Te groot voor shetlander :/ ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Te groot voor shetlander :/ ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:06

Hallo allemaal..

Ik vezorg op dit moment een fries ruin van 3 1/2 jaar maar op stal is er ook een shetlander... de shetlander is van de dochter van de eigenaares van mijn verzorg fries.. maar de dochter kan helaas niet op omdat de shetlander vaak bokt en heeft eingelijk niet veel geleerd kwa rijden.. dus heeft ze gevraagt of ik op hem kon gaan rijden om hem wat strengere aan te pakken maar ik ben best groot voor hem 1.62 ... Maar ik wil wel dat hij die ouder trucjes zo als bokken stil staan steigen af leert zodat haar dochter er op kan.. Dus vraag ik me af of ik er steeds op moet gaan op zeg maar langzaam opbouwen dat ik dan gewoon op hem ga liggen zijwaards zodat hij dat gewend raakt aan wat meer gewicht en dan van daar verder gaan of moet ik niks doen en hem zo maar laten of zijn er ook andere manieren om dit soort problemen op te lossen??

Afbeelding

Dit is trouwens de shetlander

Dankje Voor Het Lezen !!

Mastrootje

Re: Te groot voor shetlander :/ ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:51

Terzijde van of jij te groot bent of niet, weet ik niet of het überhaupt zal helpen. Paarden weten namelijk heel goed wie er op ze rijd. Als jij hem aankan, dan luistert hij bij jou, maar niet naar haar.

Kan je haar niet begeleiden bij het rijden?

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:27

Ja dat doe ik dus nu ook maar zij is ook nogal bang omdat ze al vaker er vanaf is geflikkert...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:11

Maar dan heeft het toch ook geen zin? Dan blijft ze bang, ook al luistert hij wel naar jou.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:54

Maar als je een paard inrijdt gaat hij niet bij iedereen bokken en weet ik het allemaal toch... ? Dan is hij gewoon ingereden... dus als ik bij de shetlander doe is er een kans wel dat hij het niet meer bij haar doet of niet ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:34

Ga eerst na waarom de pony bokt. Mss snapt hij niet wat er gevraagd wordt of past het zadel niet goed? Ik zou gewoon bij de basis beginnen. Ga hem longeren om te zien of de stemcommando's er goed inzitten (later ook met zadel op). Daarna kun je eventueel (als je dat zelf kunt) met de dubbele longe aan de gang, zodat je ook het sturen kunt meenemen. De volgende stap is werken aan de lange lijn. Snapt de pony de teugelhulpen? Staat hij stil op een kleine ophouding? Als dat allemaal goed is kun je een keer hangen. Accepteert hij dat allemaal? Dan zet je het meisje erop. Zo heb ik mijn shetten beleerd zonder er zelf op te hoeven zitten. Vanaf de grond kennen ze alles al, het kindje hoeft later dus alleen de beenhulp nog aan te leren. Dus het kind geeft de beenhulp en jij geeft de stemhulp.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:16

capopjekop schreef:
Ga eerst na waarom de pony bokt. Mss snapt hij niet wat er gevraagd wordt of past het zadel niet goed? Ik zou gewoon bij de basis beginnen. Ga hem longeren om te zien of de stemcommando's er goed inzitten (later ook met zadel op). Daarna kun je eventueel (als je dat zelf kunt) met de dubbele longe aan de gang, zodat je ook het sturen kunt meenemen. De volgende stap is werken aan de lange lijn. Snapt de pony de teugelhulpen? Staat hij stil op een kleine ophouding? Als dat allemaal goed is kun je een keer hangen. Accepteert hij dat allemaal? Dan zet je het meisje erop. Zo heb ik mijn shetten beleerd zonder er zelf op te hoeven zitten. Vanaf de grond kennen ze alles al, het kindje hoeft later dus alleen de beenhulp nog aan te leren. Dus het kind geeft de beenhulp en jij geeft de stemhulp.

Super bedankt ik ga morgen naar mijn verzorg paard en zal gelijk aan de slag gaan met hem met jou tips !

milaa00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:55

ik verzorg zelf ook een shetlander,
en ik ben bijna 1.70 dus ik denk niet dar je te groot/te zwaar bent.
maar ik heb wel precies het zelfde probleem met mijn shet alleen weet ik niet of ik het uberhaubt kan afleren:S
succes verder

kyaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:00

ik verzorg ook een shet.
Heb ongeveer dezelfde grote als jou, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
Alleen is het wel, ik rijd redelijk veel (en bijna als enigste) op de merrie. Bij mij doet ze dus ook bijna niets verkeerd, buiten een paar koppige dingetjes.
Maar als een vriendin er dan op rijdt, merk ik toch wel dat ze veel koppiger is bv bokken, steigeren, blokkeren enz.
Dus er is wel een kans dan hij bij jou dan gaat luisteren maar niet bij het meisje.
Veel succes :D

bal13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:49

oo ja dat is wel een probleempje ik zoek een verzorgpony en ik kan wel goed omgaan met pony's die bokken enzo en ik zoek ook juist een kleintje maar ik woon in Den Haag en hun wonen denk ik niet in Den Haag

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:06

Ik heb ook een shet verZorgt (denk zon 10 tot 15 jaar geleden) wara niemand opdurfde omdat hij bokte de kop tussen de benen en gaan met die banaan spelltjes deed. Ben erop gegaan en heb hem zodra hij wilde bokken meteen laten zien wie de baas is en daarna kon iedereen erop en zelfs mee buitenrijden.
Dus sommige pony's kun je het wel degelijk afleren.

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:23

Volgens mij kan het shetje jouw wel dragen alleen in denk dat hij de eerste paar keren je even uit probeerd en als je er da niet afvalt dat ie wel naar je luisterd alleen hij kan heus wel het verschil tussen jouw en dat andere meisje maken dus waarschijnlijk bokt ie haar er gewoon weer af.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:03

misschien kun je eerst de pony lange lijnen leren?
dan krijgt hij de teugel hulpen door ect.
en dan kun je haar aan de longeerlijn doen en dan met het meisje erop, zorg dat ze erop voorbereid is dat als hij bokt dat ze vast houd, en zorg ervoor dat ze nooit denkt : hij bokt hij bokt hij bokt! want dan doet de pony het meestal wel ;)

hou de pony goed bezig, zorg dat hij niet 'alleen' maar stapt maar tussen door afwent, volte rijden, dat ze als hij wil gaan bokken, voorwaarts drijft :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:20

Shetlanders zijn zoiezo koppige beestjes.
Het kan zeer goed zijn, dat als je ermee gaat rijden;

Dat de pony alles doet bij jou aangezien je streng bent, maar als die dochter er dan weer mee gaat rijden, dat de pony meteen zal omslaan, aangezien die shet weet dat dat meisje niet zo'n gezag heeft over de pony. Mijn shetlander deed vroeger ook alles bij mij, met het rijden was hij echt een droompony, tot een vriendin van mij erop ging, toen was hij een hel. Hij teste uit om te zien hoever hij kon gaan, dus dan was het letterlijk blijven bokken tot die eraf viel, ik zet mij erop, hij probeerde ook te bokken was ik ff streng en hij wist meteen dat hij niet verder kon doen.

Volgens mij is het een beetje nutteloos, aangezien dat dochtertje waarschijnlijk een beetje te braaf is voor de pony, maar je kan altijd proberen!
veel succes nog
x

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:45

Volgens mij ben je neit te groot hoor ;)
Een shet kan wel wat hebben, dus je kan der zo op gaan zitten.
Ik heb vanmiddag nog op een shet van 90 cm zonder zadel, met hoofdstelletje gesprongen ;)
Dus gewoon doen :)

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 17:00

Helaas word mijn verzorg shetje verkocht.. :/

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:18

heb je nog wel aan het grond werk kunnen werken ? verkopen ze hem omdat ze hem te moeilijk voor de dochter vinden ?

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 11:28

Ja heb grond werk met hem gedaan en het ging steeds beter.. en ja helaas is hij te lastig en het is te zielig om mij erop te proppen.. dus zoeken ze een nieuwe beginners pony b/c pony.. echt heel jammer omdat ookal was hij stout bij het rijden was hij een super leuk pony die echt graag met mensen bezig was...en aandacht wou maar tis eingelijk beter ja hij word nu alleen dik omdat er niks mee gedaan wordt kwa rijden... dus maar er is al veel interesse dus wij zien het wel...

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:33

ja voor hem is het ook beter dat hij gereden word die iemand die de goede maat heeft en hem goed aan kan ! en voor het dochtertje is het gewoon fijn als ze zonder angst kan rijden ! maar het vervelende is met shetjes dat ze er lief uit zien maar super koppig kunnen zijn. zou eerder voor kleine wels/new forest gaan of zo

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:40

Ik vind je te groot! Ik ben 1.69 en ik ga dan ook never nooit niet op een shet rijden en al helemaal niet intensief!
Je bent maar 5 centimeter kleiner, maar toch zal je het arme beest heel erg in weg zitten met je lichaam (hefboomwerking)..
Doe het dus maar niet.. Zorg maar voor een wat kleiner meisje/jongen die net zo streng is!

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 23:17

blowdiene schreef:
Ik vind je te groot! Ik ben 1.69 en ik ga dan ook never nooit niet op een shet rijden en al helemaal niet intensief!
Je bent maar 5 centimeter kleiner, maar toch zal je het arme beest heel erg in weg zitten met je lichaam (hefboomwerking)..
Doe het dus maar niet.. Zorg maar voor een wat kleiner meisje/jongen die net zo streng is!

Lees wat ik hierboven heb geschreven... heb maar 2 keer op gezeten allebeide keer 15 minuten en dat was het.. hij word nu helaas verkocht terwijl het heel goed ging met grond werk :/

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:20

Vind je echt veulste groot..
Al is het maar een half uurtje erop

Edit lees net dat ie verkocht word. Jammer maar ook goed
Er zijn zoveel kleine natuurtalentjes die hem mischien wel aan kunnen :j

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:25

Mensen hier in dit topic, jemig.
met 1.70 op een shetlander?
Met 1.65 op een shetlander?
Jemig, dat is toch te zielig voor woorden.
Dan ben je zelfs te groot voor een C/D pony!

Denk aan je pony, doe er andere dingen mee.
Maar ga niet met je 1.70 op een shet zitten.
zelfs ik met me 1.60 stap niet eens meer op een B pony!
Laat staan op een shetlander...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 02:00

Te groot voor c/d valt wel mee hoor. Ik rijd met mijn 170 op mijn pony van 136 (Ctje dus) en dat kan nog prima, plaatje ziet er goed uit. Al zou ze zeker niet kleiner moeten zijn.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 02:17

Eeeeh, het gaat niet alleen om lengte maar ook om gewicht, wat ik hier lees over ''ik ben even lang en ik rij ook een shet'' heeft dus geen nut, de bouw van elk persoon is anders, de een wat steviger of gespierder en de andere heel smalletjes.