Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 14:07

... Als je als eigenaar laat betalen voordat je iemand als bijrijdster laat rijden?

Ik erger me er zo groen en geel aan. Het is tegenwoordig echt zo'n schande als je iemand laat betalen voor het bijrijden/verzorgen van je paard. Zodra ik zeg dat ik als ik een verzorgster wil het liefste iemand wil hebben die betaald, dan ben ik een 'slechte eigenaar' en is 'dat geen manier van je paard onderhouden' en 'als ik de kosten niet aan kan dan had ik geen paard moeten kopen'...

Ik ga zelf studeren volgend jaar. Ik moet op kamers, omdat ik 5 uur reistijd per dag niet zie zitten. Mijn paard blijft waar ze nu is: op een pensionstalling vlak bij het huis van mijn ouders. Ze komt 's winters overdag ook lekker buiten, zomers staat ze zelfs dag en nacht op het land. Ik heb iemand die haar voor me in de stapmolen wil zetten, dus beweging krijgt ze zat. Ze word gemest en gevoerd, en 3 dagen in de week kan ik zelf rijden. Het paardje komt niets te kort. Omdat het lekkerder voor haar is om gewoon 5 of 6 dagen in de week gereden te worden wil ik dan graag een bijrijdster. Diegene komt in een gespreid bedje terecht:
-Mesten: Hoeft niet, word gedaan
-Voeren: Hoeft niet, word gedaan
-Uitlaten razen voor je kan rijden: Hoeft niet, ze staat de hele dag buiten
-Zadel, hoofdstel, peeskappen, borstels: allemaal aanwezig en in super staat
-Leuke stalgenoten: aanwezig
-Altijd te rijden bak met goede verlichting: aanwezig
-Stapmolen, longeerbak: aanwezig
-Plek om droog te poetsen en te zadelen: aanwezig
-Paard met veel pit waar echt uitdaging in zit: jep
Ze mag alles: buitenrijden, springen, dressuren, vrijheidsdressuur, longeren, grondwerk, poetsen echt alles. Mijn enige voorwaarde is, dat zoiemand minimaal 1x in de maand van mijn instructrice les neemt (20 euro).

Waarom zou ze dan niet hoeven te betalen? Het is net als een eigen paard hebben eigenlijk. Als ik het rekensommetje (stalkosten/aantal dagen in de maand) x aantal dagen in de maand dat ze m'n paard heeft kom ik uit op 90 euro (uitgaande van 3 dagen per week). Ik wilde 50 vragen. Is dat nou echt zo erg?

En aan de andere kant, waarom wil bijna niemand er meer voor betalen? Ik bedoel, je hebt wel het recht om op het paard van een ander te rijden en diegene betaalt er ook gewoon voor...

Ik zou zeggen: brand los!

Vanessa24

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:13

Zoals ik het lees heeft degene echt totaal geen verzorgende taken (op poetsen na), en vind ik het logisch dat degene ervoor betaald. Ik vind het een ander verhaal, wanneer ze alles zelf moeten doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 14:18

Nou zelfs dan weet ik het zo net nog niet. Het is toch niet meer dan normaal dat je zorgt dat het paard waarop je rijd in een schone stal terecht komt? in 99% van de gevallen ben je zodra je er een beetje handig mee bent in 10 min wel klaar met het mesten van een strostal.

Waarom zou diegene dan niet betalen voor de rest van de dag dat hij/zij beschikking heeft over dat paard...

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:22

ik vind het niet zo een hele erge schande hoor,
je krijgt toch een paard onder je kond, en paarden kosten nou eenmaal geld
zoalgn het maar geen mega bedragen worden.

als diegene nou ook nog uitmesten,op het land zetten, eraf halen etc. ook moest doen,dan was het iets anders.. maar dat is nu ook niet zo.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:30

Vjestagirl schreef:
Nou zelfs dan weet ik het zo net nog niet. Het is toch niet meer dan normaal dat je zorgt dat het paard waarop je rijd in een schone stal terecht komt? in 99% van de gevallen ben je zodra je er een beetje handig mee bent in 10 min wel klaar met het mesten van een strostal.

Waarom zou diegene dan niet betalen voor de rest van de dag dat hij/zij beschikking heeft over dat paard...

Omdat het dan veel meer omvat dan alleen rijden, je zorgt er dan niet alleen voor de beweging maar ook voor het totaal plaatje wat er bij komt kijken. Stallen uitmesten, tuig schoonmaken, weide's schoonhouden kun je zien als betaling zodat je mag rijden.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:24

Ik vind t niet meer dan normaal dat je ervoor laat betalen. Al is t alleen maar een symbolisch bedrag, dat je ergens een beetje zekerheid hebt dat ze er ook wel echt naar omkijken omdat ze er tenslotte voor betalen. Als verzorgpony's altijd gratis zouden moeten zijn, zou bijna niemand meer een eigen paard willen binnenkort Knipoog

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:24

Ik vind dat helemaal geen schande, hoor, iemand mee laten betalen. Bij een vorige bijrijdpony betaalde ik mee aan het stalgeld, en verder mocht ik alles met de pony doen wat ik maar wilde en overal gebruik van maken.
Voor een andere pony betaalde ik niet, maar kocht ik regelmatig spullen als die nodig waren, zo deelden we de kosten ook, en ook in dit geval had ik heel veel vrijheid Lachen .

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:47

Dit is gewoon luxe. Zelfs met 75 euri zou ik akkoord gaan, prima bedrag hoor. Met 50 is helemaal niets mis, ik lees het trouwens wel vaker hier in topics. Dat het belachelijk is als de eigenaar je laat betalen voor het bijrijden van een paard want: "je doet de eigenaar een plezier en de eigenaar jou". Daarom kan het nog wel wat kosten... Koe

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:31

Omdat ik vind dat je elkaar een plezier doet, teminste, je zoekt toch een verzorgster omdat je zelf geen tijd heb? kijk, als het gewoon is dat de verzorgster rijd voor erbij en de eigenaar zelf blijft rijden en alleen de verzorgster een plezier wil doen kan ik er iets bij voorstellen. maar je kiest zelf voor een paard en weet dat ze duur zijn. moet je niet iemand zoeken die opeens de helft gaat betalen. ik blijf bij m'n mening

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:41

Zelf betaal ik ook een bepaald bedrag ervoor en dat heeft zo z'n redenen.!
Ten eerste omdat de eigenaar haar paard zelf onderhoud en al sik perongeluk dingen kapot maak moet zij dat dus wel zelf weer kopen.
Ten tweede omdat ik vind dat je dan met elkaar betere afspraken hebt; Je betaald ervoor dus dan zorg je er zelf wel voor dat je zelf ook je dingen doet die zijn afgesproken.

Zelf reed ik eerst ook een paard bij waarvoor ik geen bedrag per maand hoefde te betalen, en eerlijk is eerlijk de eigenaar kwam haar afspraken niet na, ik wel!, Nu ik een ander paard bij rijd betaal ik wel, en weer eerlijk is eerlijk de eigenaresse komt haar afspraken na maar ik ook,!
We hebben veel betere afspraken dan dat ik daarvoor had met de vorige. Natuurlijk scheelt het ook wie je voor je hebt en hoe oud etc!
Maargoed, ik vind het wél terecht dat er een bedrag per maand word gevraagd, maar dat is mijn ervaring en mijn mening! Vork

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:07

Ik betaal ook om 2x per week te rijden en ik vind het geen schande! Hiervoor heb ik nooit betaald, maar de bijrijdsters die daar rond liepen waren van die mooiweerruiters, die kwamen als het mooi weer was en als ze zin hadden. Ik denk dat als iemand betaald, dat ze er toch beter mee omgaan. En dan heb ik het niet over iedereen! (want zelf ga ik nu net zo goed met het paard om als toen ik niet betaalde). Je kan goede afspraken maken en deze ook terugkoppelen naar de bijrijdster. En toch vind ik dat bijrijderscontract geen raar idee!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:02

o0valerie0o schreef:
Omdat ik vind dat je elkaar een plezier doet, teminste, je zoekt toch een verzorgster omdat je zelf geen tijd heb? kijk, als het gewoon is dat de verzorgster rijd voor erbij en de eigenaar zelf blijft rijden en alleen de verzorgster een plezier wil doen kan ik er iets bij voorstellen. maar je kiest zelf voor een paard en weet dat ze duur zijn. moet je niet iemand zoeken die opeens de helft gaat betalen. ik blijf bij m'n mening

Ik doe er eigenlijk vooral de ander een plezier mee: m'n paard krijgt beweging zat, tis hoogstends leuk voor d'r om meer te lopen... Ik heb niet echt een bijrijdster nodig...

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:43

Ik vind het helemaal niet raar hoor! Ik hoef voor mijn verzorgpony's niks te betalen alleen ik moet wel zelf spullen enzo kopen.
Ze hebben we een zadel een dekje en een hoofdstel en wat borstels. Maar verdere kosten moet ik betalen, borstels, voer, nieuw dekje, dekens enz.. Dat vind ik ook niet raar want zei zelf hebben zegmaar de basis van wat je nodig hebt voor het rijden en het poetsen. Verder mag ik alles doen wat ik wil, als ik ze maar weer terug breng Tong uitsteken

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:47

Vjestagirl schreef:
o0valerie0o schreef:

Ik doe er eigenlijk vooral de ander een plezier mee: m'n paard krijgt beweging zat, tis hoogstends leuk voor d'r om meer te lopen... Ik heb niet echt een bijrijdster nodig...

wel goed lezen he, ik zeg ook, als je eigelijk niemand nodig heb, ik het nog kan begrijpen Knipoog

_Lonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:10

ik vind dat het aan de hele situatie ligt. Van de ene kant kan het zo zijn dat je elkaar een plezier doet. Je staat er niet snel alleen voor. Of je mag rijden en in ruil daarvoor doe je ook de klusjes zoals uitmesten. In mijn geval is de eigenaar van mijn vzpony bijvoorbeeld blij dat er altijd iemand is die hem zijn beweging geeft als het haarzelf niet uitkomt, of ziek op bed ligt ofzo. En ik mest bijvoorbeeld ook uit, voer de pony's en dat soort dingen.
Van de andere kant snap ik ook dat er soms wel geld voor gevraagt wordt. als je niet persé iemand nodig hebt maar de verzorger er een plezier mee doet. maar dat ligt dus aan de situatie Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:37

Ik kan me ook storen aan dergelijke topics waarin gesteld wordt dat een eigenaar de bijrijdster op haar blote knieeen mag danken.

Zelf verzorg/rijd ik al 3 jaar lang een haflinger. Ik betaal de helft van de stalling en mijn wedstrijden (ja ik start er ook landelijk mee). Ik verzorg/rijd de haf 5 dagen per week en mag er alles mee doen wat ik wil. We staan op een luxe stal, ik hoef daar niets te doen behalve het paard te verzorgen. Lijkt mij niet meer dan redelijk dat ik bijdraag in de kosten.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:28

ik kan me ook zo ergeren aan die topics over dat het een schande is dat bijrijders betalen..

ik heb zelf een bijrijdster en die betaald mij 50 euro per maand. ik vind dit nog weinig, vooral omdat ik in de randstad woon en het houden van een paard hier gewoon duur is.

ik heb eigenlijk geen bijrijdster nodig, kan het makkelijk zelf betalen en heb ook elke dag tijd. maar ik heb niet altijd even veel zin om te rijden. ik zag toevallig op marktplaats een advertentie van mijn bijrijdster dat ze een westernpaardje zocht enzo. zij zocht precies wat ik had. ik heb toen gereageerd omdat ik weet hoe moeilijk het is om een westernbijrijdpaard hier in de omgeving te vinden. het klikte en sinds die tijd rijd zij 2 of 3 keer per week mijn paardje. en als ik op vakantie ga heeft zij hem helemaal voor haar alleen.

wat ik haar heb te bieden:
- een super leuk western paard, waar de bais goed in zit (kan slidings, nekreining en noem maar op) met slidingijzers.
- alle spullen die je maar nodig kan hebben heb ik en alles niet ouder dan 8 maanden en van goede kwaliteit.
- een leuke pensionstal, met leuke mensen en heel groot (300 paarden)
- 3 binnenbakken (waaronder speciale westernbak met bodem voor slidings) 3 buitenbakken, springbak, losgooibakken, stapmolen, longeercirkels, overdekte spuit en poetsplaatsen en een gezellige kantine
- worden ook op de stal westernwedstrijden georganiseerd.
-staan naast het bos.
- ook mag ze les nemen van iemand die zij wil.

verder mag ze er echt alles mee doen op de dagen dat zij hem doet. en als ze hem heeft gedaan laat ze mij altijd even weten hoe het is gegaan.

zij betaald mij 50 euro per maand, ikzelf betaal daarnaast per maand nog iets van 300 euro met alles erin (hoefsmid, verzekering enzo) ik vind dit bedrag nog erg laag, maar ben al super blij dat ik iemand gevonden heb (westernbijrijdsters zijn er ook bijna niet te vinden hier)

mijn bijrijdster vind het heel normaal dat ze moet betalen en dat ze uitmest, ik doe het zelf ook bijna elke dag en moet nog veel meer betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:38

Idd, er zijn steeds mensen die zeggen 'je doet elkaar een dienst' enz. Blij dat ik iig niet de enige ben die vind dat een bijrijdster gewoon kan betalen...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:50

Vjestagirl schreef:
Idd, er zijn steeds mensen die zeggen 'je doet elkaar een dienst' enz. Blij dat ik iig niet de enige ben die vind dat een bijrijdster gewoon kan betalen...

nee hoor zeker niet, ik vind het meer gewoon dan een uitzondering!

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 00:00

Ik vind het zeker geen schande, maar toch doe ik het niet.
Ik heb dan op de een of andere manier het gevoel dat de verzorgster mee kan "eisen".
Lastig uit te leggen zeg.
Ik verwacht daarentegen wel dat er iets leuks of lekkers voor hem wordt meegenomen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:48

ik denk dat veel mensen er zo over denken, dat de verzorgster dan mee kan eisen. maar ik betaal, maar ik zie het niet zo dat ik mee kan eisen. dat wil ik ook niet, want het is mijn paard niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:05

Ik heb vroeger ook pony's gehad waarvoor ik moest betalen. Ik mocht er ook alles mee. Nou ik vind dat geen schande hoor, nu ik zelf een paard heb en ik zou er een verzorgster voor zoeken zou ik het inderdaad ook wel reeel vinden dat ze mee betaalt. Ik bedoel Ze mag er alles mee!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 10:31

gollempje schreef:
ik denk dat veel mensen er zo over denken, dat de verzorgster dan mee kan eisen. maar ik betaal, maar ik zie het niet zo dat ik mee kan eisen. dat wil ik ook niet, want het is mijn paard niet.

Ergends heb ik dat gevoel ook wel. Ik las hier ergends een topic van een bijrijdstercontract en dat leek me wel een heel goed plan.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:02

ik heb geen bijrijderscontract, maar wel duidelijke afspraken.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:00

Volgens mij is dat toch wel erg 'plek gebonden' hoor.
Bij ons (en iedereen in mijn omgeving) betaalt iedereen voor zijn verzorgpony/paard, er is echt niemand die ik ken die betaald wordt door de eigenaar.