nogal euh...marginaal. Ok op zich geen probleem, alleen interesseren ze zich geen bal in hun dochter (vader en stiefmoeder). Meisje ging met de bus komen maar wist niet welke bus, dus vroeg ze mij haar een keer te komen halen. Ok ik vond dit wel ok, zo kon ik ook even met de ouders spreken. Tjah, de vader zei 'ok het is goed dat ze wat met paarden leert omgaan, dan koop ik meteen terug een nieuwe pony 8)7 Sorry hoor, maar ik hoorde verhalen van hun vorige paard dat opeens eens ontsnapt was, dus nu op een andere wei staat (ouders kopen gewoon impulsief dieren en verkopen ze dan weer als het geld op is).

Dus, meisje komt eerste keer, kan goed met de pony om en is er direct weg van. Ze staat dan ook open voor alles. Aangezien ze nog nooit van natural horsemanship hoorde, ben ik dus bereid om haar de eerste keren bij te staan met het grondwerk enzo. Ik vraag haar ook om zelf een beetje 'te studeren' zodat ze zelf wat leert ontdekken en zo, ook over vrijdheidsdressuur. Dat doet ze dus niet... Ik moet iedere keer gaan kijken en haar bijsturen. Ok, dat kan wel goed zijn dat ze er niks van kent, maar ze neemt zelf ook geen initiatief. Ze vraagt me dus constant: wat moet ik nu doen, wat moet ik nu doen,... Ze is ook niet zo kordaat, de pony profiteert van haar, ze kan hem moeilijk pakken.

Ok, begrijp je dus dat ik eigenlijk meer werk heb met haar erbij, als ervoor? daarbij komt dat er zo 'slecht opgevoed is'. (ok dit lijkt grof.) bijvoorbeeld: ze was haar abo voor de bus kwijt dus kwam ze met de fiets. maar toen ze terug naar huis wou, regende het verschrikkelijk. Dus stelden we voor om haar naar huis te brengen. Maar waarom belt ze dan niet naar haar ouders??? Ook mist ze vaak haar bus, waardoor we haar moeten brengen. Maar opnieuw, waarom die ouders niet? Ze gaat er gewoon van uit dat wij haar wel zullen brengen (en ja wij doen dat, terwijl ze van haar vader maar te voet naar huis moet)
De laatste keer vroeg ze of haar broertje mee mocht. Tjah ok, maar ik voelde mij gewoon een babysit op den duur... :=

Nu begin augustus, ging ze een week naar haar moeder, en opeens zegt ze me doodleuk: ja ik kom niet meer de rest van de maand :roll:

Wat moet ik hier nu mee??

Wat denken jullie? Ik wil misschien wel een andere verzorger, iemand met meer verantwoordelijkheid. of overdrijf ik? Mijn vriend vindt dat we haar nog moeten een kans geven, dat het anders volledig slecht zal aflopen met haar. maar ja, hij is dan ook zo'n kindervriend en ziet het een beetje als zn taak om haar 'op te voeden'. Maar ik heb niet zo veel geduld met kinderen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:48

mi verwacht je echt teveel.
Bij die leeftijd kan je er niet van uitgaan dat ze zelfstandig met een pony van een ander omgaan. Daarnaast bewaak jij je grenzen niet, en dat is bij kinderen (ook die van een ander) heel belangrijk. Waarom zou ze haar ouders bellen als jij haar haalt en brengt? Helemaal als ze van haar ouders (waarschijnlijk terecht, zo probeert haar vader haar waarschlijnlijk te leren de volgende keer beter op te letten) te horen krijgt dat ze dan maar moet lopen. En broertje meenemen? Als jij dat goed vindt moet je niet klagen over het feit dat ze dat dan ook doet, spijt me wel. En van die vakantie, ja planningsprobleem, niet netjes van haar om dat te vergeten door te geven maar ook iets dat een 11-jarige moeilijk kan overzien dus ook niet heel gek eigenlijk.

Het type verzorger die jij zoekt, het type dat je werk uit handen neem ipv meer werk oplevert, is een van een andere leeftijdsklassen of een heel ander type (en danwel het knap zeldzame type op 11 jaar). Ik zou echt je leeftijdsgrens flink opschroeven, jaar of 16 en ook dan het zeer verantwoordelijke type (want ook dan is het nog goed zoeken). Maar passen die nog op de pony??

Het is een lastig probleem..

gipsyboy

Re: verzorger is toch niet zoals ik gehoopt had

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:55

een kind van 11 jaar is inderdaad te jong om de dingen te doen die jij graag zou willen zien.

ik zou haar vriendelijk vertellen dat het niet de verzorgster is die je zocht.
mischien dat ze wel 1 keer in de maand nog bij jou mag komen om de pony's te knuffelen. dan blijft ze op een gegeven moment zelf wel weg. maar dan is het niet zo banketstaaf, van vanaf vandaag mag je niet meer komen snap je.

ik denk dat je beter kan zoeken naar een verzorgster vanaf 16a17 jaar. die wel zelfstandig dingen kan doen.
en ook dingen wil leren ''studeren''.

veel succes met zoeken naar verzorger, want dit is niks dit kost je zo alleen nog maar meer tijd van voorheen.
dit is een meisje voor het poetswerk, paardje poetsen stukje wandelen en klaar.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:02

ik vind 11 jaar veel te jong om van te verwachten dat ze verandwoordelijk is.
ee 11 jarige kanleuk zijn maar dan moet jer de tijd voor nemen en ben je idd een soort oppas die je niet alleen kan laten met je pony.
als je iemand wild die je werk uit handen neemt moet je imo naar vanaf een jaar of 16 gaan kijken, er zijn ook kleine 16jarige.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 13:08

Hoi,

bedankt voor de antwoorden. Het rare is, ze gedraagt haar helemaal niet als een 11-jarige en ze ziet er ook veel ouder uit. Vandaar dat ik er in eerste instantie ook positief over was.
Maar nu ik er over nadenk, eigenlijk is het nog gewoon een kind hé...
Misschien moet ik lesjes geven met de pony, dan weet ik gewoon: ok nu ben ik er mee bezig voor anderhalfuur (twee keer in de week ofzo) en dan verdien ik er nog wat aan :-).

Pff het is iderdaad niet makkelijk, een 16-jarige zou misschien beter zijn, maar ik vrees dat die te groot zullen zijn (c-pony). Toen ik 11 jaar was, brachten mijn ouders mij naar de manège en later mocht ik met de fiets, maar mijn ouders toonden tenmiste interesse. Ik vind het gewoon zo raar, precies of die mensen blij zijn dat hun dochter weg is.. Ach ja, dat is natuurlijk een andere discussie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:09

denk idd ook dat je dan beter een ander kunt zoeken.. Ik zit ook een beetje te dubben, meisje van 13, weet dat ze pas over een jaar kan rijden en tot die tijd af en toe samen met mij aan de gang gaat. Is 2x geweest maar nu hoor ik niks meer, vraag me af hoe betrouwbaar t dan is.. Punt is alleen dat ruiters voor een ponyhengst dun gezaaid zijn.. In jouw geval zeg ik idd lekker een ander zoeken die je ook werk uit handen neemt ipv je meer werk bezorgt. Dan kan zij iig op zoek naar een vp waar ze gewoon t wat makkelijker mee heeft, voor haar ook fijner denk ik :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:51

ik zou toch ook voor een ander gaan , want je verwacht immers wel van iemand dat ze gewoon komt en niet zomaar opeens een maand wegblijft. en aangezien ze dingen kwijtraakt zoals haar bus abonnement, zal ik mezelf afvragen hoe nauwkeurig ze dan ook maar is ? want zo te lezen heb je er meer werk van dan dat ze ervoor zorgt dat ze jou werk uit handen neemt. ;)

NaryaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:10

Je verwacht inderdaad nogal wat van een 11-jarige. Zelfstandig grondwerk bestuderen? Ik ken geen enkele 11-jarige die dat zou doen, heel eerlijk gezegd. En dan hebben we het nog niet gehad over zelfstandig met een paard omgaan. Daar is ze gewoon te jong voor. Denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een oudere verzorger.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:16

Ik denk inderdaad niet dat je dit aan haar kunt wijden. Misschien is het slim om iemand te zoeken met ouders die ook verstand van paarden hebben en die graag met haar mee willen?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:47

Ook al gedraagt ze zich al redelijk volwassen, 11 jaar is inderdaad echt nog heel jong. Het is echt teveel gevraagd dat ze dat zelf maar dingen over grondwerken/NH'en moet uitzoeken, leren en toepassen. Dat ze zelf weinig initiatief neemt heeft daar ook mee te maken, ze is gewoon nog heel jong en vind het nog moeilijk om te overzien en in te schatten wat ze zelf kan gaan doen. Idem met het thuisbrengen, ik denk dat ze zich gewoon niet zo realiseert dat ze haar ouders ook kan bellen om jullie daarmee te ontlasten, zeker als jullie het haar ook gewoon aanbieden om haar te brengen.

Ik denk dat je verwachtingen (het lijstje in je OP) niet realistisch is voor een 11-jarige. Je moet er denk ik voorlopig gewoon bij zijn en haar met veel dingen helpen en dingen leren. Dat kost inderdaad meer tijd dan het je oplevert. :)

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:17

Is het inmiddels opgelost?

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:44

Hoi,

Ik doe voorlopig zelf de pony, alleen kan ik er niet mee rijden. Ik had hem in het begin zo perfect lopen he, en nu, tis weer allemaal naar de ***
Ik longeer hem altijd vrij en met bepaalde geluiden laat ik hem stappen, draven of galopperen. Maar nu duurde het toch weer even voor hij luisterde.
Ach ja, voor mij voorlopig geen verzorger meer. Ik bekijk nog wel zoekrtjes, je weet maar nooit dat ik de 'perfecte' vind.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:35

Je komt vanzelf wel een leuke ruiter tegen, maar je zult altijd een beetje moeten investeren vrees ik. Je hebt bepaalde verwachtingen en manieren van omgang met je pony. Een nieuwe verzorgster zul je ook even moeten 'inwerken'. Daar kun je in het begin beter even goed wat tijd stoppen, dan heb je er op de lange termijn hopelijk baat van. De volgende keer kun je beter een oudere persoon zoeken, 11 is gewoon nog erg jong. Zelf heb ik een 10 jarige verzorgster, maar ik vind het zelf harstikke leuk om haar te begeleiden en dingen te leren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:43

Ik denk ook dat je te veel wilt van een te jong persoon. Een kind als verzorgster kun je zelf niet veel laten doen, en het meeste zou onder begeleiding moeten. Pas na een lange tijd kan zo'n verzorgster meer zelfstandig worden.

Als je die tijd niet hebt, zoek dan een oudere verzorgster, liefst eentje die al eerder een verzorgpony heeft gehad, en weet wat te doen :j

kusjeesoofx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:21

Fleur1984 schreef:
Haaai iedereen,

Ik heb zelf een paard en een pony bij mij thuis staan. Door de 'heropvoeding' van mn paard heb ik nogal weinig tijd om met de pony bezig te zijn. Ook ben ik te groot voor de pony om ermee te rijden.
Ok ik zocht dus een verzorger die aan volgende kwaliteiten moest voldoen:

- interesse in natural horsemanship
- zelfstandig met de pony kunnen omgaan
- bereid zijn om ook wat klusjes te doen
- af en toe rijden, maar vooral grondwerken
- 2 tot drie keer per week komen

Ok, ik vond dus iemand: een meisje van 11, die ongeveer 7 km verder woont.
maar nu komt het: ouders zijn nogal euh...marginaal. Ok op zich geen probleem, alleen interesseren ze zich geen bal in hun dochter (vader en stiefmoeder). Meisje ging met de bus komen maar wist niet welke bus, dus vroeg ze mij haar een keer te komen halen. Ok ik vond dit wel ok, zo kon ik ook even met de ouders spreken. Tjah, de vader zei 'ok het is goed dat ze wat met paarden leert omgaan, dan koop ik meteen terug een nieuwe pony 8)7 Sorry hoor, maar ik hoorde verhalen van hun vorige paard dat opeens eens ontsnapt was, dus nu op een andere wei staat (ouders kopen gewoon impulsief dieren en verkopen ze dan weer als het geld op is).

Dus, meisje komt eerste keer, kan goed met de pony om en is er direct weg van. Ze staat dan ook open voor alles. Aangezien ze nog nooit van natural horsemanship hoorde, ben ik dus bereid om haar de eerste keren bij te staan met het grondwerk enzo. Ik vraag haar ook om zelf een beetje 'te studeren' zodat ze zelf wat leert ontdekken en zo, ook over vrijdheidsdressuur. Dat doet ze dus niet... Ik moet iedere keer gaan kijken en haar bijsturen. Ok, dat kan wel goed zijn dat ze er niks van kent, maar ze neemt zelf ook geen initiatief. Ze vraagt me dus constant: wat moet ik nu doen, wat moet ik nu doen,... Ze is ook niet zo kordaat, de pony profiteert van haar, ze kan hem moeilijk pakken.

Ok, begrijp je dus dat ik eigenlijk meer werk heb met haar erbij, als ervoor? daarbij komt dat er zo 'slecht opgevoed is'. (ok dit lijkt grof.) bijvoorbeeld: ze was haar abo voor de bus kwijt dus kwam ze met de fiets. maar toen ze terug naar huis wou, regende het verschrikkelijk. Dus stelden we voor om haar naar huis te brengen. Maar waarom belt ze dan niet naar haar ouders??? Ook mist ze vaak haar bus, waardoor we haar moeten brengen. Maar opnieuw, waarom die ouders niet? Ze gaat er gewoon van uit dat wij haar wel zullen brengen (en ja wij doen dat, terwijl ze van haar vader maar te voet naar huis moet)
De laatste keer vroeg ze of haar broertje mee mocht. Tjah ok, maar ik voelde mij gewoon een babysit op den duur... :=

Nu begin augustus, ging ze een week naar haar moeder, en opeens zegt ze me doodleuk: ja ik kom niet meer de rest van de maand :roll:

Wat moet ik hier nu mee??

Wat denken jullie? Ik wil misschien wel een andere verzorger, iemand met meer verantwoordelijkheid. of overdrijf ik? Mijn vriend vindt dat we haar nog moeten een kans geven, dat het anders volledig slecht zal aflopen met haar. maar ja, hij is dan ook zo'n kindervriend en ziet het een beetje als zn taak om haar 'op te voeden'. Maar ik heb niet zo veel geduld met kinderen...

Hallo, dat is wel een beetje raar van die ouders. Maar ik zoek een verzorgpony dus als u een nieuwe verzorger nodig zou hebben dan heb ik wel intresse. Ik ben 12 jaar en heb ervaring met paarden, ik heb 4 jaar les gehad ben er toen afgegaan en ben er nu een tijdje af, tussendoor heb ik wel nog veel gereden buitenritten enzo. Maar u moet natuurlijk wel een beetje in de buurt wonen welke provincie woont u? groeten sophie

kusjeesoofx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:33

Ik zoek een verzorgpony, ik ben 12 jaar en heb al 5 jaar ervaring met paarden en pony's je hoeft niet bang te zijn dat ik opeens afhaak en niet meer op kom dagen want ik kan dagenlang bij de paarden blijven. Ik ben een tijdje geleden naar frankrijk geweest en daar kon je paard rijden, ik zat alleen maar bij de paarden en ik vond het ook leuk om te helpen, ik denk dat dat bij een verzorgpony hetzelfde zou zijn. Ik hoop dat er iemand intresse heeft. Het moet alleen wel in de buurt van den haag zijn of gewoon in den haag.
Groetjes sophie

wetbagyes14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:22

Mischien een wat ouder iemand van 14, 15, 16 ? :)

wetbagyes14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:31

De eigenaar van mijn verzorgpony's heeft mij gevonden via een advertentie op marktplaats.
Ze had een lang verhaal geschreven maar dat werkt natuurlijk wel als een soort vergiet.
Ik kom er in december al een jaar, ik was gelijk verliefd op de paarden en zij en ik
zijn ook een beetje goede vriendinnen geworden. In het weekend doen we de
paarden samen en als ze moet werken doe ik de paarden. Ik help ook met onderhoud,
als ik kom mest ik gelijk even het land of de stal uit. het is maximaal een half uurtje werk, dus dat is
niks vergeleken wat ik ervoor krijg! Bij de paarden is er natuurlijk altijd wat te doen en dus de extra klusjes zoals de stal stofvrij maken, onkruid uit de bak etc. Daarvoor hebben we een afspraak gemaakt dat ik voor de uren die ik daaraan werk 2 euro per uur krijg. Dat is niet veel natuurlijk maar genoeg om een beetje bij te verdienen en ondertussen ben ik bij de paarden en het is ook geen zwaar werk!
Dus ik beveel een advertentie op marktplaats aan ;)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:24

Ik zou ook voor jou adverentie een oudere nemen.. een 11 jarige kan voor bijv alleen rijden. Voor jou ehm dingen zou ik idd ook voor een 16 jarige ongeveer nemen of gewoon nog iets ouder. Deze hebben inmiddels verantwoordelijk min of meer geleerd. :)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:23

ik heb zelf een dochter van 11 en we hebben zelf een pony (d pony)
die van mij is maar ook van mijn dochter
maar ik vind haar nog veel te jong om haar alleen met de pony aan de slag te laten gaan
en ben er dan ook altijd zelf bij
als ik jou was zou ik voor een toch iets oudere verzorger gaan

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:42

Van een kind van 11 jaar kan je dit alles niet verwachten. :n
Ik zou persoonlijk zoeken naar een persoon die iets ouder is en ook zijn of haar plan kan trekken.
Dit is niet persé een persoon van 20 jaar ofzo, maar gewoon iemand met al een verandwoordelijksheid gevoel.
+ Als paarden eigenaar kan je écht geen mensen gebruiken die kiezen wanneer ze komen of niet .. Want dat van 'ik kom voor de rest van de maand niet meer' vind ik wat overdreven. :roll: Als je op vakantie gaat, oké dan heb je het recht om dit te zeggen, maar ja dit vind ik persoonlijk gewoon niet oké.
Maar je doet ermee wat je wilt hè. :)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:17

Hoi,

Ok, na een maand niks meer te laten horen, krijg ik nu een bericht met de vraag of ze vanavond kan komen.
Maar hoe pak ik dit nu aan? Ik zou me liever zelf terug met de pony bezig houden, dan steek ik er evenveel werk en tijd in, maar dan weet ik zeker dat het goed is.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik heb alvast: leeftijd, verantwoordelijkheid, zelfstandig werken, feit dat ik er zelf geen profijt mee doe,...

Thanx

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:28

Waarom zo moeilijk maken? Het is een meisje van 11. En daarnaast ben je geen
werkgevende die een reden op moet geven tot ontslag?

Persoonlijk zou ik zelf zoiets zeggen als "omdat ik niets meer van je heb gehoord komt er
een ander meisje om hem te verzorgen."

Toen ik zelf 11 was (oke ik had 3x pony gereden ofzo daarvoor) en ik had een eigen pony
deden mijn beide ouders ALLES. Hoefde alleen maar te rijden. Op een gegeven moment werd
ik boos dat ik zelf op wou zadelen etc. := maar verantwoordelijk?? Nee.. dat was ik toen echt niet!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:38

Ik denk ook dat je veel teveel verwacht van een 11-jarige, die dan ook nog de pech heeft dat ze zulke ouders heeft. Wat jij wil is eigenlijk

- iemand die ouders met een een rijbewijs ter beschikking heeft en dus 3 keer in de week naar jou komt, weer of geen weer
- met de pony werkt op precies die manier die jij wil,
- die dus niet vaak mag rijden, wat imo toch de 'beloning' is voor een verzorger
- die klusjes doet
- die dat allemaal doet zonder dat jij er tijd in moet steken

Dit is véél teveel voor een meisje van 11, en ik denk dat het zelfs voor een volwassen iemand geen aantrekkelijke deal zou zijn. Wat haalt de 'verzorger' hier eigenlijk als voordeel uit?

Misschien kan je dat meisje toch nog laten komen, dan geen 3 keer per week maar gewoon af en toe. Het zal leuk zijn voor haar dat ze bij jouw pony kan zijn, want zo te lezen heeft ze al problemen genoeg in haar leven.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:50

Rapperijder schreef:
Ik denk ook dat je veel teveel verwacht van een 11-jarige, die dan ook nog de pech heeft dat ze zulke ouders heeft. Wat jij wil is eigenlijk

- iemand die ouders met een een rijbewijs ter beschikking heeft en dus 3 keer in de week naar jou komt, weer of geen weer
- met de pony werkt op precies die manier die jij wil,
- die dus niet vaak mag rijden, wat imo toch de 'beloning' is voor een verzorger
- die klusjes doet
- die dat allemaal doet zonder dat jij er tijd in moet steken

Dit is véél teveel voor een meisje van 11, en ik denk dat het zelfs voor een volwassen iemand geen aantrekkelijke deal zou zijn. Wat haalt de 'verzorger' hier eigenlijk als voordeel uit?

Misschien kan je dat meisje toch nog laten komen, dan geen 3 keer per week maar gewoon af en toe. Het zal leuk zijn voor haar dat ze bij jouw pony kan zijn, want zo te lezen heeft ze al problemen genoeg in haar leven.

Je spreekt van beloning in de vorm van rijden, maar zo zie ik het eigenlijk niet. De verzorger heeft als voordeel dat hij of zij op een andere manier met paarden leert omgaan, niet door manègelessen te volgen, maar door via grondwerk paarden te leren begrijpen. Ik ga er vanuit dat je eerst op een degelijke manier moet kunnen grondwerken, vooraleer op te stappen.

Het meisje heeft een paar keer aan de longe gereden, dat ging vrij goed. Maar alleen rijden lukt haar niet. De pony wil niet vooruit, ze geeft een paar keer benen en meneer bokt. dat is voor mij teken dat het tussen die twee nog niet goed zat.